استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

بهترین راه استفاده از داروهای پزشک 

اگر به مطب دکتر بروید ، او یک دارویی را به شما تجویز میکند و ساعات آن را در داروخانه متوجه می‌شوید ، اما نمی‌دانید تا کی باید مصرف کنید ؟ یا تا چه وقت بهره گیری بهینه شود در ادامه اکثر بخوانید .

 

زمانی که به پزشک مراجعه میکنید، عمدتا با نسخه او از مطب خارج شده و در صدد تهیه داروهای تجویز شده بر می‌آیید. در بعضی از مواقع نیز میزان و ساعات مصرف داروها را عمده جدی نمیگیرید و گمان می‌کنید که اندکی تغییر در این موارد نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند درمان شما داشته باشد.

 

اما بهتر هست آگاه باشید که پیش از مصرف هر دارویی بهتر هست در مورد آن دارو اطلاعات کافی داشته و سپس به مصرف اولین دُوز آن مبادرت کنید. آگاه بودن از اثرات جانبی داروهایی که مصرف می‌کنید در بعضی موارد میتواند بسیار حیاتی باشد.

 

جهت از بین رفتن تعداد زیادی از شبهات تان در مورد نحوه مصرف داروها، مواردی را برای تان برگزیده ایم که می‌تواند یکی از سئوالات احتمالی شما نیز باشد.

 

سئوال هاي متعارف در این اساس را با هم مرور می‌کنیم تا از پاسخ هاي جامعه پزشکی به انها آگاه شویم.

 

آیا در زمان مصرف دارو باید از خوردن غذا هاي خاصی پرهیز کرد؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

بهترین استفاده از داروها 

 

تداخل های دارویی با بعضی از غذایی ها وجود دارد. بعنوان مثال مصرف شیر با عده اي از آنتی بیوتیک ها تداخل دارد یا این که در زمان هایي که از داروهای فشار خون یا ادرارآور یا دیورتیک به منظور افزایش سطح مایعات بهره گیری می کنید از مصرف موز و سایر میوه هایي که پتاسیم فراوانی دارند پرهیز می کنید.

 

دکتر «جرمی اَدِم» میگوید: “غذایی هایي که دارای پتاسیم فراوان میباشند، سبب افزایش ضربان غیرطبیعی قلب می‌شوند و علت آن نیز افزایش سطح پتاسیم در بدن هست. یکی دیگر از تقابل های دارویی مشهور، گریپ فروت با انواع «استاتین» ها به علت دارا بودن «ویتامین کا» است. «کرنبری» نیز با داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین، در تقابل است.

 

زمانی که فردی با خوردن دُوز اولیه یک دارو بالا می آورد، آیا باید دوباره آن را بخورد یا تا زمان دُوز بعدی منتظر بماند؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

داروهای استفاده شده 

 

دکتر الن در این باره میگوید اگر در زمان کمتر از ۱۵ دقیقه از خوردن دُوز اولیه دارو بالا آوردید بدان معناست که باید دوباره آن دارو را بخورید. چرا که بیش از یک تا دو ساعت طول میکشد تا دارو از مسیر معده عبور کند. اگر در این مورد دچار تردید هستید بهتر است با دکتر تان تماس بگیرید و در مورد داروی مورد نظر از او بپرسید.

 

چقدر طول خواهد کشید تا داروی مورد نظر اثر کند؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

نحوه درست داروهای استفاده شده 

 

زمانی که بیمار هستید و از مریض بودن خسته شده اید، می‌خواهید هرچه سریع تر بهبود پیدا کنید. عده اي از داروها پس از ورود به دستگاه گوارش مستقیما وارد جریان خون می‌شوند حال آنکه برخی دیگر از داروها ابتدا وارد کبد می‌شوند.

 

دکتر الن میگوید: “معمولا اکثر از ۸ ساعت طول نخواهد کشید که دارو به جریان خون راه پیدا کند اما در مواقعی این اتفاق تنها در عرض نیم ساعت میوفتد. بنابراین در فاصله زمانی حدود ۶ تا ۸ ساعت بعد از مصرف دارو، اثرات آن را احساس خواهید کرد. اما برای دریافت نتیجه کامل باید به طور مداوم داروهای خود را مصرف کنید.”

 

آیا می توان قرص را خرد کرد تا آسان تر بلعیده شوند؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

تنها کودکان نیستند که در بلعیدن عده اي از انواع قرص ها با دشواری هایی مواجه میباشند بلکه برخی از بزرگسالان نیز مشکل مشابهی دارند. دکتر الن می گوید در مورد برخی از داروها مشکلی پیش نمی‌آید که آن را با آبمیوه یا پودینگ ترکیب کنید اما در مورد قرص هایی که باید به آرامی جذب بدن شوند خرد کردن آن می‌تواند باعث مصرف بیش از اندازه آن شود.

 

آیا باید تمام داروهای تجویز شده را تا به اتمام رسیدن کامل آن ها مصرف کرد؟

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

بر اساس نظر دکتر «مارک آی. لِوی» پاسخ به این سئوال به اوضاع شما وابسته است. بعنوان مثال اگر دارویی را برای کاهش درد مصرف می کنید و دردتان به اتمام رسیده بهتر است خوردن آن دارو را متوقف کنید مگر آنکه مصرف آن دارو تنها راهکار از بین رفتن دردتان باشد.

 

اگر از آنتی بیوتیک بهره گیری می کنید در صورت بهبودی نیز آن را تا پایان مصرف کنید. دکتر لِوی می گوید: “اگر باکتری های پایدار حاصل از مریضی علی الرغم مصرف آنتی بیوتیک باقی مانده یا اکثر شوند بهتر است که درمان دارویی متوقف شود.”

 

آیا مکمل های دارویی و گیاهی با دارو درمانی در تقابل قرار دارند؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

صدها سال است که مکمل های دارویی و گیاهی برای مقابله با مریضی ها مورد استفاده قرار میگیرند اما همین مواد طبیعی ممکن است با برخی از داروها در تداخل قرار داشته باشند و خطراتی را نیز به همراه داشته باشند.

 

دکتر «جمی جان» می گوید: “برخی از این مکمل های دارویی و گیاهی میتوانند در کنار مصرف برخی داروها اثرات جانبی خطرناکی داشته باشند.” از آنجایی که تمام پزشکان و داروخانه ها کتاب مرتبط با تداخل های دارویی را دارند می‌توانید برای اطمینان در این مورد از انها سئوالاتی بپرسید.

 

آیا در زمان مصرف آنتی بیوتیک ها میتوان از پروبیوتیک ها استفاده کرد؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

اگر در قبل و بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار نفخ، یبوست، شکم روش و یا عفونت قارچی شده اید، می‌توانید حدس بزنید که تداخل داروها با سایر مواد تا چه اندازه می تواند آزاردهنده باشد. دکتر «کنت هولتورف»، موسس مرکز پزشکی به همین نام، به بیماران خود پیشنهاد میکند که پروبیوتیک بیشتری را در طول درمان دارویی با آنتی بیوتیک مصرف کنند.

 

از آنجایی که آنتی بیوتیک سبب کشته شدن برخی از باکتری های خوب شکمی می شوند، مصرف پروبیوتیک می تواند برای جبران این روند موثر باشد. اما باید این موضوع را در نظر داشت که در هر حال از بین رفتن برخی از این باکتری های خوب در زمان مصرف برخی از انواع آنتی بیوتیک ها اجتناب ناپذیر است.

 

آیا منظور از مصرف دوبار در روز یک دارو، مصرف هر ۱۲ ساعت یکبار آن است؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

دکتر لِوی بر آن باور است که حتی در بیمارستان ها نیز داروهایی که باید دو بار در روز مصرف شوند را در هنگام صبحانه و شام به بیمار میدهند و در مورد داروهایی که باید در سه وعده مصرف شوند، وعده ناهار نیز اضافه میشود اما در مورد برخی از داروها این روش می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد و باید همان ۱۲ ساعت یکبار مصرف شوند. بهتر است دقیقا و در مورد داروی مورد نظر از دکتر معالج خود سئوال کنید.

 

آیا داروهای عمومی معمولی، اثرات داروهای برندهای مشهور را دارند؟

 

استفاده درست از داروهای تجویز شده پزشک

این که بیمار باشید و بابت مریضی خود نیز هزینه های فراوانی را پرداخت کنید، برای هیچ کس مطلوب به نظر نمی‌رسد. اما این سئوال پیش می‌آید که آیا داروهای عمومی معمولی، به اندازه داروهای برندهای مشهور اثرگذار میباشند؟

 

به گزارش تالاب دکتر چان در این مورد می گوید بله این داروهای عمومی ارزان تر میتوانند همان تاثیرات داروهای گران برندهای سرشناس را داشته باشند. وی بر این باور است، اگرچه نحوه تولید قرص ها و کپسول ها با هم متفاوت است با این حال مشکل خاصی را به وجود نخواهد آورد.

 

گرچه او بر این موضوع نیز تاکید می‌کند در مورد برخی از برندها حقیقتا داروها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. در این مورد هم با پزشک خود مشورت کنید که اگر لازم باشد نوع با کیفیت تری از آن دارو را خریداری کنید.

جدیدترین مطالب سایت