نکات مهم برای یک خانه تکانی سریع و آسان در شب عید

نکات مهم برای یک خانه تکانی سریع و آسان در شب عید

روش های آسان برای خانه تکانی بهتر

شب عید است و کم کم همگی مشغول خانه تکانی و تمیز کردن خانه برای سال جدید می‌شویم. رسمی جالب که اگر به این نکات توجه نکنید ممکن است در خانه تکانی دچار مشکل شوید.

پس در خانه تکانی دقت هاي لازم را داشته باشید تا بهترین و سریع ترین خانی تکانی را داشته باشید.

 

نکات مهم خانه تکانی حرفه ای

 

یک ضرب کار کردن

تعداد زیادی از زوج‌ها دوست دارند سریع‌تر ودر کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار خانه‌تکانی‌شان را به اتمام برسانند، بهمین دلیل تصمیم می گیرند یکضرب و بدون هیچ استراحتی کار کنند.

 

اگرچه در ظاهر این روش بسیار عالی بنظر می رسد و باعث میشود این زوج‌ها در مقایسه با آنهایی که آرام‌آرام پیش میروند و کار یک‌روزه را در چند روز انجام می دهند ودر طول خانه‌تکانی نیز سعی می کنند به بدنشان احترام بگذارند و استراحت کردن را فدای عجله نکنند، پیش بیفتند.

 

اما طبق معمول سرانجام داستان این مدل از خانه‌تکانی، به جر و بحث و مشاجره ختم می شود و این چنین است که بازهم از بقیه عقب‌تر میمانند؛ درست مثل حکایت خرگوشی که با لاک‌پشت مسابقه داد، زمانی که در چند قدمی موفقیت و برنده شدن بود از فرط خستگی در گوشه جاده برای خواب ایستاد و لاک‌پشت از او جلو زد و برنده مسابقه شد.

 

اگرچه میتوان با کار بیشتر، در روزهای کمتری به نتیجه رسید، اما نادیده گرفتن یا حذف استراحت و تفریح از برنامه روزانه، فقط به هوای زودتر به نتیجه رسیدن، هرگز مصلحت نیست.

 

بی‌وقفه کار کردن باعث میشود شما از نظر روانی و جسمی خسته و فرسوده شوید و آستانه تحمل‌تان کاهش یابد و بهمین علت ساده، ممکن است با اولین تحریک، هرچند مساله‌اي کوچک و جزئی، به جوش بیایید و عصبی شوید و با همسرتان درگیری و مشاجره داشته باشید.

 

بله، درست متوجه شده‌اید؛ خستگی مفرط از مهم ترین دلایل دعوای زوج‌ها در روزهای خانه‌تکانی است.

 

نکته اول در خانه تکانی :

اختصاص زمان‌هایي برای استراحت و خستگی رفع کردن، هرچند شاید، یکی دو ساعت یا چند روزی به زمان کاری‌تان اضافه کند، اما بسیار به نفع‌تان است. بهتر است متناسب با نوع و سختی کارتان، برای هر یکی دو ساعت کار کردن، استراحتی یک ربع تا نیم ساعتی درنظر بگیرید و این زمان رابا خوردن چای و میوه، مصاحبه و خنده با همسرتان بگذرانید.

 

بدون برنامه‌ریزی حرکت کردن

زن و شوهرها گاهی باهم دعوا و مشاجره میکنند، چون شیوه صحیح برنامه‌ریزی را نمیدانند و نمی توانند کارها را بین هم تقسیم کنند، بهمین دلیل ناگهان احساس سردرگمی و حیرانی میکنند و ممکن است کار رابه جر و بحث و دعوا بکشانند.

 

شرایط زمانی بدتر میشود که آن ها تصمیم میگیرند چند کار غیرمرتبط باهم را دریک زمان انجام دهند. برای مثال در حالی‌که پرده‌ها را از میل پرده درمی‌آورند و گوشه اتاق قرار میدهند، چینی‌ها و کریستال‌هاي داخل ویترین را روی میز ناهارخوری و زمین پهن میکنند، هم زمان با آن نیز سعی می کنند فرش‌ها را لول کنند، چون باید آن ها رابه قالیشویی بفرستند.

 

از سوی دیگر محتویات کابینت آشپرخانه رابا هم بیرون می‌ریزند، چون تصمیم دارند شیشه‌ها را هم دستمال بکشند‌ آب و کف حاضر می کنند، اما ناگهان به ذهن‌شان میرسد‌ لوسترها فراموش شده‌ است باید انها را پایین بیاورند و ‌گرد‌گیری‌شان کنند.

 

در چنین آشفته‌بازار بلبشو، حتی آرام‌ترین و خونسردترین افراد هم احساس سردرگمی و نگرانی میکنند، چه برسد به کسانی که بالفعل عصبی هستند و مدام تلاش میکنند خودشان را بازرسی کنند و… قطعا چنین شرایطی، دیر یا زود، بهانه دست‌شان میدهد تا روی اژدهایی‌شان را نشان دهند و صدا و فریادی بلند کنند!

 

نکته دوم در خانه تکانی :

پیش از شروع خانه‌تکانی، فهرستی از کارهای خانه‌تکانی‌تان تهیه کنید، از کلی‌ترین تا جزئی‌ترین کارها را یادداشت کنید. سعی کنید مکان به مکان خانه را در برنامه‌ریزی‌تان مورد توجه کنید و کارهای مرتبط با آنجا را بنویسید.

 

آشپزخانه، اتاق‌هاي خواب، اتاق پذیرایی، سرویس بهداشتی و… ‌ در نهایت اینکه هرروز را فقط به انجام بخشی از‌ برنامه تنظیم‌شده‌تان بپردازید که صرفا آن روز رابه تمیز کردن و انجام کارهای آن بخش اختصاص داده‌اید.

 

امان از وسواس بیش از حد

وسواسی بودن یکی از همسران، بخصوص خانم خانه، از جمله دلایل دعوای زوج‌هاست. در چنین حالتی، یکی از دو طرف مدام مشغول شستن و سابیدن است و آن دیگری در نقش یک بازرس ریزبین و ایرادگیر به کارها سرک می کشد و اشکالات را کار می گیرد، گاه حتی دائم غر می زند که چرا خوب و به اندازه کافی تمیزکاری نشده و لازم است دوباره بیشتر اشیا گرد‌گیری یا شسته شوند.

نکات مهم برای یک خانه تکانی سریع و آسان در شب عید

نکته سوم در خانه تکانی :

بر وسواستان غلبه کنید و سعی کنید بیش از حد، مته به خشخاش نگذارید. بپذیرید هر چقدر هم بشویید و بسابید و برق بیندازید ‌، با حساسیت بسیاری که دارید، هرگز دل‌تان گواهی نمیدهد که کارتان را بخوبی انجام داده و همه ی چیز را خوب تمیز کرده اید.

 

تلاش کنید شب عیدی، کمتر موجب اذيت خود و همسرتان شوید و به یک یا حداکثر دو مرتبه انجام کاری، قناعت کرده تا بتوانید از بسیاری‌ دلخوری‌ها و ناراحتی‌ها پیش گیری کنید.

 

وقتی همکاری معنایی ندارد

تعداد زیادی از زوج‌ها، فارغ از چند سال سابقه زندگی هنوز بلد نیستند و نمی دانند چگونه باید با مشارکت یک دیگر فعالیتی را انجام دهند، اما در عوض یاد گرفته‌اند و جالب‌تر آن که بخوبی خبره اینکار شده‌اند؛ کاری رابا تحمل تمام سختی‌هایش به تنهایی انجام دهند یا اینکه آن رابه دوش دیگری بیندازند و بزن در رو ماجرا شوند؛ گویی هرگز نیاموخته‌اند که هر کدام می توانند بخشی از مسئولیت را بپذیرند ودر کنار هم آنرا انجام دهند.

 

نکته چهارم در خانه تکانی:

با پذیرفتن مسئولیت بخشی از کارهای خانه‌تکانی، ‌می توانید دراین رسم خوشایند نوروزی سهیم شوید، ‌ احساس خوش همبستگی و باهم بودن رابه خود و همسرتان یا دیگر اعضای خانواده‌تان تلقین کنید ودر پرورش و تقویت‌ حس زیبای همکاری و مشارکت، گام‌هاي محکم‌تری را بردارید.

 

نادیده گرفتن کارهای مفید یک دیگر

زوج‌هایي هم وجود دارند که با یک دیگر در خانه‌تکانی مشارکت و همکاری میکنند، اما عاقبت کار انها به دعوا و جر و بحث ختم میشود. این گروه طبق معمول افرادی هستند که کار یک دیگر را نادیده می گیرند یا ارزش آنرا کم جلوه میدهند، اما در عوض کار خویش را بسیار بزرگ و ارزشمند قلمداد میکنند.

 

برای مثال زن خانه، کابینت‌ها را دستمال می کشد و کف آشپزخانه را می شوید و مرد خانه هم پاک کردن لوستر‌ها رابه‌عهده میگیرد.

 

اما همین که بر سر موضوعی حرف و نظرشان یکی نباشد، یکی از زوجین شروع به غرولند کردن میکند و میگوید: اصل همه ی کارها به‌عهده من بوده است و کارهایی که دیگری انجام داده، نه‌تنها جدی و مهم نبوده، بلکه در پیشرفت کار، بی‌ارزش و کم‌اهمیت هم بوده است، همین چند جمله از سر عصبانیت کافی است که فرد احساس خشم و ناراحتی کند و برای تلافی هم شده در گوشه ذهنش پی جوابی باشد یا اوقات تلخی‌ راه بیندازد و… .

 

نکته پنجم در خانه تکانی:

قبول کنید کار هر یک از شما هر چند کوچک و جزئی، باارزش و ارجمند است و هرکس متناسب با توان و شرایط خود وقتی باری از دوش این روزهای خانه‌تکانی برمی‌دارد، کار بسیار بزرگی انجام داده است.

 

تلاش کنید مسئولیت‌هاي خود و دیگری را ارزش‌گذاری کنید و به دنبال برتری‌جویی و احیانا حقارت دیگری نباشید، چه‌بسا دود اینکار اول از همه ی به چشم خودتان می رود.

 

یکی، زیادی بی‌خیال است

گاهی اوقات زوج‌ها باهم بگو مگو میکنند، چون یکی از انها بدلیل خونسردی و بی‌خیالی افراطی، تمایلی به کمک در کارها از خود نشان نمیدهد و حتی مانع انجام کارها هم میشود یا اینکه ممکن است بعلت خوش‌خیالی و مثبت‌نگری بسیار تصور کند چون فرصت زیادی تا شروع لحظه تحویل سال نو مانده، بنابر این ضرورتی نیست که برای انجام همه ی کارها عجله کرد!

 

نکته ششم در خانه تکانی :

خونسردی و داشتن آرامش در انجام کارهای خانه‌تکانی مولفه بسیار مهمی است، اما زیاده‌روی در آن نه‌ تنها خوب و مناسب نیست، بلکه ممکن است باعث نگرانی و تکدر خاطر دیگران شود.

 

اگر شما هم جزو آن همسران خونسرد هستید، توصیه می کنیم دراین روزهای آخر سالی بر این خصیصه‌تان غلبه کنید و اندکی هم به فکر همسرتان باشید که مثل شما نیست و نگران انجام کارهاست.

 

تحمل‌نکردن اشتباهات یک دیگر

ناتوانی در تحمل اشتباهات یک دیگر از مهم ترین عوامل جرو بحث همسران دراین روزها است. مثلاً اگر یکی از همسران در طول خانه‌تکانی مرتکب خطایی شود؛ مثلاً چیزی را بشکند، آب کثیفی را روی زمین بریزد و… با حرف‌ها و رفتارهایمان، دائم وی را تنبیه و مواخذه کرده یا اشتباهش را ‌گوشزد می کنیم؛ خلاصه اینکه آن چنان بد رفتار می کنیم که گویی او دست و پاچلفتی است و خرابکاری‌اش هرگز قابل جبران نیست.

 

نکته هفتم در خانه تکانی :

ارتکاب اشتباهات ممکن است کمی کارتان رابه تعویق بیندازد، اما در کل تاثیری بر روند انجام کارهایتان نخواهد نداشت.

 

اگرچه عجله دارید و دوست دارید سریع‌تر از شر خانه‌تکانی خلاص شوید، اما بپذیرید این اشتباه، اتفاقی است که افتاده، حالا با گوشه و کنایه زدن، تحقیر کردن، بگو مگو کردن نه تنها مشکلی را حل نمی‌‌کنید، بلکه باعث میشوید اعصابتان بدلیل دعواهایتان که گاه ادامه‌دار هم می شود، بیش از ارتکاب آن اشتباه خرد شود.

 

 بنابر این عاقلانه است که بخود بقبولانید این اتفاقات در هر خانه‌تکانی امکان ‌دارد پیش بیاید و نباید خودتان و دیگران رابه علت وقوع انها ناراحت و سرزنش کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت