علت تغییر کردن رنگ مدفوع

علت تغییر کردن رنگ مدفوع

چرا رنگ مدفوع در بعضی اوقات سبز میشود ؟ 

 

سبز شدن رنگ مدفوع میتواند علت هاي بسیار زیادی داشته باشد در ادامه میتوانید با علت تغییر کردن رنگ مدفوع ما را دنبال نمایید. 

 

مدفوع انسان با دقت به انچه در وعده هاي خوراکی خود مصرف میکنید، گاهی اوقات گریبانگیر تغییر رنگ می‌شود. با این وجود، مواجهه با مدفوع سبز رنگ میتواند نگرانی شما را در پی داشته باشد. اما چه چیزی سبب این تغییر رنگ میشود؟

 

به گزارش تالاب به نقل از “نیو هلث ادوایزر”، در شرایطی که علت سبز رنگ شدن مدفوع مقدور هست چالش اي جدی باشد، اما همواره اینگونه نیست. در بیشتر موارد، مدفوع سبز رنگ به چالش اي جدی اشاره ندارد و رنگ آن پس از چند روز به حالت عادی باز می‌گردد. اگر بتازگی مواد خوراکی سبز رنگ مصرف کرده اید زیاد جای نگرانی وجود ندارد.

 

چرا رنگ مدفوع سبز می‌شود؟

در بیشتر موارد، خوراکی که میخورید علت تغییر رنگ در مدفوع قلمداد میشود، اما دلایل دیگری نیز می‌توانند در این اساس نقش داشته باشند.

 

رنگدانه صفرا

هنگامیکه بدن در تجزیه صفرای ترشح شده از کبد و ذخیره در کیسه صفرا ناتوان عمل میکند، رنگ مدفوع سبز می‌شود. این مایع سبز-زرد رنگ با مواد خوراکی مصرفی شما ترکیب میشود تا به افزایش کارایی لیپاز لوزالمعده کمک کند، که به نوبه خود به بدن در تجزیه کارآمدتر چربی کمک می‌کند. بدن صفرا را حین عبور از روده تجزیه می‌کند، اما بعضی قضایا گوارشی میتوانند بر این روال تاثیر گذار باشند و به شکل‌گیری مدفوعی سبز رنگ منتهی شوند.

 

آنتی بیوتیک و داروهای دیگر

اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک تجویزی متوجه تغییر در رنگ مدفوع خود شده اید، باید بلافاصله با دکتر خود در این اساس صحبت کنید. آنتی بیوتیک ها، به مخصوصاً آنهایی که برای عفونت هاي شدید تجویز می‌شوند، میتوانند سبب مرگ باکتری هاي موثر و سالم در روده شوند و رنگ مدفوع را تغییر دهند. این باکتریها برای سلامت شما مهم میباشند، اما آنتی بیوتیک ها میتوانند سبب مرگ انها شوند.

 

بعضی داروها و مکمل هاي دیگر نیز مقدور هست اثری نمونه به همراه داشه باشند. این داروها میتوانند بر رنگدانه ها تاثیر گذار بوده و رنگ مدفوع را سبز نمایند. از جمله آن ها میتوان به مکمل هاي آهن، داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ایندومتاسین و یک داروی ضد بارداری به نام دپو پروورا اشاره کرد.

 

مشکلات گوارشی

سبز رنگ شدن مدفوع می‌تواند در نتیجه یک مریضی گوارشی به نام مریضی کرون شکل بگیرد. در بعضی مریضی هاي گوارشی، صفرا طی مدت زمان کوتاهی از روده ها عبور میکند و این شرایط میتواند به سبز رنگ شدن مدفوع منتهی شود.

 

بطور نمونه، مریضی سلیاک که تحمل گلوتن را برای بدن دشوار می سازد، میتواند سبب سبز شدن رنگ مدفوع شود. این مریضی سبب بروز مشکلات دیگری مثل اسهال، نفخ، گاز، و معده درد نیز می‌شود. کولیت زخمی، سندرم روده تحریک پذیر، و بهرهگیری بیش از حد از مسهل ها از دیگر مشکلات گوارشی رایج مسئول مدفوع سبز رنگ میباشند.

 

ویروس ها، انگل ها و باکتریها

عفونت هاي ویروسی، انگلی و باکتریایی میتوانند مدفوع را سبز رنگ سازند. میلیاردها باکتری در بدن انسان ساکن میباشند، اما انها نقش خودرا در حفظ سلامت شما اجرا می‌کنند. اما مهاجمان میتوانند بر سلامت روده تاثیر گذار باشند. انگل آب ژیاردیا، باکتری مثل سالمونلا و نوروویروس می‌توانند سبب عبور سریعا غذا از روده ها شده که این شرایط سبز شدن مدفوع را در پی دارد.

 

بارداری

این احتمال وجود دارد که در اوایل زمان بارداری با مدفوع سبز رنگ روبه‌رو شوید. گاهی اوقات این شرایط حتی پیش از این‌که تست بارداری انجام شده و بارداری تایید شود، رخ میدهد. بعضی بانوان در سه ماهه سوم بارداری با مدفوع سبز رنگ روبه‌رو میشوند، که علت زیاد آن عبور سریعا غذا از روده ها هست.

 

تغذیه بیش از حد

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، علت اساس اي مدفوع سبز رنگ می‌تواند با رژیم خوراکی شما مربوط باشد. اگر به میزان زیاد از سبزیجات سبز و برگدار مثل بروکلی یا کیل تغذیه می‌کنید، رنگ مدفوع مقدور هست به سبز تیره تغییر کند. غذاهایی مثل گوشت قرمز و لوبیاها که شامل آهن میباشند نیز میتوانند اثری نمونه را ایجاد کنند. بعضی مکمل هاي آهن که شامل فروکتوز یا کلروفیل میباشند مقدور هست مسئول سبز رنگ شدن مدفوع باشند. تغذیه بیش از حد بطور متداول رایج‌ترین علت رنگ سبز مدفوع هست و این شرایط به علت محدودیت در میزان مواد مغذی قابل پردازش در بدن شکل میگیرد.

 

پاکسازی

رنگ سبز مدفوع میتواند به سبب پاکسازی شکل بگیرد. افراد بیشماری با بهرهگیری از مسهل ها، مکمل ها، و تنقیه به پاکسازی روده بزرگ خود اقدام میکنند. آن ها بر این باورند که این تکنیک به پاکسازی بدن و التیام سلامت گوارش کمک خواهد کرد. از آنجایی که پاکسازی روده مستلزم تخلیه روده با فشار هست، این امکان وجود دارد که با مدفوع سبز رنگ روبه‌رو شوید. هر بار که چیزی اجابت مزاج را پیش از موعد تحریک کند با تغییر رنگ مدفوع روبه‌رو خواهید شد.

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

بطور متداول مواجهه با مدفوع سبز رنگ جای نگرانی ندارد، اما درصورت تداوم این شرایط مراجعه به دکتر انتخاب خوبی هست. همینطور، اگر با معده درد، تب، مدفوع شل، یا وجود خون در مدفوع روبه‌رو هستید باید به دکتر مراجعه کنید. در موارد نادر، مدفوع سبز رنگ می‌تواند در نتیجه مسمومیت با مواد شیمیایی شکل گرفته باشد.

 

دیدن مدفوع سبز رنگ به همراه مخاط مقدور هست به سبب التهاب در پوشش داخلی روده ها شکل گرفته باشد. اگر با یبوست، اسهال، حالت تهوع، یا درد در ناحیه شکم روبه‌رو هستید، مراجعه به دکتر برای تشخیص دقیق علت این شرایط مهم هست.

 

اگر با مدفوع سبز رنگ شناور روبه‌رو شدید، این شرایط می‌تواند به سبب غذای مصرفی شما شکل گرفته باشد. با این وجود، این احتمال نیز وجود دارد که روده هاي شما به درستی عمل نکرده ودر ربایش کارآمد چربی با دشواری روبه‌رو میباشند.

 

چه کاری میتوانید انجام دهید؟

مدفوع سبز رنگ می‌تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد و تشخیص علت اساس اي آن می‌تواند رسیدگی به این شرایط را تسهیل کند. همچون مثال:

 

اگر مدفوع سبز رنگ به سبب مصرف آنتی بیوتیک شکل گرفته از دکتر خود بخواهید آن را تغییر داده و یا دوز مصرفی را تنظیم کند.

 

اگر بیش از اندازه مواد خوراکی سبز و شامل آهن مصرف میکنید، مقدور هست برای برطرف کردن مشکل به ایجاد تغییر در رژیم خوراکی خود نیاز داشته باشید.

 

اگر با مسمومیت خوراکی روبه‌رو هستید باید استراحت کافی داشته، مصرف مایعات را افزایش دهید، و غذا هاي سبک مصرف کنید. زمانی که مسمویت خوراکی از بین برود، رنگ سبز مدفوع نیز برطرف خواهد شد.

 

اگر مدفوع سبز رنگ به سبب پاکسازی روده بزرگ شکل گرفته، تنها باید از انجام اینکار پرهیز کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت