اشتباهات در نحوه فریز کردن مواد غذایی

اشتباهات در نحوه فریز کردن مواد غذایی

نکاتی در نحوه فریز کردن مواد غذایی

زمان منجمد کردن مواد غذای باید به نکات زیر توجه داشت با ما در سایت تالاب باشید بابهترین ها  برای سالم نگه داشتن خوراکی‌هاي گرم در فریزر، آن ها باید پیش از انجماد کاملا سرد شوند

 

منجمد و فریز کردن مواد خوراکی یکی از راه ها برای نگه داری مواد خوراکی هست، اما همین فریز کردن مواد خوراکی هم قوانین خاص خودش را دارد که بهتر هست بدانید.

 

نکته هایی مهم در فریز کردن مواد غذایی

منجمد کردن غذا سریع ترین و راحت ترین روش برای حفظ خوراکی‌ها در منزل هست. امروزه با بهرهگیری از کیسه‌هاي پلی اتیلن، ظروف پلاستیکی، برچسب‌هاي فریزر و دیگر لوازم، می توانیم به راحتی انواع خوراکی‌ها را در فریزر نگه داری کنیم. رعایت اصول صحیح انجماد غذا به حفظ کیفیت و مواد مغذی خوراکی‌ها هنگام مصرف کمک می‌‌کند.

 

تغییرات شیمیایی هنگام عملیات انجماد

میوه‌ها و سبزیجات پس از چیده شدن، تحت تاثیر تغییرات شیمیایی قرار می‌‌گیرند که در نهایت موجب فساد و از بین رفتن آن ها می‌‌شود. رنگ، مواد مغذی و طعم مواد خوراکی تحت تاثیر آنزیم‌هاي موجود در آن ها کم کم زمان تغییر می‌‌کند.

 

بنابراین این محصولات باید زمانی که رسیده اند و کاملا با طراوت میباشند منجمد شوند. بدین ترتیب آنزیم‌هاي موجود در آن ها در اثر سرما غیر فعال شده و مانع فساد خوراکی‌ها می‌‌شود.

 

اشتباهات در نحوه فریز کردن مواد غذایی

تغییر بافت مواد خوراکی در زمان انجماد

90 درصد وزن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات از آب تشکیل شده هست. این آب و دیگر مواد شیمیایی، در سلول‌ها قرار گرفته و ساختار و بافت مناسبی به آن می‌‌بخشند. وقتی این مواد در حالت انجماد قرار می‌‌گیرند و آب درون آن ها یخ می‌‌زند، حجم شان بیشتر شده و بلورهای یخ، دیواره‌هاي سلول را پاره کرده و بیرون می‌‌زنند.

 

در نتیجه، وقتی یخ این محصولات، هنگام مصرف باز می‌‌شود، بافت خوراکی‌ها بسیار نرم تر از گذشته از زمان انجماد می‌‌شود. این تغییرات در محصولاتی مثل لوبیا، ذرت و نخود کمتر دیده می‌‌شود.

 

همینطور اگر سرعت یخ زدن محصولات بالا باشد، به جای تشکیل بلورهای یخ درشت، بلورهای کوچکی به وجود می‌‌آید که نمی‌‌توانند حجم بالایی از سلول‌ها را از بین ببرند و ساختار محصول بهتر حفظ می‌‌شود.

 

خطر قرار دادن غذای گرم در فریزر

برای سالم نگه داشتن خوراکی‌هاي گرم در فریزر، آن ها باید پیش از انجماد کاملا سرد شوند. قرار دادن غذای گرم در فریزر، دمای محیط را افزایش داده و موجب گرم شدن مواد خوراکی یخ زده اطراف آن و دوباره یخ زدن آن ها پس از کاهش مجدد دما، می‌‌شود.

 

این اوضاع طعم و بافت غذا را تغییر می‌‌دهد. برای سریع خنک کردن غذا، آن را در کاسه اي فلزی قرار داده یا ظرف غذای گرم را درون یک ظرف پر از آب سرد بگذارید تا به دمای مناسب برسد.

 

روغن اضافی خورش‌ها و مواد خوراکی مایع پرچرب راکه پس از سرد شدن به روی غذا می‌‌آیند را با قاشق بردارید و سپس غذا را در فریزر بگذارید. چربی‌ها بدلیل قابلیت بالای فساد پذیری از طول عمر غذا هاي منجمد شده می‌‌کاهند.

 

اشتباهات در نحوه فریز کردن مواد غذایی

سوختگی انجماد

با بهرهگیری از کیسه‌هاي فریزری ضد رطوبت زیپ دار مانع سوختگی فریزری غذاها شوید. ورود هوا به داخل بسته بندی‌هاي غذا هاي منجمد شده، موجب تغییر رنگ و ایجاد لکه‌هایي روی مواد خوراکی می‌‌شود. گرچه غذا فاسد نمی‌‌شود اما طعم آن دیگر مثل گذشته نخواهد بود.

 

غذاها را در بسته‌هاي کوچک و به اندازه نیازتان بسته بندی نمایید دراینصورت هم سریعتر منجمد می‌‌شوند و هم بهرهگیری از آن راحت تر خواهد بود. درضمن با بهرهگیری از برچسب و ماژیک غیر قابل پاک شدن در برابر رطوبت، نام غذاها، وزن و تاریخ انجمادشان را یادداشت کنید.

 

طبقه‌هاي فریزر را با انباشتن بسته‌هاي خوراکی پر نکنید و به اندازه کافی فضا برای جا به جایی هوا بگذارید تا بسته‌ها سریع تر منجمد شوند.

 

ذوب کردن غذای منجمد شده

بهرهگیری از یخچال یا مایکروویو برای انجماد زدایی و رسیدن به دمای محیط مناسب تر هست. برای اینکار زمان کافی در نظر بگیرید. این روش معمولا برای هر نیم کیلو غذا، حدود 5 ساعت طول می‌‌کشد. برای پیشگیري از آلودگی هرگز غذا را در دمای اتاق ذوب نکنید…

هنگام منجمد کردن خوراکی‌ها، دانستن این که هر کدام از خوراکی‌ها را چقدر می‌‌توان در فریزر نگهداشت تا مواد مغذی‌اش حفظ شود، مهم هست. در لینک هاي زیر مدت زمان نگه داری بعضی از مواد در فریزر آورده شده هست.

جدیدترین مطالب سایت