دلایلی خاص برای مبتلا شدن به سرطان گردن

دلایلی خاص برای مبتلا شدن به سرطان گردن

دلیل هایی برای ابتلا به سرطان گردن

متاسفانه سرطان گردن روز به روز اکثر میشود در میان افراد و باید برای مبتلا نشدن به این سرطان راه هایي را افزون و انجام دهیم . 

 

اصطلاح سرطان سر و گردن به انواع مختلفی از سرطان که چندین بخش کلیدی در این ناحیه ازبدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ارجاع میشود. از جمله این قسمت ها می‌توان به دهان، بینی و گلو اشاره کرد. سرطان هایي که در این ناحیه شکل میگیرند، بطور معمول رشد و توسعه خودرا از سلول هایي که بخش خارجی و مرطوب درون سر و گردن را پوشش میدهند، شروع کرده که ازآن جمله می‌توان به غدد بزاق در گلو و دهان اشاره کرد.

 

دلایلی خاص برای مبتلا شدن به سرطان گردن

نکاتی در مورد سرطان گردن 

 

به گزارش تالاب به نقل از “اکتیو بیت”، بهرهگیری طولانی مدت از الکل و تنباکو دو عامل کلیدی در شکل‌گیری تعداد زیادی از سرطان هایي میباشند که در قسمت سر و گردن نمایان می‌شوند و به گفته بعضی کارشناسان از هر چهار مورد سرطان، سه مورد به سبب این دو ماده ایجاد میشوند. با این وجود، سر و گردن قسمت هاي بسیار پیچیده اي ازبدن میباشند و سرطان میتواند به سبب دلایل مختلفی شکل بگیرد. در ادامه با بعضی از رایج‌ترین دلایل اکثر آشنا می‌شویم.

 

مصرف الکل

هنگامی که درمورد مشکلات ناشی از مصرف الکل فکر می‌کنیم، اغلب کبد، اندامی که مسئول پالایش نوشیدنی هاي الکلی هست، در ذهن ما نقش می بندد. اما مصرف الکل بر سر و گردن، به مخصوصاً دهان، گلو و حلق نیز تاثیر گذار هست.

 

در حقیقت، افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف میکنند میتوانند تا دو برابر یا حتی سه برابر احتمال ابتلا به سرطان را در بخش هاي سر و گردن افزایش دهند. این نکته رابه خاطر بسپارید که در صورت بهرهگیری منظم از تنباکو احتمال ابتلا به سرطان در این بخشها هرچه اکثر افزایش می یابد.

 

بهرهگیری از تنباکو

تعداد زیادی از کاربران تنباکو با گذشت دوران با مشکلات تنفسی روبه‌رو می‌شوند، اما این تنها ریه ها نیستند که در نتیجه بهرهگیری منظم از این ماده آسیب میبینند. بهرهگیری از تنباکو در قالب سیگار یا پیپ آسیب جدی به بخش هاي گوناگون سر و گردن و بطور مخصوصاً گلو و دهان وارد می‌کند.

 

اما آسیب تنباکو تنها به سبب دود کردن شکل نمی‌گیرد و جویدن آن نیز میتواند مشکل آفرین بوده و به انواع گوناگون از سرطان دهان منتهی شود. اطراف بینی، از جمله سینوس ها، یکیدیگر از بخش هایي میباشند که ممکن هست دچار سرطان شوند. بطور خلاصه، بهرهگیری از تنباکو یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان هاي سر و گردن قلمداد میشود.

 

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی «HPV»، به مخصوصاً HPV نوع 16، زمانی که عفونت شکل میگیرد میتواند به انواع گوناگون سرطان سر و گردن منتهی شود. لوزه ها و پایه زبان بخش هایي میباشند که اکثر تحت تاثیر قرار میگیرند.

 

برای پشتیبانی از خود در برابر ویروس پاپیلومای انسانی دریافت واکسن HPV را مد نظر قرار دهید، که می‌تواند در برابر خطراتی که بخش هاي تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار میدهند، از شما پشتیبانی کند.

 

پان

پان در آسیا و به مخصوصاً هند بسیار مطلوب هست. این ماده اي هست که از ترکیب برگ تنبول، مغز آرکا، ودر بعضی موارد، تنباکو آماده میشود. این مواد هنگامی که در کنار یکدیگر جویده می‌شوند اثرات روانگردان به دوست دارند.

 

متاسفانه، پان بسیار اعتیادآور هست و پیامدهای سلامت گوناگون را سبب می‌شود، که کمترین آن ها لک شدن دندان ها و لثه ها و ساخت بیش از اندازه بزاق هست. مشکلات سلامت جدی‌تر مربوط با پان افزایش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان در دهان و گلو را حاوی می‌شود.

 

غذا هاي شور و دارای مواد نگهدارنده

هنگامی که درمورد خطرات مربوط با خوردن غذا هاي شور و دارای مواد نگهدارنده فکر میکنیم، مثل غذا هاي کنسروی یا گوشت هاي بسته بندی شده، اکثر بر تحت تاثیر قرار گرفتن قلب و سیستم گردش خون متمرکز می‌شویم. مصرف بیش از حد سدیم، یا نمک، میتواند به گرفتگی شریان ها منتهی شود که فشار بیشتری را بر قلب وارد می‌کند و میتواند بطور قابل توجهی سبب تضعیف این اندام در گذر دوران شود.

 

با این وجود، غذا هاي شور و دارای مواد نگهدارنده خطر ابتلا به سرطان در سر و گردن را نیز افزایش می‌دهند. در حقیقت، شواهد نشان می‌دهند که مصرف مقدار بسیار چندان از این نوع غذاها طی مراحل نخست زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان نازوفارنکس رابه طور چشمگیری افزایش دهد.

 

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند بطور جدی مشکلات سلامت مختلفی را سبب شود، که ازآن جمله می‌توان به لک شدن، ترک خوردگی و ظاهر نازیبایی دندان ها و خونریزی لثه ها اشاره کرد. این شرایط میتوانند درد و ناراحتی بیشماری را در کوتاه مدت سبب شده ودر بلند مدت اساس ساز مشکلات سلامت جدی‌تر از جمله سرطان هاي دهان و دندان شوند.

 

برای محدود کردن احتمال ابتلا به این مریضی ها، هر روز دندانهای خودرا حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان بهرهگیری کنید. همینطور، حداقل دو بار درسال به دندانپزشک مراجعه کنید. بررسی منظم شرایط دهان به دندانپزشک اجازه می‌دهد سرطان هاي دهان را طی مراحل نخست تشخیص داده و روال درمان اسرع وقت شروع شود و بر همین اساس احتمال بهبودی افزایش می یابد.

 

قرار گرفتن در معرض مواد هوایی

قرار گرفتن در معرض مواد خطرناکی که از طریق هوا منتقل میشوند، مثل آزبست و الیاف مصنوعی، میتواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان هاي سر و گردن، از جمله سرطان نازوفارنکس، را افزایش دهد، که بطور معمول در گلو شکل گرفته و سپس به بخش هاي دیگر گسترش می یابد.

 

به همین علت، افراد مشغول به کار در صنایعی که انها را در معرض مواد هوایی خطرناک قرار میدهند باید بطور منظم به دکتر مراجعه کرده و نشانه هاي سرطان نازوفارنکس را بررسی کنند. از جمله این افراد می‌توان به شاغلین در صنایع ساخت و ساز، فلزات، نساجی، سرامیک، چوب و خوراکی اشاره کرد.

 

ژنتیک

همانند بیشماری دیگر از تهدیدات سلامت، خطر ابتلا به سرطان هاي سر و گردن تا حدی با تاریخ کوتاه خانوادگی شما تماس دارد. به بیان دیگر، اگر اعضای خانواده شما به سرطان هاي سر و گردن مبتلا بوده اند، احتمال ابتلای شما به انها نیز افزایش می یابد.

 

جدیدترین مطالب سایت