فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

فواید روزه گرفتن برای بدن

در ماه مبارک رمضان برای روزه گرفتن از فواید روزداری بدانید و همچنین نکاتی در مورد روزه داری وعوارض روزه را بخوانید. دکتر الکسی سوفورین دانشمند شهیر روسی میگوید: “جسم به هنگام روزه بجای غذا از مواد داخلی استفاده کرده و انها را مصرف میکند و بدین گونه خودرا پاکیزه می سازد.” در ادامه به عوارض و فواید روزه گرفتن در سایت تالاب میپردازیم.

 

خداوند روزه گرفتن را موهبتی برای حفظ سلامت انسان قرار داده است، اما برخی افراد که از اصول ساده غذایی این ماه آگاه نیستند، نه تنها به سلامت خود کمک نمیکنند بلکه به بدن خود آسیب‌ هم می‌رسانند.

 

پس برای حفظ سلامتی بیشتر این مقاله مفید در مورد فواید و عوارض روزه داری را بخوانید :

 

– فواید روزه گرفتن

در طب قدیم روزه اهمیت خاصی داشته است. فیثاغورث و بقراط عده اي از امراض رابا روزه معالجه میکردند و ابن سینا فصلی از کتاب قانون رابه مداوا با روزه اختصاص داده است.

 

اکثر بیماری هاي‌ حاد و مزمن را میتوان به وسیله روزه التیام بخشید یا از شدت آن ها کاست. بهترین درمان بیولوژیکی این است که به وسیله دفع مواد مضر، سلامت فرد را تامین نماییم.

 

به محض این‌که نیروهای نوسازی موجود زنده، در هنگام روزه فعال و آزاد شوند، تصفیه مواد زائد حاصل از متابولیسم ایجاد میگردد. مشاهدات علمی تفاوت بین روزه داری و گرسنگی را نشان داده اند.

 

نوعی داوطلبی واقعی توام با آسایش درونی لازمه روزه درمانی است. وضع فکر بیمار، در هدایت اعمال متابولیک تمام بدن تأثیر اساسی دارد.

 

روزه داری سبب افزایش قدرت انقباضی قلب و دفع چربی هاي‌ زائد می‌گردد. آثار مثبت جسمی زیادی در افراد سالم و بیمار، برای روزه داری بیان شده است که از جمله:

فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

فواید روزه گرفتن

 

1– اثر بر سوخت و ساز بدن

2– غلظت هورمون ها

3– فعالیت کلیه ها

4– آزمایش هاي‌ کبدی

5– دستگاه گوارش

6– دستگاه قلب و عروق

7– آثار عصبی و روانی

8– اثر بر الکترولیت ها و شاخص هاي‌ خون سازی

9– اثر بر کاهش وزن و … می باشد.

10– شیوع حملات صرعی در روزه داران ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد.

11– روزه داری سبب کاهش افسردگی، افکار پارانوئیدی و وسواس می‌گردد و عزت نفس فرد را افزایش میدهد.

 

ماه رمضان را از ان جهت ماه صبر نامیده اند چون صابر و روزه دار خودرا از تأثیر درگیری ها، شکوه ها و آلام می رهاند و خویشتن را از انها باز می دارد. صبر یکی از طرق سلامت و بهداشت روانی است که در روزه دار تجلی مییابد.

 


حتما بخوانید:  جلوگیری از عوارض روزه داری در ماه رمضان


 

فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

عوارض منفی روزه گرفتن

 

عوارض روزه گرفتن

از ان جا که در طی ساعات طولانی روز، روزه داران از خوردن و آشامیدن امساک می نمایند در خیلی از اوقات دچار مشکلات ناخواسته اي میگردند که درصورت عدم توجه، میتواند ادامه روزه داری را برای آنان ناممکن نماید.

 

از مهم‌ترین مشکلات می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

یبوست

یکی از مشکلات ایجاد شده در طول روزه داری ماه مبارک رمضان یبوست است که خود باعث ایجاد هموروئید، فیسور«شکاف و زخم دردناک در مقعد» و اجابت مزاج دردناک مدفوع میشود.

 

علل: از علت هاي‌ ایجاد یبوست می‌توان به مواردی از قبیل مصرف زیاد غذا هاي فرایند شده، مصرف کم مایعات و مصرف کم مواد غذایی حاوی فیبر اشاره کرد.

 

درمان: بایستی از علل ایجاد کننده ي ان پرهیز نمود.

 

سوء تغذیه

علل: مصرف زیاد مواد پُرچرب و سرخ کردنی، غذا هاي تندو مصرف غذاهایی که ایجاد نفخ معده می‌کند مانند کلم ها و حبوبات، مصرف نوشیدنی هاي‌ حاوی کربوهیدرات مثل کوکا که باعث ایجاد گاز میشود.

 

درمان: از زیاد خوردن بپرهیزید. نوشیدن آب و اجتناب از غذا هاي سرخ کردنی نیز به حل این مشکل کمک مي نماید.

 

فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

عوراض روزه گرفتن

 

خواب آلودگی «کاهش فشار خون»

علائم: عرق کردن بیش از حد، ضعف، خستگی، فقدان انرژی، سرگیجه مخصوصا زمانی که از حالت نشسته و یا خوابیده به حالت ایستاده درمی آیید، رنگ پریدگی و احساس غش کردن از علائمی هستند که با کاهش فشار خون در ارتباط هستند.

 

این علائم اغلب در بعدازظهرها ایجاد میشود.

 

علل: میزان مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک.

 

درمان: دوری از گرما و افزایش مصرف مایعات و نمک

 

احتیاط: در زمان دیدن علائم کاهش فشار خون باید اندازه گیری و کاهش فشارخون تائید شود.

 

در ابتدای ماه مبارک رمضان افرادی که افزایش فشارخون دارند و دارو مصرف می‌کنند باید دوز مصرفی داروی ان ها توسط دکتر دوباره تنظیم شود.

 

سردرد

علل: ترک مصرف کافیئن و تنباکو، فعالیت زیاد در طول روز، کمبود خواب گرسنگی و افت قندخون. بدین صورت که با گذشت روز کم کم گرسنگی ایجاد می‌شود ودر انتهای روزاین احساس بیشتر می‌شود.

 

سردردی که بعلت کاهش قندخون ایجاد می‌شود بسیار شدید است و ممکن است تا زمان افطار در فرد ایجاد حالت تهوع کند.

 

درمان: کاهش مصرف کافئین و تنباکو دو تا سه هفته قبل از ماه رمضان. چای سبز می‌تواند جانشین خوبی برای قهوه و چای باشد. تنظیم ساعات خواب و استراحت در ماه مبارک رمضان به منظور داشتن خواب و استراحت کافی نیز کمک کننده می باشد.

 

فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

عوارض و فواید روزه داری

 

کاهش قندخون

علائم: ضعف، سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز، تعریق زیاد، احساس لرز، سردرد و تپش از علائم کاهش قندخون است.

 

علل: از علل اصلی ان در افراد غیر دیابتی مصرف زیاد مواد قندی و کربوهیدرات هاي‌ فرایند شده در سحری می‌باشد که باعث می‌شود بدن میزان زیادی انسولین تولید کند تا قندخون را پائین نگه دارد و لذا در طی روز احساس ضعف بیش از حد ایجاد میشود.

 

درمان: مصرف سحری و محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی هاي‌ حاوی شکر در هنگام سحر.

 

احتیاط: افراد دیابتی ممکن است نیاز داشته باشند با مشورت دکتر میزان مصرف داروی خودرا تغییر دهند.

 

گرفتگی عضلات

علل: مصرف کم مواد غذایی حاوی کلسیم ومنیزیم و پتاسیم.

 

درمان: خوردن غذا هاي حاوی موادمعدنی ذکر شده و میوه، سبزیجات، لبنیات، گوشت و خرما

 

زخم معده و ورم معده

افزایش اسید معده در ماه رمضان باعث بدتر شدن شرایط در بیماران با مشکلات گوارشی میشود. احساس سوزش معده در قسمت زیرین دنده ها تا گلو وجوددارد.

 

مصرف غذا هاي تند، قهوه، نوشابه هاي‌ گازدار این وضع را بدتر می‌کند. برای نظارت میزان اسید معده، داروهایی وجوددارد ولی افراد با سابقه ي زخم معده باید قبل از ماه رمضان در مورد روزه داری دراین ماه با دکتر خود مشورت کنند.

 

سنگ کلیه

سنگ کلیه اکثرا در افرادی که کمتر مایعات مینوشند دیده می‌شود. برای پیش گیری از تشکیل سنگ کلیه توصیه میشود میزان مصرف مایعات روزانه ي خودرا افزایش دهید.

 

احتیاط: افراد با فشار خون بالا و سنگ کلیه برای گرفتن روزه باید با دکتر مشورت کنند.

 

نظارت ضعیف بر بیماری دیابت

به افرادی که باید بطور متناوب انسولین تزریق کنند توصیه می‌شود که روزه نگیرند چرا که خطر بالفعل عدم استفاده از انسولین بر سلامت«چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت» بسیار زیاد است

 

و افرادی که بیماری دیابت شان رابا استفاده از دارو تحت نظارت دارند می بایست قبل از شروع روزه داری از توصیه هاي‌ دکتر معالج خود پیروی نمایید. بازرسی و پایش منظم قندخون بسیار توصیه می‌شود.

 

سطوح قندخون پایین«هایپو گلایسمی» خطرناک است و اگر درمان نشود ممکن است منجر به ضعف و غش گردد.

 

احساس گیجی و تعریق زیاد و عدم تعادل همگی ممکن است از نشانه هاي‌ افت قندخون باشند و اگر یک فرد دیابتی این نشانه ها را در خود ملاحظه نمود می بایست بلافاصله یک نوشیدنی شیرین را بنوشد و یا یک ماده شیرین حاوی قند را زیر زبان خود قرار دهد.

 

دهیدراته شدن و کم آبی بدن

کم آبی بدن یک عارضه رایج در طی روزه داری است. چرا که بدن دفع آب و مایعات خودرا در طی فرآیندهای تنفس، تعریق و ادرار ادامه میدهد. اگر قبل از شروع روزه به قدر کافی آب ننوشید خطر دهیدراته شدن بدن‌تان افزایش می‌یابد.

 

خطر دهیدراته شدن در افراد مُسن تر و افرادی که داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند بیشتر است، اگر بعلت احساس سرگیجه نمی‌توانید آسان از سر جای تان بلند شوید و یا احساس عدم تعادل دارید و این حالت در شما شدید است

 

پس می بایست فورا مقادیر مکفی و متعادلی از آب رابه طور منظم مصرف نمایید و بسیار بهتر است که آب رابه همراه کمی شکر یا نمک مصرف نمایید.

 

استرس

کاهش غذا و آب مصرفی و تغییر روال معمول زندگی و کوتاه تر شدن زمان خواب می‌توانند در برخی افراد استرس زا باشند، لذا بسیار مهم است که عوامل بالفعل استرس زا را مدیریت کنید.

 

برای مثال دراین دوران بیشتر از حد توان خود فعالیت نکنید و یا در برابر آفتاب گرم فعالیت یا ورزش نکنید و همچنین احساس عصبانیت و تنش هاي‌ خودرا بازرسی نمایید.

فواید روزه گرفتن برای بدن | عوارض روزه گرفتن + 15 نکته برای روزه داری

15 نکته برای روزه داری

هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی ان؛ بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است.

 

البته ماه رمضان امسال بدلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه اي درست هنگام افطار و سحر میتوانیم بدون هیچ گونه مشکلی از مزایای ان بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

 

رعایت راهکارهای ساده تغذیه اي در افطار و سحر می‌تواند روزه داران رابه منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمیتواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

 

۱- برای این‌که کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذا هاي چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز میشود پرهیز کنید.

 

2- سعی کنید از غذا هاي آب پز شده و خورشت هاي‌ آبدار و کم نمک استفاده کنید.

 

3- خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قندخون و احساس گرسنگی در طول روز میشود.

 

4- بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

 

5- سعی کنید در ماه رمضان میوه هاي‌ آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

 

6- بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر بجای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

 

7- خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می‌شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

 

8- برای این‌که بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذا هاي سبک و کم چرب استفاده کنید. درضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رخت خواب نروید.

 

9- بهتر است افطار خودرا با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

 

10- سعی کنید وعده هاي‌ غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم ان آسان باشد.

 

11- برای جلوگیري از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایي هم چون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

 

12- ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و پیشگیری از یبوست کمک زیادی می‌کند.

 

13- وعده سحری را به هیچ وجه حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

 

14- نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب میشود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

 

15- برای این‌که در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایي هم چون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می‌شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.

 

جدیدترین مطالب سایت