کشیدگی عضلات نرمه ساق پا

کشیدگی عضلات نرمه ساق پا

کشیدگی عضلات نرمه ساق پا

تعریف: به کشش بیش از حد یا پارگی عضلات نرمه ساق پا گفته می شود.

 

علل: انقباض شدید و قوی عضلات نرمه ساق پا، عضلات ضعیف مستعد کشیدگی هستند

 

شرح حال ( نحوه بروز صدمه) : ورزشکار توسط یک ضربه مستقیم یا صدمه پیچشی مصدوم نشده است. ورزشکار ممکن است یک حرکت انفجاری نظیر جهش و دو سریع را انجام داده باشد.

 

کشیدگی عضلات نرمه ساق پا

 

علامت : درد عضلات پشت ساق پا

نشانه ها: احتمالا تورم و تغییر رنگ در صورت شدید بودن صدمه، احتمالا تغییر شکل در موضع صدمه دیده ، احتمالا ناتوانی در کشش بدون درد پا

 

کمک های اولیه : برای کشیدگی های خفیف، از ورزشکار بخواهید به آرامی عضلات نرمه ساق پا را کشش دهد. اگردرد و فقدان عملکرد شدید است، از راه رفتن ورزشکار بر روی پای مصدوم جلوگیری کنید و او را نزد پزشک بفرستید. در صورت وجود شوک آن را درمان کنید. و به آرامی به مدت ۱۵ دقیقه از یخ بر روی موضع استفاده کنید.

 

زمان شروع فعالیت : ورزشکار زمانی که توسط پزشک معاینه و مرخص شد و قدرت و انعطاف پذیری طبیعی عضلات نرمه ساق پا را به دست آورد، می تواند فعالیت را آغاز کند. ورزشکار هنگام شروع مجدد فعالیت می تواند از نوار کشی یا ساق بند های استرچ برای حمایت از عضلات نرمه ساق پا استفاده کند.

 

پیشگیری : ورزشکاران باید تمرینات انعطاف پذیری و قدرتی پیش از فصل را انجام دهند. اطمینان حاصل کنید ورزشکاران عملیات گرم کردن بدن به ویژه حرکات کششی را قبل از تمرین و به مقدار کافی انجام می دهند.

 

کشیدگی عضلات نرمه ساق پا

 

ضربدیدگی ساق پا

 

تعریف : به کوفتگی جلوی ساق پا گفته می شود

علت : ضربه مستقیم

علایم: درد در ناحیه ضربدیده

 

اگر محل متورم شده بر روی عصب و شریان های پا فشار وارد کند، احتمالا بی حسی و سوزش به وجود می آید.

 

نشانه ها: احتمالا ناتوانی در خم کردن زانو یا کشیدن پا به طرف پایین، تورم و تغییر رنگ

 

کمک های اولیه : اگر درد و فقدان حرکت شدید است، از راه رفتن ورزشکار بر روی پای مصدوم جلوگیری کنید و او را نزد پزشک بفرستید. اگر ضربدیدگی شدید است، زانو و ساق را با امکانات موجود آتل بندی کنید.

 

به آرامی و به مدت ۱۵ دقیقه از یخ بر روی موضع استفاده کنید.

 

زمان شروع فعالیت : در مورد ضربدیدگی های متوسط و شدید، تا زمانی که ورزشکار توسط پزشک معاینه و مرخص نشده و قدرت و انعطاف پذیری طبیعی را کسب نکرده است، نمی تواند فعالیت ورزشی را آغاز کند.

 

ورزشکار باید هنگام شروع مجدد فعالیت از بالشتک های حمایتی استفاده کند.

 

پیشگیری : اطمینان حاصل کنید ورزشکار در هنگام شرکت در ورزش هایی نظیر فوتبال، بیس بال و سافت بال از بالشتک های حمایتی ساق پا استفاده می کند.

کشیدگی عضلات نرمه ساق پا

پیچ خوردگی مچ پا

تعریف : به کشش بیش از حد یا پارگی رباط های نگه دارنده استخوان های مچ پا گفته می شود. در پیج خوردگی خارجی، کف پا به سمت داخل می چرخد و رباط های خارجی و گاهی اوقات، رباط های داخلی صدمه می بینند. این حالت شایع ترین پیچ خوردگی مچ پا است.در پیچ خوردگی داخلی، مچ پا به سمت خارج می چرخد و رباط های داخلی و گاهی اوقات رباط های خارجی دچار صدمه می شوند.

 

علل: ضربه مستقیم به مچ پا ، صدمه پیچشی یا چرخشی مچ پا ،

 

شرح حال ( نحوه بروز صدمه) : ورزشکار روی پای غیر مسلط فرود می آید. ورزشکار در یک گودال می افتد یا پایش در سطوح غیر همسطح زمین بازی گیر می کند. ورزشکار ممکن است یک صدای شکستگی بشنود یا احساس کند.

 

علامت: درد در اطراف استخوان های داخلی و یا خارجی مچ پا

 

نشانه ها: تورم و احتمالا تغییر رنگ

 

کمک های اولیه : اگر درد، تورم و فقدان حرکت شدید است، از راه رفتن ورزشکار جلوگیری کرده و ضمن آتل بندی مچ پا او را نزد پزشک بفرستید.در صورت وجود شوک آن را درمان کنید و به آرامی به مدت ۱۵ دقیقه از یخ بر روی موضع استفاده کنید

 

زمان شروع فعالیت : وقتی ورزشکار توسط پزشک معاینه و مرخص شد و قدرت، دامنه حرکتی و انعطاف پذیری طبیعی مچ پا را کسب کرد، می تواند فعالیت مجدد را آغاز کند.

 

هنگام بازگشت به تمرین ورزشکار باید از نوار پیچی یا بست های حمایتی استفاده کند.

 

پیشگیری : ورزشکاران باید تمرینات انعطاف پذیری و قدرتی پیش از فصل را انجام دهند.

 

جدیدترین مطالب سایت