ضررهایی که کم نوشیدن آب به بدن میرساند !

ضررهایی که کم نوشیدن آب به بدن میرساند !

ضررات کم نوشیدن آب

 

نوشیدن آب مایع حیات است و فوق العاده برای بدن مورد نیاز است اما اگر به طرز درست نوشیده نشود میتواند ضررهای جسمی زیادی را در پی داشته باشد . 

 

خواص آب , آب مایع حیات و یکی از مولفه هاي اصلی تشکیل دهنده اندام هاي کلیدی بدن انسان مثل مغز، کبد، و قلب است. آب مایعی حیاتی برای استخوان هاي انسانها و حتی فضاهای بین سلولی نیز قلمداد می‌شود. به گزارش تالاب برهمین اساس است که نوشیدن آب ناکافی می‌تواند زمینه ساز بعضی مشکلات سلامت شود.

ضررهایی که کم نوشیدن آب به بدن میرساند ! 

به گزارش تالاب به نقل از “استپ تو هلث”، نوشیدن آب ناکافی می‌تواند سبب شکل‌گیری آسیب هایي شود که از پوست تا اندام هاي کلیدی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه با بعضی پیامد های منفی عدم نوشیدن آب به میزان کافی بیشتر آشنا می‌شویم.

 

کم آبی پوست

افزون بر استفاده از کرم هاي مرطوب کننده و دیگر درمان هاي طبیعی، برترین راهکار برای تامین آب مورد نیاز پوست نوشیدن آب به میزان کافی است.

 

کشسانی و انعطاف پذیری پوست به تعادل آب در بدن شما بستگی دارد و برهمین اساس به اندازه اي که آب از دست می‌دهید یا بیشتر ازآن باید آب بنوشید.

 

برای این‌که دریابید آیا با کم آبی پوست روبه‌رو هستید یا خیر می‌توانید آزمایش زیر را انجام دهید:

 

به آرامی یک قسمت پوست را نیشگون گرفته و مشاهده نمایید چه میزان طول میکشد تا پوست به حالت عادی خود باز گردد.

 

اگر با کم آبی روبه‌رو باشید، پوست بسیار آرام به شکل اولیه خود باز می‌گردد. در غیر این صورت، پوست بي درنگ به حالات پیشین باز می‌گردد.

 

همینطور، شما می‌توانید دمای پوست خودرا، به مخصوصاً در ناحیه صورت، آزمایش کنید تا مشاهده نمایید آیا با کم آبی پوست روبه‌رو هستید یا خیر. بطور متداول بدن برای حفظ دمای ایده آل به آب فراوان نیاز دارد. برهمین اساس، اگر پوست دمایی گرم‌تر از حالت عادی دارد ممکن است به افزایش مصرف آب نیاز داشته باشید.

 

یبوست

نوشیدن آب ناکافی ممکن است سبب یبوست شود. یبوست اجابت مزاج را دشوارتر از حالت عادی می سازد و یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری آن نوشیدن بیش از اندازه کم آب است.

 

هنگامیکه مدفوع در روده شکل میگیرد، روده بزرگ آب زیادی ازآن را جذب میکند تا مواد زائد حالت جامد بخود بگیرند.  

 

هنگامیکه آب به میزان کافی وجود نداشته باشد، دفع مواد زائد جامد دشوار می‌شود و این شرایط می‌تواند سبب درد شکمی شود.

 

هموروئید یکی از مشکلاتی است که به صورت مستقیم با یبوست مرتبط بوده، که به واسطه تلاش روده برای دفع مدفوع خشک شکل می‌گیرد.

ضررهایی که کم نوشیدن آب به بدن میرساند !

گرفتگی هاي عضلانی

سایت تالاب : گرفتگی هاي عضلانی بطور متداول با فعالیت جسمانی مرتبط هستند، اما زمانی که بدن با کم آبی روبه‌رو است می‌توانند با هر حالات دیگر نیز پیوند خورده باشند. انچه بطور متداول رخ می‌دهد این است که در مواجهه با سطوح ناکافی مایع در بدن عدم تعادل در تامین الکترولیت ها و موادمعدنی را تجربه میکنید.

 

این اجزا برای عملکرد درست و مناسب عضلات انسان حیاتی هستند. برهمین اساس، زمانی که مشغول انجام ورزش یا فعالیت هاي بدنی سخت هستید، تامین آب مورد نیاز بدن و هیدارته باقی ماندن ایده خوبی است، زیرا آب و موادمعدنی به واسطه تعریق ازبدن دفع میشوند.

 

خستگی

عدم نوشیدن آب به میزان کافی بطور مستقیم بر زندگی روزانه شما تاثیر گذار است و میتواند سبب خستگی شود. هنگامیکه مایع به میزان کافی در بدن شما وجود ندارد، سلول ها فعالیت هاي خودرا کاهش می‌دهند و انرژی کمتری ساخت می‌کنند.

 

افرادی که از کم آبی بدن رنج میبرند، غالباً بهمین علت احساس خستگی و خواب آلودگی میکنند. خوشبختانه، اثرات خستگی درصورت مصرف آب به میزان کافی از بین میروند.

 

همینطور، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که شامل آب فراوان هستند، به منظور افزایش مقدار مایع در بدن ایده خوبی است.

 

افزون بر تامین ویتامین ها، میوه هایي مثل هندوانه و میوه هاي خانواده مرکبات قندهای طبیعی را در اختیار بدن قرار میدهند که افزایش سطوح انرژی رابه همراه دارد.

 

خشکی دهان

مشکلات خشکی دهان غالباً با بهداشت دهان و دندان و گوارش غذا مرتبط هستند. برترین توصیه زمانی که با خشکی دهان روبه‌رو هستید، نوشیدن آب است.

 

از علائم خشکی دهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

احساس چسبندگی یا خشکی

 

بزاق غلیظ

 

درد یا سوزش در دهان یا زبان

 

ترک خوردگی لب ها یا گوشه هاي دهان

 

زبان خشک و زبر

 

دشواری در جویدن، چشیدن غذا، یا بلع

ضررهایی که کم نوشیدن آب به بدن میرساند !

میگرن

بیشتر مواقع، میگرن ها با کم آبی بدن مرتبط هستند. عدم نوشیدن اب به میزان کافی میتوانید زمینه ساز شکل‌گیری سردردهای شدید شود.

 

به خاطر داشته باشید که کم آبی بدن تنها در روزهایی که دمای هوا بسیار بالا است، رخ نمی‌دهد. تا زمانی که به میزان کافی آب بنوشید، تعادل مناسب را حفظ خواهید کرد و احتمال شکل‌گیری میگرن کاهش مییابد.

 

فشار خون بالا

نوشیدن آب ناکافی حجم خون در رگ هاي خونی را کاهش می‌دهد. برای این‌که اندام هاي بدن انسان هنگام کم آبی عملکرد درست خودرا حفظ کنند، بدن هورمون هیستامین ترشح میکند. این ماده سبب انقباض سیاهرگ ها و سرخرگ هاي انسان می‌شود که افزایش فشار خون رابه همراه دارد.

 

نوشیدن آب فراوان گردش خون را التیام می بخشد، و تجمع سموم و دیگر مواد زیان آور که سبب فشار خون بالا می‌شوند را کاهش می‌دهد.

 

مشکلات کلیوی

نوشیدن آب فراوان بعنوان محرکی برای عملکرد درست و مناسب کلیه ها عمل میکند. کلیه هاي انسان مسئولیت دفع سموم، اوره و نمک ازبدن را بر عهده دارند.

 

هنگامیکه کلیه ها نمیتوانند عملکردی مناسب را عرضه کنند، بعضی مشکلات سلامت، از جمله شکل‌گیری سنگ هاي کلیه نمایان میشوند.

 

حفظ سلامت کلیه ها در تعادل متابولیک بدن نقش داشته و به پیش گیری از اختلالات و بیماری هاي مزمن کمک می‌کند.

 

افزایش وزن

گاهی اوقات، علائم تشنگی می‌توانند با علائم گرسنگی اشتباه گرفته شوند. برهمین اساس، افراد بیشتر غذا می‌خورند، در شرایطی که بدن به مایعات بیشتر نیاز دارد.

 

زمانی که نیت دارید شرایط سلامت و وزن خودرا مدیریت کنید، این عاملی مهم قلمداد میشود. همینطور، باید به این مضمون دقت داشته باشید که نوشیدن آب فراوان سوخت و ساز را تسریع می‌کند، که میتواند میزان کالری سوزی را التیام ببخشد.

 

بیشتر رژیم هاي خوراکی بطور متداول نوشیدن چندین لیوان آب در روز رابه دلایل مختلف توصیه می‌کنند. شما باید نوشیدن آب فراوان بدون افزودن شیرین کننده ها یا مزه دهنده هاي مصنوعی را در دستور کار خود قرار دهید.

 

درد مفاصل

اگر درد گاه و بیگاه در مفاصل خودرا احساس می‌کنید، احتمال آن که این شرایط به واسطه مصرف آب ناکافی شکل گرفته باشد، زیاد است.

 

غضروف بدن انسان که اصطکاک بین مفاصل را کاهش میدهد تا 70 درصد از آب تشکیل شده است.

 

به گزارش تالاب برهمین اساس است که نوشیدن آب فراوان برای حفظ سلامت و شکل درست غضروف ها که حرکت بین استخوان ها را امکان‌پذیر می‌کنند، اهمیت دارد.

 

میزان آب مصرفی شما به عوامل گوناگونی مثل سن، سطح فعالیت، شرایط آب و هوا، و حالات سلامت بستگی دارد. 

 

جدیدترین مطالب سایت