افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

افراد غیر سیگاری هم سرطان ریه میگیرند !!

 

اگر در شهر نگاهی به خودروها بیندازیم می‌بینیم که خودرو های تک سر نشین بسیار زیاد شده اند و این خودروها علاوه بر این‌که شلوغی باعث الودگی هوا نیز میشوند که سبب سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نیز میشود .

 

به گزارش تالاب : تنها افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار ندارند – حدود 20 درصد از تومورهای ریه در افراد غیر سیگاری شکل میگیرند. با این وجود، تفاوت هایي بین این دو گروه وجود دارند.

 

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

سرطان ریه

 

به گزارش تالاب به نقل از “هلث”، افراد مبتلا به سرطان ریه که هرگز سیگار نکشیده اند بطور متداول جوان‌تر از افراد سیگاری «و آنهایی که پیش‌تر سیگاری بوده اند» هستند، که به بیماری مبتلا می‌شوند. همینطور، احتمال این‌که زنان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا شوند بیشتر از مردان است.

 

تومورها نیز متفاوت هستند و بطور متداول دارای جهش هاي ژنی متفاوت هستند. حدود نیمی از تومورها در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند دارای جهش هایي هستند که می‌توانند با داروهای جدیدتر هدف قرار بگیرند. این می‌تواند چرایی طول عمر بیشتر افراد غیر سیگاری مبتلا به سرطان ریه نسبت به بیماران سیگاری و آنهایی که پیش‌تر سیگاری بوده اند را توضیح دهد.

 

پژوهشگران همان‌ گونه در حال آزمایش عوامل گوناگونی هستند که می‌توانند سبب سرطان ریه در افراد غیر سیگاری شوند. در ادامه با بعضی مهمترین عوامل دراین زمینه بیشتر آشنا می‌شویم.

 

رادون

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

سرطان هایی که شما را تحدید میکند

 

سازمان حفاظت از محیط زیست کشور آمریکا رادون را بعنوان علت اصلی ابتلا به سرطان ریه پس از سیگار کشیدن عنوان کرده است. گاز رادون، یک محصول جانبی تجزیه اورانیم، میتواند در هوای اطراف ما وجود داشته باشد و بطور کلی بی خسارت است.

 

به گزارش تالاب : خطر زمانی شکل میگیرد که این گاز رادیواکتیو به دام افتاده و متراکم میشود، همان گونه که در معادن و طبقات پایینی بعضی منزل ها رخ می‌دهد. حتی دراین شرایط، بیماری در نتیجه مواجهه بلند مدت شکل می‌گیرد.

 

از آنجایی که رادون بی رنگ و بی بو است، تنها روش برای تایید وجود آن انجام آزمایش است. کیت هاي انجام این آزمایش در معرض هستند. اگر سطوح رادون بیش از حد بالا باشد، باید اقدامات لازم در راستای کاهش آن صورت بگیرد. در شرایطی که رادون در هر مکانی میتواند وجود داشته باشد، بعضی مناطق با سطوح بالاتر آن روبه‌رو هستند.

 

دود سیگار

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

سرطان در الودگی هوا

 

بین 15 تا 35 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه بین افراد غیر سیگاری ممکن است در نتیجه دود سیگار شکل گرفته باشد. دو نوع متفاوت از دود سیگار وجود دارند. دود جریان جانبی که سمی تر است از سیگار روشن منتشر می‌شود. دود جریان اصلی نیز به دود ناشی از بازدم فرد سیگاری گفته میشود که فرد غیر سیگاری استنشاق می‌کند.

 

بعضی افراد نسبت به ابتلا به سرطان ریه ناشی از دود سیگار مستعدتر هستند، که ازآن جمله می‌توان به کودکان و افراد فقیر اشاره کرد.

 

آزبست

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

 

آزبست به گروهی از موادمعدنی که در تعداد زیادی از مواد ساختمانی و همینطور قطعات ماشین و کشتی ها یافت میشوند، ارجاع میشود. از آنجایی که پیوند آن با سرطان ریه مشخص شده است، آزبست امروزه بسیار کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اگر در صنایع با خطر بالا مثل ساخت و ساز مشغول بکار هستید، به مخصوصاً اگر شغل شما حاوی از بین بردن آزبست می‌شود، در معرض بیشترین خطر برای ابتلا به سرطان ریه قرار دارید.

 

آلودگی هوا

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

 

آلودگی ناشی از فعالیت خودروها، نیروگاه ها، اجاق هاي چوبی، و دیگر منابع ساخت کننده ذرات معلق میتوانند به سرطان ریه منجر شوند. آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی در تعداد زیادی از مناطق دنیا قلمداد میشود.

 

درسال 2013، آژانس بین المللی تحقیق سرطان «IARC» هوای آلوده رابه واسطه پیوند با سرطان هاي ریه و مثانه بعنوان یک عامل سرطانزای بالفعل اعلام کرد.

 

پرتوافشانی

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

 

افرادی که در قسمت سینه پرتودرمانی انجام میدهند «بطور متداول برای نوع دیگری از سرطان، مثل سرطان پستان» در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه قراردارند، حتی اگر تا کنون سیگار نکشیده باشند.

 

جهش هاي ژنتیکی

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

 

افزون بر تفاوت هاي ژنتیکی بین تومورهای سرطانی در افراد سیگاری و غیر سیگاری، پژوهشگران متوجه تفاوت هاي ژنتیکی در خود افراد نیز شده اند. این می‌تواند ارثی باشد «بهمین علت است که سرطان ریه گاهی اوقات درخانواده ها شکل می‌گیرد» یا در طول زندگی فرد کسب شود.

 

آلودگی هوای داخلی

افراد غیر سیگاری چه سرطان هایی تهدیدشان میکند !

 

به گزارش تالاب بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود سه میلیارد نفر در نقاط مختلف دنیا از سوخت هاي فسیلی «چوب و ذغال» برای آشپزی یا گرم کردن منزل استفاده می‌کنند، یا روی شعله هاي باز آشپری می‌کنند. این نوع آشپزی همراه با تهویه ضعیف افزایش سطوح آلودگی هوای داخلی رابه همراه دارد، که میتواند به سرطان ریه منجر شود.

 

زنان و کودکان احتمال بیشتری دارد تحت تاثیر آلودگی هوای داخلی قرار بگیرند، زیرا بطور متداول دوران بیشتری را در منزل سپری میکنند و مسئولیت آشپزی با زنان است. این نوع از آلودگی هوا بیشتر در جوامعی با میزان درآمد پایین شکل میگیرد.

 

جدیدترین مطالب سایت