آموزش های تصفیه آب بصورت خانگی و مدرن

آموزش های تصفیه آب بصورت خانگی و مدرن

تصفیه آب بصورت خانگی

تصفیه آب آشامیدنی همه ی وقت یکی از مهم ترین دلواپسی هاي بشر امروز بوده هست. رشد جمعیت و توسعه صنایع گوناگون ، آلودگی محیط زیست رابه دنبال دارد و از این میان آلودگی آب یکی از مهم ترین نگرانی هاست.

 

به گزارش تالاب اما آیا روشهای قدیمی و سنتی تصفیه آب آشامیدنی ، هنوز هم برای ساخت آب آشامیدنی با بالاترین کیفیت ، مناسب هست؟ یا این که برای حذف آلاینده هایي که در اثر توسعه صنایع وارد آب آشامیدنی ما می‌شوند ، نیاز به روشهای پیشرفته تری برای تصفیه آب داریم؟

 

احتمالا پاسخ دوم صحیح هست. اما اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به روشهای سنتی و قدیمی تصفیه آب آشامیدنی و انها را با روشهای مدرن قیاس کنیم. دو تا از متعارف ترین و معمول ترین این روشها ، جوشاندن و تصفیه آب به روش شیمیایی هست.

 

خواهیم دید که چگونه حتی پس از انجام این دو روش ، بازهم آلاینده هاي بیشماری در آب باقی خواهند ماند.

آموزش های تصفیه آب بصورت خانگی و مدرن

روش های سنتی تصفیه آب

۱ – جوشاندن

از سال ها پیش ، جوشاندن روشی برای ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروارگانیزم هاي آب بوده هست. جوشاندن اگر به مدت کافی باشد ، میتواند تعداد زیادی از باکتریها را از بین ببرد ، اما نه همه ی آن ها را !

 

تعداد زیادی از باکتریها در نخستین لحظات کشته می‌شوند اما برای کشته شدن بقیه نیاز به دوران بیشتری هست.
اشکالات روش جوشاندن آب برای ضدعفونی کردن آن:

 

» برای جوشاندن اندکی آب ، به مقدار زیادی سوخت و انرژی و همینطور تجهیزات نیاز هست.

 

» آب بلافاصله پس از جوشاندن قابل بهرهگیری نیست و نیاز به سرد شدن دارد.

 

» در حین جوشاندن و همینطور سرد شدن آب ، اندکی از آب تبخیر شده و هدر می‌رود.

 

» آلاینده ها و ذرات محلول در آب ، با جوشاندن نه تنها از بین نمیروند بلکه با این روش آب تغلیظ هم میشود. لذا این روش فقط برای ضدعفونی کردن مناسب هست نه تصفیه کامل آب و حذف آلاینده هایي مشابه نیترات و سرب.

 

» جوشاندن آلاینده هاي شیمیایی مشابه کلر را از بین نمی‌برد بلکه باوجود کلر در آب جوش ، آب طعم ماندگی و کهنگی نیز بخود می‌گیرد.

 

آموزش های تصفیه آب بصورت خانگی و مدرن

۲ – روش های شیمیایی

برای ضدعفونی کردن نخست آب دو ماده شیمیایی وجود دارد : ید و کلر . هر دو ماده سبک و ارزان بوده و بهرهگیری از انها آسان هست. ید در کشتن ویروس ها ، باکتریها و تک یاخته ها خوب هست.

 

با این حال هرچه آب سرد تر باشد ، دوران بیشتری نیاز هست تا ید اثر خودرا بگذارد و آب را ضدعفونی کند. افزون بر این از آنجا که ید در منابع طبیعی مشابه خاک وجود دارد ، لذا بطور طبیعی در آب یافت می‌شود ، بنابر این اگر ما نیز به صورت مصنوعی ید رابه آب افزون کنیم ، دوز آن در آب تغییر کرده و کم و چندان میشود.

 

به گزارش تالاب افزون بر این زنان باردار و بیماران تیروئید ، نباید آب شامل ید را بنوشند. لذا بهرهگیری از ید فقط برای تصفیه آب در کوتاه مدت بهرهگیری می‌شود و تصفیه کردن آب با این ماده شیمیایی به مدت دوران بیش از سه ماه ، پیشنهاد نمی‌شود. طعم ید نیز مناسب نیست و گاهی مجبوریم برای از بین بردن طعم بد آن ، به آب شکر افزون کنیم!

 

ماده ضدعفونی کننده دوم ، کلر هست. بهرهگیری از کلر برای ضدعفونی کردن آب ، صرف نظر از نکات مثبت بیشماری که دارد ، دارای مضراتی نیز هست. از جمله ضررها کلرزنی ، به وجود آمدن تولیدات فرعی به نام تری هالون متان ها میباشند که امروزه احتمال سرطان زا بودن انها بیش از پیش برما اثبات شده هست.

 

 

افزون بر این کلر ماده اي بسیار سمی هست و اگر بیش از اندازه وارد آب شود ، باعث مریضی هایي شده و به اندام هاي داخلی بدن آسیب هاي جدی می‌زند.

 

همینطور کلر برای پوست و موی انسان نیز مضراتی رابه همراه دارد و باعث تحریک مخاط داخلی ریه و بینی میشود. هیراب سان چندین مطلب در خصوص ضررها کلر در این سایت توزیع کرده هست که می‌توانید در قسمت دانستنی ها ، در این مورد مطالعه کنید.

با فهمیدن نقاط ضعف روشهای سنتی تصفیه آب آشامیدنی ، پی میبریم که امروزه به روشهای مطمئن تری برای تصفیهآب نیاز داریم.

 

آموزش های تصفیه آب بصورت خانگی و مدرن

روش های مدرن و پیشرفته تصفیه آب آشامیدنی

 

تعریف ساده تصفیه آب این هست : حذف ناخالصی ها و آلاینده هاي معلق و محلول از آب . هرچه ذرات ناخالصی درشت تر باشند ، جدا کردن آن ها از آب آسان تر هست و بالعکس هرچقدر اندازه این ذرات ریز تر باشد نیاز به روشهای دقیق تری برایتصفیه آب هست.

 

بنابر این اندازه منافذ فیلترها ، مقاومت فیلترها در برابر انواع آلاینده ها و توانایی انها در حذف ناخالصی ها بسیار مهم هست. امروزه فیلترها را از جنس سرامیک ، الیاف مصنوعی و کربن می سازند.

 

برخی از بهترین روشهای تصفیه آب عبارتند از :

بهرهگیری از کربن فعال ، روش اولترافیلتراسیون و روش اسمز معکوس. کربن توانایی زیادی در حذف مواد شیمیایی مشابه کلر ، حذف طعم و بوی نامطبوع و بعضی از آلاینده ها دارد. توانایی کربن در فیلتر کردن ناخالصی هاي محلول و میکروارگانیزمها ، بسیار کم هست.

 

لذا از کربن بیشتر همچون پیش تصفیه در مرحله دوم و سوم دستگاه هاي تصفیه آب خانگی بهرهگیری میشود و غالباً اوقات آن را در کنار روشهای اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون بهرهگیری میکنند.

 

اولترافیلتراسیون روشی هست که طی آن ، آب را از نی هاي بسیار نازکی که در جداره انها منافذ بسیار ریز وجود دارد عبور میدهند و به این ترتیب تقریبا کلیه میکروارگانیزمها و ذرات معلق در آب از آب آشامیدنی حذف شده و آب دقیقا زلال و شفاف و ضدعفونی میشود.

 

 

اما اولترافیلتراسیون قابلیت حذف ناخالصی هاي محلول در آب مانند : فلزات سنگین ، نیترات ، سختی و سنگینی آب را ندارد.

 

روش اسمز معکوس ، امروزه یکی از کامل ترین و برترین روشهای تصفیه آب آشامیدنی منازل هست. اسمز معکوس توانا هست انواع ناخالصی هاي موجود در آب مشابه : نیترات ، سختی آب ، جامدات محلول ، کدورت ، سرب و فلزات سنگین ، رادیوم و تعداد زیادی از مواد آلی محلول را حذف کند.

 

بنابر این اسمز معکوس به همراه کربن فعال پیشرفته ترین و برترین روش تصفیه آبآشامیدنی هست که در دستگاه هاي تصفیه آب خانگی بهرهگیری می‌شود.

 

منبع: hirabsun.com

جدیدترین مطالب سایت