اگر خانه تان نامرتب است…بخوانید

اگر خانه تان نامرتب است…بخوانید

چه حسی با شنیدن کلمه آشفتگی و به هم ریختگی به شما دست می دهد؟ هیچ کسی با شنیدن این کلمه احساس خوبی نمی کند. شاید این را ندانید اما آشفتگی ها می توانند تاثیر زیادی بر سلامت روحی شما داشته باشند.

 

در واقع این به هم ریختگی ها مانند آلودگی هستند بنابراین باید برای از بین بردن آنها و سازماندهی کردن فضای خانه کاری اساسی انجام دهید. خواندن مطلب زیر می تواند به شما کمک می کند.

 

شناسایی نقطه های حاد آشفتگی
همان طور که می دانید آشپزخانه بیشتر اوقات شبیه به دفتر کاری است که تلی از صورت حساب ها در آن انباشته شده و به طور معمول کتاب های آشپزی و وسایل دم دستی، به عضو ثابت میز غذاخوری شما تبدیل شده است.

 

روزنامه ها هم که به طور دائمی روی عسلی ها و کفپوش های سالن پذیرایی جا خوش کرده اند. بعد از شناسایی کردن نقاط همیشه آشفته، یک سبد زیبا تهیه کنید و وسایل مورد نیازتان را در آن قرار دهید.

 

البته به خاطر داشته باشید که این سبد تنها برای مدتی و برای ظرفیت خاصی می تواند این بی نظمی ها را سازماندهی کند پس هر ماه آن را خالی و مرتب کنید تا خود آن تبدیل به یک فضای کوچک آشفته و درهم و برهم نشود.

 

پاکسازی
با خود فکر کنید چرا فضای با ارزش را با وسایل بی مصرف پر می کنید؟

 

نگاهی به وسایل مختلف در انبار بیندازید و از خود بپرسید آخرین باری که از آن استفاده کرده اید کی بوده است؟ چرا آن را نگه داشته اید یا اینکه شاید این وسیله در جای دیگری کاربرد بیشتری داشته باشد. بعد از اولین دوره پاکسازی دیگر نیازی به سر زدن مکرر به انبار ندارید.

 

همه ما هدیه و یادگاری های با ارزشی داریم که نمی دانیم با آنها چه کنیم. از طرفی نیز دور ریختن آنها کار سختی است اما پیشنهاد ما به شما این است که آنها را درون جعبه ای دور افتاده پنهان نکنید بلکه آنها را در فضایی قرار دهید که بتوانید زیبایی آنها را نیز به نمایش بگذارید.

 

با این کار همچنین می توانید به خوبی از آنها نیز نگهداری کنید اما این را به خاطر داشته باشید که هیچ ضرورتی در نگه داشتن وسیله ای که برایتان کاربردی ندارد، وجود ندارد.

 

سازماندهی
سازماندهی کردن وسایل خانه ممکن است سخت ترین راه باشد اما بهترین است! تنها کافی است روزی فقط ۱۵ دقیقه از وقت تان را به جمع آوری آشفتگی ها اختصاص دهید.

 

با این کار می توانید زندگی آسان تر و خانه تمیزتری داشته باشید. به محض اینکه غذایتان را خوردید، به جای اینکه ظروف را در سینک رها کنید آن ها را درون ماشین ظرفشویی بگذارید و اگر ماشین ظرفشویی ندارید بلافاصله آن ها را بشویید.

 

بار دیگر وقت تان را به جمع آوری و سازماندهی کمد لباس ها اختصاص دهید و مشخص کنید که به چه چیزی دیگر نیاز ندارید.

 

اگر از انباشته شدن این به هم ریختگی ها جلوگیری کنید علاوه بر داشتن خانه تمیز، مرتب کردن نیز برایتان بسیار آسان تر می شود.

 

تمرکز کنید
هنگامی که می خواهید به سازماندهی آشفتگی ها بپردازید، بسیار مهم است که با انرژی باشید و تمرکز داشته باشید. حتی اگر می خواهید ۱۵ دقیقه هم صرف انجام کاری کنید فقط روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید که یک باره آن را تمام کنید. نه اینکه آن را به وقت دیگری موکول کنید.

 

یک نگاه کلی
دل کندن از وسایل موردعلاقه کار سختی است. اگر مشغول سازماندهی کردن لباس ها هستید، در نگاه اول شاید لباسی را بسیار دوست داشته باشید اما وقتی آن را با لباس های نو مقایسه می کنید، متوجه می شوید که به اندازه قبل برایتان جذابیتی ندارد. با نگاهی کلی می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که چه چیزی را نگه دارید و چه چیزی را دور بیندازید.

 

بی استفاده اما پر مصرف!
شما می توانید با اضافه کردن آویز بر پشت در اتاق خواب و حمام، صندوق و سبد در طبقه های کمد و قرار دادن صندوقچه ها و جعبه ها در زیر تخت از این فضاهای بی مصرف استفاده کنید. این گونه فضاها می توانند محل بسیار خوبی برای جمع آوری وسایل و جلوگیری از آشفتگی ها باشد.

 

کودکان را در کار سهیم کنید
ماهی یک بار همراه با کودکان خود نگاهی به وسایلی که دارند، بیندازید. سپس وسایلی که در دراز مدت از آنها استفاده نکرده اند را با کمک خودشان جدا کنید. قبل از جمع کردن این وسایل مطمئن شوید که آنها از آن وسیله استفاده ای نمی کنند.

 

فضایی برای علاقه مندی ها
همه ما سرگرمی هایی نظیر خیاطی و بافتنی داریم که هر کدام از آنها شامل وسایلی می شوند که باید به هر کدام جایی را اختصاص دهیم. هنگامی که دنبال سرگرمی جدیدی در خانه هستید متوجه می شوید که جایی برای همه آنها ندارید پس باید ببینید کدام یک از این سرگرمی ها برای شما در اولویت هستند تا خانه تان دچار آشفتگی نشود.

 

کمد پرونده ها
بهترین راه سازماندهی کردن اسناد و پرونده ها استفاده از یک کمد است. با این کار می توانید تمامی توده کاغذهایی که مربوط به کارتان در خانه می شود را در این کمد جای دهید و دیگر مجبور نباشید زمان زیادی را صرف مکان یابی و چیدن این کاغذهای مهم کنید.

 

جعبه اضافی ها
نقطه ای از خانه یا پارکینگ را به وسایل اضافی اختصاص دهید و آنها را درون جعبه ای بگذارید. هنگامی که احساس کردید به وسیله ای بیشتر از این نیاز ندارید یا آن را نمی خواهید، می توانید آن را به جای دور انداختن، به این جعبه منتقل کنید. ماهی یک بار این کار را انجام دهید تا دیگر این وسایل بی مصرف جایی را اشغال نکنند.

 

جدیدترین مطالب سایت