رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

رفع بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه ها و خالی بودن معده داشتن بوی بد دهان با انجام کارهای زیر می توان از بوی بد دهان پیشگیری کرد.خیلی از افراد با چنین مشکلی مواجه هستنید و هم خودشان و هم دیگران رنج می‌برند مشکل بوی بد دهان یکی از معضلاتی هست که حدود 30 درصد جمعیت دنیا با آن مواجه میباشند و اضافه بر خود فرد، افراد دیگر را نیز درگیر میکند. در ایامی مثل ماه رمضان، رعایت اکثر نکات تغذیه‌اي و بهداشتی اضافه بر کمک به سلامت فرد در طول روزه‌داری، از بوی بد دهان نیز پیشگیري می کند.

 

بوی بد دهان می تواند از دهان، دندان، معده یا حتی سینوزیت‌ها ناشی شود. این مشکل در بعضی افراد موقتی هست و در بعضی دیگر حالت مزمن پیدا می کند. اگر این بوی بد بر اثر مواد خوراکی به وجود آمده باشد، میتوان با رعایت بهداشت دهان بسادگی جلوی آن را گرفت،

 

به گزارش تالاب:اما رفع بوی بد دهان هنگامی که ناشی از مشکلات داخلی هست براحتی از بین نمی رود.دو بار مسواک زدن در فاصله افطار تا سحر و نخ دندان کشیدن تا حد زیادی از بروز بوی بد دهان جلوگیري میکند. بهتر هست مسواک خود را هر سه ماه یکبار عوض کنید؛ مسواکی که مدت‌ها بهرهگیری شده هست خود عاملی برای ورود باکتری و عفونت داخل دهان هست.

 

رفع بوی بد دهان

باکتری‌هایي که باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند در محیط اسیدی به‌خوبی رشد میکنند، بنابراین شستن دندان‌ها با جوش شیرین، راهکار طبیعی برای مختل کردن رشد این باکتری‌هاست. می توان از جوش شیرین یا دهانشویه آنتی‌باکتریال برای از بین بردن جرم‌ها و باکتری‌هاي مزاحم کمک گرفت. جوش شیرین را میتوان یکبار در شبانه روز مثل خمیردندان به کمک مسواک بهرهگیری کرد.

 

شست‌وشوی دهان با قرقره کردن آب نمک نیز باعث میشود اضافه بر دهان، میکروب‌هاي احتمالی گلو و لوزه نیز از بین برود. همینطور تمیز کردن زبان با پشت بعضی از مسواک‌ها که به همین منظور طراحی شده‌اند نیز میتواند پرزهای زبان را از باکتری‌ها تمیز کند. در نهایت بهتر هست هر چند وقت یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان و لثه‌هاي خود مطمئن شوید.

 

کدام مواد غذایی را بیشتر مصرف کنیم؟

تغذیه صحیح یکی از عوامل مهم حفظ سلامت هست و در صورتی که نکات تغذیه‌اي بدرستی رعایت شود، همۀ ارگان‌هاي بدن فعالیت خود را بخوبی انجام میدهند. برای پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان، بهرهگیری از میوه‌ها و سبزیجات دارای فیبر یکی از برترین راهکارهاست. برای مثال خوردن یک سیب در فاصله افطار تا سحر به مرطوب ماندن دهان در طول روز کمک میکند. مصرف مواد خوراکی غنی از ویتامین D مثل زرده تخم‌مرغ، ماهی، آب پرتقال، ماست و بهرهگیری از میخک، رازیانه و هل که خواص ضدمیکروبی دارند در زمان روزه‌داری برای حفظ بوی خوش دهان پیشنهاد میشود.

 

اضافه بر این جویدن برگ نعناع، پونه و جعفری تازه، کرفس و خوردن انجیر به خوشبو شدن دهان کمک زیادی می کند. نوشیدن چای سیاه و سبز، باکتری‌هاي دهانی و ترکیبات سولفوری را کاهش میدهد و دهان را هیدراته نگه می‌دارد. به همین علت نوشیدن چای بدون شیرینی بین افطار تا سحر پیشنهاد میشود. نوشیدن آب و لیموی تازه و نمک همراه پالپ لیمو نیز دهان را خوشبو میکند، بخصوص این مورد، بوی بد سیر و پیاز را تا حد زیادی کاهش می دهد.

 

فضای دهان را همیشه مرطوب نگه دارید

خشکی دهان به علت کاهش بزاق ترشح شده رخ می دهد و هنگامی که بزاق کافی در دهان ترشح نشود، مواد خوراکی در دهان میماند و بوی بد ایجاد میکند. ایجاد مشکلاتی برای غدد بزاقی، خوابیدن با دهان باز و مصرف بعضی داروها مثل داروهای کاهش فشار خون و داروهایی که برای درمان آلرژی‌ها مصرف می شود، میتواند باعث خشکی دهان و در نتیجه ایجاد تنفس بدبو شود. همینطور سیگار کشیدن به علت خشک کردن فضای دهان در تنفس و ایجاد بوی بد تاثیرگذار هست.

 

به طور کلی نوشیدن آب در طول روز خواص بسیاری برای حفظ سلامت بدن دارد. با این حال اهمیت نوشیدن آب به میزان کافی در ماه رمضان چند برابر می شود. دی‌هیدراته شدن بدن اضافه بر تهدید سلامت، باعث خشکی دهان و بروز بوی ناخوشایند می شود. باکتری‌ها برای رشد به محیط با اکسیژن کمتر نیاز دارند. همینطور بزاق دهان آنزیم‌هاي طبیعی دارد که آنتی‌بادی‌ها را فعال میکند و مصرف آب چندان میتواند این واکنش‌ها را کاهش دهد. هیدراته نگه داشتن بدن اضافه بر اینکه به حفظ سلامت کمک می کند، دهان را همۀ وقت مرطوب نگه می‌دارد و از بروز بوی ناخوشایند پیش گیری میکند.

 

عفونت‌هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند

در مواردی که بوی بد دهان مزمن میشود باید راجع به آن با دکتر مشورت شود. هنگامی که از سلامت دهان و دندان و رعایت بهداشت دهان اطمینان پیدا کردید و باز هم احساس ناخوشایندی از بوی دهان داشتید، مشکل را در عوامل دیگر جست‌وجو کنید. در مواردی مریضی‌هاي کلیوی و دیابت نظارت نشده می تواند عامل بوی بد دهان باشد.

 

حساس شدن به بوی غیرعادی دهان و مراجعه به دکتر می تواند در تشخیص سرطان‌هاي زودرس مثل سرطان معده و ریه نیز کمک کند. در بیماران کلیوی عملکرد نامناسب کلیه‌ها روی سیستم تنفسی تاثیر می گذارد. در بیماران دیابتی نیز سطح قند خون ثبات ندارد و به همین علت بدن قادر به مبارزه با باکتری‌هایي که موجب بروز عفونت میشود، نخواهد بود.عفونت‌هاي داخلی و خارجی سیستم تنفسی، عفونت‌هاي سینوسی، برونشیت مزمن، عفونت لوزه و ترشح مخاط از پشت حلق ممکن هست از عوامل ایجاد بوی بد دهان باشد.

 

در تعداد زیادی از موارد هنگام بروز عفونت‌ها مخاط آلوده که در گلو انباشته می شود، بوی بدی را به دهان انتقال می دهد. اختلال رفلاکس معده به مری نیز یکی از متعارف‌ترین علت‌هاي داخلی بوی بد دهان هست. بازگشت اسید معده به سمت مری حتی باعث بروز مشکلاتی برای دندان و مریضی‌هاي سینوسی می شود و باید برای درمان حتما به دکتر مراجعه شود.

 

از مصرف کدام مواد غذایی خودداری کنیم؟

سیر و پیاز متهمان ردیف اول بوی بد دهان میباشند و معمولا مسواک زدن بعد از خوردن این مواد تاثیری روی از بین بردن بوی ناخوشایند ندارد. در واقع هنگام مصرف این مواد خوراکی، شکم روغن طبیعی موجود در غذا را در فرآیند هضم جذب میکند. این روغن از جریان خون و ریه‌ها می‌گذرد تا به مقصد نهایی در بدن برسد و این فرآیند تا ساعت‌ها باعث ایجاد بوی بد هنگام تنفس میشود.

 

بهرهگیری از برگ یا قرص نعناع بعد از مصرف چنین مواد خوراکی تاثیر زیادی در از بین بردن این بو دارد. در واقع نعناع بوی پیاز و سیر را از بین نمی برد، اما بوی آن به سایر بوهای تند مواد خوراکی قالب هست.اضافه بر این بهتر هست مواد خوراکی مثل نوشیدنی‌هاي گازدار، کیک، شیرینی و بستنی که حاوی کربوهیدرات زیادی میباشند را پیش از سحر مصرف نکنید. مواد خوراکی که حاوی فیبر چندان میباشند میتواند جایگزین این مواد شود و از بروز بوی بد دهان پیشگیری کند.

 

در افرادی که با هضم مواد لاکتوزدار مشکل دارند، احتمال بروز بوی بد دهان در ساعت‌هاي روزه‌داری اکثر هست. بهتر هست مصرف مواد لبنی لاکتوزدار در طول روزه‌داری برای این افراد محدود شود. در نهایت تا جای امکان داروهایی مثل آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی را در مدت روزه‌داری کمتر مصرف کنید تا از خشک شدن دهان پیشگیری شود.

 

جدیدترین مطالب سایت