مشکلات پرخطر پوستی شایع در شناگران

مجموعه : سلامت پوست
مشکلات پرخطر پوستی شایع در شناگران

بیماری های پوستی شایع در شناگران

پیشگیری و درمان مشکلات پوست در شناگران به وضوح به علت از دست دادن سبوم پوست ایجاد می‌‌شودیکی از مشکلات دیدن شده در شناگران خشکی پوست هست

 

شناگران به علت تماس چندان با اشعه فرابنفش جزء افراد میباشند. خطرناکترین استعداد فرد، شخصی هست که تماس نسبتاً شدیدی در دوران کودکی گذشته از 15 سال داشته هست.

 

شایعترین مشکلات پوستی که در شناگران مشاهده می‌‌شود

 

خشکی پوست شناگران 

یکی از مشکلات دیدن شده در شناگران خشکی پوست هست. شبیه آن چه در فصل زمستان دیدن می‌‌شود.

 

بعلاوه این مشکل در شناگرانی که به مدت طولانی در استخرهای آب گرم شنا می‌‌کنند و یا پوست خود را پس از شنا با صابون معمولی شستشو می‌‌دهد، خشکی پوست مضاعف خواهد شد.

 

پیشگیری و درمان خشکی پوست به وضوح به علت از دست دادن سبوم پوست ایجاد می‌‌شود. کوتاه کردن زمان حمام پس از شنا و شستشو با صابون با پایه روغنی و آب ولرم دستورات ساده اي برای پیشگیری هست.

 

کاربرد روغن‌هاي سنگین مانند وازلین گذشته از ورود به آب می‌‌تواند در حداقل کردن اتلاف آب از دست رفته پوست موثر باشد. بهرهگیری از روغن حمام بلافاصله پس از استحمام گذشته از این که پوست خشک شود موثر هست.

 

بهرهگیری مکرر از مرطوب کننده‌‌ها در فرم لوسیون یا کرم اگر به صورت افراطی نباشد، خوب خواهد بود.

 

آکنه ناشی از آب 

بر خلاف برخی شناگران که دچار خشکی پوست می‌‌شوند، عده اي دیگر از شناگران دچار افزایش چربی پوست می‌‌شود که به نام شناگر براق مشهور هست که نوعی پدیده متضاد بوده و غالباً با بهرهگیری از صابون هاي پاک کننده چربی و تونیک‌‌هاي پوستی «astringents»  باعث بروز سیکل معیوب شده و بدتر خواهد شد.

 

در درمان این ضایعات بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد، صابون‌هاي سنگین، پاک کننده‌‌ها و یا تونیک‌ها که چربی بیشتری را از بین می‌‌برد باید بهرهگیری نشود و از پاک کننده‌‌هاي لوسیونی ملایم‌تر بهرهگیری شود.

 

کرم‌هاي آنتی بیوتیک ملایم یا لوسیون ضد آکنه در ابتدا مناسب هست اگر پاسخ کافی نبود، درمان‌هاي غذایی و موضعی قوی‌تر با نظر دکتر لازم هست.

 

خطر بروز ملانوم در شناگران 

بر خلاف تلاش متخصصان پوست و متخصصان در امر سلامت برای افزایش آگاهی در برابر آفتاب، درصد بالایی از افراد در کنار ساحل یا استخرها این اخطار را دقت نمی کنند، به دنبال این رفتار، افزایش بروز تومور پوستی ملانوم تازه تشخیص داده شده در دهه آخر قرن جدید دو برابر شده هست.

 

شناگران به علت تماس چندان با اشعه فرابنفش جزء افراد پرخطر میباشند. خطرناکترین استعداد فرد، شخصی هست که تماس نسبتاً شدیدی در دوران کودکی گذشته از 15 سال داشته هست.

 

بعلاوه نشان داده شده که آبهای آلوده ریسک بروز سرطان‌هاي پوستی را بالا می‌‌برد از جمله کلرین وقتی در ترکیب با محصولات ارگانیک مانند موادی که جهت تصفیه نامناسب بهرهگیری می‌‌شود، می‌‌تواند شانس سرطان را بالا می‌‌برد. معمولاً آب تصفیه شده وارد رودخانه و کانالها شده و با آب کلرینه شده مخلوط می‌‌شود.

 

اگرچه برای بررسی ریسک خطر شناگران به ملانوم نیاز به مطالعات بیشتری هست، ولی نکته حفاظت دقیق و مناسب از آفتاب هست.

 

ضد آفتاب با حداقل SPF 15  باید همۀ وقت 30-20 دقیقه گذشته از ورود به آب به کار رود. بعلاوه ضد آفتاب باید از نظر ترکیبات کاملاً مقاوم باشد تا در آب شسته نشود.

 

در صورتیکه شناگر در حین شنا لباس داشته باشد، لباس‌ها می‌‌تواند اکثر ضد آفتاب‌ها را پاک کند و نیاز به تمدید هست.

 

پیشگیری از تماس با آفتاب در حدود ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر بسیار ضروری هست.

 

در نهایت ارزیابی و معاینه شخصی هر ضایعه رنگی و بررسی توسط متخصص در صورت افزایش رشد و بروز تغییر لازم و ضروری هست.

 

مشکلات پوستی ناشی از عینک شنا 

برای بسیاری شناگران، عینک شنا جزء لوازم ضروری هست، به این جهت که دید زیر آب را بهبود بخشد و از ورود آلودگی به چشم جلوگیري می‌‌کند.

 

ولی از مشکلات مهم ایجاد شده واکنش تحریک تماسی و بروز تروما هست.

 

در صورت بروز تحریک تماسی اریتم اطراف چشم ایجاد شده و ممکن هست خارش، تاول یا ترشح داده شود.

 

معمولاً، حساسیت آلرژیک به قاب مشکی دور عینک که از جنس «دی بوتیل تیواوره» هست، باعث بروز این واکنش می‌‌شود.

 

عینک‌هاي بدون فوم نیز برای این منظور مناسب هست، که در صورتیکه سایز فرد باشد، مناسب بوده و نشت آب وجود ندارد.

 

مشکلات پرخطر پوستی شایع در شناگران

ضررها تابش آفتاب در استخرها و دریاها چند برابر اثرات مستقیم تابش آن، می‌‌باشد

 

شانه‌‌های شناگران 

این یافته منحصر به فرد در شناگرانی که اصلاح میکردند در شنای کرال دیدن می شود. این ضایعات چند ساعت بعد خودبخود محو می‌‌شوند اما مجدداً پس از تراشیدن آن محل ظاهر می‌‌شدند.

 

این مشکل هنگامی که شناگر بصورت کرال شنا می‌‌کرد و چانه اصلاح شده او با چرخش سر با شانه اش اصطکاک پیدا می‌‌کرد تشخیص داده شد.

 

شناگران دچار درماتیت تحریکی مکانیکی به وسیله اصطکاک خوبخودی در طی چند ساعت پس از شنا می‌‌شدند که مقصر اصلی خودشان بودند، ساده ترین روش پیشگیری از این درماتوز خود محدود شونده، اصلاح صورت گذشته از شنا کردن هست.

 

گوش شناگران 

اوتیت خارجی به نام موبایل شناگران یک عفونت باکتریال بسیار شایع در ورزشکارات آبی هست، تماس طولانی با آب باعث حل کردن چربی کانال گوش شده و اجازه ورود آب را می‌‌دهد و همینطور اجازه ورود میکروب‌ها خصوصاً گونه‌‌هاي پسودومونا را می‌‌دهد.

 

درد مختصر و خارش شایعترین علائم آن میباشند، اما در موراد شدیدتر درد شدید، تب، ضعف عمومی بسیار اذیت کننده هست.

 

پیشگیری از این حالت با کاربرد ساکشن مناسب تلفن همراه و تیز کردن کانال تلفن همراه پس از شنا و کاربرد قطره‌‌هاي اسیدی پروفیلاکتیک در گوش انجام می‌‌شود.

 

ضایعات ناشی از مایو 

نوعی فولیکولیت باکتریال عمیق در ناحیه تحتانی باسن یا زیر نواحی خط مایو، در شناگران حرفه اي که به مدت طولانی از مایو شنا تنگ بهرهگیری می‌‌کنند، دیده می‌‌شود.

 

فاکتورهای فیزیکی ناشی از بسته شدن منافذ پوست و خیس شدن علت اصلی هست.

 

تفاوت ساختاری شناگران زن و مرد در ناحیه تحتانی کمر باعث شده که این مشکل اکثر در زنان دیده شود. این مشکل در صورت عدم درمان می‌‌تواند در نشستن فرد اشکال ایجاد کند.

 

درمان شامل آنتی بیوتیک غذایی و نپوشیدن مایو تنگ یا سایر البسه تنگ برای حداقل 10 روز و تجویز آنتی‌بیوتیک موضعی برای درمان آکنه هست.

 

موی سبز 

یک تغییر رنگ سبز رنگ در موی شناگران حرفه‌اي هست که فقط از نظر زیبایی حائز اهمیت هست. این مشکل به علت تماس طولانی مدت شناگر با آب استخر ایجاد می شود.

 

اگرچه تمام شناگران گرفتار نمیشوند. این رنگدانه در افرادی دیده می‌‌شود که دارای موی بلوند طبیعی یا تیره، خاکستری یا سفید میباشند.

 

استعداد به این تغییر به علت این واقعیت هست که شناگران با مو هاي بلوند طبیعی رنگ موی روشن تر در برابر اثرات سفید کننده ترکیبات شیمایی استخر و نور خورشید دارند و در شناگرانی که در یک محل شنا با آب حاوی مقادیر بالای مس شنا می‌‌کنند اکثر شایع هست.

 

کودکان بیش از بزرگسالان و زنان اکثر از مردان درگیر می‌‌شوند. این تغییر رنگ به علت کلرین ایجاد نمیشود بلکه اکثر به علت یون‌هاي مس که تداخل مثبت با کلرین می‌‌کنند ایجاد می‌‌شود.

 

این یون‌هاي مس می‌‌تواند در منابع آبی بصورت طبیعی باشد یا از لوله‌‌هاي مسی به استخرهای آب آزاد شود که اکثر در استخرهای قدیمی وجود دارند.

 

حساسیت‌‌هاي فردی در برخی ها به علت تماس پوست با کلر موجود در آب باعث قرمزی، خشکی و در مواردی خارش بدن می‌‌شود.

 

بیمارانی‌که دچار اگزمای اتوپیک «سرشتی» میباشند، چنان چه به طور مستمر از آب استخر بهرهگیری کنند، دچار افزایش خستگی پوست و خارش شدید می‌‌شوند.

 

یک سری نیز ضایعات پوستی ناشی از آفتاب میباشند که در کنار استخرها به حداکثر می‌‌رسد.

 

ضررها تابش آفتاب از طریق انعکاس آن در استخرها، دریاچه‌‌ها و دریاها چند برابر اثرات مستقیم تابش آن، می‌‌باشد.

 

 

جدیدترین مطالب سایت