نکاتی در مورد پکیج های دیواری در فصل زمستان

نکاتی در مورد پکیج های دیواری در فصل زمستان

شوفاژ دیواری ها را چگونه در منزل نصب کنیم ؟ 

 

در نزدیکی هاي فصل زمستان هستیم و باید از پکیج هاي مناسب دیواری بهرهگیری کنیم . 

 

نکاتی مهم در مورد استفاده مناسب از پکیج های دیواری در فصل زمستان

 

شوفاژ و پکیج هاي دیواری دارای منافع و معایت مختلفی میباشند که باید آنرا بدانید:

مزایای شوفاژ دیواری : 1- استقلال واحدهای مسکونی از یک دیگر 2- عدم نیاز به تاسیس موتور منزل ي مرکزی 3- امکان بازرسی سیستم در داخل ساختمان

معایب دستگاه : 1- وجود سیستم حرارتی در داخل محل زندگی 2- اشغال فضایی معادل یک کابینت از حجم آشبز منزل

 

نحوه ي عملکرد زمستانی :

این دستگاه در فصل زمستان آبگرم مدار گرم کننده را فراهم سازی میکند . وقتی شیر آبگرم مصرفی باز شود با عبور جریان آب از سنسور فشار میکروسوِئیچ این سنسورفعال شده با ارسال فرمان به شیر سه طرفه ي برقی از طریق برد بازرسی الکترونیک مدار رادیاتور ها موقتا قطع شده آب مدار گرم کننده به مبدل حرارتی ثانویه پوسته – لوله هدایت میشود .

 

به گزارش تالاب به این ترتیب آبگرم مصرفی به صورت فوری فراهم سازی می‌گردد . بلافاصله پس از بسته شدن شیر آبگرم مصرفی شیر سه طرفه ي برقی بطور خودکار آبگرم مدار گرم کننده رابه مدار رادیاتورهدایت میکند 

 

نحوه ي عملکرد تابستانی :

دراین حالت دستگاه تنها در دوران نیاز به فراهم سازی آبگرم مصرفی به صورت خودکار روشن می‌شود .

هنگامیکه مصرف کننده یکی از شیرهای آبگرم را باز میکند فرمان روشن شدن مشعل از طریق میکروسوئیچ سنسور فشار وبرد بازرسی الکترونیک صادر شده آبگرم مصرفی با بهرهگیری از مبدل حرارتی ثانویه پوسته و لوله به صورت فوری فراهم سازی می‌شود با بسته شدن ابگرم مصرفی بلافاصله دستگاه خاموش خواهد شد.

 

اجزای تشکیل دهنده ي پکیچ شوفاژ دیواری :

شیر نظارت گاز – مشعل – کلاهک تعدیل پمپ مدار گرم کننده – مبدل هاي حرارتی – مخزن کویل دار – منبع انبساط بسته – شیر خاطرجمعی – شیر هواگیری خودکار – برد بازرسی الکترونیک – شیر سه راهی موتوری – کلید ایمنی حرارتی – سنسور فشار – پتانسیومتر و اکوستات . هست .

 

شیر بازرسی گاز:

این وسیله از مهمترین قطعات پکیچ هست . مرکب از دوشیر مغناطیسی برای ایمنی وقطع ووصل ویک رگولاتور تنظیم فشار گاز هست . عملکرد شیر بازرسی گاز حاوی موارد زیر هست :

 

– قطع ووصل جریان گاز بر زمینه فرمان پتانسیومتریا اکوستات انتخاب دما از طریق شیر برقی .

– قطع جریان گاز در هنگام خاموش شدن پیلوت از طریق فرمان ترموکوپل از طریق شیر مغناطیسی ایمنی مربوط با آن

– قطع جریان گاز در اثر فرمان کلید ایمنی حرارتی به هنگام افزایش بیش از حد دمای اب .

– تنظیم فشار گاز ورودی به کمک رگولاتور گاز

 

فلوسوئیچ :

در قسمت ورودی ابسرد مصرفی شوفاژ قرار دارد این وسیله برای بازرسی جریان طراحی شده واز جنس تفلون میباشد که در بالای ان یک آهنربا قرار دارد وهمچنین یک بخش الکتریکی در قسمت بالای فلوسوئیچ قرار دارد و تماس بین کنتاکهای رله باز می‌شود هنگامیکه یکی از شیرهای آبگرم باز شده وآب جریان می یابد وشناور به سوی بالا حرکت کرده و در اثر نیروی مغناطیسی آهنربای بالای شناور کنتاکها ي رله باید به یک دیگر چسبانده وجریان الکتریکی رابه برد برقرار می کنند . برای پیش گیری مواد زائد وناخالصی ها به مدار آبگرم مصرفی یک فیلتر در ورودی آب سرد فلوسوئیچ قرار داده شده هست .

 

مشعل شوفاژ دیواری :

غالباً مشعل دستگاهای گاز سوز خانگی وپکیچ از نوع اتمسفریک هست زیرا از صدای کمتری بر خوردار میباشند به علاوه دارای کیفیت مناسب وکارایی بالایی نیز می باشند باتوجه به ظرفیت محدود شوفاژ دیواری در انها از این مشعل ها بهرهگیری میشود .

 

شیر سه راهی موتوری :

این وسیله طبق معمول در دستگاهای پکییچ گازی بدون مخزن ابگرم نصب میشود و امکان بهرهگیری از مبدل حرارتی ثانویه را برای تهیه ي ابگرم مصرفی به صورت لحظه اي فراهم میکند.

این قطعه بادریافت فرمان از برد نظارت الکترونیک جریان آب مدار گرم کننده را از مسیررادیاتورها قطع و به مسیر پوسته ي مبدل حرارتی ثانویه که از نوع پوسته ولوله میباشد برای تهیه ي آبگرم مصرفی هدایت میکند . با بسته شدن ابگرم مصرفی شیر سه سه راهی موتوری مجددا آب مدار گرم کننده رابه رادیاتور هدایت میکند .

 

برد نظارت الکترونیک :

وظیفه ي برد بازرسی دریافت پیام ارسالی از سنسور فشار وپتانسیومتر واکوستات وارسال فرمانهای ضروری برای عملکرد به هنگام شیر نظارت گاز و شیر سه راهی موتوری وپمپ مدار گرم کننده هست .

 

برد هاي الکترونیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند :

الف : برد نظارت جرقه زن : در داخل جعبه ي محفظه ي برد قرار گرفته و بر روی برد اصلی نظارت شوفاژ مونتاژ می‌گردد و وظیفه ي آن عمل جرقه زنی وهمچنین نظارت شعله میباشد برد به یک ترانس جرقه زن ولتاژ بالا که بر روی براکت تحتانی پشتی قرار گرفته برای دادن عمل جرقه زنی متصل میگردد .

ب: برد نظارت اصلی : برد بازرسی اصلی شوفاژ در پشت صفحه ي نظارت و در داخل محفظه اي که بهمین غرض طراحی شده « جعبه ي محفظه ي برد » قرار می‌گیرد این برد نظارت با همه ی ي قطعات الکترونیکی والکتریکی شوفاژ برای نظارت شوفاژ برای بازرسی عملکرد هاي گوناگون دستگاه در تماس هست .

 

کلید ایمنی حدالقل فشار آب :

برروی سوی راست بدنه ي پمپ قرار داده شده هست و یک وسیله ي بازرسی و ایمنی برای وجود اب در سیستم مدار گرمایش شوفاژ میباشد که درصورت وجود نشتی در سیستم و یا پر نشدن سیستم مدار گرمایش به اندازه ي کافی و عدم وجود فشار مناسب برای عملکرد شوفاژ دستگاه را قفل نماید و اجازه ي عملکرد به اجزای شوفاژ را نمیدهد اگر فشار آب بیش از 45% صدم بار گردد کلید وصل و اگر کمتر گردد کلید قطع میگردد .

 

سنسور حرارتی « نظارت دما » :

در مدار گرمایش بر روی خروجی مبدل حرارتی و در روی مبدل حرارتی و در مدار آبگرم مصرفی وبر روی لوله خروجی آبگرم مصرفی قرار دارد وظیفه ي سنسور فشار : از این وسیله به غرض تشخیص دوران بهره برداری از آبگرم م مصرفی بهرهگیری میشود . — تغییر فشار در دو طرف دیافراگم

 

پتانسیومتر « اکوستات » :

برای تنظیم وکنترل درجه ي حرارت آب در مدار گرم کننده از اکوستات بهرهگیری میشود .

 

کلید ایمنی حرارت « کلید حرارتی محدود کننده ي دما » :

کلید ایمنی حرارتی دربخش فوقانی مبدل پره لوله ي دستگاه نصب گردیده هست در صورتی که درجه ي حرارت آب مدار گرم کننده به هر علت از 110 درجه ي سانتیگراد بیشتر شود این کلید فعال میشود وبا قطع جریان اصلی گاز دستگاه را خاموش مینماید ضروری به یاد هست که دراین حالت با گذشت حدالقل 15 دقیقه می توان دستگاه را روشن کرد

 

مبدل حرارتی شوفاژ دیواری :

در کلیه ي مدل ها ي آبگرم مدارگرم کننده از طریق مبدل حرارتی نخست مسی با پوشش رنگ آلومینیوم / سیلیکون از نوع پره – لوله فراهم سازی میشود

در پکیچ دیواری از مبدل حرارتی ثانویه مسی از نوع پوسته و لوله بهرهگیری میشود.

 

پمپ جریان مدار گرم کننده :

وظیفه ي پمپ به گردش در آوردن آب در مدار گرم کننده هست یعنی کار این پمپ فرستادن آب از دستگاه مولد گرما به رادیاتور واتصالات انها هست – و در قسمت برگشت مدار گرمایش قرار دارد .

حالات پمپ در حالت زمستانی روشن هست به طوری‌كه دراین حالات وظیفه ي گردش آب در داخل گرمایش را بر عهده دارد … حالات پمپ در حالت تابستانی به صورت خودکار هست .

جنس بدنه پمپ سیر کولاتور از جنس مواد کامپوزیت هست .

 

مخزن انبساط :

وظیفه ي مخزن انبساط خنثی کردن تغییر حجم وفشار افزایش یافته آب بر اثر حرارت در مدار گرمایش میباشد .

مورد بهرهگیری دراین شوفاژ ها 8 لیتر و برای یک سیستم که حجم آبگیری آن حدود 100 لیتر هست مناسب هست . مخزن انبساط پکیچ شوفاژ دیواری از نوع بسته ي دیافراگمی هست .

 

شرایط ومحل نصب :

ظرفیت حرارتی شوفاژ هاي دیواری و زمینی با قدرتی از 20000 تا 50000 کیلو کالری بر ساعت ساخته می شوند … انها را مناسب برای واحد هاي مسکونی از 60 تا 180 متر مربع با ظرفیت هاي 20 تا 30 هزار کیلو کالری بر ساعت درنظر می گیرند . در محل هایي که ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد به ازء هر 600 متر ارتفاع اضافی 30 % از ظرفیت حرارتی ناشی از احتراق کاسته میشود و در نتیجه کلیه ي دستگاهای احتراقی دارای ظرفیت خروجی کمتری خواهند بود .

 

محلی که برای نصب شوفاژ دیواری انتخاب میشود :

– بالای اجاق گاز و سایر وسایل گرمازا نباشد . حدالقل فاصله ي عمودی 40 سانتیمتر

– حدالقل فاصله ي دستگاه از دیوار مقابل یک متر باشد .

– حدالقل فاصله از دیوار یا کابینت مجاور از طرفین 15 ساتی متر باشد .

– حدالقل فاصله از کف 120 سانتی متر باشد .

 

راهنمای نصب :

پیشنهاد میشود گذشته از نصب دستگاه طبق رهنمونی هاي متخصصان کمپانی شستشو داده شود « بعلت گرد و غبار »

دستگاه برای مصرف گاز طبیعی با فشار 187 میلی متر ستون آب مناسب هست .

برای تخلیه ي گازهای حاصل از احتراق قطر دودکش باید 15 سانتی متر و طول قسمت عمودی دودکش حدالقل 25 سانتیمتر باشد

 

جدیدترین مطالب سایت