بهترین نکات برای مراقبت از کبد (سلامت کبد)

بهترین نکات برای مراقبت از کبد (سلامت کبد)

بهترین نکات برای مراقبت از کبد

کبد یکی از مهم ترین اجزای بدن در حفظ سلامتی بدن میباشد.

 

کبد بـه عنوان یک سیستم بافری مهم برای گلوکز خون عمل میکند بـه این معنی کـه هنگامی کـه گلوکز خون بعد از صرف یک وعده غذا تا غلظت زیادی بالا می رود میزان ترشح انسولین نیز افزایش مییابد ودر حدود دو سوم گلوکز جذب شده از روده بلافاصله بـه گلیکوژن تبدیل شده ودر کبد ذخیره میشود.

 

در طی ساعت‌هاي‌ بعد کـه غلظت گلوکز خون، و نیز انسولین کاهش مییابد، کبد گلیکوژن را تجزیه و بـه گلوکز تبدیل میکند.

 

کبد یکی از مهمترین اندام هاي‌ بدن انسان اسـت کـه نقشی کلیدی در حفظ سلامت ما ایفا می کند. کبد با وزنی حدود سه پوند «1.3 کیلو گرم» بزرگ ترین اندام داخلی بدن انسان اسـت.

 

بـه گزارش تالاب بـه نقل از “مدیکال دیلی”؛ کبد هرروز خون شـما را تصفیه می کند، با عفونت ها مبارزه می کند و زمانی کـه سالم باشد، توانایی باززایی و ترمیم خودرا دارد. کبد بیش از 500 وظیفه مختلف از جمله تنظیم سطوح کلسترول را انجام می‌دهد.

 

متاسفانه، افراد تعداد زیادی از آسیب کبدی رنج می‌برند ودر لیست افراد منتظر برای انجام عمل پیوند بـه منظور دریافت کبد جدید قراردارند. بیماری هاي‌ بسیاری می‌توانند موجب آسیب بازگشت ناپذیر کبد شوند و یکی از انها بیماری کبد چرب اسـت کـه بـه واسطه چربی اضافه در کبد، بـه ویژه اگر بیش از 10 درصد وزن کبد را تشکیل دهد، رخ میدهد. بیماری کبد چرب بـه دو نوع بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی تقسیم می شود.

 

نتایج یک مطالعه نشان داد کـه شکل شدیدتر بیماری کبد چرب غیر الکلی بـه نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی با گلیفوزات «Glyphosate»؛ یک نوع علف کش، مرتبط بوده اسـت.

 

استئاتوهپاتیت غیر الکلی موجب سطوح بسیار بالای گلیفوزات در ادرار شده و خطر سیروز کبدی، سرطان کبد و مرگ را افزایش میدهد. مشکل این اسـت کـه پرهیز از گلیفوزات دشوار اسـت زیرا تقریباً در هر جایی، از زمین هاي‌ کشاورزی تا مناطق مسکونی، استفاده می شود و بـه خاک، مواد غذایی، آب و هوا نفوذ می کند.

 

اگر قصد ندارید در آینده وادار بـه انجام عمل پیوند کبد شوید می‌توانید راهبردهای زیر را برای حفظ سلامت کبد خود مدنظر قرار دهید.

 

بهترین نکات برای مراقبت از کبد (سلامت کبد)

ورزش کردن برای سلامتی کبد

ورزش منظم بـه سوزاندن تری گلیسیرید در بدن بـه عنوان سوخت کمک کرده و میتواند بـه کاهش چربی کبد کمک کند.

 

اهدای خون در سلامت کبد

اهدای خون دو بار درسال میتواند بـه کاهش سطوح آهن در بدن کمک کرده و از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

 

نسبت بهینه اسیدهای چرب امگا-3 به اسیدهای چرب امگا-6 

از منابع خوب برای اسیدهای چرب امگا-3 میتوان بـه ماهی هاي‌ سالمون، خالمخالی، شاه ماهی و آنچووی اشاره کرد. مکمل روغن ماهی کریل نیز سرشار از این مواد مغذی اسـت. از مصرف غذا هاي فرآوری شده پرهیز کرده یا ان را محدود کنید و از روغن گیاهی برای پخت و پز استفاده کنید.

 

بهینه‌سازی شرایط روده 

از آنجایی کـه حدود 75 درصد افراد مبتلا بـه بیماری مزمن کبد دارای یک بی تعادلی میکروبیوم در روده خود هستند، مصرف پروبیوتیک ها یا غذا هاي تخمیر شده برای حفظ تعادل میکروبیوم توصیه شده اسـت.

 

درمان بیماری کبد

بهترین نکات برای مراقبت از کبد (سلامت کبد)

مصرف ان-استیل‌سیستئین 

این یک آنتی اکسیدان نیرومند اسـت کـه برای درمان بیماری هاي‌ کبد چرب مزمن استفاده می شود.

 

پرهیز از داروها 

تنها یک آنزیم در کبد تقریباً 50 درصد از تمام داروهای موجود در بازار از جمله داروهای بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی و مسکن ها را متابولیز می کند. تعداد زیادی از داروهای بدون نسخه با آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از حد پیوند خورده اند.

 

پرهیز از الکل در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی 

اگر بـه هر یک از این بیماری ها مبتلا هستید از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا میتواند خطر سیروز کبدی و تخریب سلول هاي‌ کبد را افزایش دهد.

جدیدترین مطالب سایت