اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

آیا کرونا ویروس گرفتید ؟

اگر علائم کرونا ویروس را دارید این مقاله را بخوانید. برای پیشگیری از انتشار کرونا ویروس در خانه بمانید و با اقوام و دوستان رفت آمد را فعلاً قطع کنید.

 

مدیر روابط‌ عمومی سازمان نظام دکتری کشورکه پس از ابتلا بـه بیماری کووید-19؛ دوره‌ي نقاهت خود پشت سر می گذارد تجارب خود از این بیماری را بـه رشته ي تحریر درآورده اسـت.

 

بـه گزارش تالاب بـه نقل از عصرایران، پزشک حسین کرمان‌پور در مقدمه‌ي این مطلب آورده اسـت:

خوشحالم کـه اصول کنترلی کـه در حین بیماری برای گرفتاران کرونا بـه زبان ساده و نه علمی نوشتم بـه کار بسیاری آمده و اندکی از درد و ناراحتی انها را کاسته‌اسـت.

 

حال کـه شکر خدای مهربان نقاهت حاصل شده‌اسـت بـه سفارش دوستان تلاش میکنم با بازنگری نسبت بـه مطالب قبل هرآنچه بـه دردتان می خورد را تا دوره نقاهت تکمیل کنم. فایل‌هاي‌ زیادی را هم شنیدم و هم دیدم و سعی کرده‌ام انطباقات علمی هم رعایت کامل شود.

 

باهم این مطلب را میخوانیم؛ بدترین چیزهایی کـه بیمار مبتلا بـه کرونا ویروس از جمله مرا اذیت کرد رابا نمونه و چگونگی بازرسی حداکثری تقدیم می کنم:

 

اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

علائم کرونا ویروس

 

۱- تب و درد:

تب باعث سردرگمی و بی‌انگیزگی و یک حالت بی‌قراری آزارنده میشود.

 

خوردن قرص استامینوفن ۵۰۰ تا حداقل هر ۴ ساعت آبی اسـت بر آتش! بدنشویه همراه با مایعات زیاد اثر قرص را تا چندبرابر افزایش میدهد.

 

۲- لرز:

یک واکنش طبیعی در خصوص ورود زهر ویروس اسـت کـه در مورد کرونا فوق العاده آزارنده اسـت.

ضمن آنکه با تب‌گیر دقیقا مواظبید تب بالای ۳۹ نرود بهترین دارو برای آرامش اینبخش علاوه بر داروی قبل تشکچه برقی با دمای کم اسـت. نگران نباشید بگذارید هم زمان با لرز کم‌کم گرما هم آرامش را بـه بدن شـما وارد کند.

 

3- دمای اتاق قرنطینه و خانه:

همانگونه کـه همه ی شنیده‌اید دمای بالای ۲۷ درجه بـه منزله دار زدن ویروس کروناست. سعی کنید دمای خانه و اتاق قرنطینه اگر برای جابجایی هوا زیر ۲۵ آمد بلافاصله دما را تا ۲۸ درجه برسانید. حتی اگر از لباس کمتر استفاده می کنید بهتر اسـت دمای خانه و اتاق ۲۸ و حتی گرمتر باشد تا سطوح تاب‌آوری ویروس را کاهش دهند.

 

۴- تنگی نفس:

ریه‌ها گرفتارند. سرفه‌ها اذیت کننده اسـت.

اگر اکسیژن دارید مصرف کنید و اگر ندارید تمرین پرسازی ریه ها را انجام دهید. من تمرینی دارم کـه عمری اسـت انجام می دهم. رو بـه شرق بایستید و با شصت و سبابه گوش چپ و هم زمان با دست راست لاله گوش چپ را گرفته« دست چپ زیر دست راست قرار میگیرد» ریه‌ها را تا حدی کـه میتوانید از هوا پر کنید و روی پنجه‌هاي‌ پا همینطور کـه نفس میگیرید بنشینید کمی تامل و همینطور کـه بازدم میکنید بایستید. اینکار را ۱۴ بار « جمعاً ۲۸ نشست و برخاست» انجام دهید یک بار در روز ترجیحا صبح.

 

۵- بی قراری:

سیستم فرماندهی بدن بـه نوعی بهم می‌ریزد.

آب ساده، دیرترین مایعی اسـت کـه حال بهم زن میشود. بـه تواتر مایع بنوشید خصوصاً آب. مایعات را در مزه‌هاي‌ مختلف و با فاصله از هم میل کنید تا زده نشوید. هرچه رنگ ادرار روشن‌تر حال شـما بهتر خواهد بودو هرچه تیره‌تر یعنی حرف مرا گوش نداده‌اید. هم گرم بنوشید هم سرد! هم گازدار و هم بی‌گاز فقط الکل نباشد.

ترشی معمولی خالی ۵۰۰ سی‌سی اسـت. ان رابا خودبه دستشویی ببرید اگر در۲۴ ساعت ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی‌سی ادرار داشتید و روشن یعنی اوضاع نوشیدن درست اسـت. انتظار ندارید پودر مملو از زهر را در دهانتان ریخته و بدون آب کافی تا نوک انگشتتان در تعقیب ویروس برود؟! داروها بـه آب کافی نیاز دارند.

 

۶- کلیه‌ها در ویروس کرونا مستعد آسیب‌اند!

هم دستور ۴ را دوباره بخوانید و هم داروی سر خود مصرف نکنید یک وقت!

 

۷- بیخوابی از عوارض عفونت اسـت.

چون خواب مناسب در شب اسـت، روزها سرخودتان را بـه چیزی گرم کنید تا شب از فرط خستگی خوابتان ببرد وگرنه شب و روز عوض می شود و این بـه بیقراری شـما خواهد افزود.

 

۸- بی اشتهایی و تهوع:

رنج فوق‌العاده‌اي اسـت و دل را بـه خدا نزدیک می کند چندان کـه از ته دل خدا را صدا می زنید.

شربت دیفن هیدرامین ۱۰ سی‌سی ویژه بزرگسالان، نیم ساعت قبل از وعده غذایی تا ۸۰ درصد شـما را آرام‌تر می کند. من این را بعد از نعره‌هاي‌ زیاد فهمیدم؛ پس اگر خوب شدید دعایم کنید و بـه یک نفر دیگر هم یاد دهید. مصرف قطره یا قرص پلازیل یا همان متوکلوپروماید را توصیه نمیکنم ولی بالاخره ممکن اسـت کسی بـه این یکی پاسخ بهتری بدهد. این دارو با داروهای ضد ویروس کمی هم تداخل دارد ظاهرا

 

اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

۹- خیلیها از نحوه بروز و ظهور علایم و مراجعه با عدم مراجعه پرسیدند! دراین قسمت کمی این موضوع را باز میکنم. فرض کنید همه ی ما قدرت گرفتن کرونا را داریم. ۸۰ درصد ما و شاید هم بیشتر این چند علامت اولیه را کم و بیش خواهیم داشت:

-تب پایین« ۳۷/۸ تا ۳۸/۳»
-بدن درد
-خارش و ناراحتی گلو
– سردرد
– سرفه خشک یا با ترشحات
– کمی تهوع و دلپیچه
– لرز مختصر
– آب‌ریزش بینی
-عطسه
-اسهال

 

این علایم ممکن اسـت در هر کرونایی باشد اما مادامی کـه در ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت اولیه همه ی علایم باهم و رو بـه افزایش گذارد و علایم جدیدی مثل تند شدن تنفس بیش از ۲۴ در دقیقه یا تب ماندگار بالای ۳۸/۵ داشتید توصیه میکنم در خانه نمانده و بـه بیمارستان مراجعه کنید. ثابت ماندن و کم شدن علایم نشان می دهد مدیریت شـما و اهل خانه عالی اسـت و با همین دست فرمان ویروس را بـه روز پنجم و ششم برسانید گورش را کنده‌اید.

اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

۱۰- تعداد زیادی از مکمل‌ها پرسیده‌اند. دوستان مادامی کـه غذا و مایعات می خورید و توانایی خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه دارید بنده بـه‌هیجوجه توصیه بـه خوردن مکمل‌ها نظیر زینک، ویتامین‌ها، آهن و … ندارم. در لبنیات هم اصلن زیاده‌روی نکنید! اگر نمی‌خوردید هم بی خیالش شوید. ترکیب خورده شده و نه آب‌گیری “سیب و بـه” برای من عالی بود. در روز دو وعده صبح و عصر نشاط آور اسـت.

 

۱۱- اگر فشارخون، دیابت و بیماری قلبی عروقی دارید با نظر پزشکتان از ان‌ها غافل نباشد.

 

۱۲- عده اي از خوراکی‌هاي‌ فریز شده سوال کردند. باید بـه عرض برسانم کرونا در دمای یخچال قادر بـه حیات اسـت «۴ درجه». یعنی اگر قرار اسـت با کرم شدن هوا تا خرداد ویروس کرونا نابود شود اما راستش همه ی ما ان را ممکن اسـت تا سال بعد در فریزر و یخچال نگهداریم پس تا می شود چیزی را فریز نکنید و اگر وادار شدید دفراس کنید با احتیاط در فر ودر در دمای بالا و زمان بیش از نیم ساعت اقدام کنید تا مطمئن شوید ویروس را نابود کرده اید. از داغ کردن نان روی اجاق جداً خودداری کنید چون قسمت‌هاي‌ داغ نشده محل زندگی این ویروس خواهد بود، نان را در فر در دمای ۳۰ تا ۴۰ و ۱۵ دقیقه بگذارید تا دخل ویروس بیاید.

 

۱۳- دوستان، بیماری من با یک وازدگی شدید با شیرینی جات همراه بود. انگار وقتی شیرینی کمتر می‌خوردم بهتر بودم. شـما البته مختارید اما بـه اطلاع میرسانم آب میوه‌هاي‌ صنعتی و کنسانتره باعث تشدید اسهال می شود.

 

۱۴- مسواک شـما و اهل خانه یکی از جایگاه‌هاي‌ رشد ویروس اسـت. بـه نظر من اگر بعداز هربار مسواک زدن نیم ساعت مسواک شسته‌شده را در آب نمک ۳۰ تا ۴۰ درجه قرار دهید گویا ان را استریل کرده اید. این‌کار را همه ی اهل خانه بکنید.

 

۱۵- حمام کردن حالتان را بهتر می کند. دمای حمام باید گرم باشد و بلافاصله پس از دوس گرفتن خشک و زیر لحاف بخزید تا سردتان نشود. برای اینکار می توانید از تشکچه برقی کیف آب گرم بهرمند شوید. لباس‌هاي‌ کثیف را در آب گرم ۴۰ تا ۷۰ درجه شستشو داده در هوای آفتابی بخشکانید.

 

۱۶- اگر عاشق چایی داغید، ادامه دهید. شاید چندقطره لیموترش طعمش را دلپذیرتر نماید. آب بدن هم تامین می شود اگر چای خودرا کم‌رنگ بنوشید.

 

۱۷- داروهای تجویزی را بـه یک‌باره و باهم نخورید. خوردن با فاصله میزان تهوع شـما را می‌کاهد.

 

۱۸- مصرف نان را بـه حداقل برسانید.

 

۱۹-مصرف سوپ کم ملات پر آب را بالا ببرید.

– موسیقی آرام گوش بدهید ودر صورتی کـه سردتان نمی شود پنجره‌ها را ۴ تا ۷ مورد بـه مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باز نگه دارید تا کل خانه هوا جریان یابد.

 

اگر کرونا ویروس گرفتیم چیکار کنیم ؟

۲۰- اگر ریه اجازه میدهد، اسپند بسیار مختصر دود کنید تا دود خوشایند و خاطره انگیزش بوی بیماری را از خانه بیرون ببرد و دل‌تان را بـه روزهای بهتر امید بخشد« اسپند را در سفرها و عروسی‌ها دود میکنند و نوستالژی اش بـه ما روحیه میدهد»

 

۲۱- خدا پر رنگ‌ترین اسـت دل‌تان را اسیر کم رنگ‌ها نکنید.

 

۲۲- همواره از اهالی خانه بویژه بانو قدردانی کنید و لبخند بزنید. انها بـه روحیه زیادی نیاز دارند.

 

۲۳- اگر تا روز پنجم و ششم بتوانید ویروس چموش را مدیریت یکپارچه کنید روز ۵ یا ۶ از چموشی خارج و سربه زیر میشود. دراین روز بـه مبارکی ایمنی بدن‌تان آن قدر قوی شده کـه ویروس را فتیله پیچ کند. بـه زندگی لبخند بزنید و امیدوار باشید.

 

۲۴- حوله‌ها را خشک نگه‌دارید یا با دستمال کاغذی دست را خشک کرده و دور بیندازید.

 

۲۵- تا روز ۱۴؛ قرنطینگی را حفظ کنید و با نظر پزشکتان بـه کار بازگردید. از ماسک و دستکش تا زمانی کـه مسئولین می گویند استفاده کنید مبادا در زمره درصدی قرارگیرید کـه با بدشانسی این ویروس را دوباره مبتلا شوید.

 

با رعایت موارد بهداشتی کرونا ویروس را شکست دهیم

جدیدترین مطالب سایت