تاثیر شنا بر پوست و مو

مجموعه : سلامت پوست
تاثیر شنا بر پوست و مو

تاثیر مفید شنا بر پوست و مو

 

تاریخ کوتاه شنا بعنوان یک ورزش، در ایران، بسیار کوتاه هست ولی به طور کلی هم این رشته از ورزش به نسبت دیگر رشته‌ها در کشور جمهوری اسلامی ایران عمده پیشرفتی حاصل نکرده‌هست.هنگام شنا اقداماتی ویژه برای مراقبت از پوست و موی خود انجام دهید

 

باوجودی که شنا نوعی درمان آرامش‌بخش برای ذهن بوده و برای قلب نیز مفید هست، همۀ وقت برای پوست و مو برترین گزینش نیست. با مراقبت هاي زیر از پوست و موی خود حفاظت کنید…

 

بنابراین اگر تصمیم دارید مرتباً شنا کنید، خواه در یک استخر پر از مواد شیمیایی، یک اقیانوس پر از نمک، برکه، و یا دریاچه، لازم هست اقداماتی ویژه برای مراقبت از پوست و موی خود انجام دهید تا بتوانید سلامت و رطوبت آن‌ها را حفظ کنید.

 

مراقبت از پوست

آب استخر و دریا دارای کلر و نمک میباشند که میتوانند پوست و موی شما را خشک کرده و در روزهای تابستان یک‌لایه‌ي سبز روی مو هاي شما ایجاد کنند، بنابراین باید مراقبت بیشتری از مو هاي خود کرده و از هایلایت کردن آن‌ها خودداری کنید. همینطور فراموش نکنید گذشته از ورود به استخر از کرم ضد آفتاب ضد آب بهرهگیری نمایید.

 

جهت مراقبت از پوست انجام اینکار گذشته از شنا ضرورت دارد. درضمن این کرم باید ضد عرق و بدون چربی بوده و پوست شما را در تمام‌روز محافظت کند. همینطور لوسیون هاي ضد آفتابی وجود دارند که دارای ویتامین A، C و Eهستند و به حفظ رطوبت پوست شما کمک میکنند.

 

اطمینان یابید که لوسیون ضد آفتاب را به‌طور یکنواخت روی تمامی نواحی بدن که در معرض نور قرار دارند به کار می برید و فراموش نکنید آن را بالای گوش‌ها و روی پاهای خود نیز بهرهگیری کنید. همواره برچسب محصول را جهت آگاهی از روش بهرهگیری پیشنهادی مطالعه کنید.

 

همۀ وقت بعد از شنا برای شستشوی بدن خود از شوینده‌اي حاوی وازلین، گلیسیرین، و یا یک صابون ملایم و آب ولرم بهرهگیری کنید، اینکار به رطوبت رسانی مجدد پوست شما در حین دوش گرفتن کمک می کند.

 

مراقبت از مو در شنا

آب استخر و دریا میتواند به مو هاي شما نیز آسیب بزند و آن را خشک کند. پیشنهاد می شود که گذشته از رفتن به استخر از یک نرم‌کننده که شامل فاکتورهای محافظت در برابر نور خورشید «SPF» هست بر روی مو هاي خود بهرهگیری کنید. اینکار مانع سفید شدن موها در استخر براثر ترکیب مواد شیمیایی و نور خورشید می شود.

 

شامپوها و نرم‌کننده‌هایي که مخصوص “موی شناگرها” ساخته‌شده‌اند برای کسانی که شنا را در برنامه‌ي هرروز‌ي خود دارند در بازار موجود میباشند و بهرهگیری از آن‌ها پیشنهاد می شود. شما همینطور می توانید گذشته از شنا کمی روغن‌زیتون، روغن بچه یا روغن نارگیل را با شانه روی مو هاي خود بزنید.

 

کلاه‌ شنا نیز میتواند از مو هاي شما محافظت کند. بهرهگیری از آن‌ برترین، مؤثرترین و راحت‌ترین روش حفاظت از مو در مقابل نور خورشید و مواد شیمیایی استخر هست.

 

شما همینطور می توانید جهت مراقبت از مو هاي خود از درمان‌هاي خانگی و ماسک‌هاي مو بهرهگیری کنید. فقط کافی هست ماسکی از عسل، آواکادو یا مایونز و زرده‌ي تخم‌مرغ درست کرده و آن را روی مغز سرتان ماساژ دهید. سپس سر خود را در یک حوله‌ي گرم بپیچید. بعد از ده تا پانزده دقیقه مو هاي خود را با شامپو بشویید.

 

وقتی موها خشک میباشند آب را جذب میکنند، زیرا مثل یک اسفنج در آب عمل می کنند. بنابراین گذشته از شنا مو هاي خود را با آب شیر خیس کنید تا مرطوب شوند. اینکار روشی بینظیر برای پیشگیري از بی‌رنگ شدن مو هاي شما توسط کلر هست. با مرطوب کردن موها گذشته از شنا، آن‌ها کلر کمتری به خود جذب میکنند.

 

با اینکار مو هاي شما واقعاً مقدار زیادی از آب کلردار استخر را به خود جذب نمی کنند. پس از تمام شدن شنا نیز می توانید مو هاي خود را شامپو بزنید. اینکار مانع تجمع کلر می شود. درنهایت با مقدار زیادی آب مو هاي خود را آب بکشید.

 

تأثر مفید شنا بر پوست و مو

این موارد برای کسانی که حمام آفتاب می گیرند نیز صدق میکند. وقتی این افراد در مقابل نور آفتاب قرار می گیرند بهرهگیری از یک نرم‌کننده‌ي مفید حاوی ضد آفتاب را نباید فراموش کنند، زیرا ضد آفتاب‌ها اشعه‌هاي یو وی که باعث آسیب به موها میشوند را مسدود میکنند.

 

اگر برای مدت‌زمان طولانی حمام آفتاب می گیرید باید حتماً از مو هاي خود محافظت کنید، زیرا نور خورشید سبب اکسیداسیون در مو هاي بدون محافظ شده و درنتیجه موها کدر و زبر میشوند. کرم‌هاي حالت‌دهنده، پمادها، نرم‌کننده‌ها و براق‌کننده‌هاي دارای ضد آفتاب میتوانند با جذب و دفع اشعه‌هاي زیان آور از موها محافظت نمایند.

 

جدیدترین مطالب سایت