سلامت غذا و نگهداری از آن

سلامت غذا و نگهداری از آن
به این غذاها، غذاهای فاسدشدنی گویند زیرا به راحتی فاسد می شوند. میکروب ها در دمای اتاق سریع تر رشد می کنند. اگر شما غذاهایی که بیش از ۲ ساعت در دمای اتاق مانده اند بخورید مسموم خواهید شد.
 
 

● نگهداری غذا

بهترین راه برای جلوگیری از رشد میکروب ها در غذاهای فاسدشدنی داغ نگه داشتن و یا سرد نگه داشتن غذا می باشد. گرمایی که برای پخت غذا استفاده شده اکثر میکروب ها را از بین می برد. اما حتما تا سرو کردن غذا آن را داغ نگه دارید.
 
 
یک اجاق فقط گرم نمی تواند جلوی رشد میکروب ها را بگیرد. غذایی را که از بیرون تهیه کرده اید و نمی خواهید فعلا صرف کنید حتما در یخچال و یا فریزر نگه دارید. باقیمانده غذاها را در یخچال و یا فریزر نگه دارید مخصوصا بلافاصله پس از صرف غذا. خنک نگه داشتن غذا رشد میکروب ها را نخواهد گرفت و یا آنها را نخواهد کشت اما سرعت رشد آنها را کند خواهد کرد.
 
 

● فریز باقیمانده غذاها

اگر ظرف بزرگی از غذای اضافی دارید، آن را در ظروف کوچکتر ریخته و داخل یخچال و یا فریزر بگذارید زیرا در این صورت زودتر منجمد خواهد شد. گذاشتن غذای داغ داخل یخچال مسئله ای ایجاد نمی کند. زیرا سرمای داخل یخچال باعث خنک شدن سریع تر غذای داغ خواهد شد.
 
 
اگر ظروف غذای داغ را در محیط آشپزخانه بگذارید تا سرد شود خطر رشد میکروب ها در غذای فاسدشدنی وجود خواهد داشت. سرمای یخچال باید ۴ درجه و یا کمتر باشد. سرمای فریزر باید صفر درجه باشد.
 
اگر دمای یخچال گرمتر باشد دیگر برای زمان طولانی جای امنی برای غذا نخواهد بود. فریزرهایی که یک بخش آنها یخچال می باشد مانند فریزرهای جدا ایجاد سرما نمی کنند.
 
 

● انجماد مجدد غذاها

به طور کلی می توان چنین گفت که اگر غذای منجمدی که بخش آب شده ولی هنوز کریستال های یخ آن مشهود است قابل دوباره منجمد شدن می باشد. اما اگر به طور کلی در دمای اتاق آب شده باشد نباید آن را دوباره منجمد کرد.
 
 
سبزیجات را در صورت وجود کریستال های یخ در آن دوباره منجمد کنید. گوشت و مرغ نپخته ای که هنوز کریستال های یخ در آنها وجود دارد را می توان دوباره منجمد کرد. گوشت و مرغ اگر پخته شده باشند درون قابلمه یا دیزی و یا هر ظرفی شبیه به آن ریخته و در آن را محکم ببندید تا طعم آن عوض نشود بعد دوباره فریز کنید.
 
غذاهای دریایی که حاوی کریستال های یخ نیز می باشند باید فورا طبخ شوند. هرگز آنها را دوباره منجمد نکنید. میوه ها و محصولات آنها می توانند دوباره منجمد شوند بدون هیچگونه خطری. البته توجه داشته باشید که طعم و بو و مزه خوب آنها تغییر نکرده باشد.
 
زیرا ممکن است ترش شوند. اگر یخ میوه ها باز شده و در دمای بالای ۴۵ درجه فارنهایت قرار بگیرند مزه و طعم آنها تغییر می کند. شاید بتوان آنها را به شکل پخته استفاده نمود.
 
آجیل ها، نان ها، کیک های ساده و کلوچه ها را می توان با اطمینان دوباره منجمد کرد. انجماد دوباره شاید باعث از دست رفتن آب و رطوبت ماده غذایی شود. غذاهای خامه دار، پودینگ ها (نوعی دسر) و بستنی باید دور انداخته شوند. اینگونه مواد غذایی را هرگز دوباره منجمد نکنید.
 
 
توجه: میوه ها، سبزیجات با اسیدیته پایین، گوشت، مرغ، غذاهای از پیش آماده شده ممکن است بدون داشتن بوی خاصی فاسد شده باشند. اگر این مواد دوباره منجمد شده پخته شوند ممکن است خطرناک باشند. هرگز سعی نکنید اینگونه مواد غذایی را نگهداری کنید.
 
 

● تهیه کنسرو با مایکروویو

یک ماکروفر نمی تواند به عنوان کنسرو کننده در منزل مورد استفاده قرار گیرد. میوه هایی با اسیدیته پایین باید تحت حرارت ۲۴۰ درجه فارنهایت قرار بگیرند. در حالی که حرارت یک مایکروویو به ۲۱۲ درجه فارنهایت می رسد. حتی غذاهایی با اسیدیته پایین باید تحت یک حرارت یکسان و یکنواخت که توسط یک کنسروساز مهیا می گردد قرار بگیرند.
 
 
جدیدترین مطالب سایت