بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی است؟

بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی است؟

بهترین ساعت برای ورزش کردن

اگر فکر میکنید ورزش صبح بهترین زمان ورزش است کاملا در اشتباه هستید و به عقیده تعداد زیادی از کارشناسان و تحقیقات جدید ورزش صبح برای بدن خیلی هم مناسب نیست.

 

بهترین زمان تمرین از نظر عملکرد، بعدازظهر است

اگر بعدازظهرها ورزش کنید عملکرد بهتری خواهید داشت. مطالعات گوناگونی عملکرد افراد را در ورزش صبح‌ و بعدازظهر مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. نتایج مطالعات نشان داد جلساتی که بعدازظهرها برگزار میشد از نظر عملکرد ورزشی، استقامت و قدرت نتایج بهتری دربرداشت.

 

افراد شرکت‌کننده گزارش دادند که واکنش بدن‌شان بعدازظهرها بهتر از صبح‌هاست و می توانند تمرینات بیشتری انجام بدهند.

 

در کدام ساعت از روز بدن آماده ورزش کردن است؟

افراد شاغل مجبورند ساعت ورزش خود رابه صبح زود یا ساعات پایانی روز منتقل کنند اما آیا بدن دراین ساعت‌ها واقعا آماده‌ ورزش است؟

 

بدن ما فعالیت‌هاي‌ خودرا بر اساس ساعت درونی خود تنظیم میکند. آمادگی برای ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست. صبح زود زمان نامناسبی برای ورزش نیست اما با توجه به این که بدن اصطلاحا هنوز بطور کامل از خواب بیدار نشده، توصیه میشود ورزش به ساعت دیگری منتقل شود.

 

پیش از ظهر بهترین زمان برای ورزش‌هاي‌ استقامتی است؛ دویدن، ایروبیک یا ورزش روی تردمیل؛ البته به شرط اینکه صبحانه مفصلی سرو نشده باشد. هرچند معده در هنگام ورزش نباید خالی هم باشد.

 

هنگام ظهر بدن دست‌کم به دو ساعت زمان نیاز دارد تا غذا را هضم کند. ساعت ۱۶ تا ۱۹ زمان مناسبی برای ورزش است.

 

به گفته‌ پزشک اینگو فروبوزه از دانشگاه تربیت بدنی کشور آلمان، دراین برهه زمانی قسمت‌هاي‌ مختلف بدن با تمام توان کار می کنند یا آمادگی ان را دارند. بهمین دلیل دراین ساعات روز ورزش سنگین ساده‌تر بنظر می رسد.

 

بعدازظهر تا عصر زمان مناسبی برای پرداختن به ورزش‌هاي‌ قدرتی، ورزش‌هاي‌ استقامتی سنگین یا ورزش‌هایي است که نیاز به تمرکز روی تکنیک دارند؛ مانند تنیس یا ورزش‌هاي‌ رزمی. این روند تا حدود ساعت ۲۰ که بدن رفته رفته آماده خواب می شود، میتواند ادامه یابد.

 

شاید شما هم بخواهید در کمترین زمان ممکن ورزش انجام دهید و بیشترین نتیجه و چربی سوزی را داشته باشید. دراین پست شما رابا بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی آگاه میکنیم.

 

مطالعاتی وجوددارد که نشان میدهد بهترین زمان روز برای ورزش کردن با هدف چربی‌ سوزی و عضله‌سازی چه وقت است، اما زمان تنها یکی از عواملی است که بر عملکرد تمرینی‌تان اثر میگذارد. عوامل دیگری مانند شدت و مدت زمان ورزش نیز نقش بسیار مهمی دارند و نباید از انها غافل شد.

بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی است؟

بهترین زمان تمرین برای چربی سوزی، صبح است

وقتی صبح‌ها ورزش می کنید بدن شما تمایل بیشتری برای چربی سوزی دارد، به ۲ دلیل:

پایین بودن سطح قندخون، بدن را وادار می کند به دنبال منابع دیگری برای تأمین انرژی بگردد، بنابر این از ذخایر چربی به‌عنوان سوخت استفاده می کند.

میزان هورمون‌هایي که چربی سوزی را تسریع می کنند «مانند کورتیزول» صبح‌ها بالاتر است.

 

فواید ورزش صبحگاهی

نتایج تحقیقات نشان داده است کسانی که صبح‌ها ورزش میکنند، تمایل بیشتری به پیگیری تمرینات‌شان دارند و بهتر می توانند به برنامه‌ي ورزشی خود پایبند بمانند و برای مدت طولانی ان را ادامه‌ بدهند.

برای بعضی‌ها ورزش کردن در صبح آسان‌تر است چون بعد ازظهرها خسته‌اند و تمایلی به تمرین و ورزش ندارند.

 

معایب ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی ممکن است برای بدن کار سخت و استرس‌ برانگیزی باشد و بنابر این برای هر شخصی مناسب نیست. بسته به سطح هورمون‌هایتان شاید جزو کسانی باشید که ورزش صبحگاهی برای‌تان بسیار سخت باشد.

 

ورزش شدید صبحگاهی ممکن است بجای چربی سوزی باعث از دست رفتن عضلات شود. اگر با معده‌ي خالی ورزش کنید و تمرینات سنگین انجام دهید، احتمال این که بدنتان برای تأمین انرژی مورد نیازش سراغ بافت‌هاي‌ عضلانی برود زیاد است. بهمین دلیل مهم است که قبل از ورزش صبحانه‌ي کاملی از پروتئین میل کنید.

 

اگر قبل از خوردن صبحانه ورزش کنید، به این دلیل که سطح انرژی‌تان پایین است نمیتوانید شدت لازم را در انجام تمرینات داشته باشید.

 

بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی است؟

برای شما، بهترین زمان تمرین برای چربی سوزی چه وقت است؟

مطالعات و تئوری‌هاي‌ گوناگون مفید است و می توانید برای کسب آگاهی درباره‌ي بهترین زمان تمرین‌ از انها بهره ببرید اما باید بدانید تشخیص بهترین زمان برای شما به عهده‌ي شخص شماست. در اینبخش درباره‌ي نکاتی صحبت میکنیم که دراین تصمیم‌گیری بشما کمک می کنند:

 

سعی کنید صبح‌ها کمی ورزش هوازی انجام دهید «مثلاً ۱۰ دقیقه پیاده‌روی» و ببینید نتیجه چگونه است و چه حسی دارید. اگر فکر میکنید می توانید برای مدت طولانی انجامش دهید، سعی کنید دوی آهسته را هم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به برنامه‌تان اضافه کنید.

 

اگر با معده‌ي خالی ورزش کردید و احساس خستگی یا ضعف داشتید، اول صبحانه بخورید و بعد ورزش کنید. سعی کنید یاد بگیرید چطور قندخون‌تان رابا غذا بازرسی کنید.

 

میتوانید تمرینات صبح و بعدازظهر رابا هم ترکیب کنید تا نتایج بهتری بگیرید. مثلاً می توانید صبح یک جلسه‌ي ۱۰ دقیقه‌اي ورزش هوازی داشته باشید و بعدازظهر هم یک جلسه‌ي ۲۰ دقیقه‌اي تمرین سنگین. این شیوه بر مصرف اکسیژن بعد از ورزش «EPOC» اثر می گذارد و بشما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانید.

 

هیچ‌وقت بدون خوردن یک صبحانه‌ي کامل، ورزش سنگین نکنید. چون همان‌ طور که گفته شد ممکن است بافت عضلانی‌تان را از دست بدهید.

 

یادتان باشد که ورزش شدید و سنگین در ساعات انتهایی بعدازظهر روی خواب‌تان تأثیر منفی می گذارد. پس بهتر است دست‌کم ۴ ساعت قبل از رفتن به رخت خواب ورزش کنید.

 

ورزش کردن برای سلامتی و کاهش وزن اضافی اهمیت دارد و شما باید بخشی از روزتان رابه ورزش کردن اختصاص دهید، چه صبح و چه بعدازظهر. بعضی افراد صبح‌ها را ترجیح می دهند چون انگیزه‌‌ي بیدار شدن پیدا میکنند ودر طول روز پرانرژی‌تر هستند اما برای همه ی این‌طور نیست.

 

بررسی کنید ببینید ورزش کردن در چه زمانی از روز برای شما مناسب‌تر است و چند هفته به ان پایبند بمانید تا نتیجه‌اش را ببینید. در پایان فراموش نکنید که طبق توصیه‌ي دپارتمان سلامت ایالات متحده کشور آمریکا، بزرگ‌سالان باید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش با شدت بالا انجام بدهند.

 

بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی است؟

بهترین زمان ورزش كردن عصر میباشد

مسؤول کمیته درمان هیئت دکتری ورزشی استان اصفهان گفت: زمان مناسب برای ورزش به شاخص‌هاي‌ مختلفی بستگی دارد ولی از لحاظ دکتری عصرها بهترین زمان ممکن است.

 

پزشک احمد باقری مقدم در مصاحبه با ايسنا، اظهارکرد: مصرف مواد قندی سبب کاهش گرفتگی عضلات میشود همچنین نوشیدن مایعات در حین ورزش راهی مناسب برای پیشگیري از گرمازدگی است.

 

وی بای بیان این که زمان ورزش به وضعیت جسمانی، شرایط آب و هوایی، مقدار آلودگی هوا و شرایط شغلی بستگی دارد، افزود: بهترین زمان ورزش عصرها است و این زمان بدلیل فاصله زمانی با تغذیه اصلی روز یعنی ناهار است زیرا دراین شرایط فرد دچار کاهش قندخون نمیشود همچنین دفع آب دراین زمان کمتر است.

 

وی افزود: بطور کلی فرد هر زمانی که برایش میسر است باید ورزش کند و زمان صد در صد مطلقی وجود ندارد، اما عصرها برای ورزش توصیه میشود.

 

مسؤول کمیته درمان هیئت دکتری ورزشی استان اصفهان با بیان این که ساعات 10 صبح تا 16 عصر توصیه نمیشود، تصریح کرد: برای سالمندان زمانی پیشنهاد میشود که نور کافی وجود داشته باشد که شخص دچار زمین خوردگی و آسیب دیدگی نشود و شرایط دسترسی به وسایل دکتری مورد نیاز را داشته باشد.

 

این متخصص دکتری ورزشی در رابطه با زمان ورزش و مصرف مواد قندی تصریح کرد: ورزش در صبح زود منعی ندارد، اما مقدار قندخون بایستی مناسب بوده تا فرد دچار گرفتگی عضلات نشود.

 

وی ادامه داد: توصیه علمی مبنی بر این است که افراد شب قبل از ورزش مواد قندی و نشاسته‌هایي که دیر جذب هستند مانند نان، سیب زمینی، برنج و …. مصرف کنند و 1 تا 2 ساعت قبل از ورزش مواد قندی ساده مانند خرما، موز، شکلات استفاده شود.

 

وی در خصوص گفته‌هاي‌ عامه مردم که نوشیدن در خلال ورزش مشکل ایجاد میکند، گفت: این صحبت‌ها پشتوانه علمی ندارد و نوشیدن مایعات در حین ورزش ضروری است همچنین مایعات با سرمای حدود 4 درجه پیشنهاد میشود.

 

بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی است؟

مسؤول کمیته درمان هیئت دکتری ورزشی استان اصفهان در خصوص گرمازدگی تصریح کرد: گرمازدگي يك بيماري است، ورزش كردن در هواي گرم سبب بالا رفتن دماي بدن مي‌شود و علائم ابتدایی ان تعریق کم بدن، خشکی و قرمزی نسبی پوست، احساس خستگی زیاد، تاری دید و افت سطح هوشیاری است و ورزش در مکان‌هاي‌ خنک تر، نوشیدن مایعات، پوشیدن لباس ورزشی نخی کمی آزاد با امکان گردش هوا و تبادل گرمای بدن از جمله راه‌هاي‌ پیش گیری از گرمازدگی به شمار میرود.

 

وی درباره کمک‌هاي‌ اولیه به ورزشکار گرمازده خاطرنشان کرد: اولین کار، انتقال شخص گرمازده به مکان خنک و دور از تابش خورشید است و پس از ان نوشاندن مایعات خنک و کمک به پایین آوردن حرارت بدن و همچنین استفاده از دوش آب سرد توصیه می شود و اگر با این کارها حال ورزشکار التیام پیدا نکرد باید فرد رابه مرکز درمانی منتقل کرد.

 

فواید ورزش کردن را دست کم نگیرد ؛ اگر میخواهید از فشارهای عصبی زندگی شهری و استرس و بیماری های روحی و روانی و بیماری های جسمی دور بمانید بهتر است با ورزش کردن سالم خود را بیمه کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت