تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

مجموعه : سلامت پوست
تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

اگر میخواهید پوستی لطیف و شاداب و زیبا داشته باشید این خوراکی هاي‌‌ مفید را استفاده کنید تا از چین و چروک پوست و خشکی آن پیشگیري کنید و پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

 

به گزارش تالاب زیبایی بسیاری از افراد، به لطافت و تمیزی پوست‌شان وابسته است. حفاظت از پوست در برابر نور خورشید، پاکیزه نگه داشتن آن و استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌هاي‌‌ مرطوب کننده و ویتامینه، برای داشتن پوستی سالم و زیبا ضروری است.

 

اما موادغذایی مصرفی ما نیز بر کیفیت و سلامت پوست بسیار موثرند. در این پست، به موادغذایی که برای پوست ما مفید هستند اشاره شده است.

 

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

گردو برای نرمی پوست

امگا۳ و اسیدهای چرب برای بهبود سلامت پوست ضروری هستند که ماهی از منابع آن به شمار میرود. اما چنانچه نگران افزایش وزن ناشی از مصرف گوشت ماهی هستید، بهترین جایگزین برای شما گردو است. گردو از امگا۳ سرشار است و مصرف آن بر نرمی مو و پوست موثر است.

 

لوبیا برای ترمیم پوست

لوبیا و سایر بقولات همرده، منبع دیگری از پروتئین هستند. پروتئین انواع لوبیا در روند هضم، به آمینواسیدهای مفید تبدیل می‌شود که برای روند ترمیم سلولی بسیار مفید هستند. آمینواسیدها به روند ترمیم سلول‌هاي‌‌ پوست سرعت می‌بخشند.

 

پیری پوست را مهار کنید

يكي از مواد غذايي بسيار مفيد براي پوست هويج است چون منبع خوبي از بتاكارتن هستند بتاكارتن در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود. همچنين هويج منبع خوبي از ويتامين C يك آنتي‌اكسيدان قوي است كه راديكال‌هاي‌ آزاد را كه به خاطر اشعه‌ ماوراءبنفش خورشيد به وجود آمده‌اند را از بين مي‌برند اين راديكال‌هاي‌ آزاد به مرور باعث پيري پوست مي‌شوند، از ديگر ويژگي‌هاي‌ ويتامين C ساختن كلاژن‌ پوست نيز هست. كلاژن باعث جواني و سفتي پوست مي‌شود.

ويتامين A به سالم‌ماندن و ساختن سلول‌هاي‌ بدن كمك مي‌كند، وقتي بدن شما دچار كمبود ويتامين A مي‌شود پوست دچار خشكي مي‌شود. بنابراين خوردن هويج به عنوان يك ضدآفتاب طبيعي با SPF 2 تا 4 براي افراد با پوست روشن بسيار موثر باشد.

 

سيب‌زميني شيرين نيز به‌اندازه هويج بتاكارتن و ويتامين C دارد، همچنين ويتامين E اين سيب‌زميني‌ها باعث جذب بهتر و توليد مجدد ويتامين C در بدن مي‌شود و بنابراين تاثير ويتامين C در بدن به بيشترين حد مي‌رساند. به طور كلي مواد غذايي داراي مقدار زياد ويتامين E و C مي‌توانند به عنوان آنتي‌اكسيدان‌هاي‌ خيلي موثر از پوست محافظت كنند.

 

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

چای سبز مفید برای پوست

این چای، سرشار از مواد مفید برای پوست است که از وجود ماده‌ای به نام پُلی‌فنول در آن نشات می گیرد. برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل، نوشیدن چهار فنجان چای سبز در روز مطلوب است.

 

آووکادو برای جلوگیری از خشکی پوست

آووکادو غنی از مواد مفید برای بدن است. اما برای بهره بردن از فواید آن برای پوست، خوردن آن ضرورت ندارد. این میوه سرشار از بیوتین «ویتامین ب۷» و ویتامین «ای» است که به پیشگیري از خشکی پوست و همچنین مو و ناخن کمک میکند.

 

برای بهره بردن از بیوتین موجود در آووکادو، هسته آن را خارج کنید، میوه را به صورت پوره در آورده و به عنوان یک ماسک بر روی پوست بمالید. روغنی که پس از استفاده از این ماسک صورت، به پوست نفوذ میکند، به لطافت پوست کمک میکند.

 

کلاژن‌سازی به روش طبیعی

انواع توت‌ها مثل زغال‌اخته، تمشك، شاتوت، توت‌فرنگي و … غذاي خوبي براي پوست هستند، به طور كلي توت‌ها به ساختن كلاژن‌ كمك مي‌كنند و كلاژن‌ باعث صاف‌شدن و انعطاف‌پذيرشدن پوست مي‌شود.

 

توت‌ها به خصوص زغال‌اخته با تركيبات آنتي‌اكسيداني خود،‌ راديكال‌هاي‌ آزاد مخرب را كه باعث پيري زودرس پوست مي‌شوند از بين مي‌برد. اين راديكال‌هاي‌ آزاد كه به سلول‌هاي‌ پوستي آسيب مي‌زنند به خاطر اشعه ماوراءبنفش خورشيد يا ساير منابع به وجود مي‌آيند.

 

زغال‌اخته و ساير توت‌ها منبع خوبي از ويتامين A و E و ديبوفلاوين و فيبرهاي محلول و غيرمحلول هستند.

 

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

گوجه فرنگی برای درمان آفتاب سوختگی

نتیجه یک مطالعه در کشور کشور آلمان نشان داده که گوجه فرنگی حاوی مقادیر متنابهی لیکوپن است که می‌توان از ترکیب آن با روغن زیتون، عوارض ناشی از آفتاب سوختگی را بهبود بخشید.

 

علاوه بر وجود این آنتی‌اکسیدان، گوجه فرنگی، در رده میوه‌هاي‌‌ با کاروتنوئید بالا طبقه بندی میشود که به سرعت پروسه تخریب سلول‌هاي‌‌ پوستی و ظهور چروک‌هاي‌‌ پوست را کاهش می‌دهد.

 

پوست‌تان را براق کنید

با خوردن يك مشت بادام در طول روز پوست شما چربي‌هاي‌ خوب مورد احتياج خود را به دست مي‌آورد و در نتيجه با طراوت و درخشان مي‌شود. به طور كلي آجيل‌ها داراي مقدار زيادي ويتامين Bكمپلكس هستند كه اين ويتامين علاوه بر اين‌كه به بازسازي سلول‌هاي‌ پوست كمك مي‌كند، مي‌تواند به رشد موها نيز كمك كند، همچنين ويتامين Bكمپلكس خستگي زياد پوست را نيز از بين مي‌برد.

 

اين ويتامين پوست و شما را جوان مي‌كند و با تمام علائم پيري زودرس پوست «مثل چروك‌ها و خطوط باريك‌» مبارزه مي‌كند. بنابراين بهترين ميان‌وعده مي‌تواند يك مشت بادام بدون نمك طبيعي باشد. البته يادتان باشد افراط در هر‌چيز مضر است.

 

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

ماهی آزاد برای تقویت کشش پوست

وجود ماده آستاکسانتین که یکی از انواع کاروتنوئیدها به شمار میرود، به کشش پوست کمک میکند. ماهی آزاد، علاوه بر ویتامین د، سرشار از آستاکسانتین است.

 

با این میوه شاداب می‌مانید

آووكادو ميوه بسيار چربي است ولي چربي‌هاي‌ آن تك‌اشباع هستند و بنابراين جزء چربي‌‌هاي‌ بدون ضرر و كاملا سالم شناخته مي‌شوند. آووكادو براي پوست خوب است چون منبع اسيدهاي چرب امگا3 است،‌اين اسيدها باعث جواني و طراوت پوست مي‌شوند و مانع خشكي پوست مي‌شوند.

 

ويتامين C‌ و E موجود در آووكادو به طور مشترك به عنوان يك تركيب قوي از پيري پوست جلوگيري مي‌كنند. اين ميوه‌هاي‌ سبز كرمي شكل يك منبع غني از روغن‌هاي‌ ضروري و ويتامين Bكمپلكس هستند كه پوست را از درون و بيرون تغذيه مي‌كنند.

 

نياسين «ويتامين B3» نيز از موادي است كه براي سلامت پوست بسيار مفيد است و آووكادو مقدار زيادي از آن را دارد. نياسين پوست‌هاي‌ تحريك شده و قرمز را آرام مي‌كند يك دانه آووكادو حدود 8/3 ميلي‌گرم نياسين دارد و در نتيجه مي‌تواند 27درصد روزانه بدن به اين ويتامين را برآورده كند. نصف آووكادو را با ماست و توت‌هاي‌ يخ‌زده ميكس كنيد تا به صورت خمير درآيد تا يك مخلوط خوشمزه و مغذي براي پوست‌تان به‌دست آوريد.

 

تخم‌مرغ و رفع خشکی پوست

پروتئین، عاملی موثر در بازسازی بهتر سلول‌هاي‌‌ پوست است و تخم‌مرغ، از بهترین منابع آن به شمار میرود. تخم‌مرغ همچنین حاوی بیوتین است که از موثرترین ویتامین‌ها جهت پیشگیري از خشکی پوست به حساب می‌آید.

 

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت پوست صورت و بدن

انار برای سلامت پوست

آنتی‌اکسیدان‌هاي‌‌ موجود در این میوه به افزایش تولید کلاژن در سلول‌هاي‌‌ پوستی و در نهایت سلامت بیشتر پوست کمک می‌کند.

 

پوست‌تان را اتو کنید

دانه تخمه آفتابگردان پر از ويتامين‌ A به عنوان يك آنتي‌اكسيدان قوي است كه پيري پوست را كند مي‌كند. همچنين اين دانه‌ها منبع خوبي از اسيدهاي چرب ضروري براي پوست هستند كه به صافي و چرب‌شدن پوست كمك مي‌كنند اين دانه‌ها جوش‌هاي‌ سرسياه و آكنه‌هاي‌ شما را كاهش مي‌دهند همچنين باعث كاهش انواع مشكلات پوستي مثل پسوريازيس، التهاب‌هاي‌ پوستي آتوپيك و … مي شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت