انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

چه تصفیه آبی را خریداری کنیم ؟

تصفیه آب یک نیاز مهم برای سلامت بدن هست ، برای خرید دقت داشته باشید و در ادامه ما را دنبال نمایید .

 

در نگاه اول گزینش یک دستگاه تصفیه آب خانگی با دقت به برند ها و مارک هاي متفاوت و زیادی که در بازار موجود می باشد کار آسانی به نظر نمی‌آید اما با دانستن نکات و ویژگی هاي مهم و کلیدی در گزینش یک دستگاه تصفیه آب خانگی میتوانید

 

از بین این همۀ مدلهای گوناگون، دستگاه مورد نظر و مناسب را گزینه نمائید که اضافه بر مناسب بودن برای مصرف شما از کیفیت و استاندارد هاي بالایی نیز برخوردار باشد.

 

برای رسیدن به این نتیجه کافیست در زمان گزینش به نکات اشاره شده در این مطلب دقت ویژه نمائید.

 

انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

گام اول انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس نیاز و زمینه مصرف

 

برای گزینش دستگاه تصفیه آب خانگی ابتدا باید بدانیم قصد بهرهگیری از دستگاه تصفیه آب برای چه منظوری هست؟

 

مثل: جهت مصرف شرب، پخت و پز … یا جهت استحمام و یا دیگر مصارف . دیگر این که آب مصرفی دارای چه ویژگی هایي می باشد آیا کلر، نیترات و نیتریت و سایر آلاینده هاي شیمیایی محلول در آب را دارا می باشد؟ آیا آلایندگی هاي محلول در آب به صورت سطحی بوده و آب مورد نظر فقط رنگ و طعم نامطبوعی را دارد؟

 

توصیه میکنیم برای آگاهی از آلودگی هاي آب و این که ممکن هست آب ها چه آلودگی هایي را دارا باشند مقالات مربوط به آب پاک و سالم و نیز دیگر مقالات مرتبط مثل نیترات و نیتریت و ضررها کلر را مطالعه نموده

 

که به شیوه هاي احتمالی آلوده شدن آب و ضررها ناشی از این آلودگی ها اشاره شده هست و کمک شایانی به شما در تصمیم گیری برای گزینه درست دستگاه تصفیه آب خانگی می‌کند.

 

از آنجایی که پیش فرض ما برای نگارش این مطلب بهرهگیری از دستگاه تصفیه آب خانگی جهت مصرف شرب بوده بنابراین نکاتی راکه در این مطلب اشاره نموده ایم مخصوص مصرف شرب می باشد که مصارف دیگر را نیز شامل می‌شود ولی همانگونه که قبلا اشاره نمودیم مصارف غیر شرب نیاز به این میزان تصفیه ندارند.

انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

 

گام دوم انتخاب مدل فیزیکی یا ظاهر دستگاه تصفیه آب خانگی

نکته دیگری که در گزینش دستگاه تصفیه آب خانگی یا همان آب شیرین کن هاي خانگی باید مورد دقت قرار داد فضایی هست که برای قرار گرفتن دستگاه گزینه نموده ایم. این که فضای انتخابی ما چه مقدار بوده و آیا در مقابل دید می باشد یا خیر؟

 

بگذارید طوری دیگر عنوان کنیم که دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا در دو مدل کیسی و زیر سینکی ساخت و عرضه می‌شود.

 

همانگونه که از نام آنها معلوم می باشد در دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی محل قرار گرفتن دستگاه تصفیه آب و مخزن آن در زیر سینک ظرفشویی آشپزخانه و خارج دید می باشد ولی در مدل کیسی محل قرار گیری دستگاه مقابل دید می باشد به همین علت ظاهر این دو مدل با یکدیگر متفاوت هست اما عملکرد آنها یکسان می باشد.

 

گام سوم اصلی بودن « اورجینال بودن» دستگاه تصفیه آب خانگی

برای گزینه یک دستگاه مناسب لازم هست از سازنده دستگاه تصفیه آب خانگی که قصد خرید آن را داریم یا این که سازنده این دستگاه چه شرکتی بوده و برای کدام کشور می باشد مطلع شویم.

 

دستگاه تصفیه آب هاي موجود در بازار معمولا ساخت ایران، چین و تایوان می باشد که مناسب ترین انها دستگاه تصفیه آب خانگی ساخت تایوان هست معمولا دستگاه هاي ساخت کشور تایوان تحت لیسانس ایالات امریکا می باشند و از کیفیت بالاتر و قیمت مناسبی نسبت به دستگاه هاي نمونه بر خوردارند.

 

راه دیگر برای تشخیص دستگاه تصفیه آب اصل «اورجینال» از تقلبی این هست که از اصالت فروشنده و فروشگاهی که می‌خواهیم دستگاه تصفیه آب را از آن خریداری نماییم اطمینان حاصل کنیم یا بهتر بگوییم اطمینان از این که دستگاهی که قصد خرید آن را داریم از نظر کیفیت و بهداشتی دارای استاندارد هاي بالایی هست یا خیر؟

 

در صورتی که از شرکت یا فروشگاهی خرید می نمائید که قابل اطمینان باشد در مراحل دیگر برای گزینه دستگاه مناسب برای خانه خود مسیر هموار تری را طی خواهید نمود.

 

گام چهارم گزینش شیوه مناسب برای تصفیه آب توسط دستگاه آب شیرین کن خانگی

در گزینه دستگاه تصفیه آب خانگی باید شیوه اي که دستگاه اقدام به تصفیه آب می نماید را مورد دقت قرار دهیم. از آنجائیکه شیوه هاي مختلفی در تصفیه آب خانگی وجود دارد کامل ترین شیوه تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO بوده و معمولا شش مرحله اي می باشند.

 

دستگاه هاي تصفیه آب که به شیوه هاي دیگر اقدام به تصفیه آب می نمایند توانایی حذف تمامی آلودگی هاي احتمالی موجود در آب را ندارند بنابراین مناسب ترین و در عین حال کامل ترین شیوه تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO می باشد که در مطلب اي جداگانه به صورت کامل به شرح آن پرداخته ایم.

انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

 

گام پنجم گواهی نامه ها و استاندارد هاي دستگاه تصفیه آب خانگی

گام پنجم در گزینه دستگاه تصفیه آب خانگی آگاهی از گواهی نامه ها و استاندارد هایي می باشد که تصفیه آب خانگی انتخابی ما باید دارا باشد گواهی نامه ها و استاندارد هایي که نشان دهنده بهداشتی بودن و کیفیت بالای دستگاه می باشد. در ادامه به معرفی هریک از این استاندارد ها و گواهی نامه هاي بین المللی میپردازیم و در نهایت روش هایي را بیان می نمایم که توانایی تشخیص گواهی و استاندارد حقیقی از غیر حقیقی را داشته باشید.

 

 گواهینامه NSF «بنیاد ملی بهداشت»

 

گواهینامه NSF مهم ترین گواهینامه ایست که دستگاه تصفیه آب خانگی مورد نظر ما بایستی آن را دارا باشد این گواهینامه توسط بنیاد ملی بهداشت به دستگاه تصفیه آب خانگی استاندارد و بهداشتی داده می‌شود.

 

گواهینامه NSF به دستگاهی ارائه می‌گردد که مراحل گوناگون تست و آزمایش را با موفقیت و نیز مطابق با استاندارد هاي بهداشت جهانی طی کرده باشد.

 

برای اطمینان از این که دستگاه مورد نظر دارای این گواهی می‌باشد یا خیر میتوانید به سایت مربوط به NSF و یا به سایت خود شرکت سازنده دستگاه مراجعه نمائید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. همین طور میتوانید برای اطلاعات اکثر در مورد این گواهی و آزمایش ها و تست هایي که برای ارائه این گواهی به یک دستگاه تصفیه آب خانگی انجام می‌گیرد مطلب مربوط به گواهی نامه NSF را مورد مطالعه قرار دهید.

 

 گواهینامه FDA «سازمان دارو و غذای آمریکا»

گفتنی هست که گواهینامه FDA یک گواهینامه بین المللی هست که ایالات امریکا به ساخت کنندگان محصولات خوراکی، دارویی و پزشکی سراسر دنیا میدهد که دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا این گواهی نامه را برای دستگاه خود دریافت میکنند در صورتی که علاقمند به مطالعه اکثر در مورد گواهی نامه FDA هستید این جا کلیک نمائید. این گواهی نیز یکی از گواهی هاي معتبر و قابل اطمینانی می باشد که بهداشتی بودن دستگاه را نشان می‌دهد.

 

 گواهی نامه WQA یا گواهی نامه «Water Quality Association»

 گواهی نامه ROHS

 

گواهی Restriction of Certain Hazardous Substances که به اختصار ROHS گفته میشود در اوایل سال 2006 در اروپا صادر و به اجرا درآمد و به موجب آن توافق گردید که 6 ماده سمی وخطرناک که برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرناک هست را در ساخت محصولات بهرهگیری نکرده وتمامی ساخت کنندگان متعهد شدند که این مواد را از محصولات خود حذف کنند تا اجازه اکران تولیداتشان به آنها داده شود. این مواد عبارتند از کادمیوم، جیوه، کرومیوم، PBB ، BDE و سرب.

 

 استاندارد CE «استاندارد اروپا»

انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

 

گام ششم برای گزینه دستگاه تصفیه آب خانگی مفید و با کیفیت

گام ششم که برای گزینه دستگاه تصفیه آب خانگی باید برداریم اطلاع از مشخصات مکانیکی دستگاه می باشد. دستگاه تصفیه آب خانگی از اجزای مختلفی تشکیل شده هست، اجزایی از قبیل فیلتر ها، هوزینگ ها، پمپ، مخزن، شیر برداشت، شلنگ، اتصالات و … که به هریک از این اجزاء به صورت مختصر و کاربردی اشاره می نمایم.

 

 فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر ها یکی از مهم‌ترین بخش هاي تصفیه آب خانگی می باشد که تماس مستقیم با آب مصرفی و نیز نقش اصلی در تصفیه آب را دارا می باشند. بنابراین بسیار ضروری هست که فیلتر هاي بهرهگیری شده از کیفیت بالایی برخوردار بوده و استاندارد، اورجینال و دارای تائیدیه باشند. در قسمت فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی به نقش و عملکرد هریک از این فیلتر ها در دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره شده هست.

 

 هوزینگ هاي دستگاه تصفیه آب خانگی

هوزینگ ها محل قرار گیری فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی می باشند از جنس PP و در دو نوع مات و شفاف ساخته می‌شوند از این رو همانند فیلتر ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و باید از مواد درجه یک و کاملا بهداشتی تشکیل شده باشند.

 

 پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

پمپ دستگاه آب شیرین کن به علت این که از اجزای اصلی دستگاه بوده و در صورت خرابی عملا دستگاه فاقد کارایی می باشد در نتیجه با دوام بودن آن ضروری هست از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره نمود بدون لرزش و بی صدا بودن پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد. در قسمت پمپ تصفیه آب خانگی به مشخصات کلی این پمپ اشاره شده هست.

 

 سوئیچ محافظ پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

در هنگام قطع آب در صورتی که پمپ روشن بماند باعث صدمه مشاهده پمپ «سوختن» می‌شود بنابراین نیاز هست در چنین مواقعی از روشن شدن پمپ جلوگیري شود برای اینکار در دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت از یک سوئیچ قطع کن فشار پایین بهرهگیری شده هست که در مواقعی که آب قطع می‌شود از روشن شدن پمپ دستگاه تصفیه آب جلوگیري به عمل آورده و مانع از صدمه مشاهده پمپ میشود. پس ضروری هست دستگاه خریداری شده دارای محافظ پمپ باشد.

 

 مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی«TANK PAC»

مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی در ابعاد و حجم هاي گوناگون وجود دارد که بنا به نیاز میتوانید از حجم و اندازه مورد نظرتون خریداری نمائید معمولا مخزن در نظر گرفته شده در دستگاه هاي تصفیه آب خانگی 16 لیتری می باشد.

 

وظیفه این مخزن ذخیره آب تصفیه شده می باشد بنابراین باید جنس این مخزن بهداشتی بوده و نیز از ایجاد طعم و بوی نا مطبوع به آب داخل مخزن پیشگیری نماید. مخازن با کیفیت معمولا از مواد آنتی باکتریال و به صورت سه لایه ساخته میشوند که از تغییر طعم و بوی آب پیشگیری می نمایند.

 

 شیر برقی یا چهار راهی دستگاه تصفیه آب خانگی

شیر برقی یک دیافراگم هست که وظیفه آن قطع آب ورودی در هنگامی هست که پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی به هر دلیلی خاموش باشد. در مواقعی که پمپ دستگاهتصفیه آب خانگی روشن نباشد فشار کافی برای عبور آب از فیلتر ممبران فراهم سازی نمی‌شود

 

در نتیجه تمامی آب ورودی به فاضلاب وارد می‌شود به این علت نیاز هست در چنین مواقعی از ورود آب به دستگاه، جهت ممانعت از هدر رفت آب پیشگیری نمود که این وظیفه را شیر برقی در دستگاه تصفیه آب خانگی بر عهده دارد. گرچه در برخی از دستگاه هاي تصفیه آب خانگی بجای شیر برقی از یک چهار راهی بهرهگیری شده هست.

 

این چهار راهی همان وظیفه شیر برقی را انجام می‌دهد با این تفاوت که در داخل این چهار راهی یک واشر قرار دارد که آسیب پذیر می باشد. اشکال زیاد اي که این روش در قطع آب ورودی دارد این هست که در صورت بالا رفتن فشار آب ورودی احتمال پاره شدن واشر می باشد و نیز احتمال نشتی آب از چهار راهی بسیار بالاست.

 

 سوئیچ قطع کننده فشار بالا دستگاه آب شیرین کن خانگی

این سوئیچ زمانی که مخزن آب دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت کامل از آب پر شد پمپ دستگاه تصفیه آب را خاموش می نماید تا از آسیب رسیدن و هدر رفت آب جلوگیري نماید. در صورتیکه مقداری از حجم آب داخل مخزن توسط مصرف کننده کاسته شود این سوئیچ اجازه روشن شدن پمپ را می‌دهد.

 

 شیر برداشت در دستگاه تصفیه آب خانگی

شیر برداشت آب در دستگاه تصفیه آب معمولا از جنس کروماته یا از جنس برنجی می باشد که طبق استاندارد FDA میزان سرب بکار رفته در آن نباید بیش از 2.5 درصد باشد. در مدلهای غیر اصلی میزان سرب بکار رفته به مراتب اکثر از 7 درصد می باشد که برای سلامتی زیان آور هست.

 

می‌توانید از قسمت شیر برداشت تصفیه آب خانگی مدلهای این شیر را ملاحظه بفرمایید.

 

 اتصالات و شلنگ دستگاه تصفیه آب خانگی

اتصالات و شلنگ دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری هست که از جنس بهداشتی بوده و دارای تائیدیه سازمان جهانی بهداشت NSF باشند معمولا بر روی شلنگ این دستگاه ها عبارت NSF چاپ شده هست که نشان دهنده بهداشتی و سالم بودن جنس محصول می باشد.

 

انتخاب روش هایی مناسب برای خرید بهترین تصفیه آب

 

گام هفتم گارانتی و خدمات پس از فروش برای دستگاه تصفیه آب خانگی

مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش یکی از نکاتی هست که باید به آن دقت نمود. به صورت تیتر وار میتوان به موارد ذیل در مورد گارانتی و خدمات پس از فروش اشاره نمود که باید گذشته از تهیه دستگاه به آن دقت نمائید تا در آینده برای فراهم سازی تجهیزات مصرفی دستگاه و خدمات دیگر با مشکل روبرو نشوید

 

مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش

شرایط گارانتی دستگاه تصفیه آب خانگی

فراهم سازی قطعات یدکی در صورت خرابی بعد از پایان زمان گارانتی

فراهم سازی فیلتر ها در مدت زمان خدمات پس از فروش

 

منبع :amitistech.com

جدیدترین مطالب سایت