آشنایی با انواع مشکل های کبد

آشنایی با انواع مشکل های کبد

چگونه مشکل های کبد را بشناسیم ؟ 

کبد یکی از اندام هاي مهم بدن هست که بسیار باید از انها خوب بهرهگیری شود در ادامه می توانید تالاب را دنبال نمایید .

 

کبد یکی از مهم ترین اندام هاي بدن انسان هست. کبد همانند فیلتری توانمند به حذف سموم و مواد زائد از جریان خون کمک می‌کند.

آشنایی با انواع مشکل های کبد 

 

به گزارش تالاب به نقل از “ریدرز دایجست”، کبد مسئولیت ذخیره انرژی و ساخت ترکیباتی که بدن از آنها برای پردازش کارآمد غذا بهرهگیری می‌کند را نیز بر عهده دارد. اما گاهی اوقات این اندام حیاتی به دلایل گوناگون عملکرد بی نارسایی خودرا عرضه نمیکند، که به شکل‌گیری بعضی نشانه ها منتهی می‌شود.

 

چشم هایي که زرد شده اند

زرد شدن چشم ها نشانه اي از عملکرد نامناسب کبد هست و احتمالا آشکارترین نشانه مریضی کبدی قلمداد می‌شود. ماده اي زرد رنگ به نام بیلی‌روبین بطور متداول از طریق کبد تجزیه میشود و امکان دفع آن ازبدن فراهم میشود، اما زمانی که کبد عملکرد درستی ندارد، میزان بیلی‌روبین در بدن افزایش می یابد و به زرد شدن سفیدی چشم ها منتهی میشود.

 

شکمی که با مایع پر شده هست

اگر شکم شما به ناگاه متورم شده و این شرایط التیام نمی یابد، این می‌تواند چیزی فراتر از یک نفخ معمولی باشد. افزایش فشار در رگ هاي خونی اطراف کبد می‌تواند به تجمع مایع در شکم منتهی شود. مراجعه به دکتر برای بررسی دقیق شرایط و شناسایی علت نفخ و تورم شکم برترین انتخاب هست.

 

به مریضی هپاتیت A، B، یا C مبتلا هستید

زمانی که ویروس ها یا انگل ها کبد را عفونی می سازند، این شرایط سبب التهاب میشود و عملکرد این اندام افت میکند. رایج‌ترین انواع عفونت کبد ویروس هاي هپاتیت میباشند. هپاتیت A به سبب ارتباط با مدفوع فرد آلوده یا مصرف غذا یا نوشیدنی وی شکل میگیرد، در شرایطی که انواع B و C بیشتر به سبب انتقال از طریق ارتباط با خون، رابطه جنسی یا دیگر مایعات بدن فرد آلوده سرایت می‌کنند.

 

خارشی که متوقف نمی‌شود

کبدی که بیمار هست می‌تواند سبب شکل‌گیری احساس خارش در سراسر بدن شود. علت دقیق این چالش همان‌ گونه نامشخص بوده، اما بنظر میرسد این احساس خارش با نمک صفرا مربوط هست. صفرا یک ماده گوارشی هست که از طریق کبد ساخت میشود، اما در افراد مبتلا به سیروز صفراوی نخست «یک مریضی خود ایمنی کبد که سبب تخریب مجرای صفراوی میشود»، تجمع صفرا سبب شکل‌گیری نشانه هاي مشهودی مثل خارش می‌شود.

 

همواره خسته هستید

خستگی پایدار تقریبا همه ی وقت نشانه اي از بروز مشکل در بدن هست. مریضی کبد می‌تواند علت این خستگی پایان ناپذیر باشد.

 

به الکل اعتیاد دارید

مصرف الکل میتواند با گذشت دوران کبد را با مشکلات جدی روبه‌رو سازد ودر انتها به شکل‌گیری مریضی کبدی منتهی شود. کبد به دفع مواد شیمیایی و سموم ازبدن کمک می‌کند و مصرف پیوسته الکل به معنای هرچه سخت‌تر کار کردن این اندام هست.

 

افزون وزن دارید

افزون وزن یا چاقی می‌توانند پیامدهایی فراتر از خدشه‌دار کردن زیبایی ظاهری شما داشته باشند. ابتلا به مریضی کبد چرب غیر الکلی، به مخصوصاً در بین افرادی که در دهه هاي چهارم و پنجم زندگی خود قراردارند، روال رو به رشدی را دنبال می‌کند، که کلاً به معنای تجمع چربی در و اطراف کبد هست. گاهی اوقات این شرایط به سیروز کبدی منتهی می‌شود. خبر خوب این هست که میتوان عواملی مثل چاقی، کلسترول بالا، و دیابت که خطر ابتلا به این مریضی را افزایش میدهند، مدیریت کرده یا تغییر داد.

 

پیشینه خانوادگی ابتلا به مریضی کبدی دارید

دسته اي کوچک از مریضی هاي کبد ارثی میباشند، از این رو اگر با پیشینه مرگ یکی از اعضای خانواده به سبب مریضی کبدی یا سرطان کبد روبه‌رو هستید، احتمال ابتلای شما نیز افزایش می یابد. این شرایط را با دکتر خود در بین بگذارید.

 

گریبانگیر گیجی یا فراموشی شده اید

به گزارش تالاب همه ی ما گاهی اوقات در طول زندگی خود با فراموشی هاي کوچک روبه‌رو می‌شویم، اما اگر به ناگاه بنظر می‌رسد فراموشکار شده اید یا به سهولت گیج می‌شوید، این شرایط را همچون یک مشکل مغزی بی خسارت درنظر نگیرید. زمانی که کبد توانا نیست سموم رابه درستی ازبدن دفع کند امکان ابتلا به مریضی آنسفالوپاتی کبدی وجود دارد که بطور متداول در بیماران مبتلا به مریضی کبدی مزمن، سیروز، یا هپاتیت دیده می‌شود.

 

جدیدترین مطالب سایت