10 روش نگهداری از مواد غذایی در یخچال

10 روش نگهداری از مواد غذایی در یخچال

اشتباهات نگهداری از مواد غذایی در یخچال

در نگه داری مواد خوراکی در یخجال اشتباهاتی متعارف هست که می‌توان  یکی از متعارف ترین اشتباه ها در مورد بهرهگیری از یخچال، گزینه درجه خیلی سرد هست

 

رعایت 10 نکته ساده که در ادامه همین مقاله به آن اشاره کرده‌ایم نه‌ تنها به حفظ عملکرد مطلوب یخچال کمک میکند بلکه موجب سلامت مواد خوراکی و جلوگیری از بروز مریضی ها می شود.

 

نکته های یخچالی که هر کدبانویی باید بداند!!

به گزارش تالاب:حفظ اصول بهداشت به‌ خصوص در آشپزخانه اهمیت بسزایی در پیش گیری از مریضی‌ها دارد. در این باره «یخچال» بسیار مهم هست زیرا اکثر مواد خوراکی در این فضا قرار دارند و وجود باکتریها قطعا خطرناک خواهد بود. برخی از رفتارهای روزمره مثل گذاشتن غذای گرم در یخچال، بهرهگیری از ظروف نامناسب نگه داری غذا و… شاید پیش پاافتاده و بی‌اهمیت به نظر برسند اما تاثیرات منفی بر سلامت دارند.

 

باز و بسته شدن مکرر در یخچال

شاید عمده به نظر نیاید اما اکثر افراد در طول روز بیش از 10 بار در یخچال را باز می گذارند. اینکار موجب خروج هوای سرد از یخچال می شود و موتور یخچال برای خنک کردن مجدد هوا باید مدت بیشتری کار کند که می تواند 25درصد اکثر از مصرف معقول یخچال در سال باشد. بنابراین سعی کنید مواد خوراکی را مرتب در یخچال بچینید و از طرفی با یکبار باز کردن در هر آن چه لازم هست را بردارید.

 

انتخاب درجه خیلی سرد

یکی از متعارف ترین اشتباه ها در مورد بهرهگیری از یخچال، گزینش درجه خیلی سرد هست، به‌ طوریکه برخی از خوراکی‌ها حالت منجمد پیدا می کنند. سرمای عمده نه‌ تنها برای نگه داری مواد خوراکی مناسب نیست، بلکه حتی میتواند با از بین بردن رطوبت، موجب فساد انها شود. از طرفی، اینکار فشار زیادی به موتور یخچال وارد کرده و انرژی زیادی مصرف می کند. دقت کنید، برترین روش این هست که چند ساعت درجه یخچال را روی یک عدد بگذارید تا متوجه شوید سرمای مطلوب چقدر هست.

 

به‌ هم ریختگی و انبوه مواد غذایی در یخچال

قراردادن حجم زیادی از مواد خوراکی در یخچال مانع از عملکرد مطلوب آن می شود زیرا هوا برای خروج گرما به خوبی جریان پیدا نمیکند. بهتر هست نیمی از فضای یخچال پر باشد و گرچه مواد خوراکی نیز به شکل مساوی در طبقه‌ها چیده شوند. یادتان باشد کشوهای یخچال نیز به رغم این که فضای خوبی برای خوراکی‌ها به نظر میرسند و مشکل کمبود فضا را جبران می کنند، هوا به خوبی در انها جریان ندارد.

 

چیدن مواد غذایی با بسته بندی

حتی اگر پس از خرید خیلی هم عجله دارید، چند دقیقه‌اي برای بازکردن بسته‌بندی مواد خوراکی وقت بگذارید و انها را نامناسب در یخچال نچینید. ضرورت اینکار جلوگیري از آلوده شدن یخچال و خوراکی ها توسط میکروارگانیسم‌هاي موجود در کارتن‌ها و پوشش‌هاي پلاستیکی هست. در این صورت جریان هوای سرد به مواد خوراکی نیز بهتر انجام می شود.

 

ذخیره طولانی مدت مواد غذایی

نگه داری مواد خوراکی در یخچال باعث کندی روند رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها، کاهش ابتلا به مسمومیت‌هاي خوراکی و حفظ کیفیت خوراکی‌ها می شود اما علت ذخیره انواع مواد خوراکی به مدت خیلی طولانی نیست. به‌طور مثال، فراموش نکنید که خوراکی هایي مثل ژامبون را باید پس از بازکردن پوشش بسته بندی در ظروف مخصوص نگه داشت و به تاریخ انقضای آن دقت کرد.

 

نگهداری انواع خوراکی در طبقه های در یخچال

در یخچال برای نگه داری همۀ مواد خوراکی مناسب نیست و معمولا برای تخم مرغ، سس و نوشیدنی ها تعبیه شده هست. در واقع، هوای سرد به اندازه دیگر طبقه‌هاي یخچال در این قسمت جریان ندارد و میتواند موجب فساد گوشت یا سوسیس و کالباس شود.

 

انجماد گوشت پس از چند روز ماندن در یخچال

ممکن هست برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خرید، گوشت را در یخچال بگذارید تا در فرصت مناسب بسته بندی و منجمد کنید اما فراموش کرده‌ باشید. این اشتباه یکی از بزرگ‌ترین اشتباه ها در مورد نگه داری مواد خوراکی هست. خوراکی‌هایي مثل گوشت باید بلافاصله منجمد شوند زیرا قرار دادن آن ها به مدت 3 تا 4 روز در یخچال خطر رشد و تکثیر باکتریها را افزایش می‌دهد.

 

بسته نشدن کامل در

گاهی در یخچال بدون این که به نظر برسد، ممکن هست کمی باز باشد که معمولا به‌ علت خراب یا کثیف بودن لاستیک در هست. این نوار مانع از خروج هوای سرد و کاهش عملکرد کمپرسور یخچال می شود.

 

در صورت وجود این مشکل، سرمای کافی برای حفظ مواد خوراکی وجود ندارد و هوا به مایع تبدیل می شود که به شکل قطرات آب روی سطوح گوناگون یخچال ظاهر شده و وارد مواد خوراکی بدون درپوش می شود. برای اطمینان از بسته شدن کامل در یخچال کافی هست یک برگ کاغذ را بین بدنه و در گذاشت و آن را بست. اگر کاغذ به راحتی بیرون بیاید نشان دهنده باز بودن در و ضرورت تعویض نوار هست.

 

قرار دادن غذای گرم در یخچال

مسلما یخچال برترین فضا برای نگه داری مواد خوراکی هست اما باید از قرار دادن غذای گرم در آن پرهیز کرد زیرا در این حالت هوای موجود در این فضا به مایع تبدیل می شود که دمای یخچال را بالا میبرد و به دیگر مواد خوراکی آسیب میزند. همینطور ممکن هست این مایعات در یخچال جاری شوند و خوراکی‌هاي بدون درپوش را آلوده کنند.

 

پیشنهاد می شود غذا 1 تا 2 ساعت در محیط آشپزخانه بماند تا خنک شده و سپس در یخچال گذاشته شود. گرچه در صورت گرمای اکثر از 32 درجه سانتیگراد آشپزخانه نباید بیش از 1 ساعت بیرون بماند زیرا ماندن چند ساعت غذا بیرون از یخچال اساس رشد و تکثیر عوامل مریضی زا را تشدید می کند و اساس ساز مسمومیت هاي خوراکی می شود.

 

تمیز نکردن یخچال

گرچه تمیز کردن یخچال کمی وقت گیر و پردردسر هست اما یک ضرورت برای حفظ سلامت محسوب می شود. گرچه 1 یا 2 بار در سال کافی نیست و باید حداقل یکبار در ماه یخچال را تمیز کرد. در صورت نگه داری مکرر گوشت در یخچال نیز این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

گرچه نظافت یخچال فقط به طبقه‌هاي آن خلاصه نمی‌‌شود و باید شبکه ها و کمپرسور پشت و سطح زیر آن را به کمک برس نرم یا جاروبرقی کاملا تمیز کرد زیرا جمع شدن گردوخاک، تار عنکبوت و… جریان هوا را دچار مشکل میکند و مانع از عملکرد مطلوب موتور یخچال میشود. یک راهکار ساده و موثر برای نظافت فضای داخل یخچال نیز شستشو با آب و صابون و سپس کشیدن اسفنج مرطوب آغشته به 4 تا 5 قطره آبلیمو روی سطوح گوناگون هست.

 

جدیدترین مطالب سایت