اثرات مضر خوابیدن با آرایش

مجموعه : سلامت پوست
اثرات مضر خوابیدن با آرایش

علت پاک کردن آرایش قبل از خواب

زمانی که از مهمانی و نیز مراسمی برمی گردید آرایش خود را پاک نماییدکه باعث مشکلات و مریضی هاي پوستی نشوید رفتن به رختخواب بدون پاک کردن آرایش میتواند اثرات واقعا زیان آوری داشته باشد

 

به گزارش تالاب:لازم نیست حتما متخصص پوست باشید تا درک کنید که وقتی با آرایش میخوابید چه عواقب وحشتناکی دارد. شاید فکر کنید، همین حالا خسته هستم، دیگر دیروقت هست و …، حالا چه می شود یک‌بار بدون این که صورتم را تمیز کنم بخوابم؟ واقعیت این هست که خیلی اکثر از آن چه فکرش را بکنید در حق پوست‌تان ظلم می کنید. رفتن به رختخواب بدون پاک کردن آرایش و شستن صورت، چیزی هست که می تواند اثرات واقعا زیان آوری داشته باشد.

 

منافذ پوست‌تان مسدود می‌شود

خوابیدن با آرایش، قاتل منافذ پوست شماست. تعداد زیادی از محصولات آرایشی حاوی عناصری چون سیلیکون میباشند که منافذ پوست را مسدود می کند.

 

وقتی حفره‌ها و منافذ پوست بسته میشوند، پوست‌تان پُر از چاله و چوله خواهد شد! اگر مستعد آکنه هم باشید، حتی می تواند موجب بروز جوش و آکنه هم بشود. در واقع شما با غافل شدن از پاکسازی پوست‌تان از هر گونه آرایش، خیلی مفید میتوانید به پوست‌تان ضرر برسانید!

 

جوش می‌زنید

پوست ما همۀ وقت در حال فعالیت هست، درست مثل قلب که هرگز از تپش بازنمی‌ایستد. پوست ما هم مثل اندام‌هاي درونی بدن، همۀ وقت در حال کار و فعالیت هست. پوست از آب، پروتئین، لیپید و مواد معدنی و شیمیایی مختلف ساخته شده هست. ضمنا پوست، پُر از منافذ هست که به ما اجازه‌ي عرق کردن و ترشح چربی می دهد که یک نرم کننده‌ي طبیعی بوده و پوست را مرطوب کرده و سلول‌هاي مرده و سایر آلاینده‌ها را از پوست جدا می کند.

 

وقتی شما آرایش میکنید، حفره‌ها را می‌بندید و مانع ترشح چربی می شوید که میتواند کم کم زمان باعق بزرگتر شدن منافذ و بروز آکنه و جوش بشود. فشار مکانیکی صورت بر روی بالش هم می تواند مواد آرایشی را وارد فولیکول‌هاي مو کند و منجر به بسته شدن منافذ شود. وقتی این پیامدها را بدانید، دیگر چند دقیقه دیرتر خوابیدن و تمیز کردن صورت و بهرهگیری از یک کرم شب مناسب دیگر دردسر به نظر نخواهد رسید، اینجور نیست؟

 

به سلول‌های پوست‌تان آسیب می‌زنید

سلول‌هاي پوست هم با باقی گذاشتن آرایش روی صورت آسیب می بینند. آرایش می تواند آلاینده‌هاي محیطی و رادیکال‌هاي آزادی راکه به سلول‌هاي پوست آسیب میزنند، جذب پوست کند، کلاژن پوست با جذب این آلاینده‌ها آسیب جدی دیده و منجر به پیری زودرس پوست خواهد شد. بنابراین کانسیلرهای پای چشم‌تان نه تنها منافذ پوست ظریف و حساس این قسمت از صورت‌تان را مسدود می کند، بلکه زودتر هم پیرتان میکند.

 

طروات پوست‌تان از دست می‌رود

چه کسی هست که دوست نداشته باشد پوستی شاداب و جوان و سرحال داشته باشد؟ اگر از روشن کننده‌هاي پوست یا رژگونه برای روشن و درخشان‌تر جلوه دادن پوست‌تان بهرهگیری میکنید، ایرادی ندارد اما خوابیدن با این مواد می تواند تاثیری کاملا معکوس داشته باشد. پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن هست و عملکردهای حیاتی برای بدن ما دارد، مثل تعریق، برونریزی لیپید، ترمیم زخم‌ها و تنظیم دمای بدن.

 

بنابراین حتما باید پوست خود را مرتبا پاکسازی و لایه برداری کنید و فکر خوابیدن با آرایش صورت را هم از سر بیرون کنید! وقتی سلول‌هاي مرده‌ي پوست، چربی و مواد آرایشی، منافذ را پُر میکنند، پوست نمیتواند نفس بکشد و دچار خفگی میشود، در نتیجه جوش‌هاي سرسیاه و کومدون‌ها بوجود می آیند. همۀ‌ي این اتفاق‌ها می تواند پوست را بی‌روح و مرده جلوه بدهد. پس واقعا مهم نیست چقدر خسته و خواب آلود هستید، لطفا اول صورت‌تان را بشویید و بعد بخوابید!

 

فرایند تنفس‌ پوست مختل می‌شود

بدن ما وقتی که در خواب هستیم، خودش را احیا بازسازی می کند. پوست هم طبیعتا در خواب، بهتر میتواند خودش را ترمیم کند، بنابراین مهم هست که در زمان خواب، هیچ آرایشی روی صورت باقی نماند تا منافذ بتوانند چربی ترشح کرده و از پوست در مقابل رادیکال‌هاي آزاد در هوا، محافظت کنند. اگر مواد آرایشی را روی صورت باقی بگذارید، این پروسه‌ي بسیار مهم، مختل خواهد شد.

 

یک شب با آرایش خوابیدن، تعادل ظریف پوست‌تان را بهم زده و بیمارش میکند. اگر منافذ پوست مسدود باشند، پوست نمی تواند نفس بکشد و در نتیجه خودش را ترمیم نمی کند. چربی موجود در منافذ، تجمع پیدا کرده و تبدیل به باکتری می شوند که این هم میتواند مشکلات پوستی گوناگونی ایجاد کند. بعد از یک شب خوابیدن با آرایش روی صورت، به یک هفته وقت نیاز خواهید داشت تا پوست‌تان به اوضاع سابق خود برگردد و مجددا تعادلش را به دست بیاورد. یک هفته؟! ارزشش را دارد؟

 

پوست‌‌تان زودتر چروکیده خواهد شد

پیری زودرس! خوابیدن با آرایش، بسته شدن منافذ، خشکی پوست، حساسیت پوست و …، عواملی میباشند که در کنار هم زودتر پیرتان می کنند. خوابیدن با آرایش یعنی این که اجازه می دهید این مواد به پوست‌تان نفوذ کنند و کلاژن پوست‌تان را نابود کنند. اگر کلاژن به خوبی ساخت نشود، پوست‌تان زودتر از زمان طبیعی‌اش دچار چین و چروک شده و چروک‌هایي که هم اکنون روی پوست میباشند اما ممکن هست عمده ظاهر نباشند، عمیق‌تر خواهند شد.

 

پوست‌تان خشک خواهد شد

باقی گذاشتن آرایش روی صورت در طول شب، موجب زبری، پوسته شدن و خشکی پوست خواهد شد، حتی اگر صبح به محض بیدار شدن صورت خود را بشویید. اگر شب گذشته از خواب صورت خود را از آرایش پاک کرده و مفید بشویید و با یک مرطوب کننده‌ي مناسب که مثلا حاوی آلوئه‌ورا هست مرطوبش کنید، پوست‌تان فرصت خوبی برای ترمیم و بازسازی خودش در طول شب خواهد داشت. باقی گذاشتن آرایش، این فرصت را از پوست‌تان میگیرد و موجب خشکی آن می شود. پوست خشک، یعنی کمبود انعطاف پذیری آن، و نداشتن انعطاف پذیری هم یعنی چین و چروک‌هاي عمیق‌تر.

 

رنگ پوست‌تان کدر و تیره خواهد شد

عدم مراقبت کافی از پوست میتواند آن را تیره و ناهموار جلوه بدهد. خوابیدن با آرایش باعث می شود پوست، عوامل لازم برای مبارزه با پیگمانسیون را نداشته و آثار آسیب‌هاي پوستی باقی بمانند.

 

بازسازی سلولی‌تان مختل خواهد شد

بازسازی سلولی وقتی که در خواب هستید اتفاق می‌افتد. خوابیدن با آرایش، این پروسه را بهم زده و منافذ را مسدود میکند. بازسازی سلولی چیزی هست که برای داشتن پوستی جوان و باطراوت به آن نیاز دارید. بنابراین با تنبلی و باقی گذاشتن آرایش روی صورت، خسته و فرسوده و بیمار به نظر خواهید رسید.

 

چشم‌های‌تان حساس می‌شوند

چشم‌هاي قرمز و پف کرده می توانند نتیجه‌ي خوابیدن با آرایش باشند. آرایش چشم‌ها، مثل خط چشم یا ریمل باید حتما گذشته از خواب پاک شوند. نواحی چشم، نسبت به مواد آرایشی که تا صبح باقی بمانند، با پف کردگی و قرمزی و خارش جواب خواهند داد. مژه‌ها، از چشم‌هاي ما در برابر گرد و غبار، آلودگی‌ها و آلاینده‌هاي محیطی محافظت می کنند. بنابراین وقتی صورت خود را نمی‌شویید، این مواد زائد با آرایش ترکیب شده و باعث می شوند سیستم ایمنی با عفونت واکنش نشان دهد.

 

مژه‌های‌تان می‌شکنند یا کنده می‌شوند

یک پیامد منفی دیگر ِ خوابیدن با آرایش، این هست که مواد آرایشی میتواند مژه‌هاي‌تان را نابود کند. صبح هنگامی که می خواهید صورت‌تان را بشویید، با مژه‌هاي کنده شده‌اي روبرو خواهید شد که یکی یکی روی صورت‌تان می‌افتند!

 

گل مژه خواهید زد

با ریمل خوابیدن نه فقط مژه‌هاي قشنگ‌تان را شکننده و ضعیف می کند بلکه می تواند با مسدود کردن فولیکول‌هاي مژه، باعث گل مژه بشود.

 

پلک‌تان دچار اگزما می‌شود

اگزما یک مشکل متعارف پوستی هست، اما نه برای پلک‌ها! اگر آرایش چشم‌هاي‌تان را گذشته از خواب به درستی پاک نکنید، می تواند منجر به درماتیت پوستی و مخصوصا اگزما روی پلک‌ها شود. خارش، سوزش، پوسته شدن و کهیر، از پیامدهای باقی گذاشتن آرایش چشم‌هاست. در صورت بروز چنین مشکلی باید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

بالش‌تان هم کثیف می‌شود

وقتی با آرایش به رختخواب می روید، غیر از چین و چروک و مسدود کردن منافذ و اگزما و …، بالش‌تان را هم کثیف و آلوده می کنید! شب بعد که با صورتی تمیز و بدون آرایش به رختخواب می روید، صورت‌تان را روی بالشی میگذارید که پُر از باکتری‌ها و آلودگی‌هاست، درست مثل این که با پاهای عریان به پیاده روی بروید و بعد به رختخواب‌تان بخزید!

 

لب‌های‌تان ترک می‌خورد

لب‌هاي پوست شده و ترک خورده، خوشگل نیستند. وقتی می خواهید رژلب بزنید، ترک خوردگی لب‌ها نمی گذراند رژلب‌تان جلوه‌ي خوبی داشته باشد. گذشته از خواب، لب‌ها را کاملا تمیز کنید و مرطوب کننده بزنید.

 

داشتن روتین مناسب برای حفظ سلامت و زیبایی پوست مهم هست، سعی کنید همۀ وقت به این روتین و عادت‌هاي مفید‌تان پایبند باشید و اجازه ندهید هیچ چیزی مانع انجام‌شان شود. صورت‌تان را روزی دو بار بشویید تا چربی‌هاي اضافی و سلول‌هاي مرده جدا شده و مواد آرایشی با انها ترکیب نشوند. اگر به یک مشابه پوست در زیر میکروسکوپ نگاه کنید شگفت زده خواهید شد که چقدر مواد آرایشی در درون مناذ و حفره‌ها و بین سلول‌هاي مرده، گیر افتاده هست.

 

همۀ‌ي این اضافه‌ها پوست‌تان را کدر و مرده میکنند. شب، برترین فرصت برای مصرف ضد چروک‌هایي هست که به باز شدن منافذ بسته هم کمک میکنند. رتینوئیدهایی چون رتینول، در معرض نور کارآیی خود را از دست می دهند، بنابراین، تاریکی شب، برترین زمان بهرهگیری از آنهاست.

 

جدیدترین مطالب سایت