علت و درمان ریزش مو در کودکان (روش های سریع درمان ریزش مو)

مجموعه : سلامت مو
علت و درمان ریزش مو در کودکان (روش های سریع درمان ریزش مو)

روش های سریع درمان ریزش مو

جهت یافتن علت ریزش موی کودک این مقاله مهم و با ارزش را حتما مطالعه نمایید . در اینجا روش هایی برای تشخیص و درمان انواع ریزش موی کودکان ارائه شده است .

 

در صورت ریزش موی کودک حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا درمان دقیق و بهتر صورت گیرد. این مطلب جهت اطلاعات بهتر شما گذاشته شده است و جهت درمان باید حتما به پزشک متخصص مو مراجعه نمود.

 

علت ریزش مو کودک چیست؟

كمتر اتفاق مي‌افتد كه كودكان موهاي سرشان را از دست بدهند اما در نوزادان اولين موهاي كركي غالباً بعد از تولد مي‌ريزند و رشد بعدي ممكن است طول بكشد بنابراين كودك شما ممكن است تا چند ماه طاس به نظر برسد همچنين شيرخواران از طريق سائيدن موهاي پشت سرشان با بالش دچار ريزش مو مي‌شوند در نتيجه محلهاي سفيد و بي‌مو در پشت سر انها ديده ميشود اين امر بخاطر ان است كه موهاي طفل هنوز به طور محكم در داخل پوست جاگرفته است و با كمي اصطكاك دچار ريزش ميشود.

گروه سلامت تالاب: شايعترين علت ريزش مو در كودكان بزرگ تر عفونت قارچي پوست سر موسوم به كچلي است دراين حالت لكه‌های حلقه‌ايي بدون مو و بسيار خارش دار و به رنگ صورتي يا خاكستري كه در ان پوسته‌هايي نيز مشاهده ميشود.

 

به نظر مي‌ايد از ديگر علتهاي بي‌موئي در كودكان موخوره يا Alopecia areata ميباشد دراين عارضه لكه‌های گرد و بي مو ناگهان ظاهر ميشوند و ظرف چند ماه موهاي نازك سفيد از ان سر در مي‌اورند و سپس موهاي طبيعي مي‌رويند برخي از كودكان بخاطر تيكهاي عصبي يا خلق و خوهاي مخصوص، وادار به كشيدن، تاب دادن و شكستن موهايشان ميشوند. اين بيماري كه تريكوتيلومانيا يا وسواس كندن مو ناميده ميشود اغلب زمانيكه كودك بر روي چيزي متمركز ميشود بدتر ميشود.

 

ریزش مو در کودک آيا خطرناك است؟

از دست دادن مو طبق معمولً خطرناك نيست و هر چند كودك نسبت به ان نگران باشد اما بالاخره رشد موها دوباره آغاز خواهد شد.

 

 

ابتدا چه كار بايد بكنيد؟

1- هر گونه لكه‌ای روي پوست سر كودك را بررسي كنيد. اگر پوست به شكل خاكستري يا صورتي و پوسته پوسته باشد نشانگر كچلي است در غير اين صورت ممكن است كودك شما دچار موخوره «آلوپسي آرئاتا» شده باشد.

 

2- توجه كنيد آيا كودكتان به تيكهاي عصبي كشيدن يا تاب دادن موهايش هنگام تمركز دچار است.


آيا در ریزش مو در کودکان مشورت با دكتر لازم است؟

اگر به كچلي مشكوك هستيد هر چه زودتر با دكتر تماس بگيريد زيرا مسري است البته بوسيله دارو براحتي درمان ميشود و اگر درباره علت لكهاي بي ‌مويي بر سر كودك و يا وجود تيك نگران هستيد هر چه زودتر به دكتر مراجعه كنيد.

 


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟

دكتر به درمان علت اصلي بيماري خواهد پرداخت اگر كودكتان كچلي داشته باشد يك پماد ضد قارچ براي پوست و قرص براي پوست سر تجويز مي‌كند.

 

اگر علت ان موخوره يا آلوپسي آرئاتا باشد بشما مي‌گويد كه هيچ درماني ندارد و اين عارضه موقتي است.

 

شما چه كمكي مي‌توانيد به درمان ریزش مو کودک بكنيد؟

اگر كودك دچار كچلي است تا زمان التیام يافتن وي را از رفتن به مدرسه باز داريد.

 

اگر كودك از كچلي ناراحت است كلاهي براي او تهيه كنيد. از نظر رشد مجدد مو همواره و به طور منظم كودكتان را معاينه كنيد و كاري كنيد كه خودرا نبازد.

 

گروه سلامت تالاب: نسبت به واقعه خونسرد باشيد با ان مانند يك بيماري معمولي برخورد كنيد. معلم كودك را از قضيه مطلع مي‌سازيد تا از مورد تمسخر قرار گرفتن وي توسط همكلاسيهايش جلوگيري كند.

 

اگر كودك موهايش را زياد دستكاري مي‌كند كاري نكنيد متوجه ناراحتي شما از اين بابت شود. خيلي ارام و بموقع وی را از اين عمل منصرف كنيد و حتما‌ از خستگي بيش از حد يا اضطراب او جلوگيري كنيد تا تيكهاي وي بدتر نشود.

علت و درمان ریزش مو در کودکان (روش های سریع درمان ریزش مو)

ریزش مو کودک در اثر عفونت قارچی

عفونت قارچی یا تینه کپیتیس، بیماری قارچی است که با عفونت سطح پوست سر، ابرو و مژه‌ها همراه است. کودکان مبتلا به بیماری عفونت قارچی طبق معمول ریزش مو های تکراری یا مو های خرد شده در بالای سطح سر را دارند.

 

قسمت‌ها و تکه‌های‌ بدون مو طبق معمول گرد یا بیضی و اغلب نامنظم هستند. گاهی اوقات دیده می شود که موها دقیقا روی پوست خرد می شوند و به شکل نقاط سیاهی روی پوست سر به نظر می آیند.

 

تشخیص ریزش مو کودک
تشخیص بیماری ریزش مو در اثر عفونت قارچی در درجه اول براساس ظاهر پوست سر است. این بیماری کودکان زیر سن بلوغ را بیشتر درگیر می کند و براساس نوع قارچ درجه التهاب، عفونت و پوسته‌ریزی متفاوت خواهد بود.

 

اگر دکتر به این نوع ریزش مو در کودک مشکوک شود، آزمایش‌های‌ میکروسکوپی تجویز می کند تا به تشخیص خود مطمئن شود.

 

درمان ریزش مو کودک

بیماری عفونت قارچی با یک داروی ضد قارچ به مدت هشت هفته به علاوه شامپوی مخصوص قابل درمان است. این شامپو دو تا سه بار در هفته باید استفاده شود.

این بیماری متاسفانه مسری است، بنابر این کودک بدون درمان نمی تواند به مدرسه یا مهدکودک وارد شود. اگر کودک به مدرسه میرود و البته تحت درمان دارویی قرار دارد، نیازی به ممانعت از ورود او به مدرسه نیست.

علت و درمان ریزش مو در کودکان (روش های سریع درمان ریزش مو)

روش های سریع درمان ریزش مو

 

ریزش مو کودک در اثر سندرم آناژن

 عارضه ي سندرم آناژن از حدود 6 ماهگی تا 6 سالگی ممکن است کودک را درگیر کند. سندرم آناژن در کودکان با مو های طلایی و روشن بیشتر دیده می شود.

اتفاقی که دراین سندرم می‌افتد این است که والدین ابراز می کنند مو های فرزندشان خیلی آسان و بدون درد به شکل دسته‌ای کنده می شود. البته پوست سر دراین عارضه طبیعی است.

 

تشخیص ریزش مو کودک
به نظر می رسد مو‌ها دراین اختلال در قسمت پشت سر ودر ناحیه نزدیک گردن رشد نکرده‌اند و بیشتر باعث ریزش موی منطقه‌ای میشوند. بنابر این ممکن است با بیماری‌هایي مانند ریزش موی سکه‌ای و تریکوتیلومانیا اشتباه شود.

 

درمان ریزش مو کودک
درمان  سندرم آناژن تنها توسط دکتر متخصص و استفاده از داروهای مخصوص انجام میشود. اما به طور کلی نگران‌کننده نیست و درمان کامل اتفاق می‌افتد.

ریزش مو کودک در اثر استرس

ریزش مو دراین کودکان به صورت تکه تکه و مو های شکسته شده با طول‌های‌ متفاوت است. این حالت ممکن است بدلیل این باشد که کودک در دسترس استرس‌های‌ زیادی قرار دارد. استرس‌هایي مانند طلاق والدین، از دست دادن والدین یا پدر بزرگ و مادربزرگ، بدنیا آمدن خواهر و برادر دیگر و… .

 

تشخیص ریزش مو کودک

در اغلب موارد گرفتن شرح حال کامل از بیمار و بررسی مسائل و مشکلات میتواند دکتر رابه تشخیص قطعی برساند. البته در راه تشخیص باید والدین نیز نقش داشته باشند و شرایطی را کودک در ان قرار دارد، خوب شرح دهند.

 

درمان ریزش مو کودک
اگر متوجه این نوع ریزش مو در کودک خود شدید، سعی نکنید وی را سرزنش کنید، زیرا سرزنش سودمند نیست، بلکه علت دقیق استرس کودک را تشخیص داده و نسبت به رفع ان اقدام کنید.

 

ریزش مو کودک در اثر اختلال  وسواسی جبری

از حدود 12-10 سالگی ممکن است کودک به طور ناخودآگاه اقدام به کندن مو های خود کند. مناطق ریزش نامنظم با حدود مشخص همراه با شکستگی یا ساییدگی تنه مو و خراشیدگی پوست سر است.

 

گروه سلامت تالاب اختلال وسواسی جبری دراین کودکان يكي از علل اين عارضه است كه با تعدیل رفتار و مشاوره روانپزشکی التیام مي‌‌یابد. ضایعات تکه‌ای و به صورت مو های خرد شده در اندازه‌های مختلف در سطح ان است.

 

برخی کودکان مبتلا به تریکوتیلوماینا، دچار تریکوفاژی نیز مي‌‌شوند، که عبارت است از کندن موها و سپس خوردن انها که پس از مدتی گلوله‌‌های مو در معده این کودکان انباشته میشود. چنانچه این آسیب‌ها طولانی نباشد، با درمان، موها قابل برگشت خواهد بود.

 

تشخیص ریزش مو کودک
پیش آگهی این نوع ریزش مو در کودکان خوب است. چون در اغلب موارد کودک تحت یک استرس روحی_ روانی استیا مبتلا به بیماری‌های‌ روانپزشکی مثل وسواس، افسردگی و… است.

 

درمان ریزش مو کودک
اولين قدم در درمان اين نوع ريزش مو، مراجعه به روانپزشك يا مشاور و درمان استرس كودك است.

 

ریزش مو کودک در اثر اختلالات هورمونی

كودكاني كه از اختلال عملکرد تيروئيد رنج مي‌برند، اغلب به ريزش مو دچار مي‌شوند. وقتي كه غده تيروئيد کودک پرکار یا کم کار است، سوخت‌وساز بدن نامنظم مي‌شود.

 

 تشخیص ریزش مو کودک
با يك آزمايش خون ساده مي‌توان اختلال عملکرد تيروئيد را تشخيص داد. توجه داشته باشيد كه به‌طور كلي موهاي نوزادان پس از تولد دچار ريزش مي‌شود و موهاي جديدي جايگزين ان مي‌شود و اين امر كاملا طبيعي است. بيش از حد شانه زدن يا شستن موها نيز موجب شكستگي و تضعيف ريشه موها مي‌شود.

 

درمان ریزش مو کودک
هرگاه كودك شما دچار ريزش مو شد وحشت نكنيد چرا كه در اكثر موارد اين شرايط موقتي خواهد بودو پس از مدت كوتاهي برطرف مي‌شود. فقط كافي است پيگير باشيد و البته اصول اوليه بهداشت رابه كودكان خود بياموزيد.

علت و درمان ریزش مو در کودکان (روش های سریع درمان ریزش مو)

 

ریزش مو کودک در اثر آلوپسی

بروز ناگهانی تکه‌های‌ گرد و بیضی طاسی روی سر به نام آلوپسی مشهور است. این تکه‌ها کاملا صاف و بدون مو و بدون التهاب و پوسته هستند. بیماری  آلوپسی  طبق معمول ظرف یک شب یا حداکثر چند روز ظاهر میشود. در آلوپسی سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو حمله می کند.

 

تشخیص ریزش مو کودک
حدود پنج درصد از کودکان مبتلا به آلوپسی‌آره‌تا فرم پیشرفته‌تری از بیماری را نشان می دهند که شامل از دست رفتن همه ی مووهای سر است. برای تشخیص این بیماری آزمایش خاصی وجود ندارد و متخصصان پوست اغلب این بیماری رابا رد سایر علل طاسی و بررسی‌ تکه‌های‌ طاسی از نزدیک تشخیص می دهند. البته آزمایش کشیدن موها در اطراف ضایعه کمک‌کننده است.

 

اگر موها به اسانی کنده شود، نشان میدهد ضایعه فعال بوده و باید منتظر ادامه طاسی بود اما به طور کلی درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. هرچند از برخی داروها برای رویش مجدد مو استفاده می شود اما این داروها از ایجاد ضایعات جدید پیشگیري نمی کند.

درمان ریزش مو کودک

اگر ریزش مو در حد یکی دو تکه کوچک باشد و تکه‌ها به هم متصل نشده و ناحیه وسیعی را در برنگرفته باشند، به اسانی قابل درمان است اما در صورتی که این ریزش منتشر شده باشد و مو های ابرو و مژه و بدن را نیز درگیر کرده باشد، درمان به سختی انجام می شود اما به طور کلی با درمان مناسب درصد بالایی از بیماران تمامی مو های از دست رفته خودرا ظرف مدت یکسال باز‌می یابند.

 

البته در برخی بیماران این بازگشت زودتر اتفاق می‌افتد. این کودکان باید فقط و فقط تحت نظر متخصص پوست درمان شوند. (درمان ریزش مو کودک را جدی بگیرید)

 

امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد شما می توانید از دیگر مقالات ما در مورد ریزش مو در پایین مطلب دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت