آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو

مجموعه : سلامت مو
آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو

آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو 

شامپوهای گیاهی همیشه جواب گوی سلامت موهای شماست در ادامه با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو  سایت تالاب را دنبال کنید.

 

استفاده از شامپوهای گیاهی که مناسب برای موهای مختلف هستند می تواند معجزه طبیعت برای موهای شما باشد که زیبایی و لطافت را به موی شما می دهد. هنگام نظافت موها باید نوع آن را درنظر داشت و همین طور شامپوی مناسب برای شست وشو را انتخاب کرد. مهم تر اینکه روش شست وشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه بر بهداشت بتوانید پوست سر و موها را به حالت دلخواه کنترل کنید.

 

می دانیم که حالت مو در افراد مختلف متفاوت است اما واقعیت این است که موها تنها در ۳ گروه دسته بندی می شوند؛ موهای چرب، موهای معمولی و موهای خشک. اگر شما تا به حال فکر می کردید که هر سه این حالات را به یک نوع باید شست، سخت در اشتباه بوده اید.

 

اگر به برچسب شامپوها دقت کرده باشید، روی آنها نوشته شده مخصوص موهای چرب، خشک، معمولی یا آسیب دیده و رنگ شده. این ویژگی ها را براساس ترکیبی از سورفاکتانت ها و مواد نرم کننده، به دست می آورند تا هر کس بتواند براساس نوع مو، شامپوهای مخصوص آن مو را انتخاب کند. در اینجا می خواهیم کمی برای تان از شست وشوی موها بگوییم و اینکه آیا واقعا شامپوهای گیاهی اثربخشی بیشتری دارند؟

 

آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو

موهای چرب را چنگ نزنید

پوست سر بیشتر مردم چرب است اما پوست برخی چربی کمتری دارد و برخی بیشتر که تا حد زیادی بستگی به رفتار فرد با موهایش دارد. این نوع موها را فقط یک روز در میان بدون چنگ زدن، ماساژ دادن و برس کشیدن باید شست و شو داد تا غدد چربی کف سر تحریک نشوند؛ به این طریق که موها را در کف دست ها قرار داده و به طور دورانی پوست سر را بشویید بی آنکه ناخن ها یا نوک انگشتان با پوست سر تماس حاصل کند.

 

شامپوی موی چرب
دو دست شست وشو در هر بار استحمام کافی است؛ بعد از زدن شامپو، با آب ولرم یا حتی آب کمی سرد موهای تان را کاملا آبکشی کنید. یادتان باشد شامپویی با PH 7-6 و بیشتر یا شامپوی مخصوص موهای چرب را استفاده کنید. موهای چرب نیاز به مواد نرم کننده ندارند چون این مواد، چربی موها را بدتر می کنند.

 

آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو

موی خشک دارید از آب داغ استفاده نکنید

افراد کمی هستند که پوست کف سرشان خشک است و از خشکی بیش از اندازه موها رنج می برند؛ برای این نوع از موها نیز شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک توصیه می شود. در این افراد تعداد دفعات شست وشو باید به حداقل کاهش یابد و اکیدا از شست وشو با آب داغ پرهیز شود، ضمنا از حجم مناسب شامپو هنگام شست وشو استفاده شود.

 

استفاده از شامپوهای کرمی یا روغن ها و کرم های تقویت کننده مو برای موهای خشک توصیه می شود. یادتان باشد شما هم باید بسیار آرام و بدون چنگ زدن و برس کشیدن موها پوست سر را بشویید.

 

موهای معمولی؛یک روز در میان
برای شست وشوی موهای معمولی، که پوست سر نه چرب و نه خشک است، بین روش شست وشوی موهای چرب و خشک عمل می شود. برای نگهداری این نوع مو بهتر است از شامپوهای مناسب برای موهای معمولی استفاده شود و به صورت یک روز درمیان شست وشوی مو صورت پذیرد. موقع شست وشو

 

باید موها را در کف دست ها قرار داد و به طور دورانی پوست کف سر را شست. این روش شست وشو یک قانون کلی است و کسانی که از این روش پیروی کنند حداقل از نظر شست وشو ریزش غیرطبیعی نخواهند داشت.

 

موی آسیب دیده به دنبال اسیدیته شامپو
اگر موهای شما بر اثر مواد مختلف مثل مواد مش یا فر یا به هر دلیل دیگری، آسیب دیده یعنی بر اثر دستکاری بیش از حد دچار تخریب شده و پیوندهای گوگردی ساختمان آن تغییر کرده به طوری که دارای خشکی، زبری و عدم استحکام است، بهتر است به اسیدیته شامپو دقت کنید. اسیدیته شامپوها بین قلیایی متوسط تا اسیدی سبک تنظیم می شوند.

 

شامپوهای خنثی یا شامپویی با اسیدیته سبک یعنی شامپوهایی با ۶PH تا ۷ مو را کمتر متورم کرده و لایه خارجی کوتیکولی مو را کمتر به هم می ریزد.

 

آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو

چقدر شامپو استفاده کنیم؟

این بستگی به حجم موهای هر فردی دارد. مثلا آقایان که موی کوتاه تری دارند، حتی یک بار شامپو کردن هم برای شان کافی است اما خانم هایی که موهای شان بلند است معمولا با بار اول شامپو کردن، تنها آلودگی های سطحی از موهای شان پاک می شود و شاید لازم باشد که یک بار دیگر هم به موهای خود شامپو بزنند تا بتوانند احساس تمیز شدن موها را خوب درک کنند.

 

شامپو بچه برای حساس ها
شامپوهای بچه ها حالت قلیایی ندارند و بیشتر اسیدی هستند، به همین دلیل برای پوست لطیف بچه ها، آزاردهنده نیستند. حالا کسانی هم که پوست و موی حساسی دارند و پس از هر بار شست وشوی مو با شامپوهای معمولی دچار خارش و خشکی پوست سر و موهای شان می شوند، می توانند از شامپوی بچه استفاده کنند.

 

شامپو چند دقیقه روی موها بماند؟
اصلا ضرورتی ندارد که شامپو روی مو باقی بماند. همان زمانی که برای شست وشوی موهای تان با ماساژ دادن شامپو روی آن صرف می کنید، کافی است و دیگر نمی خواهد شامپو را روی سرتان نگه دارید. اما کاندیشنرها باید مدت کمی روی مو بمانند و بعد آبکشی شوند. درمورد شامپوهای درمانی نیز لازم است شامپو به مدت ۵-۳ دقیقه برای اعمال اثر دارو روی سر باقی بماند و سپس آبکشی شود.

 

چقدر شامپوی چندکاره موثر است؟
اگر موهای تان به نرم کننده احتیاج دارد از یک حالت دهنده پس از شامپو استفاده کنید نه از یک شامپوی حاوی حالت دهنده. چراکه مشکل است یک شامپو ۲ عمل کاملا متضاد را با هم انجام دهد؛ موها را تمیز کند و در عین حال لایه ای روی موها باقی بگذارد. به علاوه این پسمانده ها روی مو تجمع پیدا کرده

 

و تشکیل چربی (Gareasis) می دهد. علاوه بر اینها گمان نکنید شامپویی که «غنی» و «غلیظ» تبلیغ شده، بهتر است. هدف تولیدکنندگان از افزودن مواد سفت کننده یا نرم کننده به فرآورده های خود و غلیظ و غنی کردن آنها، زیباتر کردن شکل ظاهری فرآورده و بازاریابی آنهاست.

 

استفاده از شامپوهای گیاهی بهتر از شامپوهای شیمیایی است؟
این یک باور و ادعای علمی نیست چون شامپوهای گیاهی هم دارای ترکیبات شیمیایی هستند. بد نیست بدانید که عصاره گیری از گیاهان به منظور تولید شامپو هم با روش های شیمیایی صورت می گیرد، ضمن اینکه شیمیایی بودن یک محصول، به خودی خود مذموم نیست و این کار (تهیه محصولات شیمیایی) هم یک نوع علم محسوب می شود.

 

آیا شامپوی سیر برای درمان ریزش مو مفید است؟
همه ما می دانیم که سیر، برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند کاهش قند یا چربی خون مفید است. اما متاسفانه ما عادت داریم که یک ماده را همه کاره کنیم تا کارمان راحت شود! در مورد شامپوی سیر هم همین حالت وجود دارد. مصرف این شامپو ضرری ندارد اما فایده چشمگیری هم برای استفاده از آن گزارش نشده است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، برای اثبات اثربخشی یک کالا مانند شامپوی سیر، باید آزمون های علمی کافی صورت بگیرد تا بتوان آن را تایید کرد.

 

شامپوهای نارگیل، زیتون و بادام برای موهای خشک است؟
بله. به طور کلی این نوع از شامپوها می توانند برای افرادی که موهای خشکی دارند، مورد استفاده قرار بگیرند. برای پیشگیری از سرعت افزایش موخوره فقط لازم است موها از آن حالت خشکی شدید، خارج شوند و روش این کار (استفاده از روغن یا شامپو) دیگر به سلیقه و میل افراد بستگی دارد.

آشنایی با شامپوهای گیاهی مناسب برای سلامت مو

کدام شامپوی گیاهی برای کدام مو؟

کسانی که موهای شان رطوبت کافی ندارد، می توانند برای حفظ رطوبت مو از شامپوی آلو ورا استفاده کنند یا آنهایی که موهایی زبر و خشن دارند، می توانند مصرف شامپوی آووکادو را برای نرم کردن موها تجربه کنند. شامپوی فلفل هم برای آن دسته از افرادی که پوست سر و موهای شان بیش از اندازه چرب است، می تواند مفید باشد چراکه تاحدی چربی پوست سر و مو را کاهش می دهد.

 

حنا و شامپوی حنا برای تقویت موها مفید است؟
 به گزارش تالاب حنا به شرطی برای مو خاصیت دارد که تمیز و عاری از هرگونه آلودگی محیطی و قارچی باشد. اگر مواظب باشید که حنای تان آلوده نباشد و پوست و موی شما را مبتلا به انواع ناراحتی های قارچی نکند، استفاده از آن اشکالی ندارد. شامپوی حنا هم که چون در محیط استاندارد کارخانه تهیه می شود، آلودگی خاصی ندارد و شما می توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید.

 

شامپوی بابونه برای جلوگیری از خارش موها مفید است؟
بله. به نظرم مطالعاتی هم برای اثبات این مسئله صورت گرفته و اثر ضد خارش بابونه و شامپوی آن مورد تایید قرار گرفته است.

 

شامپوی جنسینگ جلوی سفید شدن موها را می گیرد؟
خیر. ادعا در مورد اثربخشی شامپوی جنسینگ یا قرص و شامپوی سلنیوم که می گویند جلوی سفید شدن موها را می گیرند، هنوز به اثبات نرسیده بنابراین نمی توان آن را تایید کرد.

جدیدترین مطالب سایت