روش هایی برای جلوگیری از کاهش آب بدن در ماه رمضان

روش هایی برای جلوگیری از کاهش آب بدن در ماه رمضان

کمتر شدن آب بدن در ماه رمضان

اگر می خواهید در ماه رمضان ماه خدا تشنه و خسته نشوید در ادامه ما را دنبال نمایید.  از آنجا که آب در حدود 70 درصد از بدن ما را تشکیل می دهد، اهمیت آن را نمیتوان نادیده گرفت.

تقریباً هر عملی که در بدن انجام میشود با کمک آب صورت میگیرد: از حذف مواد زائد گرفته تا کمک به هضم غذا، نگهداری سالم پوست و حمل و نقل مواد خوراکی در سراسر بدن.

 

اگر نتوانید مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته از طریق تعریق را جایگزین کنید، ادامه این روند سبب تضعیف بدن شما در پایان ماه مبارک رمضان خواهد شد. حتی از دست دادن مقدار کمی آب بدن میتواند سبب خستگی، سرگیجه و سردرد و عدم تمرکز شود. تأمین این مواد شدنی نیست مگر با وعده هاي افطار و سحر سالم و اصولی.

روش هایی برای جلوگیری از کاهش آب بدن در ماه رمضان

 چند توصیه خوب:

1- با دقت به اینکه ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه‌داران توصیه میشود برای پیش گیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از خانه خارج شوند. در طول روز از نور خورشید فاصله بگیرید و حتی‌الامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در صورت امکان از پوشش کلاه بهرهگیری کنید و فعالیت‌هاي بدنی را کاهش دهید.

 

2- با فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید 8 لیوان آب و مایعات خنک را کم کم تا هنگام خواب بنوشید و حتی‌الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها، به علت دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می شوند.

دقت داشته باشید که نوشیدن آب چندان در هنگام سحر تأثیری در جلوگیري از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌هاي آب‌دار تأمین شود.

 

3- بعضی مواد خوراکی و شیرینی‌هاي مصنوعی مثل زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش میدهند و در نتیجه روزه‌دار احساس تشنگی می کند. توصیه میشود برای پیش‌گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مثل خرما به جای زولبیا و بامیه بهرهگیری شود.

دقت داشته باشید که نوشیدن آب چندان در هنگام سحر تأثیری در جلوگیري از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع میکند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌هاي آب‌دار تأمین شود

 

4- از میوه‌هایي چون زردآلو و هلو بهرهگیری کنید، چرا که این میوه‌ها به طور چشمگیری در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک می کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.

 

5- جایگزین مواد مغذی از دست رفته از طریق نوشیدن آب‌میوه‌ها و مصرف سبزیجات و میوه هاي آبکی بسیار خوب هست. میوه‌هایي چون مرکبات و توت فرنگی که می توانند اضافه بر آب مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی، و همینطور ویتامین‌هاي c، b1 و b2 را تأمین کنند.

میوه‌هاي آب‌دار مثل هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و توصیه می شود در فاصله افطار و سحر این میوه‌ها مصرف شوند.
و دیگر اینکه مصرف لیموترش نیز در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر هست.

 

6- خوردن چای مخصوصا چای پر رنگ، برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه هست. افراد دقت کنند که این باور که چای پس از سحری می تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

جدیدترین مطالب سایت