روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

روشی ساده برای شستن انواع پرده

بهترین روش ها و ساده‌ترین روشهای شستن انواع پرده برای خانه تکانی رابه شما آموزش خواهیم داد . شستن انواع پرده : «پرده تور؛ پرده پارچه اي؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..» . پرده ها به دلیل این که پشت پنجره ها قرار می‌گیرند آلودگی بالایی رابه خود جذب میکنند و بهمین خاطر تمیز کردن آن همه ی ساله توصیه میشود. برای شستن انواع پرده چیکار باید کرد.

 

ما بشما همه ی روشهای تمیز کردن پرده با جنس هاي مختلف را آموزش خواهیم داد.

 

پرده هاي مختلف را چگونه بشوییم؟
پرده یکی از لوازمی که است که در دکوراسیون زیبایی خاصی به خانه می‌دهد ، از طرفی قیمت نسبتا بالایی دارد پس برای حفظ آن باید تلاش کرد. پرده‌هاي کثیف و غبار گرفته هر چند وقت یک‌بار نیاز به شستشو دارند. گاهی نیز نوع دوخت پرده ها باعث می‌شود که میکروب ها در قسمت هاي خاصی از پرده ها لانه گزینی کنند که باید هنگام شست و شو به این قسمت ها توجه ویژه اي کنید. مثلاً پرده هایي که به صورت پلیسه دوخته میشوند، زیر لایه هاي چنین آنها طبق معمول محل اجتماع میکروب هاست.

نکات مهم نظافت پرده با توجه به جنس‌ و مدل آنها
فواصل زمانی شست و شوی پرده بستگی به آلودگی محیط دارد. در شهر های آلوده به دود باید مرتب و به فاصله زمانی کم پرده را شست. چرا که اگر فواصل زمانی شستشو زیاد شود حتی پس از شستشو نیز پرده کدر میشود. بنابر این نباید گذاشت که پرده زیاد کثیف شده و بعد آنرا شست. برای شست و شوی پرده باید جنس و رنگ آنرا درنظر گرفت.

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

شست و شوی پرده هاي تور
پرده هاي تور به مرور زمان ودر اثر چندین بار شستشو ممکن است آهار خودرا از دست داده و بی حالت شوند که برای آهار دادن مجدد انها میتوان یک لیوان نشاسته را دریک لیوان آب سرد حل کرده و آنرا کمی گرم کرده تا لعاب دهد. سپس آنرا در لگن آب سرد حل کرده و تور شسته شده رابه مدت نیم ساعت در آن خیس داد سپس آنرا آویزان کرد تا خشک شود.

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

شست و شوی پرده هاي پارچه اي
بعضی از پارچه هاي پرده اي در اثر شستشو با آب خراب و بی حالت می‌شوند. بنابر این اینگونه پرده ها را باید به صورت خشکشویی شست. مانند انواع پارچه هاي مخمل، ساتن و ابریشم.

 

بعد از شست و شوی پرده باید آنرا اتو کرد. بعضی از پارچه هاي پرده اي را اگر به صورت مرطوب آویزان کنیم چروک آن از بین رفته و دیگر نیازی به اتو کردن نیست. درجه حرارت اتو باید با جنس پارچه هماهنگ باشد. برای اتو کردن پارچه هاي نایلونی باید درجه حرارت کمتر و برای اتو کردن پارچه هاي نخی و کتانی از درجه حرارت بیشتر اتو استفاده کرد.

 

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

شست و شوی پرده هاي پلیسه
برای تمیز کردن این پرده ها باید از اسفنج مرطوب شده با آب و محلول شست و شو استفاده کنید. به این صورت که اسفنج رابه همه ی قسمت هاي پرده بکشید تا کاملا تمیز شود. استفاده از این شیوه شما را از سپردن پرده به خشکشویی و پرداخت هزینه اضافه بی نیاز میکند. چوب پرده ها نیز جایگاه خوبی برای اجتماع میکروب ها به شمار می‌روند.

 

این قسمت ها را نیز با اسفنج یا برس مرطوب تمیز کنید. یکیدیگر از راه هاي تمیز کردن این نوع پرده ها، استفاده از جاروبرقی ویژه تمیز کردن مبل و رخت خواب است. به این وسیله بکار خود نیز سرعت می‌دهید. پرده را درحالی که آویزان است جارو کنید تا همه ی گرد و خاک آن گرفته شود. یادتان باشد که هیچگاه این پرده ها را برای شستن در آب فرو نبرید زیرا همه ی زیبایی چین و واچین آنها به هم میخورد و زیبایی خودرا از دست میدهند.

 

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

شست و شوی پرده هاي چوبی
تمیز کردن پرده هاي چوبی را باید با احتیاط ویژه اي انجام دهید. در مصرف آب برای تمیز کردن این پرده ها باید کاملا خسیس باشید. زیرا آب به چوب آسیب جدی می‌زند و پرده ها را از بین می‌برد.

 

با برس نرم و با آب خیلی کم، سطح این پرده ها را تمیز کنید و آنگاه بگذارید زیر نور آفتاب کاملا خشک شوند. شست و شوی این پرده ها را خیلی کش ندهید چون که رنگ براق آنها با زیاده روی در تمیز کردن، از بین می‌رود.

 

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

شست و شوی پرده هاي آلومینیومی
استفاده از اسپری تمیز کننده برای این پرده ها راهکار مفیدی به حساب می‌آید از صابون و دیگر مواد شوینده نیز میتوانید استفاده کنید. همه ی قسمت هاي پرده رابا استفاده از مواد شوینده اسپری کنید.

 

سپس با یک دستمال تمیز سطح پرده را کاملا پاک کنید. بعد از چند دقیقه دوباره همین عمل را انجام دهید تا هیچ لکه اي روی پرده نماند. با اسکاچ ها و برس هاي زبر، این پرده ها را تمیز نکنید زیرا خش دار میشوند و نمای ظاهری آنها از بین می‌رود و زیبایی خودرا از دست می‌دهند.

 

اگر در قسمت هایي لکه هاي سمج وجوددارد که به اسانی پاک نمیشوند، می‌توانید در آن قسمت ها مقداری کرم اصلاح بکشید و بعد با یک برس نرم آنرا تمیز کنید.

 

توصیه هاي کلی برای شست و شوی پرده

 

قبل از شستشو، به پشت پرده خوب نگاه کنید
_ درصورت پوسیدگی در اثر آفتاب یا کشیدگی‌هاي مختلف بهتر است آنرا عوض کنید.
_ هنگامیکه پرده هاي خانه تان را بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها از آنها، ابتدا محل هاي قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با اینکار پس از شستشو می‌توانید به اسانی گیره ها را در محل هاي قبلی وصل کنید تا فرم پرده تان به هم نریزد.

 

_ شستشو پرده‌هاي آستردار رابه خشکشویی بسپارید.
_ بجای شستن پرده‌هاي بزرگ با اتومبیل لباسشویی، آن‌ها را داخل وان خیس کنید تا آسیب نبینند.

 

_ حلقه‌هاي زنگ زده را داخل سرکه بجوشانید تا مثل قبل براق شوند. روی چوب ‌پرده‌هاي قدیمی صابون بمالید تا گیره‌ها روان از داخل آن عبور کنند.
_ پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت چروک هاي موجود در پارچه همزمان با خشک شدن آن صاف می‌شود و دیگر نیازی به اتوکشی به مدت طولانی نخواهد بود.

 

_ هر چند وقت یک‌بار برای غبار روبی، روی پرده‌ها جاروبرقی بکشید. برای پیشگیری از رفتن پرده داخل جاروبرقی، میزان مکش آنرا کم کرده، بین پرده و لوله جاروبرقی از یک صفحه پلاستیکی مشبک استفاده کنید.
_ از پرده هاي کهنه یا از مد افتاده میتوانید برای دوخت کوسن و روباشتی استفاده کنید.

 

شست و شوی پرده با دست
طبق معمول برای شست و شوی پرده هاي قابل شستشو باید آنها را در آب ولرم با پودر پاک کننده استاندارد شده به مدت یک ساعت خیس داد و سپس بطور ملایم چنگ زد و دوباره آبکشی کرد. برای شستشو پرده از صابون ملایم یا مایع ظرفشویی و برای تمیز شدن حلقه‌ها از سرکه استفاده کنید.

 

بعضی از خانم هاي خانه دار برای شست و شوی پاکیزه تر پرده استفاده از صابون هاي شستشو را توصیه میکنند و برای رفع سیاهی دوده روی پرده نیز اضافه کردن یک لیوان نفت به آبی که در آن پرده خیس داده شده را بسیار مفید می‌دانند. همچنین برای سفیدتر شدن پارچه هاي سفید میتوان از کمی مواد سفید کننده نیز استفاده کرد.

 

بدین ترتیب که پس از شست و شوی پرده مقدار معینی از محلول سفیدکننده را همراه با آب در داخل ظرفی که بهتر است از جنس پلاستیک باشد ریخته و پرده به مدت نیم ساعت در آن خیس داد و سپس آبکشی کرد. لازم به تذکر است که مواد سفیدکننده برای الیاف پارچه نیز بسیار مضر بوده و آنها را کم دوام میکند. برای معطر شدن پرده ها از نرم‌کننده لباس استفاده کنید. پس از آبکشی باید پرده رابه طور منظم روی طناب پهن کرد تا خشک شود.

 

اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده هاي خانه تان تهیه کرده‌اید و احتمال آب رفتن آنها وجوددارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان ۱ قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب و به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به صورت مچاله قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. سپس شروع به دوختن پرده کنید. اینکار برای پارچه هایي که احتمال رنگ دادن آنها وجوددارد نیز سبب تثبیت رنگ هاي موجود می‌شود.

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)
شست و شوی پرده با خودرو لباسشویی

اگر از خودرو لباسشویی استفاده می كنید. برای شست و شوی اول دستگاه را روی درجه كم مقدماتی بشویید و شست و شوی بعد را هم 2 دقیقه با درجه كم تنظیم كرده و بشویید.

 

شستشو پرده‌هاي بدون آستر را می‌توانید با خودرو لباسشویی و دمای پایین انجام دهید. پرده هاي مدل دار ، بزرگ و چند رنگ را به هیچ عنوان با خودرو لباسشویی نشویید. شستشو پرده‌هاي آستردار رابه خشکشویی بسپارید. بجای شستن پرده‌هاي بزرگ با اتومبیل لباسشویی، آن‌ها را داخل وان خیس کنید تا آسیب نبینند. برای شست و شوی پرده با خودرو لباسشویی باید از درجه آب ولرم استفاده کرد. بهتر است که از درجه خشک کن استفاده نشود.

روشی ساده برای شستن انواع پرده (پرده تور؛ پرده پارچه ای؛ پرده پلیسه؛ پرده چوبی و ..)

نکاتی برای شستن پرده:
پرده هاي نخی را قبل از شستن به مدت 15-10 دقیقه در آب سرد یا ولرم خیس كنید تا گرد و غبار جمع شده بر روی آن جدا شود. پرده رابه آرامی بلند كنید. آب كثیف را خالی نمایید. سپس پرده را در محلول كف صابون ولرم و غلیظ بشویید. البته با ملایمت سعی كنید كه آنرا به هیچ عنوان نچلانید. سه بار پرده رابا آب ولرم آبكشی كنید.

پرده را قبل از اینكه كاملاً خشك شود، وقتی كمی نمدار است اتو بزنید. اتو را از پشت به موازات الیاف طولی آن بكشید.

 

حتماً بخوانید:

مدل های جدید پرده خانگی و اداری

مدل پرده های زیبا برای خانه های زیبای شما

روش های کاربردی برای زیبا کردن پرده خانه

منابع : zanrooz.com – 7ganj.ir

جدیدترین مطالب سایت