مضرات استفاده از بطری و ظروف پلاستیکی برای آبغوره و آبلیمو و ترشی

مضرات استفاده از بطری و ظروف پلاستیکی برای آبغوره و آبلیمو و ترشی

ظروف پلاستیکی برای آبغوره و آبلیمو و ترشی

یکی از نگرانی خیلی ها استفاده از ظروف پلاستیکی برای ترشی و آبلیمو و آبغوره و .. میباشد.  بـه گزارش تالاب نگه‌داری آبغوره، آبلیمو و یا سرکه در ظروف پلاستیکی مشکلات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد میکند.

 

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بـه دلیل قابلیت استفاده و دور ریختن سریع بـه شدت مورد استفاده قرار گرفته و انباشته شدن این آشغال‌هاي‌ پلاستیکی تبدیل بـه یکی از معضلات زیست محیطی شده اسـت.

 

بطری‌هاي‌ آب معدنی نیز کـه در دسترس نور خورشید و آفتاب قراردارند سلامت انسان را بـه خطر می‌اندازد، ادامه داد: تعداد زیادی از افراد برای خنک شدن آب، بطری‌ها را در فریز گذاشته، کـه در درازمدت عوارض سرطان‌زایی در فرد ایجاد میکند.

 

نگه‌داری آبغوره، آبلیمو و یا سرکه در ظروف پلاستیکی مشکلات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد میکند، بیان کرد: استفاده از ظروفی مانند چینی و روی مناسب‌ترین ظروف برای نگه‌داری غذا بدون اثرات زیست محیطی و سلامتی اسـت.

 

با اشاره بـه این کـه استفاده از هر یک از ظروف یکبار مصرف، برای ماده غذایی مشخصی اسـت، عنوان کرد: ظروف یکبار مصرف کاغذی و یا آلومینیومی کـه از دیگر ظروف یکبار مصرف قیمت بالاتری دارند برای نگه‌داری کوتاه مدت مواد غذایی مناسب هستند همچنین استفاده از این ظروف باید با توجه بـه ترکیب ماده غذایی و سردی و گرمی ان ماده استفاده شوند.

 

 ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شده‌اند، تصریح کرد: درصورت تکرار شیارهای بسیار کوچکی در ظروف بـه وجود می آید کـه انسان را در دسترس انواع سرطان قرار میدهند.

 از ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف خودداری شود، گفت: برای نوشیدنی‌هاي‌ گرم از لیوان‌هاي‌ کاغذی یا ظروف پلی استایرنی سفید رنگ و برای نوشیدنی‌هاي‌ سرد از ظروف پلی استایرنی بی‌رنگ و شفاف استفاده شود.

 

ظروف یک بار مصرف گیاهی سالم‌ترند، بیان کرد: ظروف یک بار مصرف گیاهی منشأ نشاسته داشته و مضرات ظروف یک بار مصرف عادی را ندارند و می تواند جای گزین خوبی برای ظروف فعلی باشند و از جهت حفظ بهداشت فردی این ظروف یکبار مصرف مفید هستند و از بیماری‌هاي‌ عفونی پیشگیری می کند.

 

بهترین راه حل برای کاهش آلودگی‌هاي‌ ناشی از ظروف یکبار مصرف، فرهنگ‌سازی برای استفاده نکردن از آنهاست کـه پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی‌خواهد داشت.

 

انباشته شدن این مواد در طبیعت بـه خصوص در پارک‌ها از نظر دیداری باعث نازیبایی مناظر ودر نتیجه ناراحتی تعداد زیادی از مردم می شود.

مضرات استفاده از بطری و ظروف پلاستیکی برای آبغوره و آبلیمو و ترشی

نظر شـما درباره تهیه ترشی در ظرف‌هاي‌ پلاستیکی چیست؟
سرکه یا همان اسیداستیک یکی از مهم ترین مواد تشکیل‌دهنده ترشی اسـت و بیشتر افراد نگران واکنش میان ترکیب‌هاي‌ موجود در پلاستیک و این ماده هستند اما از نظر شیمیایی، سركه جزو اسیدهای ضعیف طبقه‌بندی می شود. درکتاب‌هاي‌ علمی و مرجع، نكته‌هاي‌ زیادی درباره نگه داری اسیدهای ضعیفی مانند سرکه در پلاستیک وجود ندارد بنابر این نمیتوان نظر قطعی و دقیقی درباره منع مطلق بـه كار بردن دبه‌هاي‌ پلاستیکی برای تهیه ترشی داد. با توجه بـه ضعیف بودن اسید سرکه، بـه نظر نمیرسد مشکل خیلی جدی و بزرگی در اثر ترشی انداختن در ظرف‌هاي‌ پلاستیکی پیش بیاید اما بهتر اسـت برای آسان کردن خیال خود هم کـه شده، از ظرف‌هاي‌ کاملا ایمن برای تهیه و نگه داری ترشی‌ها استفاده شود.

منظورتان چه نوع ظرف‌هایي اسـت؟
ظرف‌هاي‌ بزرگ و کوچک شیشه‌اي بهترین، مناسب‌ترین و ایمن‌ترین ظرف‌ها برای تهیه یا نگه‌داری ترشی‌ها هستند. از آنجا کـه شیشه جزو مواد خنثی محسوب می شود، سرکه نمی تواند واکنشی با ترکیب‌هاي‌ موجود در ان انجام دهد و هیچ مهاجرتی هم از تركیب مواد شیشه بـه ترشی و از ترشی بـه شیشه اتفاق نمی‌افتد.

در حال حاضر ظرف‌هاي‌ پلاستیکی «فودگرید» کـه این عبارت روی آن ها درج شده، هم در بازار وجود دارند کـه برای نگه‌داری از انواع مواد غذایی کاملا مناسب و ایمن هستند. آیا این ظرف‌هاي‌ پلاستیکی در ابعاد بزرگ‌تری تولید نشده‌اند یا نمی شوند کـه بتوان برای تهیه ترشی و شور هم از آن ها استفاده کرد؟
متاسفانه نه. ساختار و ترکیب ظرف‌هاي‌ پلاستیکی «فودگرید» هم بـه‌گونه‌اي اسـت کـه هیچ ورود تركیب‌هاي‌ ظرف بـه غذا یا برعكس در انها اتفاق نمی‌افتد اما در حال حاضر اندازه‌هاي‌ متفاوتی ندارند و بهتر اسـت برای حفظ سلامت مردم، این ظرف‌هاي‌ پلاستیکی سبک و ایمن در سطح وسیع‌تری تولید و توزیع شوند.

شـما چه ظرف‌هایي را برای نگه‌داری ترشی‌ها مناسب نمی دانید؟
ظرف‌هاي‌ فلزی بـه هیچ‌وجه برای نگه داری ترشی و سایر محصولات غذایی حاوی مواد اسیدی مانند سرکه، آبلیمو یا آبغوره مناسب نیستند زیرا فلزات می توانند بـه اسانی در اسیدها حل شوند بنابر این امکان تشكیل تركیب‌هاي‌ مضر با نگه داری ترشی در ظرف‌هاي‌ فلزی وجوددارد.

تفاوت چشمگیری بین ترشی‌هاي‌ خانگی و صنعتی وجوددارد؟
نه. طبق معمول روند تولید ترشی‌هاي‌ خانگی و صنعتی بـه یک صورت اسـت. برخی افراد گمان می کنند از نگهدارنده یا افزودنی خاصی در ترشی‌هاي‌ صنعتی استفاده می شود در صورتی کـه اصلا اینطور نیست. درواقع، خود اسید استیک «سرکه» می تواند باعث پایین آمدن pH‌ تركیب‌هاي‌ موجود در ترشی شود و مدت زمان ماندگاری آن ها را بالا ببرد بنابر این نیاز بـه استفاده از افزودنی یا نگهدارنده نیست. اسید استیک بـه‌عنوان یک اسید ضعیف باعث اسیدی شدن محیط ترشی میشود و هیچ نوع میکروب بیماری‌زا یا عامل فسادی نمیتواند در محیط‌ اسیدی رشد کند. اینروزها ترشی بـه‌عنوان چاشنی غذا استفاده می شود اما در گذشته برای بالا بردن مدت زمان ماندگاری میوه‌ها و سبزی‌هایي کـه فقط در فصل‌هاي‌ گرم سال وجود داشتند، بـه آن ها سرکه می‌افزودند و ترشی می‌انداختند یا از این میوه‌ها مربا تهیه یا خشكشان می‌كردند تا بتوانند در تمام فصل‌هاي‌ سال از انها استفاده كنند. اینروزها باوجود یخچال، سردخانه‌هاي‌ بزرگ و سیستم حمل و نقل موادغذایی ترشی، مربا و میوه خشک برای تنوع در سبد خریدمان جا میگیرند. البته بـه جز سرکه، از نمک و سبزی‌هاي‌ خوشبو هم برای تولید ترشی در صنعت استفاده میشود کـه هیچ کدام خطری برای سلامت‌ ندارند. ضمن این کـه استفاده از شیشه برای بسته ‌بندی ترشی‌هاي‌ صنعتی از برتری‌هاي‌ این محصول نسبت بـه نوع خانگی اش اسـت.

 
 
علت استفاده از نمک در تهیه ترشی‌ چیست؟
در صنعت، حدود 3 درصد نمک بـه ترشی‌ها اضافه می کنند. نمک بـه تردشدن میوه‌ها و سبزی‌ها و حفظ بافت انها کمک میکند. ضمن این کـه جذب آب موجود در مواد ترشی، باعث بالاتر رفتن مدت زمان ماندگاری ان هم می شود.
 
مضرات استفاده از بطری و ظروف پلاستیکی برای آبغوره و آبلیمو و ترشی
 
 
اگر ترشی كپك زد، میتوان با برداشتن قسمت کپک‌زده، از ان استفاده کرد؟
کپک‌ها دو نوع هستند؛ بیماری‌زا و غیربیماری‌زا. کپک‌هاي‌ بیماری‌زا، زهر‌هایي ترشح میکنند کـه بـه آن ها مایکوتوکسین یا سموم قارچی می گوییم. این نوع کپک‌ها میتوانند بر سلامت تمام ارگان‌هاي‌ بدن از جمله کبد، تاثیر منفی بگذارند. هرچند تمام کپک‌ها بیماری‌زا نیستند اما از آنجا کـه تشخیص بیماری‌زا بودن یا نبودن انها فقط در شرایط آزمایشگاهی امكان‌پذیر اسـت، بهتر اسـت موادغذایی کپک‌زده را کاملا دور بریزید و از مصرف انها خودداری کنید.
 

روش نگه داری از ترشی هم می تواند در بالاتر رفتن مدت زمان ماندگاری‌اش تاثیری داشته باشد؟
بله. برخی کپک‌ها و مخمرها حتی در محیط اسیدی ترشی هم رشد می کنند، بنابر این برای پیشگیری از بـه وجود آمدن چنین مشکلی، باید حتماً ترشی را در مکانی خنک نگه‌داری كرد و همیشه با قاشقی تمیز و خشک و بـه اندازه نیاز یک وعده‌ ترشی از ظرف برداشت. یکی از راه‌هاي‌ پیشگیری از فساد یا کپک زدن ترشی، مخصوصا در مورد ترشی‌هاي‌ صنعتی، این اسـت کـه هنگام خرید، شیشه‌هاي‌ کوچک‌تری از ترشی را بردارید تا بتوانید بعد از باز کردن ان؛ ظرف مدت 3 تا 4 روز مصرفش کنید. هرچه ظرف ترشی بزرگ تر باشد ودر ان بیشتر باز و بسته شود، احتمال کپک زدن و خراب شدن ان بیشتر میشود.

جدیدترین مطالب سایت