راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع بوی بد دهان

راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع بوی بد دهان

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم ؟ 

 

از خواب بیدار شدن سر صبح در بیشتر افراد بوی بد دهان آنها را اذیت میکنند و میتواند تاثیرات اجتماعی منفی هم داشته باشد در ادامه میتوانید با راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع بوی بد دهان وب سایت تالاب را دنبال نمایید. 

 

بوی بد دهان , بروم‌هیدروز «Bromhidrosis» به بوی بد بدن مرتبط با عرق گفته میشود. عرق به خودی خود فاقد بو است ودر حقایق مواجهه آن با باکتری هاي روی پوست سبب شکل‌گیری بوی بد می‌شود. جدا از بوی بدن، بروم‌هیدروز با اصطلاحات بالینی دیگر از جمله Osmidrosis و Bromidrosis نیز شناخته میشود.

راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع بوی بد دهان 

به گزارش تالاب به نقل از “هلث لاین”، بروم‌هیدروز غالباً می‌تواند از طریق تغییر در عادات بهداشتی قابل درمان یا قابل پیشگیری باشد، اگر چه گزینه هاي درمانی دکتری نیز در معرض هستند.

 

دلایل

انسان دارای دو نوع غده عرق است که به اسم هاي آپوکرین و اکرین شناخته می‌شوند. بروم‌هیدروز بطور متداول با ترشح عرق از غدد آپوکرین مرتبط است. البته، هردو نوع از غدد عرق میتوانند به شکل‌گیری بوی بدن غیر طبیعی منجر شوند.

 

غدد آپوکرین عمدتا در مناطق زیربغل، کشاله ران، و پستان قراردارند. عرق ترشح شده از این غدد غلیظ‌تر از عرق ترشح شده از غدد اکرین است. همینطور، عرق آپوکرین شامل مواد شیمیایی به اسم فرومون ها است، که هورمون هایي با قابلیت تاثیرگذاری روی دیگران هستند. بعنوان مثال، انسانها و حیوانات فرومون ها را برای برای جذب جفت ترشح می‌کنند.

 

هنگامیکه عرق آپوکرین ترشح میشود، بی رنگ و بی بو است. زمانی که باکتری هاي روی بدن تجزیه عرق را شروع میکنند، بوی ناخوشایند میتواند در افراد مبتلا به بروم‌هیدروز شکل بگیرد.

 

غدد آپوکرین تا دوران بلوغ فعال نمیشوند. برهمین اساس است که بوی بدن بطور متداول میان کودکان موردی چالش ساز نیست.

 

غدد عرق اکرین در سراسر بدن قراردارند. عرق اکرین نیز در ابتدا بی رنگ و بی بو بوده، اگر چه شامل یک محلول شور است. بوی بد میتواند در نتیجه تجزیه این عرق توسط باکتری هاي روی بدن نیز شکل بگیرد. بوی عرق اکرین میتواند بازتاب دهنده بعضی مواد خوراکی مصرفی مثل سیر، نوشیدن الکل، یا مصرف بعضی داروها نیز باشد.

 

تشخیص

بروم‌هیدروز به سهولت قابل تشخیص است. دکتر بر اساس بوی بدن شما باید قادر به تشخیص این شرایط باشد. اگر عرق نکرده باشید یا بتازگی دوش گرفته باشید، ممکن است بدن بوی قابل تشخیصی نداشته باشد. برهمین اساس، دکتر ممکن است تقاضای معاینه پس از انجام ورزش را عرضه کند.

 

همینطور، دکتر پیشینه دکتری شما را مطالعه خواهد کرد تا دلایل زمینه اي احتمالی بوی بد بدن را مورد بررسی قرار دهد. بیماری هایي مثل دیابت و بیماری کبد و کلیه میتوانند به شکل‌گیری بوی بد غیر طبیعی و قوی بدن منجر شوند.

 

درمان

رویکردهای درمانی مناسب برای بروم‌هیدروز بر اساس شدت این شرایط تعیین می‌شوند. در بعضی موارد، اقدامات پیشگیرانه برای درمان بوی بد بدن کفاف میکنند. در مواد جدی تر، برداشتن غدد عرق ممکن است راهکار مشکل باشد. از گزینه هاي درمانی بوی بد بدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بوتاکس

بوتولینوم توکسین A «بوتاکس» که از طریق مسدود کردن تکانه هاي عصبی به عضلات کار می‌کند، میتواند برای مسدود کردن تکانه هاي عصبی به غدد عرق در زیربغل تزریق شود. از معایب درمان با بوتاکس این است که گزینه اي دائمی قلمداد نمیشود و از این رو چند بار درسال ممکن است به تزریق نیاز باشد. بوتاکس برای درمان تعریق در دستها و پاها نیز استفاده می‌شود.

 

لیپوساکشن

یکی از روش هایي که برای توقف ترشح عرق آپوکرین استفاده میشود، برداشتن غدد عرق است. احتمالا درمورد استفاده از لیپوساکشن برای تخلیه چربی ازبدن چیزهایی شنیده اید. لوله هایي مخصوص با توجه وارد بدن می‌شوند و چربی تخلیه می‌شود.

 

اقدامی نظیر می‌تواند برای غدد عرق زیربغل بکار گرفته شود. لوله مکش بسیار کوچکی به اسم کانول به زیر پوست وارد می‌شود و با شروع فعالیت خود غدد عرق را تخلیه می‌کند. این روش ممکن است به تخلیه تمام غدد عرق منجر نشود، که می‌تواند همان‌ گونه سبب تعریق اضافی شود.

 

به گزارش تالاب در بعضی موارد، نتایج مثبت تعریق و بوی بد کمتر به واسطه اعصاب آسیب دیده شکل میگیرد. زمانی که اعصاب آسیب دیده طی لیپوساکشن ترمیم میشوند، بار دیگر مشکل بوی بد بدن باز می‌گردد.

 

پیشرفت هاي امیدوارکننده اي در استفاده از لیپوساکشن فراصوت رخ داده است که از انرژی لرزشی برای حذف بهتر غدد عرق هدف گذاری شده استفاده میکند.

 

عمل جراحی

روشی تهاجمی‌تر برای برداشتن غدد عرق یا اعصابی که تعریق را تحریک می‌کنند، انجام عمل جراحی است. روشی به اسم سمپاتکتومی اندوسکوپیک از برش هاي کوچک و ابزارهای مخصوصاً برای تخریب اعصاب در ناحیه سینه که به غدد عرق زیربغل منتهی می‌شوند، استفاده میکند. این روش برای 5 تا 10 سال موثر است.

 

روش کمتر تهاجمی دیگر به اسم جراحی الکتریکی شناخته می‌شود. دراین روش از سوزن هاي عایق ریز استفاده می‌شود. طی دوره درمان، دکتر از سوزن ها برای برداشتن غدد عرق استفاده میکند.

 

دکتر میتواند از طریق یک روش جراحی سنتی‌تر نیز غدد عرق را خارج سازد. این عمل جراحی با برشی در زیربغل شروع می‌شود. این برش مشاهده غدد عرق را برای جراح راحت می سازد. این نوع عمل جراحی به اسم برش پوست شناخته میشود و جای زخم آن روی پوست باقی میماند. این روش بطور متداول برای افراد مبتلا به هیدرادنیت، یک بیماری پوستی مزمن که سبب شکل‌گیری توده هایي در زیربغل و بخش هاي دیگر بدن می‌شود، استفاده میشود.

راهکارهای مناسب و کاربردی برای رفع بوی بد دهان

درمان هاي خانگی

پیش از مدنظر قرار دادن هرگونه روش تهاجمی، شما باید راهبردهای بهداشتی پایه را برای درمان بوی بد بدن استفاده کنید. این روشها میتوانند به کاهش تعداد باکتری هایي که با عرق در تعامل هستند، کمک کنند.

 

به علت این‌که بروم‌هیدروز به واسطه فعالیت باکتری هاي روی پوست شکل می‌گیرد، شست و شوی مرتب ممکن است برای خنثی کردن آنها کفاف کند. شست و شوی روزانه با آب و صابون می‌تواند کمک کند. بعنوان مثال، اگر بوی بد به ناحیه زیر آغوش محدود می‌شود، شما میتوانید تلاش هاي پاک‌سازی خودرا روی این قسمت متمرکز کنید.

 

یک صابون ضد عفونی کننده و کرم هاي ضد باکتری شامل اریترومایسین و کلیندامایسین نیز ممکن است به رفع بوی بد بدن کمک کنند.

 

سایت تالاب : استفاده از یک دئودورانت یا ضد تعریق قوی می‌تواند نقشی کلیدی در به حداقل رساندن بوی بد بدن ایفا کند. اصلاح مو هاي زائد در ناحیه زیربغل نیز توصیه می‌شود.

 

همینطور، شما باید بطور مرتب لباسهای خودرا بشورید و لباسهای آغشته به عرق را در کوتاه‌ترین دوران ممکن ازبدن درآورید. اگر چه بعضی لباس ها را می‌توان پیش از نیاز به شستشو بیش از یک‌بار استفاده کرد، اگر به بروم‌هیدروز مبتلا هستید، ممکن است پس از هر بار پوشیدن لباس به شست و شوی آن نیاز داشته باشید. استفاده از زیرپوش ممکن است به جلوگیري از نفوذ بوی بد به لایه هاي بیرونی لباس کمک کند.

 

عوارض

برای بعضی افراد، بروم‌هیدروز شرایطی فراتر از بوی بد بدن است. این شرایط می‌تواند نشانه اي از یک مشکل دکتری باشد، که ازآن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عفونت فولیکول هاي مو در زیربغل «Trichomycosis Axillaris»

عفونت پوستی قشری «Erythrasma»

راش پوستی «Intertrigo»

دیابت نوع 2

چاقی نیز می‌تواند عاملی موثر در بروم‌هیدروز باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت