دانستن مضرات تردمیل نسبت به دویدن در فضای باز

دانستن مضرات تردمیل نسبت به دویدن در فضای باز

ضرات تردمیل نسبت به دویدن در فضای باز

با بررسی هاي انجام شده بر روی ورزش هاي که در فضا هاي بیرون انجام می شود موجب می شود که اکسیژن به همۀ اندام هاي و عضلات بدن برسد.

 

بعضی از ورزش هاي که در باشگاه هاي بدن سازی انجام میدهید بی هوازی هست و شاید شما دچار کمبود اکسیژن شوید ولی کار کردن با تردمیل در فضاهای بسته و باشگاه ها زیان آور نیست و خیلی از افراد با بهرهگیری از تردمیل وزن خود را کاهش می‌دهند 

 

تردمیل وسیله‌اي ورزشی هست که به نام‌هاي دوبرقی، دودرجا یا دوثابت شهرت یافته و امکان دویدن را در فضای بسته فراهم می کند. این دستگاه که این روزها به‌علت مشغله فراوان افراد در منازل تعداد زیادی از خانواده‌ها دیده می شود، دارای ویژگی‌هاي خاصی هست که بهرهگیری‌کنندگان از آن باید به انها دقت کنند.

 

در این مقاله به ویژگی‌هاي یک تردمیل مناسب پرداخته‌ایم و ضمن توصیه کفش و لباس مناسب حین بهرهگیری از این دستگاه، برنامه‌اي درمورد بهرهگیری از این دستگاه توصیه کرده‌ایم.

 

تاریخچه تردمیل

تردمیل حدود 4 هزار سال پیش توسط بشر در مباحث مهندسی و ساخت نیرو مورد بهرهگیری قرار می گرفت و بعدها مهندس مکانیک انگلیسی، «سر ویلیام کابیت» در سال 1818 برای مجازات زندانیان در زندان «باریسنتادموندز» را در شهرسنان سافک انگلستان ساخت.

 

در سال 1952 دکتر «رابرت بروس» در دانشگاه واشنگتن نخستین تردمیل را برای تشخیص و بررسی مریضی‌هاي قلبی و تنفسی اختراع کرد و پس از آن، دکتر «کنت کوپر» نتایج و فواید تحقیقات تمرینات هوازی را در سال 1968 به چاپ رساند. پس از او نیز «ویلیام استواب» که از کتاب ایروبیک او الهام گرفت، تردمیل را برای ورزش در خانه طراحی و شروع به ساخت انبوه آن کرد.

 

 

امروزه، جدید ترین تردمیلی که در اساس درمانی و آزمایشگاهی مورد بهرهگیری قرار میگیرد، تردمیل «ضدجاذبه» هست که تمامی فشارهای واردشده بر بدن را از بین میبرد و با دقت به کاربرد آن قیمتش بین 34 تا 75 هزار دلار هست.

 

امروزه تردمیل در همۀ جا، از جمله بیمارستان‌ها، مطب پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها، مراکز درمانی، اماکن ورزشی، سالن‌هاي ورزشی نیروهای نظامی، آتش نشانی، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و منازل به کار برده می شود. با دقت به موارد مورداستفاده، تردمیل‌هاي گوناگونی در بازار می توان یافت. بعضی از انها برای کارهای تحقیقاتی، درمانی و قهرمان‌سازی بهرهگیری میشوند که قابلیت‌هاي خاصی دارند و متخصصان کنار افراد حضور دارند

 

بنابراین به اهداف مطلوب بدون خطر دست می‌یابند اما بعضی از تردمیل‌ها قابلیت‌هاي اندکی دارند و در باشگاه و منازل یافت میشوند که کارشناس و متخصص کنار فرد «به‌خصوص در خانه» حضور ندارد و همین امر سبب بروز حوادث و آسیب‌هاي ناگواری برای افراد می شود مثل دختر قهرمان بوکس سنگین‌وزن دنیا «مایک تایسون» که بر اثر سقوط از تردمیل جان خود را از دست داد.

 

دانستن مضرات تردمیل نسبت به دویدن در فضای باز

ویژگی‌های یک تردمیل مناسب

قدرت موتور: بهتر هست قدرت موتور از 5/1 اسب بخارکمتر نباشد. اگر از دستگاه اکثر برای دویدن تا پیاده‌روی بهرهگیری میشود یا این که وزنتان اکثر از ۱۲۰ کیلوگرم هست باید تردمیل این امکان را داشته باشد که قدرت آن را تا ۲ یا ۳ اسب بخار بالا ببرید.

 

عرض تسمه: اگر درشت اندام «هم از نظر قد و هم از نظر وزن» هستید، بهتر هست از تسمه‌هاي پهن‌تر بهرهگیری کنید. اکثر تردمیل‌ها با عرض تسمه ۴۰ سانتی‌متر به بالا میباشند. هرچه تسمه عریض‌تر باشد، دویدن راحت‌تر خواهد بود. گرچه تسمه آن باید حتما دولا و حداقل ۳۵ سانتی‌متر عرض و ۱۰۰ سانتی‌متر طول داشته باشد. تسمه باید به‌صورتی باشد که یک گام معمولی را پاسخگو باشد و اگر گام‌هاي شما به‌طور معمول بلندتر میباشند، چه بهتر که این اندازه‌ها نیز اکثر باشد. به علاوه، تسمه نقاله تردمیل باید در قسمت زیرین که در تماس با تخته تردمیل هست دارای لایه‌هاي پارچه‌اي همراه با تارهای کربن باشد تا از ایجاد الکتریسیته ساکن هنگام کار تردمیل پیش گیری شود. این الکتریسیته ساکن باعث تخلیه بارهای قوی‌ الکتریکی به مدارات الکترونیکی تردمیل میشود و اکثر اوقات صفحه نمایش آسیب خواهد دید.

 

چهارچوب و فرم دستگاه: هم می تواند از استیل و هم از آلومینیوم ساخته شود. استیل سنگین‌تر و محکم‌تر هست اما ممکن هست در طولانی‌مدت زنگ بزند. آلومینیوم سبک‌تر هست اما زنگ نمی زند.

 

نوار صفحه: باید به‌صورتی باشد که راه رفتن روی آن راحت باشد و ضربه پای شما را نیز بتواند به خوبی جذب کند.

 

نمایشگر تردمیل: باید میزان سرعت، شیب، زمان و مسافت طی‌شده توسط کاربر را نشان بدهد. گرچه در بعضی از مدل‌ها ضربان قلب و میزان کالری مصرفی نیز نمایش داده میشود. به علاوه، صفحه نمایشگر باید بزرگ باشد تا خواندن سرعت، شیب، زمان و مسافت را برایتان آسان‌تر کند.

 

برد بازرسی موتور تردمیل: این برد برای بازرسی سرعت و قدرت تردمیل طراحی شده و براساس فرکانس سوئیچ ترانزیستور برد، سرعت و قدرت موتور را بازرسی می کند.

 

دقت کنید که تردمیل دکمه و‌ بند توقف اضطراری داشته باشد و یادتان باشد با پرداخت مبلغ اکثر میتوانید تردمیلی با قدرت موتور بالاتر، استحکام بدنه و امکانات اکثر داشته باشید.

 

شیوه درست راه رفتن

از افتادن شانه‌ها و به جلو آمدن سرتان هنگام کار با تردمیل خودداری کنید. دقت داشته باشید که طول گام‌هایتان باید مثل طول گامی باشد که در حالت عادی هست.

 

شایع‌ ترین آسیب‌ها :

• درد پاشنه و کف پا «به علت التهاب فاشیای کف پا»

• درد کف پا و بین انگشتان

• درد در زانو

• درد در قسمت خارجی لگن

• التهاب تاندون آشیل

• درد در قسمت جلوی ساق

• دردهای عضلانی در ناحیه پشت ران

• درد در ناحیه کمر به علت دویدن روی شیب بالای تردمیله، همۀ وقت 3 تا 5 دقیقه را برای گرم و سرد کردن اختصاص دهید.

 

تفاوت تردمیل و دویدن در فضای باز

زمانی که شما می‌دوید، از طرف بدنتان نیرویی به سمت زمین وارد میشود و زمین مقداری از آن را جذب می کند و مقدار دیگر را به سمت بدن برمی‌گرداند که با بهرهگیری از کفش‌هاي مناسب این مقدار نیرو کم میشود و از آسیب‌رساندن به اندام تحتانی جلوگیري میکند، اما در تردمیل این‌گونه نیست زیرا این دستگاه دارای تسمه‌اي هست که زمانی که شما روی آن نیرو وارد میکنید، به‌صورت ارتعاشی آن را برمی‌گرداند و موتور آن نیز نیروی بیشتری ساخت می کند.

 

از این رو، فشار بر اندام تحتانی اکثر میشود و از آنجا که مسافت پیموده‌شده پنهان هست «اگرچه به‌صورت دیجیتالی نمایش داده میشود» و ما آن را به خوبی حس نمیکنیم، میزان شدت ورزش و مسافت پیموده‌شده، کمتر از حد حقیقی تخمین زده می شود و فشار‌هاي واردشده بر بدن نیز اکثر می شود.

 

مشکل دیگری که میان بهرهگیری‌کنندگان ‌تردمیل دیده می شود این هست که هنگام دویدن یا راه رفتن دستگیره‌ها را نگه ‌می‌دارند که اینکار مشکلات زیادی برای ورزشکار ایجاد میکند. بعضی از این مشکلات عبارت‌‌اند از:

 

برهم زدن اوضاع طبیعی بدن «که خود سبب بروز دردهای مفصلی و عضلانی می شود»، کاهش تعادل و هماهنگی و کاهش حس عمقی- عصبی « این حس توانایی احساس موقعیت بدن و تثبیت آن در فضای اطراف هست».

 

به علاوه، با پیشرفت علم مهندسان ورزشی مشکلات مربوط از جمله به کار بردن سطوح نرم برای تسمه را حل کرده‌اند اما نکته قابل‌دقت این هست که زمانی که شما در فضای آزاد می‌دوید، سطوحی که زیر پای شما قرار میگیرد، گوناگون هست «خیس، خشک، سخت، نرم و…» که همین موضوع چالش خوب برای تقویت سیستم عصبی- عضلانی و بهبود قدرت و تعادل هست و برای دوندگان اهمیت فراوانی دارد.

 

متاسفانه این اتفاق روی تردمیل نمی‌افتد. یکی دیگر از موارد قابل‌دقت این هست که وقتی در فضای آزاد می‌دوید از صدای پرندگان، زیبایی طبیعت و… لذت میبرید که همین موضوع تاثیرات مثبتی روی روانتان می گذارد.

 

مشکل دیگر بهرهگیری از تردمیل میان ورزشکاران، افزایش طول گام هست؛ یعنی زمانی که ورزشکاران روی تردمیل می‌دوند، به‌صورت ناخودآگاه گام‌هاي بلندتری برمی‌دارند که همین مساله سبب آسیب‌رساندن به عضلات پشت پا می شود.

 

همۀ وقت لباس ورزشی‌اي گزینش کنید که تنگ و پلاستیکی نباشد زیرا این نوع پوشاک موجب افزایش تعریق، اختلال در تبادل هوا و فشار وارد کردن بر پوست میشود که عوارض آن پس از تمرین شامل خستگی، درد موضعی و تاول هست. همینطور اگر نظافت این نوع پوشاک رعایت نشود، عامل مهمی در بروز عفونت و مریضی‌هاي پوستی خواهد بود.

 

پا نیز قلب دوم انسان هست

پس باید در خرید کفش ورزشی دقت بسیاری کرد. یادتان باشد تهیه کفش ورزشی مناسبی که امروزه به‌عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح هست برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم و دارای 3 کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن هست، اما کفش مناسب ورزشی که برای تمرین روی تردمیل نیز توصیه می شود، باید این ویژگی را داشته باشد:

 

۱» کفش باید اندازه پا باشد، نه این که صرفا خوشگل باشد. از این رو، حتما هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.

 

2» وقتی کفش را میپوشید، بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا 3 تا ۱۲میلی‌متر از انگشت شست پا فضای خالی وجود دارد.

 

3» هرگز کفش تنگ را به امید این که جا باز می کند، نخرید.

 

4» اگر پایتان به چرم روی کفش فشار می‌آورد، به‌طوری‌كه سبب بیرون‌زدگی از کفش میشود، آن را کنار بگذارید .

 

5» افراد با قوس کف پای چندان از کفش‌هایي بهرهگیری کنند که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش‌هایي که پا را محدود می کنند، خودداری کنند.

 

6» افراد دارای کف پای صاف باید کفش با لایه میانی بسیار سفت برای نظارت حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند.

 

7» افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی میباشند باید کفش‌هایي بپوشند که برآمدگی مختصری دارد.

 

8» همۀ وقت پس از اتمام تمرین لباس‌هاي خود را بشویید یا حداقل آن ها را مقابل نور خورشید قرار دهید.

 

4 فایده تردمیل

• صرفه‌جویی در زمان «در هر بار و شرایط گوناگون آب و هوایی میتوان دوید»

• وسیله مناسب برای بانوان «به‌علت حوادث غیرمترقبه رفتن به خارج از خانه»

• دارا بودن پروتکل‌هاي تمرینی گوناگون

• در امان بودن از آلودگی هوا

 

هشدار

• اگر از آسیب‌هاي مفصلی، استخوانی، عضلانی و قلبی رنج میبرید، از تردمیل بهرهگیری نکنید و برای ورزش کردن با دکتر خود و متخصص علوم ورزشی مشورت کنید.

 

• گذشته از بهرهگیری از تردمیل، بهرهگیری درست از آن را یاد بگیرید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

 

• گذشته از شروع به حرکت، ‌بند توقف اضطراری را به خود نصب کنید، به این ترتیب در صورت از دست دادن تعادل دستگاه خودبه‌خود متوقف میشود و از افتادن شما و سایر آسیب‌ها پیشگیري خواهد شد.

 

• اگر مبتدی هستید، زیرنظر متخصص علوم ورزشی از این دستگاه بهرهگیری کنید. حتی باتوجه به کسب تجربه همچنان با متخصص علوم ورزشی در تماس باشید و از او راهنمایی‌هاي مربوط به تغییر برنامه و پروتکل تمرینی‌تانرا بخواهید.

 

• بهرهگیری از تردمیل به افرادی که وزن بالایی دارند، سالمندان، کودکان، افرادی که مشکلات تعادلی یا بینایی دارند، افراد مبتلا به مریضی‌هاي نورولوژی یا اعصاب و بیماران مبتلا به پوکی‌استخوان نیز به‌علت مشکلات تعادلی که ممکن هست ایجاد و باعث آسیب شود، توصیه نمیشود.

جدیدترین مطالب سایت