چگونه از زردی دندان ها جلوگیری کنیم ؟

چگونه از زردی دندان ها جلوگیری کنیم ؟

روش هایی برای درمان زردی دندان

زردی دندان ناشی از مسواک نزدن و یا کشیدن قلیان و یا سیگار میباشد ، که اضافه بر کاهش عمر دندان می تواند بر روی بدن هم تاثیر هاي منفی فراوانی نیز بگذارد .

 

اگر شما از رنگ دندانهای تان ناراحت هستید و به نظرتان زرد یا قهوه اي میباشند، اول باید علت این تغییرات را از میان عوامل زیر پیدا کنید تا بعد درمورد سفیدکردن دندانهای تان صحبت کنیم.

 

ژنتیک

بعضی ها به صورت ژنتیک، دندانهای روشنی دارند ولی بعضی دندانهای شان ته رنگ زرد یا قهوه اي دارد. بنابراین نخستین قدم این هست که رنگ دندانهای خانواده تان را بررسی کنید و متوجه شوید این تغییر رنگ«بدرنگی» ارثی هست یا اکتسابی.

 

سن

بالارفتن سن، یکی از دلایل شایع بدرنگی دندان ها هست. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن اکثر خود را نشان می‌دهد و به همین علت هست که سالمندان، دندانهای زردتری دارند.

 

غذاها ، نوشیدنی ها: سیگار و نوشیدن عمده قهوه و چای 2 علت اصلی بدرنگی دندان ها هست. اگر شما عادت دارید که در طول روز عمده سیگار بکشید، باید منتظر تغییر رنگ دندانهای تان باشید. مصرف نوشابه هاي گازدار سیاه و زرد نیز کم کم زمان می تواند دندانهای شما را بدرنگ کند.

 

اول باید پوسیدگی هاي دندانهای تان را ترمیم کرده و ترمیم هاي آسیب دیده را جایگزین کنید، سپس دندانهای تان را سفید کنید.

چگونه از زردی دندان ها جلوگیری کنیم ؟

داروها و بیماری ها

مادران باید مراقب تغییر رنگ دندان کودکان باشند. اگر مادر در دوران حاملگی از آنتی بیوتیک و تتراسایکلین بهره گیری کند یا در دوران کودکی، کودک این آنتی بیوتیک را مصرف کند، ممکن هست دندانهای کودک در آینده دچار تغییر رنگ شود. مصرف عمده فلوراید در دوران کودکی نیز موجب تغییر رنگ دندان ها می‌شود.

 

ضربه و عصب کشی دندان ها

اگر به دندانهای جلویی شما در اثر زمین خوردن، ضربه وارد شود، رگ هاي خونی داخل دندان پاره و مواد رنگی خون به داخل عاج دندان نفوذ میکند و کم کم زمان، رنگ دندان را تیره میکند. به همین شکل اگر پس از عصب کشی دندان، بقایای عصب دندان و مواد پرکننده ریشه دندان درون تاج دندان پاک نشوند، موجب تغییر رنگ دندان خواهد شد.

 

همۀ چیز از سفیدکردن دندان شروع شد

سفید کردن دندان ها، روشی هست که با بهره گیری از آن، رنگ زرد یا قهوه اي دندان ها را از بین می‌برند و دندان ها سفید و براق می‌شوند و شما لبخندی درخشان خواهید داشت.

 

روشهای متفاوتی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؛ از سفید کردن دندان ها به وسیله مواد شیمیایی گرفته تا بهره گیری از اسیدهای ضعیف و لیزر.

 

گاهی اوقات ممکن هست دندانپزشک با بهره گیری از ابزار خاصی، سطح دندان را سایش دهد و تغییر رنگ هاي سطحی دندانهای شما را از بین ببرد، ولی انچه بیش از سایر این روشها طرفدار دارد، سفید کردن دندان ها با مواد شیمیایی هست.

 

سفید کردن دندان ها ممکن هست کاملا در مطب دندانپزشکی انجام شود یا اینکه دندانپزشک، وسایل و موادی را در اختیار شما بگذارد تا خودتان در خانه، دندانهای تان را سفید کنید.

 

تعداد زیادی از افراد، تکنیک سفید کردن دندان ها در خانه را ترجیح میدهند چون دیگر مجبور نیستند چندین جلسه به دندانپزشک مراجعه کنند.

چگونه از زردی دندان ها جلوگیری کنیم ؟

سفید کردن دندان ها در خانه

سفید کردن دندان ها در خانه، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده هست و شما را از رفت وآمدهای مکرر به مطب دندانپزشکی نجات می‌دهد.

 

به هر یک از داروخانه ها سر بزنید، بسته هاي رنگارنگ و متفاوتی از محصولات سفیدکننده دندان ها پیدا خواهید کرد.

 

اما بهتر هست به پیشنهاد دندانپزشکان، یک نوع مناسب را از میان آنها گزینش کرده و پس از یادگرفتن نحوه صحیح بهره گیری از این محصولات و تعیین مقداری از ژل سفیدکننده در هر زمان مصرف توسط دندانپزشک، از این محصولات بهره گیری کنید.

 

این محصولات معمولا حاوی ژل هیدروژن پراکساید میباشند. دندانپزشک ابتدا از دهان شما قالب گیری خواهد کرد و یک جفت قاشقک پلاستیکی که متناسب دهان شماست، تهیه میکند.

 

شما باید ژل را داخل این قاشقک بریزید و آن را یک یا دو ساعت در طول روز، درون دهان تان نگه دارید. گاهی نتایج آن طی 2 روز آشکار میشود ولی معمولا برای اینکه دندان ها به اندازه کافی سفید شوند، باید یک تا دو هفته این عمل را تکرار کنید.

 

این روزها، چسب هاي خاصی به بازار آمده هست که ادعا می‌شود با چسباندن روی دندان ها، دندان ها را سفید می‌کنند ولی نتایج بهره گیری از انها عمده رضایتبخش نیست و به میزان کمی دندانهای شما را سفیدتر خواهد کرد.

چگونه از زردی دندان ها جلوگیری کنیم ؟

لیزر؛ یک قدم تا سفیدشدن دندان ها

اگر میخواهید در یک جلسه دندانهای تان را سفید کنید، باید با بهره گیری از لیزر اینکار را انجام دهید. لیزر، انرژی زیادی را به مواد سفیدکننده وارد خواهد آورد و موجب میشود فعالیت سفیدکنندگی این مواد تسریع شده و خیلی زود مواد رنگی از روی دندانهای شما پاک شود.

 

گرچه ممکن هست بسته به شدت بدرنگی دندانهای شما، این جلسه مدت زمان کوتاه یا طولانی تری داشته باشد.

 

سفید کردن دندان ها با لیزر، معمولاً گران تر از سایر روشهای سفید کردن دندان هاست ولی در مقابل، شما در مدت زمان کوتاهی، لبخندی سفید و براق خواهید داشت. لازم هست حرارت حاصل از این لیزرها به گونه اي تنظیم شود که موجب آسیب دندان ها نشده و حتما از محافظ هاي چشم، بهره گیری شود.

 

اول ترمیم پوسیدگی، دوم سفید کردن دندان

برای انجام سفیدکردن دندان ها باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

 

* سفید کردن دندان ها درمانی زیبایی و انتخابی توسط شخص هست نه درمانی که از نظر سلامتی برای شخص لازم باشد.

 

* سفید کردن دندان ها بر روی کامپوزیت«ماده ترمیمی همرنگ دندان» مؤثر نیست بنابر این بهتر هست از سفید کردن دندان هایي که با این مواد ترمیم شده اند خودداری کرد.

 

* گذشته از سفید کردن دندان ها باید از سلامت دندان و لثه مطمئن شد. سفید کردن دندان ها را نمی‌توان در مورد کسانی که لثه هاي ملتهب دارند و یا دچار پوسیدگی دندان میباشند به کار برد.

 

* بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین موارد در زیبایی و دوام سفیدی دندان هست. مسواک زدن مرتب و نخ کشیدن دندان تأثیر زیادی در جلوگیري از پوسیدگی و مریضی لثه و نیز حفظ سفیدی و شفافیت دندان ها دارد.

 

* تشکیل جرم و پلاک میکروبی بر روی دندان ها ظاهر آنها را تغییر میدهد و باعث زردی می‌گردد. برای دوام زیبایی دندانهای تان هر شش ماه یکبار به دندانپزشک، برای تمیز کردن حرفه اي دندان ها مراجعه کنید.

 

* پس از سفید کردن ممکن هست، دندان ها تا مدتی به سرما و گرما حساس باشند. در این موارد بهتر هست از خوردن غذاها و آشامیدنی هاي داغ و یا سرد خودداری کنید تا این حالت زودتر برطرف شود.

 

* به گزارش تالاب علت باز شدن منافذ دندان در هنگام سفید کردن دندان تا بیست وچهار ساعت پس از سفید کردن از خوردن و آشامیدن غذاها ونوشیدنی هاي رنگی مانند خورشت هاي رب دار، قرمه سبزی، نوشابه و چای خودداری کنید.

جدیدترین مطالب سایت