علت تار دیدن چشم ها چیست ؟

علت تار دیدن چشم ها چیست ؟

علت تار دیدن چشم ها 

علت تار دیدن چشم ها چیست ؟ تار مشاهده چشم میتواند علت هاي مختلفی داشته باشد ، از خستگی چشم گرفته تا خواب آلودگی برای اطلاعات اکثر در ادامه ما را دنبال نمایید .

 

دکتر مصطفی سلطان سنجری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران دراین باره می‌گوید: بعضی از مریضی هاي اعصاب دارای علایم چشمی میباشند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می‌کنند.

 

مریضی ام اس که یک مریضی سیستم عصبی هست، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید میشود.

 

ام اس مریضی اي هست که تمام قسمت هاي مغز و اعصاب را درگیر می‌کند. بیشترین تاثیر این مریضی در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم هست که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد.

 

قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن هست به شدت کاهش یابد.

 

تاری دید ناشی از مریضی هاي اعصاب به این صورت هست که فرد نمیتواند به راحتی مطالعه کند، شفافیت دید کاسته میشود و به دنبال از بین رفتن قسمتی از میدان دید، قدرت بینایی فرد کاهش می یابد. در واقع تاری دید ناشی از ام اس، به این صورت هست که فرد احساس می‌کند، اشیا را از پشت شیشه ي مات می‌بیند و این حالت، برای 24 ساعت طول می‌کشد.

چرا بعضی اوقات پیرامون خود را تار میبینم ؟

تاری دید ناشی از تومورهای چشمی

دکتر سنجری در این باره می‌گوید: اکثر افرادی که دچار مریضی هاي اعصاب چشمی میشوند، اغلب افراد جوانی میباشند که دچار التهابات شدید بینایی می‌شوند که این مشکل می‌تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد.

 

تاری دید ناشی از آب مروارید

دکتر محمد آقازاده امیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص بینایی سنجی میگوید:کاتاراکت یا آب مروارید یعنی کدورت در لنز طبیعی چشم که پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته هست.

 

لنز طبیعی چشم حدودا از 65 درصد آب و 35 درصد پروتئین ساخته شده که پروتئین‌ ها نیز طوری قرار گرفته‌ اند که لنز را شفاف نگه دارند و اجازه ي عبور نور از انها داده شود اما با بالا رفتن سن، بعضی از این پروتئین‌ ها ممکن هست به هم فشرده شده و شروع به ایجاد مناطقی کدر در لنز کنند که این امر به بروز آب مروارید منجر می‌ شود.

 

تار شدن یا محو شدن بینایی، حساس شدن به نور، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ ها و تغییر مداوم شماره ي عینک یا لنز تماسی از علایم آب مروارید هست.

 

کدورت عدسی در ابتدا کوچک بوده و اثری روی بینایی ندارد و افراد متوجه تاری بینایی شان می‌ شوند مانند نگاه کردن از پشت یک قطعه شیشه ي کدر و یا اینکه فرد مبتلا به آب مروارید، نوری که از خورشید یا لامپ می ‌آید را به صورت درخشنده تر می‌بیند و رنگ ‌ها را به روشنایی سابق نمی ‌بیند.

 چرا بعضی اوقات پیرامون خود را تار میبینم ؟

تاری دید ناشی از ضعف چشم

چه اتفاقی میوفتد که یک مرتبه احساس می‌کنید چشم هاي تان ضعیف شده اند؟ افرادی که عینکی میباشند، میدانند که تاری دید یکی از دلایل مهم ضعیفی چشم به شمار می‌رود، گرچه این حرف وقتی برای شما اکثر محسوس خواهد بود که شماره ي چشم هاي تان ده دهم یا صفر نباشد.

 

به هر حال وقتی بیمار چشمش تار می ‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه ‌اي که تار میدید شفاف شد، او مشکل عیوب انکساری دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می‌شود که صد گرچه تشخیص قطعی با چشم‌ دکتر هست.

 

دکتر افسر فراهانی دستجانی، جراح و چشم دکتر در این باره میگوید: مطالعات زیادی در خصوص عوامل موثر در ایجاد عیوب انکساری انجام شده هست که گرچه در بعضی از موارد آن اختلافاتی وجود دارد، بعنوان مثال در مورد اثر مطالعه در فاصله ي نزدیک«خواندن و نوشتن» مطالعاتی صورت گرفته هست، ولی به طور یقین ارتباطی بین آن و نزدیک بینی اثبات نشده هست ولی اینگونه استنباط می‌شود که مطالعه، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیک بینی ندارد، اما اصولا افراد اجتماعی و آن هایي که اکثر مطالعه میکنند، اکثر دچار عیوب انکساری می‌شوند.

 

کار با کامپیوتر یا تلویزیون نتوانسته هست ارتباط قطعی به ایجاد نزدیک بینی را اثبات کند به همین جهت استنباط تعداد زیادی از متخصصان این هست که بهرهگیری از این وسایل نمیتواند عامل عینکی شدن باشد.

 

تاری دید از عوارض بیماری شالازیون

محمدمهدی صدوقی، فوق ‌تخصص چشم ‌پزشکی در این باره می‌گوید: التهاب مزمن یکی از غدد کوچک ساخت کننده ي چربی که در پلک ‌هاي بالا و پایین قرار دارد مهمترین علت بروز مریضی شالازیون هست و اشکال در ظاهر چشم و تاری دید از عوارض این مریضی به شمار می ‌رود.

 

شالازیون یکی از مریضی ‌هاي چشم هست که در آن، تورم کیستی در پلک به وجود می ‌آید. التهاب مزمن یکی از غدد کوچک ساخت کننده ي چربی که در پلک‌ هاي بالا و پایین قرار دارد، مهم‌ترین علت بروز این عارضه چشمی هست.

 

تاری دید، ناشی از ناخنک ‌های بزرگ در چشم

علیرضا حبیب‌اللهی، متخصص قرنیه در این باره می‌گوید: ناخنک هاي بزرگ در چشم موجب تاری دید می ‌شود اما با جراحی می‌ توان این ناخنک ‌ها را برداشت.

 

ناخنک یکی از مریضی ‌هاي چشم به شمار می‌ رود. اگر ناخنک کوچک باشد و موجب قرمزی و سوزش چشم ‌ها نشود و از طرفی ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد، به درمان خاصی نیاز ندارد.

 

با التهاب ناخنک چشم قرمز شده و دچار سوزش می‌ شود؛ در این اوضاع برای بیمار قطره‌‌ هاي اشک مصنوعی تجویز می ‌شود که بهرهگیری ي مکرر از آن موجب تسکین این علائم می ‌شود.

 

در شرایطی که ناخنک التهاب شدید پیدا کند بیمار با نظر چشم‌ دکتر می ‌تواند برای یک دوره درمانی از قطره‌ هاي استروئیدییا سایر قطره‌ هاي ضد التهاب بهرهگیری کند.

 

ناخنک‌ هاي بزرگتر با ایجاد آستیگماتیسم موجب تاری دید می ‌شوند؛ از این رو با جراحی می‌ توان آن را برداشت.

 چرا بعضی اوقات پیرامون خود را تار میبینم ؟

دیگر دلایل تاری دید:

دکتر سید عبدالرضا طبسی، متخصص مغز و اعصاب در این باره میگوید: این مشکل ممکن هست ناشی از ضربه، التهاب، مسائل تغذیه ‌اي و یا فشار باشد.

 

مهم‌ ترین نکته این هست که این افراد بدانند به صورت ناگهانی دچار مشکل تاری چشم شده‌ اند یا به‌ تدریج؟

 

در این مواقع فرد بیمار باید به متخصص نوروافتالمولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا مشکلش بررسی و حل شود.

 

تاری دید در اثر دیابت

افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم هاي شان مواجه میباشند«مانند کوری به مرور و یا آب مروارید». اما بیشترین تهدید، تأثیری هست که دیابت روی گردش خون در چشم ها می‌گذارد و باعث کوری می‌شود. 

 

تاری چشم یا دوبینی؟

دکتر طبسی در این باره می‌گوید: بعضی مواقع به علت اختلال در هماهنگی دو چشم، فرد دو بینی دارد اما فکر می‌کند که تار می ‌بیند.

 

در این حالت، بیمار با بستن یک چشم و مشاهده با چشم دیگر می ‌تواند متوجه این مشکل بشود. اگر با دو چشم، تار می ‌بیند و با یک چشم، درست می ‌بیند مشخص می ‌شود که دو چشم وی هماهنگی دید ندارد و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

جدیدترین مطالب سایت