شرایط نگهداری و استفاده از روغن

شرایط نگهداری و استفاده از روغن
– موقع خرید به برچسب روغن توجه کنید. اگر میزان ایزومر ترانس آن کمتر از ۱۰ درصد بود، می ‌شود با خیال راحت آن را مصرف کرد.

 

– سرمای یخچال باعث سفت‌ترشدن روغن جامد و غلیظ ‌شدن روغن مایع می‌ شود. قبل از مصرف، اجازه بدهید روغن به دمای محیط برسد و خودش را پیدا کند.
– برای سرخ‌کن، فقط از روغن سرخ‌کردنی و آن هم حداکثر برای ۴‌ بار مصرف، استفاده کنید، هیچ ‌وقت هم بیشتر از یک‌ سوم سرخ‌کن را با روغن پر نکنید.

 

– مواد غذایی را در حالت خشک و خنک وارد روغن کنید.
– روغن سرخ‌کردنی به این شرط دوباره قابل استفاده است که بعد از هر بار استفاده از یک صافی رد شده و در ظرفی تمیز و خشک، داخل یخچال نگهداری شود. کف‌کردن، نشانه خراب‌ شدن روغن و استفاده زیاد از آن است.

 

– روغن‌های مختلف، تحمل متفاوتی در برابر حرارت دارند و اگر زیادتر از تحملشان حرارت ببینند، ترکیبات سرطان‌زا تولید می ‌کنند.

 

– آشپزهای حرفه‌ای می ‌گویند: برای کنار آمدن با روغن سرخ‌کردنی، کافی است به آن کمی سرکه اضافه کنید تا غذا، بوی روغن نگیرد.

 

– یادتان باشد که پایه بیماری های قلبی و عروقی ناشی از روغن، از همان دوران کودکی ریخته می‌ شود. عادت غذایی بچه‌ها را کنترل کنید. ضمن اینکه بدن آنها به میزان بیشتری روغن حیوانی ” به اندازه کنترل ‌شده” نیاز دارد.

 

هیچ ‌وقت روغن را تا نقطه دود شدن حرارت ندهید. با این کار، هم شرایطی فراهم می‌ کنید که ترکیب شیمیایی آن به هم بخورد و هم طعم آن. ضمن اینکه بخار تولیدشده سرطان‌زا هم هست.

 

پس روغن سرخ‌کردنی را برای چی درست کرده‌اند؟ این نوع روغن به نوعی روغن نیمه‌جامد به حساب می ‌آید که هم ویژگی‌های مثبت روغن مایع را دارد و هم در برابر حرارت مقاوم است.

 

روغن مایع علاوه بر اینکه از جذب کلسترول در بدن جلوگیری می‌ کند، در حرارت ۳۷ درجه‌ای بدن هم در حالت مایع باقی می ‌ماند و راحت، هضم و جذب می ‌شود.

 

جدیدترین مطالب سایت