نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان

با این نکات مهم می توانید خطر ابتلا به سرطان را بسیار کاهش دهید. آرامش و اعصاب ؛ آب و هوای تمیز ؛ غذای سالم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد.

 

خوردن کنگر فرنگی در سرطان :

یک منبع بزرگ از سیلیمارین، محسوب می شود. آنتی اکسیدانی که ممکن است با کاهش خطر سرطان پوست و کاهش رشد سلول هاي‌ سرطانی ارتباط داشته باشد.

 

قرار گیری 15 دقیقه اي در دسترس خورشید:

تقریباً 90 درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن شما از طریق نور خورشید سنتز می شود نه غذا و مکمل. مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین می تواند ارتباط بین سلول ها را کاهش داده و باعث گسترش سلول هاي‌ سرطانی شود.

 

افراد با سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به سرطان هاي‌ سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و همچنین خطر دیابت، پوکی استخوان و ام اس مواجه هستند. روزانه قرارگیری به مدت 15 دقیقه در نور خورشید، ویتامین دی مورد نیاز بدن شما را جبران می کند.

 

پرهیز از مصرف گوشت گریل:

قرار دادن گوشت در دسترس درجه حرارت بالا، ترکیباتی به نام آمینهای هتروسیکلیک را در آن ایجاد می کند که با خطر ابتلا به سرطانهای سینه، روده، پروستات و آسیب به غدد لنفاوی در ارتباط است. محققان دانشگاه مینه سوتا نیز اعلام کرده اند که مصرف گوشت گریل شده و یا سوخته خطر ابتلا به سرطان لوز المعده را تا 60 درصد افزایش می دهد.

 

نوشیدن چای سبز برای پیشگیری از سرطان :

درسال 2006 بیش از 50 مطالعه درباره رابطه مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام شد. مصرف منظم این نوع چای به خاطر این‌که سرشار از آنتی اکسیدان است، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و سرطان ریه در ارتباط است.

 

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

مصرف ماهی:

با توجه به مطالعاتی که نتایج انها در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نیز منتشر شده، مصرف حداقل سه بار در هفته ماهی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 33 درصد کاهش می دهد. ماهی هاي‌ چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و خاصیت ضد التهابی دارند و مسئول مبارزه با انواع سرطان ها از جمله سرطان لنفوم و خون هستند.

 

تاریک نگه داشتن اتاق خواب:

تحقیقات حاکی از قرار گیری در دسترس نور هنگام خواب، و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان است. نور شبانه تولید طبیعی ملاتونین، ماده شیمیایی در مغز که مسئول چرخه خواب و بیداری است را سرکوب می کند و به افزایش خطر ابتلا به سرطان هاي‌ وابسته به هورمون دامن میزند.

 

مصرف پیاز:

محققان علوم و صنایع غذایی دانشگاه کرنل اعلام کردند که پیاز و موسیر دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند که به محافظت در برابر انواع سرطان ها منجر می شوند.

 

پیاده روی در روز به مدت 30 دقیقه:

طبق مطالعات، زنانی که روزانه 30 دقیقه پیاده روی می کنند، نسبت به سایرین 30 تا 40 درصد کمتر دچار سرطان سینه می شوند. ورزش باعث کاهش سطوح استروژن خون می شود، هورمونی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

 

پرهیز از برنزه کردن:

قرار گرفتن در دسترس نور آفتاب برای برنزه کردن، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست همراه است. استفاده از اسپرهای برنزه نیز عاری از خطر نیستند. دی هیدروکسی استون یک جزء فعال دراین محصولات از جمله لوسیون و اسپری است که استفاده از آن ها در مقادیر زیاد منجر به آسیب سلولی و خطر ابتلا به سرطان ناشی از رادیکال هاي‌ آزاد می شود.

 

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

نوشیدن شیر:

کلسیم موجود در شیر در برابر سرطان روده بزرگ محافظت ایجاد می کند.

 

مصرف انواع توت ها:

توت ها دارای ماده اي به نام آنتوسیانین هستند که یک آنتی اکسیدان قوی برای مبارزه با سرطان هاي‌ روده بزرگ و مری محسوب می شود.

 

پرهیز از نوشیدنی هاي‌ شیرین:

نه تنها این نوع نوشیدنیها، کمکی برای افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت است بلکه خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات محققان دانشگاه مینه سوتا، زنانی که مقادیر زیادی نوشیدنی هاي‌ قندی مصرف می کنند، 87 درصد بیشتر از سایر زنان در دسترس خطر ابتلا به سرطان آندومتر هستند.

 

مصرف نشاسته مقاوم:

نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات هاي‌ رژیمی غیرقابل هضم گفته می شود.

تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قندخون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن مورد توجه است.

 

تحرک بدنی:

مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتری زمان روز خودرا بی تحرک به سر می کنند، 24 درصد بیشتر از سایرین در دسترس خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر هستند. توصیه کارشناسان بر این است که حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و برای چند دقیقه قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید.

 

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

مصرف کلم بروکلی برای پیشگیری از سرطان :

کلم بروکلی یک منبع فوق العاده غذایی برای پیشگیری از سرطان است. اما باید توجه داشته باشید که بیشتر آن رابه صورت بخارپز استفاده کنید. چون به گفته محققان ایتالیایی کلم بروکلی بخارپز شامل گلوکوزینولات بیشتر «قطعات سالم سبزی»؛ نسبت به کلم سرخ شده، است. کلم بروکلی غنی از سولفورافان است. این ماده خطر ابتلا به سرطان هاي‌ معده، سینه و پوست را کاهش می دهد.

 

مصرف آجیل در پیشگیری از سرطان :

آجیل ها بخصوص از نوع برزیلی سرشار از سلنیوم هستند، یک ماده معدنی کمیاب موجود در خاک که باعث از بین رفتن سلول هاي‌ سرطانی و ترمیم سلول هاي‌ دی آن آ می شود.

 

محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند در بین مردان مبتلا به سرطان پروستات، کسانی که بیشترین میزان سطح خونی سلنیوم را داشته اند، 48 درصد کمتر از سایرین دچار پیشرفت این بیماری شدند. افزایش سطح خونی سلنیوم همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، و بطور کلی مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارد.

 

مصرف سیر:

این گیاه تند حاوی ترکیبات گوگرد آلیل است که منجر به دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان می شود و بطور بالفعل به بدن برای دفع مواد سرطان زا و از بین بردن سلول هاي‌ سرطانی کمک می کند. بررسی هاي‌ محققان نشان داده، زنانی که بیشتری میزان مصرف سیر را دارند، 50 درصد کمتر از سایر زنان دچار سرطان روده بزرگ می شوند.

 

مصرف خانواده کلم:

خوردن انواع کلم حداقل یکبار در هفته، با کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در ارتباط است.

 


حتماً بخوانید:  چگونه می توان سرطان را زود تشخیص داد ؟


 

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

باورهای غلط در مورد سرطان

محققان طی پنج سال، بیش از 25000 بزرگسال سالم را مورد پیگیری قرار دادند و دریافتند ویتامین D نسبت به دارونما، عملکرد بهتری در پیشگیری از سرطان یا مرگ‌هاي‌ مرتبط با سرطان نداشته است.

 

مصرف مکمل روغن ماهی

در بررسی‌هایي که روی 25000 فرد سالم انجام شد محققان میخواستند بدانند آیا اسیدهای چرب امگا 3 میتوانند در برابر سرطان تهاجمی از ما محافظت کنند. بعد از پنج سال آن ها دریافتند هیچ تفاوت قابل توجهی از جهت آمار سرطان میان افرادی که مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند و آنهایی که از این مکمل استفاده نکرده بودند وجود نداشت.

 

مصرف مکمل ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و بهمین علت دانشمندان این سوال برای‌شان مطرح شده بود که آیا ممکن است این ویتامین بتواند در پیشگیری از سرطان عملکردی داشته باشد. 14600 فرد سالم به مدت 10 سال، ویتامین E، ویتامین C و یا دارونما مصرف کردند و وضعیت سلامتی‌شان به مدت 4 سال بعد پیگیری و نظارت شد و نتایج نشان داد هیچکدام از این ویتامین‌ها نتوانسته بودند در برابر سرطان پروستات یا هر نوع سرطان دیگری از این افراد محافظت کنند.

 

خوردن غذا هاي ارگانیک

آنهایی که به سالم بودن غذاهایی که می خورند بسیار اهمیت می دهند احتمالا به تیترهای خبری که گزارش می کنند در تحقیقات انجام شده ارتباط غذا هاي ارگانیک با کاهش نرخ سرطان ثابت شده است بسیار علاقه مندند.

 

حدود 69000 بزرگسال فرانسوی گزارش دادند که چقدر غذای ارگانیک مصرف می کنند و پژوهشگران بررسی کردند که چند نفر از انها دچار سرطان شدند.

 

بعد از هفت سال پیگیری، نتایج نشان داد هر چه افراد بیشتر غذای ارگانیک مصرف کرده بودند، ریسک سرطان‌شان پایینتر بود. این نتیجه به اندازه کافی امیدوارکننده است اما در مورد همه ی‌ي افراد صدق نمی کند.

 

ریسک سرطان در مصرف کننده‌هاي‌ غذای ارگانیک در بین مردان، جوانان و یا افرادی که بطور کلی تغذیه‌ي با کیفیتی داشتند تغییری نکرده بود.مطالعه‌ي بزرگ دیگری نیز نتوانسته بود ارتباطی میان تعداد دفعات مصرف غذای ارگانیک و ریسک سرطان پیدا کند.

 

چکاپ‌هاي‌ دکتری

این‌که دکتر‌تان انواع تست‌هاي‌ تشخیصی سرطان را برای‌تان انجام دهد باعث نمیشود جلوی بروز این بیماری را در نخستین مرحله‌ي آن بگیرید. هرچند چکاپ‌هایي مانند تست سرطان سینه در زنان 50 سال به بالا، سرطان تخمدان در زنان زیر 65 سال، سرطان کولورکتال در افراد 50 تا 75 سال و سرطان ریه در سیگاریهای 55 تا 80 سال به پزشکان کمک می کند درمان بیماری را زودتر شروع کنند اما این موضوع الزاماً در مورد انواع دیگر سرطان‌ها صادق نیست. مگر این‌که ریسک فاکتورهایی داشته باشید یا علائمی در شما بروز کرده باشد.

 

نکاتی ساده برای پیشگیری از سرطان | باورهای غلط در مورد سرطان

 

داشتن رژیم غذایی قلیایی

خون بطور طبیعی از جهت معیار pH به سمت قلیایی بودن تمایل دارد « ضد اسیدی بودن» و شواهد نشان می دهند سلول‌هاي‌ سرطانی در محیط‌هاي‌ اسیدی پیدا می شوند. این دو فاکتور منجر شده

 

این ادعا بوجود بیاید که داشتن رژیم غذایی قلیایی و اجتناب از غذا هاي بسیار اسیدی مانند قند، فرآورده‌هاي‌ شیری، میوه‌ها و گندم میتواند جلوی رشد تومور سرطانی را بگیرد. اما تا کنون هیچ آزمایش و تحقیقی نتوانسته ارتباطی میان رژیم‌هاي‌ غذایی قلیایی و جلوگیري از سرطان پیدا کند.

 

یک دلیل آن این است که ظاهراً این سلول‌هاي‌ سرطانی هستند که محیط اسیدی درست می کنند و عکس آن صادق نیست. چیزی که شما می خورید تاثیر چندانی روی سطح pH خون‌تان ندارد زیرا بدن شما در حفظ تعادل اسید و باز، کارش رابه درستی انجام می دهد. ضمنا رژیم غذایی بسیار قلیایی می تواند اسیدیته‌ي بزاق دهان و ادرار را تغییر دهد که ارتباطی به پیشگیری از سرطان ندارد.

 

نوشیدن شراب قرمز

کارشناسان عقیده دارند نوشیدن الکل نباید تبدیل به عادتی به بهانه‌ي سلامتی شود. هر چند رزوراتول موجود در شراب قرمز که یک آنتی اکسیدان است در برابر سرطان خاصیت محافظت کنندگی دارد اما کارشناسان می گویند دلیل نمیشود چراغ سبزی برای نوشیدن شراب باشد.

 

مطالعات نشان داده‌اند آنهایی که شراب قرمز می نوشند در برابر سرطان پروستات، سرطان تخمدان و یا سرطان کولورکتال مصون نیستند. بطور کلی حتی مقدار کم تا متوسط از الکل می تواند ریسک سرطان را تا حدودی افزایش بدهد.

 

ننوشیدن قهوه

عده‌اي از افرادی که عادت به نوشیدن قهوه دارند ممکن است گاهی نگران این بشوند که مبادا قهوه ریسک ابتلا به سرطان را در انها بالا ببرد. دانه‌هاي‌ قهوه وقتی که برشته میشوند ماده‌اي شیمیایی و تقریباً سرطانزا به نام آکریلامید تشکیل می شود،

 

اما میزان آن خیلی پایینتر از آنی است که خطرناک باشد. درسال 2016 بررسی روی 31 مطالعه صورت گرفت که معلوم کرد هر چه افراد بیشتر قهوه بنوشند، ریسک مرگ‌شان در اثر سرطان پایینتر خواهد آمد، البته به این شرط که سیگار نکشند.

 

جدیدترین مطالب سایت