طریقه خشک کردن سبزیجات

طریقه خشک کردن سبزیجات

* جالب است بدانید سبزیجاتی که به محض چیده شدن در صبح زود یا اول شب، فورا خشک می‌ شوند، طعم و بوی بهتری دارند.

 

* در صورتی که سبزیجاتی که انتخاب می‌ کنید کاملا رسیده نباشند، بعد از خشک شدن رنگ و طعم خوبی نخواهند داشت. البته سبزیجات خیلی رسیده هم بعد از خشک شدن سفت می ‌شوند و نمی ‌توان آن ها را مصرف کرد.

 

* برای خشک کردن سبزیجات ابتدا آن ها را در تشتی از آب سرد غوطه ‌ور کنید؛ آب سرد به حفظ تازگی سبزیجات کمک می ‌کند. هر بار سبزیجات خیسانده شده را از روی آب جمع‌ آوری کرده و گل و لای ته‌ نشین شده را دور بریزید. این کار را برای 3 تا 4 مرتبه انجام دهید تا آب سبزیجات کاملا تمیز شود.بعد آن ها را آب بکشید.

 

* فراموش نکنید نباید سبزیجات برای مدت طولانی در آب خیسانده شوند زیرا به راحتی املاح و ویتامین‌ های خود را از دست می ‌دهند.

 

خشک کردن سبزیجات

بادمجان خشک شده

 

* بعد از شستن اجازه بدهید سبزیجات خشک شوند.

 

* برحسب نوع آن ها، برش لازم را بدهید.

 

* حتما قسمت ‌های کال، کپک ‌زده یا فیبردار سبزیجات را حین برش زدن جدا کنید چون می ‌توانند عاملی برای رشد باکتری‌ ها باشند.

 

* متاسفانه سبزیجات حاوی نوعی از ترکیبات ارگانیک هستند که به آن آنزیم می ‌گویند و به همین دلیل خیلی سریع کپک می ‌زنند؛ به همین دلیل است که سبزیجات تازه سریع ‌تر از میوه ‌ها خراب می ‌شوند.

 

تنها راه برای متوقف کردن فعالیت این آنزیم‌ ها جوشاندن چند دقیقه ‌ای سبزیجات در آب جوش یا بخار آب قبل از خشک کردن است. به این طریق بسیاری از باکتری ‌ها و کپک‌ ها از بین می ‌روند و در ضمن سبزیجات سریع ‌تر خشک شده و رنگ و طعم آن ها بهتر حفظ می ‌شود

 

* نکته دیگری که باید در ذهن داشته باشید این که هر چه سبزیجات به قطعات ریزتری خرد شوند، سریع ‌تر خشک می ‌شوند.

 

برای خشک کردن سبزیجات 3 روش وجود دارد:

 

* خشک کردن زیر نور آفتاب
* خشک کردن به روش صنعتی
* خشک کردن در فر

خشک کردن سبزیجات

گوجه فرنگی خشک شده

خشک کردن در فر

برای خشک کردن سبزیجات در فر کافی است درجه فر را روی پایین ‌ترین حرارت تنظیم کنید و هر نیم ساعت یک بار به سبزیجات خود سری زده و آن را هم بزنید.

 

توصیه ما به شما این است که سبزیجات خود را روی یک سینی مِسی اکسید نشدنی یکنواخت پهن کنید و هر چند وقت یک بار سینی را بچرخانید تا حرارت به طور یکسان به تمامی نقاط برسد.

 

برحسب نوع سبزی، 4 تا 12 ساعت زمان برای خشک شدن در فر نیاز است.

 

خشک کردن به روش صنعتی

در مورد سبزیجاتی که به روش صنعتی خشک می ‌شوند لازم است قبل از استفاده شسته شده و در صورت نیاز به مدت 2 ساعت خیسانده شوند.

 

خشک کردن سبزیجات

خشک کردن در هوای آزاد

در نهایت ساده ‌ترین روش خشک کردن سبزیجات که در خانه امکان‌ پذیر است، خشک کردن در هوای آزاد است.

 

ترجیحا بهتر است سبزیجات را دور از نور آفتاب و در محلی سایه خشک کرد تا رنگ آن ها تغییر زیادی نکند.

 

وقتی سبزیجات به طور کامل خشک شد، باید آن ها را به ظروف پلاستیکی شیشه‌ ای دربسته انتقال داد و در محیطی خشک، تاریک و خنک نگهداری کرد.

 

مدت زمانی که می ‌توان سبزیجات خشک را نگهداری کرد به میزان خشک شدن آن ها بستگی دارد.

 

در صورتی که سبزیجات خشک در معرض نور آفتاب قرار بگیرند به سرعت رنگ‌ شان تغییر کرده و مقدار فراوانی از ویتامین Aو Cخود را از دست می ‌دهند.

 

معمولا در صورت خشک کردن صحیح و نگهداری مناسب، سبزیجات خشک را می ‌توان برای مدت یک سال استفاده کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت