عوارض کم کاری تیروئید خطر ریزش مو و ابرو

عوارض کم کاری تیروئید خطر ریزش مو و ابرو

کم کاری تروئید 

کم کاری تروئید یکی از سخت ترین مریضی ها اکثر برای خانم ها هست که باید مراقب باشند تا یکم ورزش را اکثر کنند در ادامه می توانید تالاب را دنبال نمایید .

 

هورمون‌هاي تیروئید نقش مهمی در روال رشد و تکثیر پوست، مو و ناخن دارند. وقتی اختلالی در میزان ترشح این هورمون ایجاد میشود شاهد تغییرات مشهودی در این 3 عضو هستیم.

 

پوست، مو و ناخن از نظر فعالیت سلولی عملکردی نزدیک به یک دیگر دارند. هورمون‌هاي تیروئید نقش مهمی در روال رشد و تکثیر پوست، مو و ناخن دارند.

 

وقتی اختلالی در میزان ترشح این هورمون ایجاد میشود شاهد تغییرات مشهودی در این 3 عضو هستیم.

 

این تغییرات مقدور هست تا مدت زیادی بعد از آغاز درمان ادامه یابند.

 

گاهی لازم هست افزون بر درمان غددی، درمان‌ها و مواظبت‌هاي پوستی نیز انجام شود.

 

عوارض کم‌کاری تیروئید روی پوست، مو و ناخن 

در این بیماران تعریق کاهش می‌یابد و غدد عرقی پوست را مرطوب و چرب میکنند. وقتی فعالیت غدد عرقی کاهش می‌یابد، غدد چربی نیز کمتر فعالیت میکنند، پس پوست خشک میشود.

 

افرادی که پوست خشکی دارند گریبانگیر خارش نیز می شوند. دمای پوست در این بیماران کم هست و وقتی به پوست انها دست می زنید دقیقا سرد هست.

 

این افراد اکثر گریبانگیر کبودی در اندام‌ها میشوند؛ یعنی ضربه‌هاي خیلی معمولی باعث ایجاد کبودی میشود.

 

پوست کف دست و پا به علت شاخی‌شاخی شدن لایه قشری پوست ضخیم می شود. موی بیماران خشن و شکننده هست و رشد کمی دارد.

 

موها در صورت و ابروها گریبانگیر ریزش میشود. ناخن‌ها شکننده، شیاردار و به رنگ زرد در می آید.

 

در پرکاری تیروئید برخلاف کم‌کاری، غدد عرق فعالیت زیادی دارند و کف دست و پا و بدن خیس هست.

 

خیس بودن منتهی به مریضی‌هاي قارچی و برخی از انواع اگزما، به خصوص در نواحی‌اي ازبدن مثل زیربغل، کشاله ران، گردن و… که پوست چین‌دار و لایه لایه هست، می شود و مشکلات جدیدی ایجاد می کند.

 

کهیر و التهاب پوست نیز دیده می شود. موی بیماران نازک و رشد آن کم هست و ریزش موی زیادی دارند. ساختار و شکل ناخن آن ها تغییر میکند و گاهی هم مقدور هست ناخن از بستر خود جدا شود.

 

مواظبت‌هاي مخصوصاً پوست، مو و ناخن در اختلالات تیروئیدی 

تعداد زیادی از مریضی‌هاي داخلی، به‌خصوص نوع غددی چند عارضه میباشند؛ یعنی بیمار فقط با یک علامت مراجعه نمی کند و غالباً آن ها چند شکایت را با هم یکجا مطرح میکنند.

 

یکی از این مریضی‌ها که غالباً باعث ایجاد ابهام میشود و فرد نمیداند به‌طور مستقیم به کجا باید مراجعه کند، کمکاری یا پرکاری غده تیروئید هست.

 

این مریضی می تواند باعث تظاهرات پوستی شود. تعداد زیادی از بیماران با علائمی مثل خشکی پوست یا ریزش ابرو و کم‌پشتی موی سر و … به متخصصان پوست مراجعه می کنند و معلوم می شود به اختلال عملکرد تیروئید مبتلا میباشند؛ یعنی مشکل پوستی بیمار از جای دیگری نشات گرفته هست.

 

تشخیص نیز چندان دشوار نیست. اگر بتازگی مشکلی در پوست یا موی شما ایجاد شده، بهتر هست این سوالها را از خود بپرسید: آیا عادات خوراکی‌تان تغییر کرده هست؟ گریبانگیر کاهش یا افزایش وزن شده‌اید؟ عدم تحمل به گرما پیدا کردهاید؟ تپش قلب دارید؟ و….

 

در کم کاری تیروئید موها خشک، خشن و عروسکی میباشند. کمبود هورمون تیروئید باعث می شود فاز تلوژن مو افزایش یابد و دوران استراحت طولانی‌تر شود.

 

در نتیجه سرعت ریزش مو با جایگزین شدن آن هماهنگی ندارد و موها کم‌پشت می شوند. این افراد گریبانگیر ریزش موی ابرو هم میباشند.

 

ابروها معمولا از گوشه خارجی می‌ریزند و باعث می شود طول ابرو کاهش یابد.

 

پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی شیوع کمتری نسبت به کمکاری تیروئید دارد. مریضی در 20 تا 40 سالگی اکثر دیده میشود.

 

این افراد گریبانگیر کم‌پشتی و ریزش موی سر میشوند حتی موی زیر آغوش نیز کاهش می‌یابد.

 

اگرچه بیماران معمولا علائم دیگری مثل تپش قلب، عصبانیت و… را نیز دارند. در مردان نیز موها نرم شده و مقدور هست گریبانگیر ریزش شوند.

 

گاهی مریضی شدید هست و با نظارت مریضی و تجویز دارو مقدور هست علائم به طور کامل برطرف نشود.

 

گاهی هم مریضی طول کشیده هست و فرد احتمال دارد خشکی پوست یا کم پشت بودن موها را ناشی از ارث یا فیزیولوژی بدن خود بداند و به دکتر مراجعه نکند.

 

در این مواقع مقدور هست درمان عوارض پوستی و… با مشکل روبه‌رو شود ولی معمولا بیمارانی که علائم پوستی دارند به متخصص پوست مراجعه میکنند و بعد از انجام آزمایشاتی علت خشکی یا ریزش مو و کبودی و … مشخص می شود. برای این که بتوان علائم عوارض پوستی و… را کاهش داد نیاز به مداخلات درمانی و مراقبتی از پوست، مو و ناخن هست.

 

بیمارانی که گریبانگیر خشکی پوست میباشند باید از کرم‌هاي نرم کننده و لوسیون‌ها بهرهگیری کنند. تابش نور مستقیم آفتاب و بهرهگیری از دوش گرم باعث تشدید خشکی پوست خواهد شد.

 

در این شرایط بهرهگیری از کرم ضدآفتاب شامل مواد نرم کننده بسیار خوب هست. قرار گرفتن در دسترس باد کولر نیز باعث افزایش خشکی پوست خواهد شد.

 

بعد از استحمام بهتر هست تا وقتی پوست مرطوب هست، فرد از کرم مرطوب کننده بهرهگیری کند. اینکار ربایش رطوبت از طریق پوست را اکثر می کند.

 

مصرف مایعات نیز باعث افزایش رطوبت پوست خواهد شد. برای درمان ناخن شکننده بهتر هست هنگام کار کردن از دستکش بهرهگیری شود.

 

ارتباط چندان با مواد شوینده و آب ممنوع هست. ناخن‌ها نباید بلند شوند چون در این حالت احتمال شکستن اکثر هست.

 

بهرهگیری از سوهان سطح ناهموار ناخن را هموار و احتمال شکنندگی را کمتر میکند.

 

در کم‌کاری تیروئید با تجویز لووتیروکسین به بیمار معمولا خشکی پوست و ریزش مو به‌تدریج برطرف میشود.

 

اگرچه داروهایی که برای پرکاری تیروئید تجویز می شوند، مقدور هست باعث ریزش مو شوند. این روال نگران کننده نیست و تدریجی و با نظارت مریضی این مشکل نیز برطرف می شود، اما احتمال دیگری وجود دارد.

 

گاهی مریضی شدید و ریزش موی ابرو به‌ گونه‌اي هست که مقدور هست بعد از بازرسی مریضی برنگردد. در این مواقع بیمار باید به متخصص پوست ارجاع داده شود.

 

در مواقعی که مریضی شدید هست، مقدور هست موها برنگردند. ابتدا باید سعی شود با دارو رشد مجدد رابه ابروها باز گردانند. داروهای تحریک کنندهای وجود دارند که روی فولیکول مو اثر می گذراند.

 

اگر بعد از یک دوره درمان موها برنگشتند میتوان از روش کاشت ابرو برای جایگزینی ابروهای از دست رفته بهرهگیری کرد ولی اینکار را حتما باید افراد حرف‌هاي انجام دهند چون فولیکول‌ها از نقطه دیگری ازبدن گرفته میشود و باید به گونه‌اي کاشته شود که هم‌جهت با ابروهای بیمار باشد.

 

همینطور مشکل دیگری که این افراد دارند، رشد بیش از حد موهایی هست که از نقطه دیگری ازبدن گرفته شده هست.

 

مو هاي ابرو برخلاف مو هاي سر بعد از رشد معینی متوقف می شوند. افرادی که کاشت ابرو انجام می دهند باید هر چند وقت یک بار ابروها را کوتاه کنند.

 

اگرچه به روش‌هاي آرایشی و تاتوی ابرو هم میتوان فکر کرد.

 

افرادی که گریبانگیر زبری، خشکی و شکنندگی مو میباشند می توانند تا نظارت مریضی و برای کاهش شدت عوارض از شامپوهای مخصوص نرم کننده بهرهگیری کنند.

 

شامپو باید به آرامی روی سر ماساژ داده شود. سرم‌هایي که ساقه مو را حفظ می کنند هم موثر میباشند. داروی ماینوکسیدیل باعث تقویت مو هاي سر میشود.

 

همینطور باید هنگام شانه زدن توجه کنند که فشار زیادی به ساقه مو وارد نشود. شانه باید به آرامی روی مو حرکت کند.

 

جدیدترین مطالب سایت