پنج نكته مهم برای كمك به حفظ موها

مجموعه : سلامت مو
پنج نكته مهم برای كمك به حفظ موها

کمک به سلامت مو و جلوگیری از ریزش موها

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد برای مثال بعضی بیماریها و یا مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو می‌شوند.

 

اما ریزش مو ممكن است عامل ژنتیكی داشته باشد و از یكی از والدین به ارث برسد.

 

هرچند مو از سلولهای مرده تشكیل شده است اما در ظاهر انسان تاثیر مهم و قابل توجهی دارد و البته یك فاكتور با اهمیت در زندگی انسان محسوب می‌شود. متاسفانه برخی از محصولات آرایشی و به اصطلاح بهداشتی بیش از این كه به موها سودی برسانند برای آنها مضر هستند و این ضرر گاهی تا سالهای سال باقی می‌ماند.

 

استفاده از مواد نفتی مانند پارافین و یا روغنهایی كه هیچ كس به جز تولید كننده آنها از تركیبات و محتوای این مواد مطلع نیست مانند واكس‌ها و كرم‌های مو برای برخی افراد بخصوص جوانان عادت و گاهی حتی به یك ضرورت تبدیل شده است و نكته جالب این است كه این مصرف كننده‌ها توقع ریزش و یا سفید شدن موهایشان را هم ندارند در حالی كه استفاده از این مواد هیچ خاصیتی برای موها ندارد.

 

از سوی دیگر، مصرف مواد غذایی فاقد كیفیت مانند چیپس و پفك و سایر تنقلات از این قبیل و یا غذاهای ناسالم مانند فست فودها و غذاهای چرب و سرخ كرده فاكتور دیگری است كه سب تشدید ریزش موها شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

 

این قبیل خوراكی‌ها هیچ بار تغذیه‌ای ندارند و بدن را با كمبود ریز مغذی‌ها مواجه می‌كند. یكی دیگر از عوامل موثر و مهم ریزش و ضعف موها استعمال دخانیات است.

 

كشیدن سیگار باعث جمع شدن چربی زائد در حول پیاز مو شده و مانع رسیدن مواد غذایی به آن می‌شود. یكی از چاره‌های مقابله با ریزش مو مصرف برنج به طور صحیح است كه البته كمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود كه برنج را با سبوس مصرف كند چون برنج با سبوس حاوی ویتامین‌های گروه ب است كه تاثیر مفیدی برای رشد و حفظ موها دارد.

 

حفظ موها

در این مقاله به پنج نكته مهم برای كمك به حفظ موها و پیشگیری از ریزش مو اشاره شده كه رعایت آنها می‌تواند سودمند باشد:

 

1- سعی كنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده كنید. به این منظور خوردن سبزیجاتی چون كرفس، جعفری، كاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود. گفتنی است اسفناج علاوه بر خاصیت تقویت كنندگی رنگدانه‌های مو یك منبع غنی از آهن است كه باعث تقویت استخوانها، ناخن‌ها و موها می‌شود. اسفناج به تنهایی در بدن جذب پایینی دارد و باید برای اثرگذاری بیشتر همراه با آبلیمو و یا ماست مصرف شود.

 

2- پس از حمام كردن اگر موهای شما خشك و پرحجم می‌شوند به جای ژل كه باعث خفه شدن مو می‌شود از روغنهای مفید و سالم گیاهی استفاده كنید. بعلاوه به خاطر داشته باشید كه هیچ روغنی نباید بیش از 3 ساعت روی سر بماند و پس از آن باید به خوبی شسته شود.

 

3- حنا برای مو گیاه مفیدی است اما تاثیر خود حنا با شامپوهای آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اگر رنگ حنا به نظرتان ناخوشایند است می‌توانید از گیاهان بی‌رنگ كننده استفاه كنید.

 

4- سبوس برنج نیز گیاه بسیار مفیدی است كه می‌توان از دم كرده آن به جای چای برای تقویت موها استفاده كرد.

 

5- از تماس گرد و خاك و دود زیاد به موها خودداری كنید كه دشمن مو هستند.

 

در پایان نیز توصیه می‌شود؛ حتی الامكان به جای شانه پلاستیكی از شانه چوبی استفاده كنید. تا حد امكان از سشوار استفاده نكنید و در صورت ضرورت حرارت آن بسیار كم باشد. بعلاوه از شانه كردن موها در حمام بپرهزید.

 

جدیدترین مطالب سایت