علت و درمان پوست چروكیده

مجموعه : سلامت پوست
علت و درمان پوست چروكیده

روش های درمانی پوست چروكیده

 

پوست چروكیده معمولا دارای بافت خشن و زمخت بوده و پر از چین و چروك است.اساسا علت آن در معرض قرار گرفتن مفرط پوست در برابر عوامل جوی همچون نور خورشید یا سرمای شدید می‌باشد.

اگر پوست شما چین و چروك داشته یا آن كه مایلید از ایجاد چین و چروك روی پوستتان جلوگیری به عمل آورید،از نكات زیر پیروی كنید،حتما كارآمد خواهند بود:
*همواره هرگاه می‌خواهید از خانه خارج شوید از كرم‌ها یا لوسیون‌های ضدآفتاب استفاده كنید.

 

* از صابون استفاده نكنید و به جای آن صورت خود را با كرم شیر بشویید.

 

* هنگام شب از كرم مرطوب‌كننده استفاده كنید.

 

* صبح‌هنگام ــ معمولا پیش از آن كه حمام بگیرید ــ سفیده تخم‌مرغ را جدا كرده و آن را با یك قاشق سوپ‌خوری عسل و یك‌چهارم قاشق چایخوری آب هویج مخلوط كرده و روی صورت خود قرار دهید.

 

* باقیمانده آرایش خود را توسط یك پنبه آغشته به آب گرم (كه قدری نشاسته به آن افزوده شده است)‌ پاك كنید.این كار زبری و چین و چروك پوست را رفع خواهد كرد.البته ایده‌آل‌ترین حالت برای پوست استفاده كمتر از مواد آرایشی است،چرا كه مواد شیمیایی موجود در ساختار آنها آسیب فراوانی به پوست شما خواهد رساند.
 
* برای نرم كردن زبری پوست می‌توان اندكی روغن زیتون روی پوست مالید و با دست آن را روی پوست ماساژ داد.

 

* در صورت استفاده از مواد آرایشی سعی كنید از مواد آرایشی حاوی تركیبات مرطوب‌كننده استفاده كنید.

* مشتقات ویتامین A را فراموش نكنید.تریتنوئین دارویی است كه از ویتامین A استخراج شده و برای درمان آكنه (جوش صورت)‌ به كار گرفته می‌شود،اما گاهی اوقات برای درمان چین و چروك صورت نیز تجویز می‌گردد.طریقه استفاده از آن معمولا بنابه تجویز پزشك، یك بار پیش از خواب بوده و تنها برای رفع چین و چروك‌های سطحی و كوچك كاربرد دارد.

 

* مصرف منظم ( AHAآلفاهیدروكسی اسید و یا اسید میوه) بافت پوست را بهبود بخشیده و پوست‌های پیر را درخشنده‌تر نشان می‌دهد.همچنین سبب افزایش ساخت كلاژن و هیالورونیك اسید می‌گردد.برای حاصل شدن بهترین نتیجه،مصرف‌كنندگانAHA نباید صورتشان را با صابون‌های قلیایی بشویند.
 

كلاژن:
كلاژن: پروتئین موجود در پوست می‌باشد كه با بـسـیـاری از مـحـصولات آرایشی افزوده می‌گردد. هرچند مصرف خوراكی آن زیاد سودمند نیست،اما تزریق آن موثر می‌باشد.تزریق كلاژن به پوست قادر است چین و چروك و گودرفتگی‌های ظریف و ریز را اصلاح فوری كند.پس از تزریق كلاژن نباید در مقابل آفتاب قرار گرفت؛اما اگر شما از هرگونه بیماری خود ایمنی رنج می‌برید، از تزریق كلاژن خودداری ورزید.

 

* پـیـلـینگ شیمیایی:درمابریشن (سایش پوست)‌ روشی دیگر برای درمان پوست چروكیده است.

 

* ماساژ: هنگام استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده،دستان خود را به صورت حركات مدور به ملایمت از چانه تا میان پیشانی بالا آورده و سپس دستانتان را به دوسوی صورتتان به پایین سر دهید.این كار را چندین مرتبه تكرار كنید.

 

* برای جلوگیری از چین و چروك و خطوط اطراف دهان،خنده اغراق‌آمیزی كرده و سپس دندان‌هایتان را محكم به هم بفشارید.این كار را نیز چندین مرتبه تكرار نمایید.

 

* همچنین برای جلوگیری از چین و چروك گردن،چندین مرتبه دست‌هایتان را از زیر چانه به طرف پایین و بالا ماساژ دهید.

 
* نور خورشید علت شماره یك چین و چروك،تغییرات رنگدانه‌ها و سرطان پوست است.تا حد امكان از در معرض نور خورشید قرار گرفتن پرهیز كنید.هرگاه از خانه خارج می‌گردید،حتما از كرم ضدآفتاب باSPF مناسب استفاده كنید.
 

چای: تحقیقات ثابت كرده كه نوشیدن چای سبز تاثیر بسزایی بر جلوگیری از فرآیند پیری دارد.چای منبع غنی از آنتی‌اكسیدان بوده كه با رادیكال‌های آزاد بدن شما مبارزه می‌كند.حداقل چای كیسه‌ای را به مدت 3 دقیقه در آب گرم قرار دهید تا بیشترین نتیجه را به دست آورید.

* یكی دیگر از مشكلات،خشكی پوست می‌باشد.با افزایش سن شما،سلول‌های پوست آب و چربی كمتری تولید خواهند كرد.

علت و درمان پوست چروكیده

برای مقابله با خشكی پوست مراحل زیر را طی كنید:

الف)‌ از مرطوب‌كننده استفاده كنید: در فصل پاییز و زمستان از مرطوب‌‌كننده استفاده كنید و یا آن كه از سیستم‌های مرطوب‌كننده خانگی سود برده و یا یك كتری آب را روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا بخار حاصله فضای اتاق را مرطوب نگه دارد.

* كیفیت و كمیت خوابیدن شما روی پوستتان اثرگذار است.لذا سعی كنید برنامه خود را طوری تنظیم كنید كه 8ــ7 ساعت خواب شما در شبانه‌روز تامین شود.
 

ب)‌ برخلاف تصور عام،هنگامی كه شما در معرض آب قرار می‌گیرید،بدن شما رطوبت بیشتری از دست می‌دهد.هرچه بیشتر در معرض آب قرار گیرید،پوست شما خشك‌تر و پیرتر می‌گردد.از‌ آب ولرم و یا خنك و نه آب داغ برای شستشوی بدن خود استفاده كنید.

 

آب داغ،چربی طبیعی پوست بدنتان را از میان خواهد برد و هرگاه از وان استفاده می‌كنید،به آن روغن مخصوص اضافه كنید. در وان بیش از 15 دقیقه باقی نمانید و پس از آن از مرطوب‌كننده استفاده كنید.

 

* خواب مناسب: كیفیت و كمیت خوابیدن شما روی پوستتان تاثیرگذار است.لذا سعی كنید برنامه خود را طوری تنظیم كنید كه 8ــ7 ساعت خواب شما در شبانه‌روز تامین شود. همچنین از بالش نرم، بزرگ و با پارچه طبیعی و غیرمصنوعی استفاده كنید.

 

* در معرض حرارت قرار نگیرید: گرما قادر است به درون پوست رخنه كرده و به بافت‌های هم‌بند صدمه وارد كند.هنگام استفاده از سشوار دستی آن را در حالت بسیار داغ قرار ندهید و جریان هوای گرم را مستقیما به سمت پوست نگیرید.از گرمای نیمروزی نیز پرهیز كنید.

 
* از عوامل جوی به دور باشید: هنگامی كه در زمستان از خانه خارج می‌گردید برای محافظت از پوست صورتتان از بادهای سوزناك زمستانی،از ماسك صورت استفاده كنید.پیش از آنكه به شنا بروید از یك مرطوب كننده قوی استفاده كنید تا از جذب كلر به پوستتان جلوگیری به عمل آید.

 
* شستشوی چشمی: برای برطرف كردن چشمان پف‌كرده یك كتری چای دم كنید و بگذارید تا خنك گردد و سپس چشم‌ها را با آن شستشو دهید.
 

* آب فراوان بنوشید: متخصصان توصیه می‌كنند كه حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید.این كار حقیقتا شرایط پوست را بهبود می‌بخشد،چرا كه آبرسانی به پوست بیشتر و بهتر انجام می‌گیرد.

* تغذیه مناسب: برای جوان باقی ماندن و سلامتی پوست ضروری است.در تغذیه خود به نكات زیر توجه كنید.

ـ مطمئن شوید رژیم غذایی‌تان حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌باشد.

 

ـ آنتی‌اكسیدان‌ها كه شامل ویتامین‌هایE وC وA می‌باشند و صدمات ناشی از نور خورشید را كاهش می‌دهند.ویتامینA سرعت بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد،رشد سلول‌ها را عادی و جریان و تشكیل كلاژن را افزایش می‌دهد.

 

ـ سـبـزیـجـات و مـیـوه‌جـات تـازه منبع خوبی از ویتامین‌هایA وC بوده در حالی كه مصرف آجیل ویتامینE بدن را تامین خواهد كرد.

ـ روی،ماده معدنی ضروری برای تولید كلاژن می‌باشد (بافت پشتیبان پوست) جگر گوساله و گاو، گوشت لخم گاو،تخمه آفتابگردان،بادام زمینی و پنیر منابع خوبی از روی می‌‌باشند.

 

* یك چهره درهم تشكیل چین و چروك را تسریع می‌كند،خصوصا اطراف چشم‌ها،برآمدگی بینی و روی پیشانی.به طور متوسط كودكان 400 بار در روز می‌خندند در حالی كه این میزان در بزرگسالان تنها 15 مرتبه می‌باشد.خندیدن بافت‌های هم‌بند پیرامون دهـان را تـحكیم كرده و باعث حفظ شكل ظاهر صورتتان می‌گردد.

 

* سیگار را ترك كنید: سیگار كشیدن پوست را از جریان یافتن طبیعی خون محروم ساخته و سبب انقباض مویرگ‌های پوستی می‌گردد.همچنین سیگار از رسـیـدن اكـسـیژن و مواد مغذی به پوست بدن جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

اگر بدنتان مرتبا بیش از 5ــ3 كیلوگرم نوسان وزنی داشته باشد سرانجام روی چهره شما نمایان می‌گردد.به همین نحو اگر سریع و بیش از حد وزنتان كاهش یابد،ممكن است پوست بدنتان آن لایه چربی كه شكل طبیعی را حفظ می‌كند،از دست بدهد.بنابر این خیلی سریع وزنتان را كاهش ندهید وگرنه مجددا چین و چروك پوستتان نمایان می‌گردد.

 

* روز خود را با نوشیدن یك فنجان آب جوشیده هـمـراه بـا آب‌ لیموترش آغاز كنید.این نوشیدنی ناخالصی‌هایی كه در بدن شما انباشته گردیده‌اند را از بدن دفع می‌كند.

 

* همچنین لیموترش به عنوان یك شستشو دهنده ملایم كبد نیز عمل می‌كند.

 

* استرس و فشارهای عصبی از همه‌چیز زودتر و بیشتر تاثیرات منفی خود را روی پوست شما نشان خواهد داد و سبب پیری و فرسودگی پوست شما خواهد شد.

 

جدیدترین مطالب سایت