چند نکته در مورد نگهداری کتاب

چند نکته در مورد نگهداری کتاب

کتاب ها دوستان بی توقعی هستند که احتیاج به مراقبت بیشتری دارند .

 

نباید اجازه بدهید که کتاب ها گرد و خاک بخورند . و هر چند وقت یکبار طبقه های کتابخانه را یک به یک خالی کنید و بهتر است ، این کار را از طبقه ی بالا آغاز کنید . گرد و خاک کتاب ها را با برس یا جاروبرقی بگیرید .

 

هنگام چیدن کتاب ها نباید آن ها را فشار بدهید ، بهتر است هوا تا حدودی بتواند داخل آنها نفوذ بکند ، تا از رطوبت مخرب برای کتاب ها جلوگیری شود .

 

اگر جلد چرمی کتاب کثیف شده است . اسفنجی را در آب خیس کنید و خوب فشار دهید . با این اسفنج جلد کتاب ها را پاک کنید و پس از خشک شدن ، کرم مخصوص تغذیه چرم به آن ها بزنید و با پارچه ی تمیز آن را براق کنید .

 

در صورتی که صفحات کتاب شما در اثر استفاده زیاد و سایر عوامل چروک شده است ، روی صفحه کتاب یک ورق کاغذ خشک کن بگذارید و اتوی داغ بزنید تا صاف شود .

 

برای اصلاح صفحات پاره کتاب اگر کتاب معمولی است ، از نوار چسب استفاده کنید . اما اگر کتاب نفیس است ، نواری از کاغذ ابریشمی ببرید ، و به آن چسب بزنید و پارگی را با آن بگیرید و پس از خشک شدن بوسیله تیغ صورت تراشی اضافی کاغذ ابریشمی را ببرید .

 

آب روی کتاب :

اگر آب روی کتاب شما ریخت ، یک قطعه کاغذ خشک کن زیر صفحه و یک قطعه کاغذ خشک کن روی صفحه قرار دهید . اتوی داغ را روی خشک کن قرار دهید تا خشک شود ، اگر صفحات دیگر هم خیس بود به همین ترتیب عمل کنید .

 

جدیدترین مطالب سایت