علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی چیست ؟ (پیشگیری از ایست قلبی)

علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی چیست ؟ (پیشگیری از ایست قلبی)

علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی ؟

متاسفانه آمار ایست قلبی در کشورمان بالا رفته است ودر جوانان نیز این آمار بشدت رو به افزایش بوده است. از دلایل اصلی ایست قلبی فشار عصبی و استرس و آلودگی هوا و …می‌باشد که دراین پست به ان خواهیم پرداخت.

 

علت ایست قلبی چیست؟

نامنظمی‌هاي‌‌ ضربان‌ قلب‌

حمله‌ قلبی‌ «انفارکتوس، بیماری‌ تصلب‌ شرایین‌ قلب‌»

فقدان‌ گردش‌ خون و شوک‌ عمیق‌ ناشی‌ از خون ریزی‌ یا عفونت‌ شدید

فقدان‌ اکسیژن ناشی‌ از غرق‌شدگی‌؛ خفگی‌؛ یا بیهوشی‌

تغییرات‌ عمده‌ در ترکیب‌ الکترولیتی‌ خون‌؛ مثلا به‌ هم‌ خوردن‌ تعادل‌ پتاسیم یا مایعات‌

 

چه چیزهایی سبب مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی در جوانان می شود؟

علل مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی در جوانان متفاوت است. حدود دو سوم از این موارد، مرگ بدلیل نابهنجاری قلبی است. به دلایل مختلف، چیزی باعث می شود که ضربان قلب از بازرسی خارج شود. این ریتم غیر طبیعی قلب بعنوان فیبریلاسیون بطنی شناخته می شود. عده اي از علل خاص مرگ ناگهانی از ایست قلبی در جوانان عبارتند از:

 

علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی چیست ؟ (پیشگیری از ایست قلبی)

پیشگیری از ایست قلبی

 

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک «HCM»:

این یک بیماری است که در ان عضله قلب«میوکارد» بطور غیر طبیعی ضخیم می شود و سبب می شود کار قلب برای پمپ کردن خون سخت تر گردد.

 

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، در حالیکه طبق معمول در تعداد زیادی از افراد کشنده نیست، شایع‍‌ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به موارد قلبی در افراد زیر ۳۰ سال میباشد. این علت شایع‍‌ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران است. این بیماری اغلب بدون تشخیص باقی میماند.

 

اختلالات عروق کرونر:

گاهی اوقات افراد با عروق قلبی «عروق کرونر» بدنیا می آیندکه به صورت غیر طبیعی متصل شدند. این شریان هامی توانند به هنگام ورزش کردن فشرده شوند و ممکن است جریان خون مناسبی به قلب نرسانند.

 

سندرم کیو.تی«QT»:

این سندرم اختلال ارثی ریتم قلب است که می تواند ضربان قلب راسریع و نامنظم کند. ضربان قلب سریع، ناشی از تغییر در بخشی از قلب باعث ضربه به قلب میشود و ممکن است به غش منجر شود.

 

این ضربان قلب نامنظم می تواند تهدیدی برای زندگی باشد. در برخی موارد، ریتم قلب ممکن است خیلی نامنظم باشد که باعث مرگ ناگهانی می شود. جوانان با سندرم QT، خطر مرگ ناگهانی دارند.

 

ایست قلبی با حمله‌ي قلبی فرق دارد. حمله‌ي قلبی زمانی رخ میدهد که جریان خون در بخشی از قلب مسدود می شود. در هر صورت حمله‌ي قلبی ممکن است گاهی اوقات باعث اختلال الکتریکی شود که منجر به ایست قلبی خواهد شد.

 

علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی چیست ؟ (پیشگیری از ایست قلبی)

علائم ایست قلبی

نشانه‌هاي‌ ایست قلبی ناگهانی و شدید هستند و عبارتند از:

غش‌کردنِ ناگهانی؛
نداشتن نبض؛
قطع تنفس؛
از دست رفتن هوشیاری.

 

گاهی اوقات علائم و نشانه‌هاي‌ دیگری هم پیش از ایست قلبی دیده میشوند. برای مثال، خستگی، از هوش رفتن، سرگیجه، درد قفسه‌ي سینه، تنگیِ نفس، ضعف، تپش قلب یا استفراغ جزءِ ان دسته از علائمی هستند که پیش از ایست قلبی به وجود می آیند. اما ایست قلبی اغلب بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی اتفاق می‌افتد.

 

اگر دچار درد یا احساس ناراحتیِ گاه و بی‌گاه در ناحیه‌ي قفسه‌ي سینه هستید، تپش قلب یا ضربان قلبِ نامنظم یا سریع دارید، خس‌خس سینه یا تنگی نفسی دارید که نمیتوانید به‌درستی ان را شرح دهید، مدام از حال می روید یا احساس سبکیِ سر یا سرگیجه می کنید، سریعا به دکتر مراجعه کنید. اگر این نشانه‌ها ادامه دارند، با اورژانس تماس بگیرید.

 

وقتی قلب از حرکت می ایستد، کمبود اکسیژنِ خون، تنها در چند دقیقه میتواند باعث آسیب مغزی شود. مرگ یا آسیب پایدار مغزی ممکن است بین چهار تا شش دقیقه اتفاق بیفتد.

 

این مسئله زمانی اهمیت زیادی پیدا می کند که شما در حال کمک به شخص بی‌هوشی هستید که نفس نمی کشد. دراین‌ مواقع، باید به سرعت این اقدامات را انجام دهید:

 

با اورژانس تماس بگیرید

اگر با کسی روبرو شدید که ناگهان افتاده یا واکنشی نشان نمیدهد، سریعا با عدد‌ي ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر ان شخص، کودک است و شما همدست تنها هستید، سی‌پی‌آر انجام دهید یا فقط روی سینه‌اش فشار بیاورید. اینکار رابه مدت دو دقیقه انجام دهید و اگر پاسخی نگرفتید، می توانید از الکتروشوک استفاده کنید.

 

علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی چیست ؟ (پیشگیری از ایست قلبی)

شرایط خاص قلبی‌ که میتوانند منجر به ایست قلبی شوند

 

آریتمی تهدیدکننده طبق معمول در افرادی با سابقه‌ي شرایط قلبی‌ زیر اتفاق می‌افتد:

 

بیماری سرخرگ کرونری: بیشتر موارد ایست قلبی در افرادی رخ میدهد که از بیماری سرخرگ کرونری رنج میبرند. دراین بیماری، سرخرگ‌ها با کلسترول و سایر رسوبات مسدود میشوند ودر نتیجه جریان خون به سمت قلب کاهش مییابد. این امر میتواند انجام پالس‌هاي‌ الکتریکی را برای قلب دشوارتر کند.

 

حمله‌ قلبی:

اگر بیماری شدیدِ سرخرگ کرونری باعث حمله‌ي قلبی شود، ممکن است فیبریلاسیون بطنی ودر نهایت ایست قلبی ناگهانی اتفاق بیفتند. علاوه بر این، حمله‌ي قلبی می تواند بافت‌هاي‌ محل زخم را هم پشت سر بگذارد. مدارهای کوتاه الکتریکی در اطراف بافت‌هاي‌ مجروح می توانند منجر به اختلال در ریتم قلب شوند.

 

بزرگ شدنِ قلب «کاردیومیوپاتی»:

این عارضه زمانی رخ میدهد که دیواره‌هاي‌ عضلانیِ قلب کشیده و بزرگ یا ضخیم میشوند. در هردو مورد، عضله‌ي قلب غیرطبیعی خواهد بود، شرایطی که اغلب منجر به آسیب بافت قلب و آریتمی احتمالی می شود.

 

بیماری دریچه‌ي قلب:

نشت خون یا تنگیِ دریچه‌هاي‌ قلب میتواند منجر به کشیدگی یا ضخیم‌ شدنِ عضله‌ي قلب یا هر دوی این موارد شود. وقتی محفظه‌ها به خاطر استرسی که با دریچه‌اي تنگ یا دارای نشتی به وجود می آید، بزرگ و ضعیف می شوند، خطر پیشرفت آریتمی افزایش مییابد.

 

بیماری قلبی مادرزادی:

وقتی ایست ناگهانی قلبی در کودکان یا نوجوانان رخ میدهد، احتمالا بعلت وضعیت قلبی‌اي است که در هنگام تولد داشته‌اند «بیماری قلبی مادرزادی». حتی بزرگسالانی که جراحیِ اصلاحی برای نقص مادرزادیِ قلب داشته‌اند هم هنوز در دسترس خطر ایست قلبیِ بیشتری نسبت به سایرین هستند.

 

مشکلات الکتریکی در قلب: در عده اي از افراد، مشکل اصلی بجای آنکه در عضله یا دریچه‌هاي‌ قلب باشد، در خودِ سیستم الکتریکی قلب است. این ها رابا نام اختلالات اصلیِ ریتم قلب هم می‌شناسند و شامل شرایطی هم چون سندروم بروگادا و سندروم کیوتی می شوند.

علت ایست قلبی و مرگ ناگهانی چیست ؟ (پیشگیری از ایست قلبی)

چه عواملی ریسک ایست قلبی را افزایش می‌دهند

از آنجا که ایست قلبی اغلب با بیماری سرخرگ کرونری در ارتباط است، همان عواملی که شما را در دسترس خطر بیماری سرخرگ کرونری قرار میدهند، در مورد خطر ایست قلبی هم صدق می کنند. این عوامل عبارتند از:

 

سابقه‌ي خانوادگیِ بیماری سرخرگ کرونری؛
سیگار کشیدن؛
فشار خون بالا؛
کلسترول خون بالا؛
چاقی؛
دیابت؛
سبک زندگی بی‌حرکت؛
نوشیدن الکل.

 

سایر عواملی که ممکن است خطر ایست قلبی را افزایش بدهند عبارتند از:

سابقه‌ي ایست قلبی یا سابقه‌ي خانوادگی ایست قلبی
سابقه‌ي حمله‌ي قلبی
سابقه‌ي سایر شکل‌هاي‌ بیماری‌هاي‌ قلبی در خود یا خانواده، هم چون اختلالات ریتم قلب، نقص‌هاي‌ مادرزادی قلبی، نارسایی قلب و کاردیومیوپاتی
سن: احتمال بروز ایست قلبی با افزایش سن بالا میرود
مرد بودن: مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان با احتمال تجربه‌ي ایست قلبی روبرو هستند
استفاده از مواد مخدری هم چون کوکائین یا آمفتامین
عدم تعادل غذایی، هم چون مصرف پایینِ پتاسیم و منیزیم.

 

جدیدترین مطالب سایت