چگونه متوجه شویم که آرتروز داریم ؟

چگونه متوجه شویم که آرتروز داریم ؟

بیماری آرتروز

آرتروز یکی از بیماری هاي شایع در بین مردان و زنان است که تعداد زیادی از خانواده ها و افراد سن بالا به این بیماری دچار هستند در ادامه بیشتر می‌خوانیم .

 

به گزارش تالاب مطالعه جدید نشان میدهد علامت اولیه نشان دهنده بیماری آرتروز روماتوئید میتواند خشکی بدن به هنگام صبح باشد.

 

آرتروز دارای علائم هشداردهنده متعددی است. طبق معمول افراد مبتلا به این بیماری از علائمی نظیر قرمزی، گرما، و تورم درد مفاصل و کاهش شدت حرکت مفاصل درگیر با بیماری رنج می‌برند.

 

حال یافته هاي جدید نشان می‌دهد خشکی صبحگاهی بدن یکی از شایع‍‌ترین موارد شکایت بیماران مبتلا به آرتروز و روماتیسم است. از اینرو خشکی صبحگاهی بدن که بیش از ۳۰ دقیقه بطول انجامد می‌تواند نشانه آرتروز باشد.

 

به گزارش تالاب به گفته محققان، خشکی بدن، بخصوص به هنگام بیدارشدن از خواب در زمان صبح یا بعد از نشستن پشت میز یا رانندگی با خودرو برای مدت طولانی، نشانه آرتروز است.

 

خشکی بدن به هنگام صبح اگر بیش از یک ساعت بطول انجامد، دلیل خوبی برای مراجعه به دکتر است. خشکی بدن میتواند متفاوت بوده و از خشکی انگشتها تا بی حرکتی نسبتا کامل بدن را شامل شود. حتی بیماران ممکن است اوایل صبح با درد از خواب بیدار شوند.

 

دستها بیش از هر قسمت دیگر بدن تحت تاثیر خشکی بدن هستند. بیماران مبتلا به آرتروز روماتوئید ممکن است تجربه دست هاي متورم در اوایل صبح را هم داشته باشند. دلایل اصلی خشکی بدن عبارتند از عدم تحرک فیزیکی روزانه، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب یا نداشتن خواب خوب.

 

ورزش روزانه «حتی پیاده روی همراه با تکان دادن دستها» شیوه مناسبی برای ترشح آندورفین در بدن، حرکت خون و کمک به خروج سموم ازبدن است.

 

به گفته محققان، زنان، افراد سیگاری و افراد دارای سابقه خانوادگی آرتروز روماتوئید بسیار در دسترس ابتلا به این بیماری قراردارند. در حال حاضر هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما تشخیص زودهنگام و برخی درمان ها میتواند به کاهش شدت علائم آن کمک کند.

 

درد، سوزش و صدای مهره های گردن
در ابتدای بروز مشکل آرتروز گردن، دردهایی در این ناحیه احساس می شود.

 

این درد زیاد نیست و با ماساژ پشت گردن از بین می رود. به خاطر اینکه عضلات این قسمت با ماساژ دادن گرم شده و درد تسکین پیدا می کند.

اما با این حال گردن درد اولین نشانه ی احتمال ساییدگی پیش از موعد غضروف مفاصل است. در موارد دیگر، درد سریعا زیاد و شدید می شود.

افرادی که دچار این مشکل می شوند، درد در ناحیه ی گردن را مانند ضربه کارد، سوزش و گاهی احساس سر و صدایی مانند خرد ریزه ی شن در گردن توصیف می کنند.

 

بی حسی بین شانه و انگشت ها
زمانی که غضروف مفاصل در اثر آرتروز دچار ساییدگی می شود، بدن با تولید استخوان از خود مراقبت می کند. این وضعیت یعنی پیدایش خارهای استخوانی در لبه ی مهره ها را «استئوفیت» می گویند که امکان دارد روی هر کدام از مهره های پشت بروز کند.

اگر استئوفیت به طور جانبی روی یکی از مهره های گردن رشد کند امکان اینکه یکی از عصب ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث بروز علائم بیماری های نوروپاتی (اختلال درعملکرد اعصاب محیطی بدن) شود، بالا می رود.

در این صورت علائمی مانند درد، سوزش یا بی حسی در منطقه ی بین شانه تا نوک انگشت ها بروز می کند.

 

سفت و خشک شدن گردن هنگام چرخاندن سر
آرتروز گردن به دلیل از بین رفتن تدریجی غضروف مفاصل بروز می کند. هر چه این تخریب بیشتر شود، بیماری بیشتر احساس سفتی در ناحیه ی گردن خواهد کرد. امروزه هیچ جایگزینی برای غضروف تخریب شده وجود ندارد.

در نتیجه لازم است که به فکر پیشگیری از این تخریب باشید. در ابتدای سایش و تخریب غضروفی و ابتلا به آرتروز گردن، سفتی گردن در حرکات چرخشی گردن از چپ به راست و بالعکس احساس می شود. سپس این حالت در خم و راست کردن گردن نیز ایجاد می شود.

از خوابیدن روی بالش های بلند بپرهیزید. این مسئله باعث بروز فشار در ناحیه ی مهره های گردن می شود
 

میگرن های پشت سر
میگرن و سردردهایی که به طور رایج بروز می کنند نیز می توانند از علائم آرتروز گردن باشند.

در حالت کلی، این سردردها زمانی که بیماری در ناحیه ی مهره های بالا یعنی در دومین عصب گردن باشد ایجاد می شوند.

در این صورت سردردهایی در پشت گردن ایجاد شده و به سمت پشت جمجمه و بالا انتشار می یابند.

علاوه بر سردرد، امکان دارد بیمار دچار گوش درد شده و احساس کند در چشم هایش شن وجود دارد.

 

سرگیجه در حین حرکت های شدید
در حالت کلی سرگیجه جزو علائم اصلی آرتروز گردن محسوب نمی شود. این علامت بسیار نادر است، اما می تواند در نتیجه تشکیل اوستئوفیت یا همان خارهای استخوانی لبه ی مهره ها بروز کند.

این زائده های استخوانی در اثر تخریب غضروف ایجاد می شوند. اوستئوفیت ها در حالت رشد می توانند تا عروق مهره ها را نیز درگیر کنند.

در این صورت زمانی که فرد جنب و جوش افراطی و زیاد دارد احساس سرگیجه می کند، به خاطر اینکه این مسئله باعث افزایش فشار خون بیمار می شود.

 

مشکل در بلع غذا
در آرتروز گردن پیشرفته، بیمار دچار مشکلاتی مانند مشکل در بلع غذا نیز می شود. این مسئله در نتیجه ی اوستئوفیت (پیدایش خارهای استخوانی در لبه ی مهره ها) بروز می کند.

در صورت پیشرفت بیماری، رشد استخوان های زاید در ناحیه ی بالای گردن باعث بسته شدن راه عبور غذا خواهند شد و مشکل بلع غذا پیش می آید.

 

پیشگیری از بروز آرتروز گردن
برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن، در گام اول به باری که حمل می کنید دقت داشته باشید.

 

نباید کیف یا بارهای سنگین را روی یک دوش بیاندازید، چون این کار باعث به هم زدن تعادل بدن شده و برای گردن مشکل ایجاد می کند. در واقع تحمل وزن زیاد باعث بروز درد، فشار عضلانی و تورتیکولیز یا همان کجی گردن می شود.

 

علاوه بر این توصیه می کنیم از خوابیدن روی بالش های بلند بپرهیزید. این مسئله باعث بروز فشار در ناحیه ی مهره های گردن می شود.

 

از قرار گرفتن طولانی مدت در یک حالت و همچنین از قرار دادن بدن در وضعیت هایی که می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در گردن شود (بخصوص در حالت خواب که مدت زمان طولانی بدن در یک وضعیت قرار می گیرد) بپرهیزید.

 

توصیه می شود از بالشت های استاندارد و مناسب برای خوابیدن استفاده کنید.

 

افرادی که مجبور به انجام فعالیت های جسمی زیاد هستند، باید تا حد امکان از انجام حرکات ناگهانی، تند و شدید بپرهیزند، چون این حرکات شدید، مهره های گردن را تحت فشار قرار می دهد.

 

برای پیشگیری از آرتروز گردن، ورزش هایی مانند ایروبیک، ورزش های کششی و جلسات ریلکسیشن توصیه می شود. در حین ورزش حواستان به حرکات باشد و همیشه گردن را صاف نگه دارید. از استرس و فشارهای روحی بپرهیزید.

 

استئوآرتریت(آرتروز)، آرتریت‌روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، ٥ گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند.
آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند.

 

طبق آخرین آمار، حدود سه‌چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند. شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون‌فقرات و دست دیده می‌شود.
طبقه‌بندی آرتریت، راهکارهای مناسبی را برای تشخیص گروه هدف و اتخاذ درمان مناسب پیش‌روی پزشکان قرار می‌دهد.

 

استئو آرتریت(آرتروز)
آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون‌مهره‌ها بیشتر است. ٣ عامل اضافه‌وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می‌شود.

 

آرتریت‌روماتویید
دومین نوع رایج آرتریت، آرتریت‌روماتویید نام دارد. این شکل از آرتریت نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم‌ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند. این اختلال اغلب از میانسالی آغاز می‌شود و با درد، تورم، سفتی عضلات و مفاصل و اختلال حرکتی همراه است. آرتریت‌روماتویید معمولا به مچ دست و انگشتان حمله می‌کند. التهاب ناشی از آرتریت‌روماتویید به‌راحتی می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن ازجمله چشم‌ها، دهان و ریه حمله کند. این بیماری از طریق دارو و جراحی قابل درمان است.

 

چگونه متوجه شویم که آرتروز داریم ؟

آرتریت عفونی
عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی گسترش یافته از بخش‌های دیگر بدن به آرتریت عفونی منجر می‌شوند. علایم آرتریت عفونی شامل درد شدید مفاصل، قرمزی و تورم مفاصل، تب و لرز و دردناک شدن ناحیه عفونی است.

 

ورم مفاصل پسوریاتیک
معمولا این اختلال بیشتر در افرادی دیده می‌شود که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند که هر دو جزو بیماری‌های خودایمنی محسوب می‌شوند. ورم شدید مفاصل به مرور زمان باعث ناتوانی بیمار می‌شود. معمولا تنها راه درمان در این مورد، تعویض مفصل است.

 

نقرس
پنجمین شکل رایج آرتریت، نقرس است که به‌راحتی قابل پیشگیری است. در این بیماری انگشتان دست و پا متورم، قرمز، داغ، سفت و دردناک می‌شوند. بیماری در مرحله پیشرفته به مچ‌پا، پاشنه، زانو و آرنج حمله می‌کند. نقرس زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شروع به تولید اسید اوریک می‌کند. اسید اوریک از ماده‌ای به نام پورین تولید می‌شود. این ماده در مواد غذایی مانند جگر، لوبیا و نخودفرنگی وجود دارد. عواملی از قبیل سابقه خانوادگی، اضافه‌وزن، رژیم غذایی پر پروتیین و مصرف الکل باعث بروز نقرس می‌شوند. احتمال ابتلای مردان به نقرس بیشتر است.

 

چگونه متوجه شویم که آرتروز داریم ؟

شیر کم‌چرب :سرعت پیشرفت آرتروز را کند می‌کند
تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مواد غذایی کاهش‌دهنده التهاب مفاصل، شیر کم‌چرب یا فاقد چربی است که پیشرفت آرتروز در زانوی زنان را کاهش می‌دهد.
در این بررسی ١٢٦٠ زن و ٩٠٠ مردی که از آرتروز مفصل رنج می‌بردند در طول ٤ ‌سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان می‌دهد که پیشرفت بیماری در زنانی که به‌طور مرتب شیر کم‌چرب یا بدون چربی مصرف می‌کردند، بسیار آهسته بود.

 

کلم بروکلی از تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند
مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که کلم بروکلی از بروز آرتروز و تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند و رژیم ٢ هفته‌ای آن در درمان این عارضه‌ها موثر است. یک آنزیم در بدن وجود دارد که باعث تخریب غضروف‌ها می‌شود؛ کلم بروکلی مانع تأثیر مخرب این آنزیم می‌شود.

 

در این آزمایش، ٢٠ داوطلبی که برای عمل زانو درنظر گرفته شده بودند، قبل از عمل جراحی به مدت ٢ هفته از رژیمی استفاده کردند که در آن مصرف روزانه ١٠٠ گرم بروکلی توصیه شده بود. پس از ٢ هفته نتایج کاملا شگفت‌انگیز بود چراکه ‌درصد قابل‌توجهی از بیماری بهبود یافته بود.

 

مدیر این پروژه تحقیقاتی به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه کرد از رژیمی استفاده کنند که در آن مقدار بالایی از کلم بروکلی گنجانده شده باشد و درصورتی که با طعم آن مشکل دارند، مصرف روزی ١٠٠ گرم نیز کفایت می‌کند.

 

اضافه‌وزن، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز
معمولا درمان‌های متفاوتی ازجمله درمان‌های فیزیکی، تغییرات رژیم‌غذایی، ورزش، طب‌گیاهی و مکمل‌های غذایی برای کاهش درد ناشی از آرتروز تجویز می‌شود.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل بروز آرتروز، اضافه‌وزن است و افراد چاق معمولا به آرتروز زانو مبتلا هستند.

 

به گزارش تالاب در این تحقیقات، مبتلایان به آرتروز به ٣ گروه تقسیم شده‌اند، از یک گروه خواسته شد که تمرینات خاصی را انجام دهند، به گروه دوم یک رژیم غذایی خاص تجویز شد و از گروه سوم خواسته شد که همراه با رژیم غذایی و تمرینات خاص، لاغر شوند.

 

در یک بازه زمانی مشخص، نشانه‌های آرتروز در گروه سوم به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته بود.محققان بر این باورند که با انتخاب الگوی مناسب زندگی، به‌راحتی می‌توان این عارضه شایع را کنترل کرد و دستیابی به وزن مناسب، مهم‌ترین قدم در این راه است.

چگونه متوجه شویم که آرتروز داریم ؟

 

برخی از توصیه‌های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز عبارتند از:

* ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ٣٠ دقیقه
* انجام حرکات کششی در طول روز
* اجتناب از حمل اشیای سنگین
* استفاده از تشک طبی و استاندارد
* اجتناب از نشستن طولانی‌مدت پشت رایانه
* پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد
* نوشیدن مقدار کافی آب در روز
* درمان انواع کم‌خونی
* آگاهی از علایم آرتروز
* خوردن صبحانه کامل
* کنترل استرس
* خواب کافی
* محافظت از مفاصل

 

موادغذایی که در درمان آرتروز مفید هستند، عبارتند از:
* کلم بروکلی، انواع سبزی‌ها، اسید چرب امگا ٣، استفاده از انواع ماهی، نخودفرنگی، حبوبات، کدو، خربزه، گردو، بادام، لبنیات، سیب‌زمینی، ذرت، آناناس، انگور قرمز، توت‌فرنگی، هلو، تمشک، انبه، کیوی، پرتقال، طالبی، زنجبیل، زردچوبه و روغن‌زیتون درحال‌حاضر بیش از ٢٧‌میلیون شهروند آمریکایی ٢٥‌سال به بالا از این بیماری رنج می‌برند. زنان و مردان هر دو به این عارضه مبتلا می‌شوند ولی شکل بروز آن در این دو گروه متفاوت است و معمولا بیماری در زنان دردناک‌تر است.

 

جدیدترین مطالب سایت