عوارض استفاده از سولاریم

مجموعه : سلامت پوست
عوارض استفاده از سولاریم

سولاریوم آیا خطر هایی هم دارد ؟ 

سولاریوم نام دستگاهی هست که هنگامی که افراد وارد این دستگاه بشوند پوستشان برنزه و کمی جذاب میشوند .

 

به گزاش تالاب دستگاه سولاریوم شامل تختی هست که در دیواره‌هاي آن لامپ‌هاي اشعه ماورای بنفش  UV  ‌ تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار میگیرد، درب این دستگاه که حاوی لامپ‌هاي مشابهی هست بسته می شود.

 

در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی تشکیل شده هست که در آن لامپ‌هاي اشعه ماورای بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین، اشعه به بدن تابیده می شود.

 

تعداد زیادی از متخصصان پوست معتقد میباشند که بهرهگیری از دستگاه‌هاي سولاریوم از عوامل شایع ابتلا به سرطان پوست هست و به اندازه آرسنیک و گاز خردل کشنده هست و ۲۰ مطالعه گوناگون آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، درمورد سولاریوم نشان می دهد که ۷۵ درصد افرادی که گذشته از ۳۰ سالگی از سولاریوم بهرهگیری میکنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار میگیرند.

 

متخصصان میگویند: جدای از عامل محرک برای سرطان پوست، از عوارض بهرهگیری از دستگاه‌هاي سولاریوم می توان به مواردی چون قرمز شدن پوست، پیر پوستی «پیری زودرس»، انواع سوختگی‌هاي پوستی با درجات گوناگون، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز آسیب‌ها و عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماورای یبنفش «آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توامان قرنیه و شبکیه » اشاره کرد.

عوارض استفاده از سولاریم

همینطور متخصصان پوست معتقد میباشند که بهرهگیری از این نوع دستگاه‌ها مدت زمان زیادی نیست که مرسوم شده بنابراین عوارض بلندمدت بهرهگیری از آن نیز هنوز به طور کامل روشن نشده هست.

 

دختران معمولا در سنین پایین‌تر، علاقه بیشتری به بهرهگیری از سولاریوم نشان میدهند در حالی‌که بعد‌ها در سنین بالا‌تر اضافه بر این که دچار بیماریهای خطرناک پوستی شده‌اند، زیبایی خود را نیز از دست داده‌اند.
براساس آمار زنانی که بیش از یکبار در ماه به سولاریوم می روند، حداقل ۵۵ درصد اکثر از سایر زنان در معرض ابتلا به ملانوم بدخیم که بد‌ترین سرطان پوست هست، قرار می گیرند.

 

بهرهگیری از سولاریوم که حاوی اشعه‌هاي A و B ماورای بنفش هست، عوارضی را به دنبال دارد. به همین علت امروزه کمتر دیده می شود، جوانان کشور های غربی از آفتاب یا دستگاه‌هاي سولاریوم برای برنزه ‌کردن پوست بهرهگیری کنند، اما متاسفانه از زمانی که در آن کشور‌ها مصرف آفتاب و سولاریوم محدود شده، در ایران بهرهگیری از این دستگاه‌ها متعارف شده هست.

 

بعضی افراد تصور می کنند بهرهگیری از دستگاه سولاریوم ضررها نور خورشید را ندارد و اقدام به بهرهگیری از آن می کنند؛ این در حالی هست که دستگاه برنزه‌ کردن پوست مثل نور خورشید برای پوست زیان آور هست.

 

پیری پوست، افزایش چین و چروک‌هاي پوستی و شلی و افتادگی پوست از عوارض بهرهگیری از سولاریوم میباشند که در درازمدت خود را نشان میدهند و کسانی که اکثر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند، نسبت به سایر افراد، ۲۰ سال زود‌تر گرفتار پیری پوست و بروز لکه‌هاي پوستی، کک و مک، کدر شدن پوست، چین و چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست می شوند.

 

با دقت به خطراتی که اشعه ماورای بنفش خورشید دارد، در بعضی کشور‌ها بهرهگیری از این اشعه ممنوع شده هست و افراد باید به هنگام شنا، بدن خود را بپوشانند.

 

در خصوص این مساله حتی سازمان بهداشت جهانی، بهرهگیری از پوشش بلند و پوشاندن تمام پوست و بهرهگیری از کلاه‌هاي لبه ‌دار و کلاه‌هایي که پشت گردن را نیز می‌پوشانند، پیشنهاد می کند همینطور سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر اعلام کرده ‌بود جوانانی که از سولاریوم بهرهگیری میکنند، هشت برابر اکثر در معرض ابتلا به نوعی سرطان پوست به ملانوما میباشند.

 

سازمان بهداشت جهانی نیز به علت عوارض ناخوشایند سولاریوم، قوانینی برای نظارت این پدیده تعیین کرده و به چند گروه درمورد برنزه ‌کردن پوستشان هشدار داده هست، این هشدار‌ها ابتدا متوجه افرادی هست که مو هاي بور و چشم‌هاي روشن دارند و اشعه ماورای بنفش، به پوست آن‌ها اکثر از بقیه آسیب می‌‌رساند، دومین گروه، افراد زیر ۱۸ سال میباشند که نباید از دستگاه‌هاي سولاریوم بهرهگیری کنند یا حمام آفتاب بگیرند.

 

همینطور براساس هشدار سازمان بهداشت جهانی، کسانی که کک و مک و خال‌هاي چندان، زخم‌هاي پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌اي از زندگیشان داشته‌اند، نباید با بهرهگیری ازسولاریوم یا نور آفتاب پوستشان را برنزه کنند، افرادی که داروی خاصی مصرف می کنند، باید گذشته از برنزه ‌کردن پوست، با دکتر معالجشان مشورت کنند.
جدیدترین مطالب سایت