شناخت بیماری های که موجب لرز بدون تب در بدن میشود

شناخت بیماری های که موجب لرز بدون تب در بدن میشود

بیماری های که موجب لرز بدون تب در بدن

در بعضی موارد با لرزش عجیبی در بدن مواجهه میشویم و یا تب ناگهانی دچار میشویم با نام بعضی از این مریضی ها که موجب این تب و یا لرز می شوند را برای شما عزیزان نام می‌بریم.

 

عموماً، ابتلاء به عفونت‌هاي ویروسی مثل آنفلوآنزا یا سرماخوردگی علت بدن درد و لرز می‌باشند. با این حال، در بعضی موارد، این مریضی‌ها ممکن هست همراه با افزایش درجه حرارت بدن نباشند. این مطلب فهرستی از مریضی‌هایي فراهم ساخته که ممکن هست موجب لرز و درد بدن شوند بدون آنکه درجه حرارت بدن را بالا ببرند.

 

تب که در اصطلاح پزشکی به آن پیرکسیا «Pyrexia» گفته می شود، هنگامی رخ می دهد که دمای بدن بالاتر از حد طبیعی افزایش یابد. تب را بعنوان نشانه‌اي از وجود یک عفونت در نظر میگیرند. با این حال، عفونت همۀ وقت باعث به وجود آمدن تب نمی شود. مواقعی وجود دارد که فرد علائم دیگری مثل درد بدن و لرز را بدون داشتن تب تجربه میکند.

 

در واقع، لرز، حس سرمایی هست که به علت انقباض و انبساط سریع عضلات ایجاد میشود. هنگامی که فردی احساس سرما می کند، انقباض و انبساط سریع عضلات، به ساخت گرما کمک میکنند.

 

به گزارش تالاب:هر چند اغلب به دنبال لرز، تب می آید، اما زمان‌هایي وجود دارد که فرد تنها احساس سرما و بدن درد دارد. بخش‌هاي ذیل فهرستی از عوارضی آورده شده هست که ممکن هست موجب به وجود آمدن لرز بدون تب شوند.

 

علل لرز بدون تب

لرز ناگهانی، چه همراه با بدن درد باشد و چه نه، می تواند نشانه‌ي کمبود تغذیه‌اي و یا مراحل نخست عفونتی باشد که قرار هست تا 24 ساعت آینده در سراسر بدن اکران شود.

 

همینطور بعضی شرایط خاص پزشکی می توانند موجب حمله‌هاي ناگهانی و اتفاقی لرز شوند که مدت زمان کوتاهی به طول می‌انجامد. اغلب، لرز همراه با درد عضلانی و مفاصل خواهد بود.

 

امراضی که در ادامه می آیند، می توانند موجب گردند که فرد لرز را همراه با بدن درد تجربه کند بدون آنکه درجه حرارت درونی بدنش افزایش یابد.

 

آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت متعارف هست که به وسیله‌ي ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. سر درد ، بدن درد ، لرز، خستگی، سرفه، گلودرد، و غیره، بعضی از علائمی میباشند که افراد مبتلا به آنفولانزا آن ها را تجربه خواهند کرد.

 

هر چند آنفولانزا می تواند موجب به وجود آمدن تب 100 درجه‌ي فارنهایت «37 درجه‌ي سانتیگراد» و یا بالاتر شود، اما لزوماً همۀ‌ي افرادی که مبتلا به آنفولانزا می شوند، ممکن هست دچار تب نشوند.

 

سرماخوردگی

در مقایسه با آنفلوانزا، سرماخوردگی معمولی خفیف‌تر بوده، و یک مریضی تنفسی به حساب می آید که عمدتاً توسط آدنوویروس، ویروس سین سیشیال تنفسی، پاراآنفلوانزا، و یا کروناویروس ایجاد می شود.

 

این مریضی موجب پدیدار شدن علائمی مثل احتقان بینی، گلو درد، سرفه، عطسه، آب آمدن از چشم، سردرد، بدن درد، خستگی، از دست دادن اشتها، تب با درجه پایین، لرز، و غیره میگردد. لازم به ذکر هست که فرد مبتلا ممکن هست تب کند و همینطور احتمال دارد که دچار تب نشود.

 

شناخت بیماری های که موجب لرز بدون تب در بدن میشود

 

لرز، حس سرمایی است که به دلیل انقباض و انبساط سریع عضلات ایجاد می‌شود

 

کم خونی

کم خونی یک اوضاع پزشکی هست که در آن زمانی بدن دچار کم خونی می شود که به اندازه کافی گلبول‌هاي قرمز سالم نداشته باشد. گلبول‌هاي قرمز خون از هموگلوبین، یعنی پروتئینی که اکسیژن را به بافت‌ها رسانده و و دی اکسید کربن را از دیگر قسمت‌هاي بدن به ریه‌ها حمل میکند، تشکیل شده‌اند.

 

بدن به منظور ساخت هموگلوبین و گلبولهای قرمز، به مواد مغذی مثل آهن، ویتامین B12، فولات، و غیره نیاز دارد. کمبود هر یک از این مواد مغذی، از دست دادن خون، و یا تخریب سلول‌هاي قرمز خون به علت شرایط پزشکی خاص می تواند منجر به کم خونی گردد.

 

کم خونی موجب بروز علائمی مثل خستگی، ضعف، پایین آمدن سطوح انرژی، رنگ پریدگی پوست، مشکل در تمرکز، از دست دادن اشتها، گیجی، حساسیت به سرما، و غیره می شود.

 

قند خون پایین

دیابت، که همینطور به آن هایپرگلیسمی یا مریضی قند خون گویند، یک اوضاع پزشکی هست که مشخصه‌ي آن سطوح بالای قند خون می‌باشد. در مواقعی خاص، بیماران دیابتی سطوح پایین قند خون را تجربه می کنند.

 

این حالت زمانی می تواند رخ میدهد که فرد وعده خوراکی را از قلم بیاندازد، یا تمرینات شدیدی را بدون خوردن غذای کافی انجام دهد. در چنین شرایطی، سطح قند خون ممکن هست افت کرده، در نتیجه موجب به وجود آمدن علائمی مثل لرز، و رنگ پریدگی پوست شود.

 

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید نوعی مریضی هست که در آن غده تیروئید قادر به ساخت مقادیر کافی از هورمون‌هاي تیروئید نمی‌باشد. غده تیروئید نقش حیاتی در رشد، نمو، تنظیم درجه حرارت و سوخت و ساز ایفاء می کند.

 

 

ترشح ناکافی هورمون هاي تیروئید می تواند منجر به علائمی مثل افزایش حساسیت به سرما، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ریزش مو، شکننده شدن مو و ناخن، ضعف، و غیره شود.

 

اضافه بر مریضی‌هاي فوق‌الذکر، داشتن لرز و بدن درد همینطور می تواند به علت عفونت و یا عوارض خود ایمنی رخ دهند. افراد مبتلا به آرتروز در آب و هوای مرطوب و یا سرد دچار بدن درد میشوند.

 

بنابراین، بایستی اقدامات احتیاطی را در طول زمستان رعایت نمایند. همینطور، بهرهگیری طولانی مدت از بعضی داروها میتواند عاملی مؤثر در بروز بدن درد و لرز باشد.

 

نکته‌ي پایانی این که، کمبودهای تغذیه‌اي و کم آبی میتوانند منجر به عدم تحمل سرما و یا افزایش حساسیت به سرما شوند. بنابراین، فرد بایستی از یک رژیم خوراکی سالم و متعادل پیروی کرده و مصرف آب یا مایعات را افزایش دهد.

 

همینطور، به منظور حفظ سلامتی، بایستی یک برنامه‌ي ورزشی را دنبال نمود. داشتن خواب کافی نیز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هست. چنانچه بدن درد و لرز به علت ابتلا به یک عارضه‌ي پزشکی ایجاد شده باشند، به محض این که مریضی اصلی بازرسی و یا با گزینش‌هاي درمانی مناسب درمان شود، این علائم برطرف خواهند شد.

 

جدیدترین مطالب سایت