چگونه میوه ها را به خوبی نگهداری کنیم ؟

چگونه میوه ها را به خوبی نگهداری کنیم ؟

روش های کاربری از محافظت میوه ها 

میوه ها یکی از منابع خوب برای تغذیه میباشند که باید به برترین روش نگه داری شود. نگه داری از میوه ها با دقت به نکات مهم زیر :

 

به گزارش تالاب خیلی از خانواده ها برای ایام عید تنها یکبار به مغازه یا میادین میوه و تره بار می‌روند و با خرید حجم زیادی از انواع میوه ها و سبزیجات خیال خود را از این بابت راحت می‌کنند.

 

اما غافل از آن که اینکار ممکن هست سبب تلنبارشدن میوه ها درون یخچال و خرابی و فساد زودهنگام آن ها شود. آپارتمان هاي امروزی هم که بالکن مناسب یا انبار خنکی برای نگه داری میوه ها ندارند. پس چه باید کرد؟

 

بهترین روش های نگهداری از میوه ها

ـ بهتر هست میوه را تازه به تازه و به اندازه تهیه کنید. در ایام عید تمام میوه فروشی ها باز و خرید میوه برایتان امکانپذیر هست.

 

ـ پرتقال، نارنگی و سیب را می‌توانید در شرایط مناسب تا حدود ۲هفته در یخچال نگهداری کنید. اما کیوی، موز، خیار، انگور و دیگر میوه جاتی که بافت نرم و پوست نازکی دارند زودتر خراب و له میشوند.

 

برای آن که بتوانید مرکبات را به مدت بیشتری نگه دارید، آنهایی راکه وزنشان نسبت به اندازه شان سنگین تر هست گزینش کنید. این نوع مرکبات آبدارتر بوده و دیرتر تازگی خود را از دست می‌دهند. میوه هاي نرمی چون کیوی و موز هم بهتر هست کمی سفت و نارس باشند تا لک دارشدن و کپک زدگی آن ها به تعویق افتد.

ـ از نگه داری میوه هاي خراب، زخمی ، گندیده، سرمازده و ترک دار به همراه میوه های سالم اجتناب کنید.

ـ سیب، موز، کیوی و گوجه فرنگی از خود گاز اتیلن زیادی متصاعد میکنند.

 

این میوه ها می‌توانند موجب رسیدگی زودهنگام سایر میوه ها شده و از تازگی و کیفیت انها بکاهند. بنابراین، این نوع میوه ها را در همجواری مرکبات و سبزیجات برگ سبز قرار ندهید.

گندیدگی مرکبات، تلخی هویج، زردی کاهو و سایر سبزیجات به علت گاز اتیلن متصاعدشده در محیط یخچال هست.

 

ـ میوه ها را در معرض باد، نور و حرارت قرار ندهید. همین طور از نگه داری میوه در انبارهایی که در همجواری پارکینگ اتومبیل میباشند اجتناب کنید. دود حاصل از مواد سوختی (نفتی و غیرنفتی) میتواند به فساد میوه ها بی انجامد.

 

ـ میوه هاي پذیرایی را به تعداد مهمانان از یخچال خارج کنید تا نیاز به برگرداندن آن نباشد. سرد و گرم شدن میوه موجب افت کیفیت و ارزش تغذیه اي آن میشود.

 

ـ اگر میوه ها تازگی خود را از دست داده اند با پختن یا خشک کردن از اسراف آن ها پیش گیری کنید. سیب را پوره، کمپوت یا مربا کنید. پوست پرتقال را خلال کرده و خشک کنید و برای تزیین روی پلو یا معطرکردن مربا به کار ببرید.

 

موزهای له شده را نیز شیر موز کرده و به میان وعده یا صبحانه خود تنوع دهید. دیگر میوه جات را نیز می‌توانید خیلی نازک برش داده و در همجواری نورخورشید، به گزارش تالاب دستگاه هاي خشک کن یا شوفاژ خشک کرده و آن را جایگزین شیرینی، شکلات و آجیل هاي شور عید کنید.

جدیدترین مطالب سایت