خطر نابروری بر درمان شیمی درمانی

خطر نابروری بر درمان شیمی درمانی

شیمی درمانی که بر روی نابروری میتواند تاثیر داشته باشد

 

شیمی درمانی یکی از درمان هاي سخت برای افراد هستش که میتواند بر روی خانمها اثرات جبران ناپذیری داشته باشد .

 

شیمی درمانی می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته اي به همراه داشته باشد که به تخمدان هاي یک زن آسیب رسانده و کاهش یا توقف ساخت استروژن و پروژسترون را سبب شود.

 

در دکتری به این شرایط نقص تخمدان ناشی از شیمی درمانی «CIOF» گفته میشود. اگر ساخت هورمون کاهش یافته یا متوقف شود، زن مقدور هست توقف قاعدگی را سنجیدن کرده یا نظم انها به هم بریزد. اضافه بر این، وی مقدور هست نشانه هاي شبیه یائسگی مثل گرگرفتگی یا خشکی و خارش واژن را سنجیدن کند.

 

خطر نابروری بر درمان شیمی درمانی

 

به گزارش تالاب به نقل از “وری ول”، اگر یک زن در هرماه دوره قاعدگی را سنجیدن نکند، تخمک گذاری یا آزاد کردن یک تخمک ماهانه را انجام نمی‌دهد. از این رو، وی امکان بارداری نداشته ودر این زمان نابارور قلمداد میشود.

 

خطر ناباروری

بنابر نتایج مطالعه انجام شده از طریق بنگاه نظارت سرطان ایالات امریکا، تقریبا دو سوم زنان پس از شروع شیمی درمانی برای رویارویی با سرطان پستان توقف قاعدگی را سنجیدن میکنند.

 

آیا باروری باز خواهد گشت؟

در بعضی زنان، ساخت هورمون تخمدان پس از پایان شیمی درمانی بار دیگر از سر گرفته می‌شود. در زنان دیگر، این اتفاق رخ نمیدهد و یائسگی در سنین جوان‌تر شکل می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که شروع دوره هاي قاعدگی به تنهایی علت بر شروع تخمک گذاری نیست و همان‌ گونه مقدور هست با دشواری یا ناتوانی در باردار شدن روبه‌رو باشید.

 

به گفته انجمن سرطان ایالات امریکا، این‌که یک زن بار دیگر توانایی باروری را باز یابد به عوامل بیشماری بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نوع شیمی درمانی مورد بهرهگیری

 

دوز شیمی درمانی

سن – زنان جوان‌تر از 40 سال نسبت به آنهایی که بیش از 40 سال سن دارند، در دسترس خطر کمتری برای نقص تخمدان ناشی از شیمی درمانی قراردارند.

 

داروهای مخدری که سبب ناباروری می‌شوند

نوع شیمی درمانی بر شانس یک زن برای سنجیدن ناباروری تاثیر گذار هست. همچون مثال، بنابر گزارش انجمن سرطان ایالات امریکا، سیکلوفسفامید «سیتوکسان»، سیس‌پلاتین «پلاتینول» و دوکسوروبیسین «آدریامایسین» احتمال بیشتری دارد به تخمدان ها آسیب وارد کنند. در مقابل، متوترکسات، 5-فلوروراسیل «5-FU»، و وینکریستین خطر کمتری برای تخریب تخمدان ها به همراه دارند.

 

چه باید کرد؟

با دکتر خود درمورد خطر شخصی سنجیدن ناباروری پیش از انجام شیمی درمانی صحبت کنید. همینطور، اگر بارداری پس از شیمی درمانی را مدنظر قرار داده اید، از دکتر خود درمورد این‌که چه زمانی چنین امکانی وجود دارد، پرسش کنید. بطور متداول، پزشکان انتظاری شش ماهه پس از شیمی درمانی پیش از تلاش برای بارداری را پیشنهاد میکنند.

 

این مقدور هست زمان دشواری برای شما باشد – ابتلا به سرطان پستان در زمان بهار جوانی باروری یا پیش از یائسگی. نسبت به این چالش دقت داشته باشید و خود رابه خوبی آماده کنید. قوی باشید و حمایت ضروری و مورد نیاز خودرا دریافت کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت