تاثیرات منفی کمبود خواب بر بدن

تاثیرات منفی کمبود خواب بر بدن

میزان تاثیرات منفی کمبود خواب بر بدن

این که چقد توانسته ایم مفید بخوابیم، می‌تواند به صورت مستقیم روی سلامتمان تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده در سراسر دنیا از هر 10 فرد بالغ، 8 نفر در صورت یک شب درست نخوابیدن ممکن هست تاثیرات منفی آن را تجربه کنند و تنها از هر 10 فرد بالغ، یک نفر برای مشکلات خوابش به دکتر مراجعه میکند.

 

به گزارش تالاب: چه کسی از خواب راحت شبانه بدش می‌آید؟ اما دست یابی به چنین خوابی، برای تعداد زیادی از ما دشوار هست. کار، استرس، تغییر شیفت ها و داشتن فرزندی کم سن و سال همگی میتوانند روی مقدار و کیفیت خوابتان تاثیر بگذارند.

 

 

تاثیرات منفی آن را تجربه کنند و تنها از هر 10 فرد بالغ، یک نفر برای مشکلات خوابش به دکتر مراجعه میکند. همینطور 31 درصد با بهرهگیری از داروها تلاش می‌کنند مشکل را حل کنند.

 

به گفته دکتر لیزا آرتیس، تنها یک شب درست نخوابیدن میتواند روی خلق و خو، میزان دقت و توانایی شناختی تاثیرات منفی بگذارد. هر ساعت از دست دادن خواب هنگام شب با از دست دادن موقت یک امتیاز از IQ در ارتباط هست.

 

کم خوابی مزمن می‌تواند تاثیرات و آسیب هاي منفی جدی روی سلامت ذهنی و فیزیکی داشته باشد.

 

کمبود خواب، چگونه باعث بیماری می شود؟

بنابراین اگر نتوانیم درست سرمان را روی بالش بگذاریم و خوابی عمیق و آرام داشته باشیم، چه اتفاقاتی ممکن هست برایمان رخ دهد؟

 

1- سرطان پستان

بر زمینه تحقیقی که در ژورنال تحقیقات سرطان منتشر شد، خانم هایي که به صورت شیفتی کار میکنند نسبت به دیگر خانم ها اکثر در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

 

محققان می‌گویند خوابیدن در مکانی تاریک برای مدت طلانی، می‌تواند باعث افزایش هورمون ملاتونین شود که رشد تومورهای سینه را مسدود میکند. در مقابل تومورهایی که در معرض سطح کمی از ملاتونین قرار بگیرند بسیار فعال تر میباشند.

 

2- کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن

اگر اضافه بر صبح ها شب ها نیز بیدار بمانید این کارتان باعث افزایش هورمون کورتیزول در خون میشود. در چنین حالتی سیستم ایمنی بدن سرکوب میشود و اکثر در معرض سرفه و سرماخوردگی قرار میگیرید. اگر هر شب تنها 5 ساعت بخوابید، میتواند به صورت مستقیم، روی سطح کورتیزول تاثیر داشه باشد و باعث استرس روانی بالایی شود.

 

تاثیرات منفی کمبود خواب بر بدن

3- دیابت و بیماری های قلبی

به اندازه کافی خوابیدن می‌تواند مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهد که یکی از فاکتورهای خطرناک ابتلا به دیابت نوع 2 و مریضی هاي قلبی هست. کم خوابی می‌تواند باعث افزایش CRP شود که با استرس و التهاب اکران می‌شود.

 

تحقیقات نشان داده افرادی که معمولا کمتر از پنج ساعت در طول شب میخوابند، اکثر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. به نظر میرسد عدم توانایی در خواب عمیق باعث تغییر روش برخورد بدن با گلوکز میشود که در نتیجه دیابت نوع 2 بروز میکند.

 

4- افزایش وزن

آیا کمبود خواب واقعا میتواند باعث افزایش وزن شود؟ بر زمینه تحقیقات بین خواب و چاقی رابطه وجود دارد اما فقط در کسانی که کمتر از 5 ساعت در طول شب می‌خوابند، حدود 2 کیلوگرم از وزن اضافی را میتوان به کم خوابی نسبت داد. اما برای اصلاح وزن خود بهتر هست هرروز 20 دقیقه پیاده روی را وارد برنامه خود کنید.

 

در یک تحقیق که به تازگی منتشر شده معلوم شد خوابیدن در اتاقی که نور چراغ هاي بیرون یا نور وسائل الکترونیکی در آن وجود دارد، میتواند برای ساخت ملاتونین توسط بدن مشکل ایجاد کند در نتیجه اضافه بر خواب به سوخت و ساز بدن نیز آسیب وارد میشود. خوابیدن در محیطی کم نور و تاریک ملاتونین را افزایش میدهد و تبدیل انرژی به خون را تنظیم میکند.

 

نکاتی برای خواب بهتر:

این مقدار خواب نیست که اهمیت دارد، بلکه کیفیتش هست. از این نکات برای خوابی بهتر هنگام شب بهرهگیری کنید:

 

اگر مجبور شدید شب از خواب بیدار شوید، به جای روشن کردن یک لامپ پر نور یک مدل کم نور را روشن کنید. با اینکار جلوی سیگنال هایي که به مغز ارسال میشود تا بگوید صبح هست گرفته می‌شود و خیلی راحت تر می‌توانید دوباره بخوابید.

اگر شب سرکار هستید، ایده خوبی نیست که درست پس از رسیدن به منزل بخوابید، چون ساعت بدنتان تنها اجازه 5 ساعت خواب را به شما میدهد. خواب را تا میانه روز به تاخیر بیندازید تا بتوانید خواب بهتری داشته باشید.

نگرانی ها را با خود به رخت خواب نبرید، نور براق آیپدتان « یا دیگر وسائل اینچنینی » می‌تواند روند طبیعی به خواب رفتنتان را مختل کند. سعی کنید چند ساعت گذشته از خواب، خود را درگیر هیچ چیز استرس آوری نکنید.

مطمئن شوید که اتاق خوابتان فضایی مناسب برای خواب دارد: خنک، تاریک و ساکت. گذشته از خواب نور منزل را کم کنید و از خوردن غذاهایی که میتوانند روی خوابتان تاثیر منفی بگذارند پرهیز کنید.

جدیدترین مطالب سایت