چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

آداب میزبانی در ایام عید نوروز

عید نوروز یکی از مهمترین و باشکوه ترین عید های‌ ایران و آغاز سال نو و فصل بهار میباشد. دراین ایام دید و بازدید هم شروع میشود و ایرانیان برای تبریک عید نوروز به خانه های‌ یکدیگر میروند و سال نو را جشن می‌گیرند.

 

اگر شما از ان دسته از افراد هستید که میخواهید بهترین پذیرایی را در نوروز از مهمانان خود بکنید این نکات پذیرایی را فراموش نکنید :

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

روی خوش را دریغ نکنید

اولین و مهمترین اصل برگزار کردن یک مهمانی خوب، داشتن میزبان خوب است. میزبان خوب کسی است که ارتباط برقرار کردن با مهمان‌هایش را بلد باشد.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اگر دوست دارید مهمان‌هایتان با شما احساس راحتی و صمیمیت کنند؛ باید روی رفتارهایتان کار کنید. برای این کار به موارد زیر دقت داشته باشید:

 

لبخند بزنید:

هیچ چیز بدتر از میزبانی که اخم‌هایش توی هم است یا لبخند نمی‌زند، نیست. این میزبان احساس ناخواستنی بودن را به مهمان‌هایش منتقل می‌کند.

 

توجه به زبان بدن:

زبان بدن یکی دیگر از مواردی است که باید به ان توجه داشته باشید. دست به سینه نایستید، دستتان را بالای سرتان نگذارید و پاهایتان را به سمت آشپزخانه قرار ندهید.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

با آرامش در حضور مهمانتان بنشینید؛ راحت تکیه دهید، دست‌ها را آزاد بگذارید و پاهایتان را تکان ندهید. تکان دادن پاها احساس استرس و بی‌قراری را به مهمان منتقل میکند.

 

ارتباط چشمی:

وقتی مهمانتان صحبت میکند یا وقتی مشغول گفت و گو با او هستید، حتما به چشم‌هایش نگاه کنید. اگر چشم‌هایتان مرتب این طرف و ان طرف بگردد، در حقیقت به مهمانتان می‌فهمانید علاقه‌ای به حرف‌هایش ندارید؛ بنابراین اصول ارتباط چشمی را یاد بگیرید.

 

اهمیت خوب شنیدن:

آدم‌هایی که توانایی خوب شنیدن و گوش دادن به حرف‌های طرف مقابلشان را دارند، افرادی گرم و صمیمی هستند که ناخود آگاه در بقیه احساس راحتی ایجاد می‌کنند. به حرف‌های مهمان‌هایتان به خوبی گوش کنید.

 

استقبال گرم:

اگر بتوانید یک استقبال گرم و با هیجان داشته باشید، کار بزرگی انجام داده‌اید. به مهمانتان نشان دهید از دیدن او خوشحال هستید و به خانه شما خوش آمده است.

 

اهمیت خوراکی مرغوب

از میوه خوب گرفته تا آجیل و خشکبار، گردو و خرما خشک مرغوب را روی میز و در دسترس مهمان‌ های تان قرار دهید. مهم نیست اگر ایام عید نیست و صرفا یک مهمانی رسمی است. مهم این است که وجود آجیل و هر خوراکی مرغوب دیگری باعث میشود حالت مجلسی مهمانی شما حفظ شود و مهمان تان متوجه شود به پذیرایی مناسب از او اهمیت می دهید.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اگر مواد خوراکی روی میزتان کهنه باشند یا ظاهرشان مشکل داشته باشد، تقریبا به این معناست که آمدن مهمانتان ان قدر اهمیت نداشته که به خاطرش وقت بگذارید و سراغ خوراکی‌های تازه و باکیفیت بروید.

 

کام تان را شیرین کنید

شیرینی جزو جدا نشدنی میزهای مهمانی است. کافی است انواع شیرینی، پشمک و نوقا برای پذیرایی را سر میز بگذارید و دم‌نوش یا چای خوش طعم را هم کنارش قرار دهید تا طراوت مهمانی‌تان چند برابر شود.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اگر کسی از مهمان‌هایتان دیابت دارد یا رژیم است، خوب است از خوراکی‌های رژیمی و مواد شیرین حاوی استویا کمک بگیرید تا او هم بتواند در شیرین کامی بقیه مهمان‌ها سهیم شود. به طور اختصاصی به او بگویید که فلان مدل شیرینی یا پشمک را برای تو تهیه کرده‌ام.

 

اهمیت ظروف زیبا

برای این‌که بتوانید حق مطلب را در مورد مهمانداری ادا کنید، بهتر است سرویس غذا خوری زیبایی تهیه کنید که یکدست است. یکدست نبودن لیوان‌ها، بشقاب‌ها یا حتی قاشق و چنگال رسمی بودن مهمانی شما را زیر سوال می برد.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اگر امکان تهیه ظروف جدید ندارید، سعی کنید با ترفندهایی مثل استفاده از پوشش لیوان یا پوشش دسته قاشق و چنگال، عدم هماهنگی را تا حدودی پنهان کنید.

 

نحوه چیدمان صندلی‌ ها

یکی از نکاتی که ممکن است خیلی‌ها به ان توجه نکنند، نحوه چیدمان صندلی‌ها نسبت به هم است. اگر مبل‌هایتان را دور از هم قرار داده‌اید، احتمال این‌که صمیمیتی بین مهمان‌هایتان ایجاد شود، بسیار کم است. فاصله صندلی‌ها نباید طوری باشد که افراد مجبور باشند برای صدا کردن همدیگر، صدایشان را بالا ببرند.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

در عین حال خوب است مبلمان یا صندلی‌ها را گرد بچینید تا مهمان‌ها مجبور نشوند برای دیدن چهره هم سرشان را این طرف و ان طرف بچرخانند. این کار باعث ارتباط چشمی بهتر و رابطه گرم‌تر می‌شود.

 

خودتان را خسته نکنید

اگر عادت دارید قبل از مهمانی خودتان را از دست و پا بیندازید و ان قدر کار کنید که دیگر رمقی برایتان نماند، لطفا دست از این کار بردارید. خیلی بد است که همه ی ی جنبه‌های پذیرایی تمام و کمال باشد؛ اما پای چشم میزبان از خستگی گود افتاده باشد یا مرتب خمیازه بکشد.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

سعی کنید کارهایتان را چند روز قبل از مهمانی تقسیم کنید تا در روز جشن کمتر تکاپو را داشته باشید. بهترین لباس تان را بپوشید، به خودتان برسید و بشاش باشید.

 

فکر کردن به سرگرمی

معمولاً زمانی که مهمان‌ها غریبه باشند یا برای اولین بار وارد منزل شوند، بهتر است موضوعی برای گفت و گو در آستین داشته باشید که بین ان‌ها مشترک باشد.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

در فرهنگ‌های دیگر به این سبک سوال‌ها یخ شکن یا Ice breaker می‌گویند؛ اما اگر مهمان‌هایتان از قبل همدیگر را می‌ شناسند، معمولاً نیازی به این سوال نیست و ان قدر حرف توی حرف می‌آید که خود به خود یخ همه ی ی باز می‌شود.

 

بازی‌ های دسته جمعی

اگر جو مهمانی‌هایتان خودمانی است و علایق مشترکی دارید، برای این‌که به همگی خوش بگذرد تهیه و تدارک یک بازی دسته جمعی را ببینید.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

از قبل با توجه به تعداد مهمان‌ها وسایل بازی را فراهم کنید و شب مهمانی به محض این‌که احساس کردید حوصله جمعیت در حال سر رفتن است، بازی را از آستینتان بیرون بکشید. بازی‌ها علاوه بر سرگرم کننده بودن تاثیر زیادی روی شناخت بهتر همدیگر دارد و صمیمیت بین افراد را بالا می برد.

 

سر زدن به تک تک مهمان‌ ها

سلام و احوالپرسی دسته جمعی سر جای خود؛ یکی دیگر از ترفندهایی که میتوانید مهمانی‌تان را با ان گرم کنید، سر زدن به تک تک مهمان‌ها و احوالپرسی اختصاصی است.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اینطوری هر فردی متوجه جایگاه ویژه‌اش برای میزبان میشود و صمیمیت شما هم با او بیشتر خواهد شد. در پایان احوالپرسی یا ابتدای ان از مهمانتان بپرسید به چیزی نیاز دارد و به او خوش می‌گذرد؟ این سوال‌ها هم اهمیت دادن شما به او را نشان می‌دهد.

 

آداب مهم مهمانی رفتن در نوروز

 

هیچ گاه میزبان و سایر میهمانان او را نادیده نگیرید

گاهی پیش می‌آید که میزبان از دو دوست در یک زمان دعوت به عمل می آورد که معمولاًً این دو نفر که بسیار با هم صمیمی هستند، حرف های زیادی برای گفتن به یکدیگر دارند.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

از اینرو، در میهمانی خودشان به کناری نشسته و مشغول صحبت کردن و گپ زدن می شوند و سایر میهمانان و میزبان را فراموش می‌کنند. در چنین موقعیت هایی میزبان احساس خواهد کرد که فقط نقش گارسن این دو نفر را دارد.

 

از زمزمه کردن و در گوشی حرف زدن خودداری کنید

این عمل زشت که معمولاًً توسط بچه ها انجام میشود، واقعاً خارج از ادب است. متاسفانه برخی زن و شوهرها عادت دارند که در جمع و میهمانی صحبت هایی را هر چند کم به صورت زمزمه وار بین خودشان رد و بدل کنند. اگر چه این حرفها ممکن است واقعاً درمورد مزه ی بد سوپ یا اضافه وزن میزبانشان نباشد، اما باز هم کاری نادرست و بی ادبانه است.

 

نظرات پرخاشگرانه و توهین کننده درمورد بچۀ میزبانتان را برای خودتان نگاه دارید «حتی اگر حقشان باشد».

به عنوان پدر یا مادر، ممکن است گاهی کارهای فرزندانمان را غیر قابل تحمل بدانیم و از دست ان ها عصبانی شویم و بخواهیم رفتاری که با فرزندان خودمان داریم، با فرزندان صاحبخانه و میزبان نیز انجام دهیم.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اما بهتر است بدانید که معمولاًً مردم با کسانی بیشتر رفت و آمد می‌کنند و صمیمی می‌شوند که با همه ی ی ی اعضاء خانواده ی ان ها مودب هستند و خوشرفتاری می‌کنند.

 

هیچوقت از دستپخت میزبان ایراد نگیرید

در واقع چاپلوسی کردن و تملق در مورد دستپخت صاحبخانه همیشه تاثیر مثبت دارد و کارساز است.

 

هیچ وقت طوری وانمود نکنید که بی صبرانه قصد رفتن دارید حتی اگر کودکان تان نیز بهانه گیری کنند

بعضی افراد همیشه در عجله هستند. به میهمانی تولد یکی از آشنایان که میروند، تند و تند غذایشان را میخورند، چایی را پشت ان می‌نوشند و بی صبرانه عزم رفتن می‌کنند. این واقعاً نشان بی نزاکتی است و مطمئناً به صاحبخانه بر میخورد.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

اگر شما میزبانید، همیشه باید برنامه ای داشته باشید که این افراد عجله ای و کم طاقت را نیز سر ذوق بیاور. غذا را زود سرو کنید و برای میهمانانتان سرگرمی های ویژه مهیا کنید تا حوصله شان سر نرود.

 

سؤالهای خصوصی بی مورد نپرسید «مثلاً جزئیات مربوط به درآمد صاحبخانه»

پرسیدن سؤالات بی مورد گاهی ممکن است باعث رنجش میزبان شود و گاهی ممکن است او دوست نداشته باشد اطلاعات زیادی در مورد خود و خانواده اش در اختیار همه ی ی قرار دهد. پس از این به بعد وقتی مهمان خانواده ای بودید که هفت، هشت تا بچه داشت، دیگر سوال نکنید که “باز هم بچه می خواهید؟”

 

تشکر نکردن نشانۀ بی ادبی است

تشکر به صورتهای مختلفی انجام می گیرد: نوشتاری، گفتاری، و یا حتی اهداء یک هدیه کوچک وقتی به خانه ی کسی می‌روید. تشکر کردن از میزبان بخاطر دعوتش جزء مهم میهمانی رفتن و نشانگر شخصیت شماست. این کار شما باعث میشود که میزبان روحیه ی بهتری هم برای پذیرایی از شما پیدا کند. بدانید که هیچ چیز با تصادف و شانس صورت نمی‌گیرد.

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

انجام هر کاری نیازمند تمرین و دقت فراوان است.برای این‌که بدانید در موقعیت‌های مختلف باید چگونه رفتار کنید میتوانید هم از دیگران کمک بگیرید و هم رفتار بزرگان را مطالعه کنید. اگر بتوانید این تفکرات را به اعضا خانواده تان نیز منتقل کنید مطمئن باشید که همه ی ی ی دوستان و آشنایان از دعوت کردن شما به خانه شان به عنوان مهمان لذت خواهند برد.

 

قدردانی از دعوت و زحمت میزبانانتان فراموشتان نشود

چگونه از میهمانان عید نوروز پذیرایی کنیم ؟

درست است که میزبان معمولاًً تعارفات زیادی می‌کند، ولی بدانید که برای دعوت شما متحمل وقت و هزینه زیادی شده است. هرچند با رضای قلبی آنها بوده باشد، اما شما نیز باید به عنوان میهمان وظیفه ی خود را تشکر از زحمات میزبان است، به خوبی انجام دهید.

 

عید نوروز را تبریک عرض میکنیم و سال خوبی را برای همه آرزومندیم

جدیدترین مطالب سایت