مهمترین دلیل آسیب پوست را بدانید

مجموعه : سلامت پوست
مهمترین دلیل آسیب پوست را بدانید

بررسی مهمترین دلیل آسیب پوست

مهم ترین علت این آسیب ها زمان بیشتری هست که در خارج از منزل می گذرانید. کودکان و نوجوانان به مناسبت شرایط خاص در فصول بهار و تابستان اکثر در معرض مستقیم نور آفتاب هستندبا رسیدن فصل بهار، پوست احتیاج به مراقبت‌هاي ویژه‌اي پیدا میکند. این امر به علت افزایش دما، حساسیت به نور آفتاب و آلرژن‌ها یا محرک‌هایي مثل گرده گل و گیاهان می‌باشد

 

فصل بهار با شروع گرم شدن هوا و افزایش تابش نور خورشید با وجود فواید بسیار می تواند اثرات منفی و مضری هم بر روی پوست داشته باشد.

 

مهم ترین علت این آسیب ها زمان بیشتری هست که در خارج از منزل می گذرانید. کودکان و نوجوانان به مناسبت شرایط خاص در فصول بهار و تابستان اکثر در معرض مستقیم نور آفتاب میباشند خصوصا پسرها اکثر از استخر، دریا، محیط پارک و با پوششی کم بهرهگیری می کنند.

 

گرما و افزایش به مرور آن در فصل بهار عامل مهم روند افزایش تعریق در افراد هست که اگر به تناسب آن رعایت بهداشت پوست و شستشوی مناسب انجام نگیرد، می تواند برای تعداد زیادی از افراد موجب مریضی‌هایي در پوست و مو گردد.

 

از طرفی با تعریق پوست بدن چنانچه شستشوی هرروز صورت نگیرد محیط مناسب رشد قارچ‌ها می شود.

 

قارچ تیناورسیکولر به صورت لکه‌هاي تیره روشن و قهوه‌اي و گاه نارنجی در تن و بدن، از علایم آن هست که گاه میتواند با خارش تنه همراه باشد.

 

پوشیدن لباس‌هاي تیره در فصل بهار و تابستان به علت پیش گیری از دفع گرمای پوست و جذب گرمای نور آفتاب، اساس را برای افزایش تعریق مناطق پوشیده بدن فراهم میکند.

توصیه ما به شما 

1- شستشوی مناسب با بهرهگیری از شوینده‌هاي غیر الکلی و با آب ولرم، در پوست چرب روزی 2 بار و در پوست‌هاي خشک روزی 1 بار.

 

2- بهرهگیری از مرطوب کننده، در فصل بهار و تابستان غدد چربی فعال‌ترند. اگر پوست خشک دارید به جای شستشو از مرطوب کننده مناسب نوع پوست بزنید.

 

3- حالت دهنده و نرم کننده مناسب نوع مو، اگر نوک موها خشک میباشند و شکستگی دارند، از نرم کننده مو بهرهگیری کنید. خصوصا اگر مو هاي خود را مش و یا رنگ کرده‌اید از نرم کننده‌هاي حاوی پروتئین بهرهگیری کنید.

 

4- مصرف ضد آفتاب، با دقت به گرم شدن هوا در میان ساعات 10 صبح تا 3 بعد از ظهر تا شب گرما اکثر هست از ضد آفتاب مناسب نوع پوست بهرهگیری کنید.

 

حساسیت به نور آفتاب 

افرادی میباشند که به نور آفتاب حساسیت دارند یا داروهایی مصرف می کنند که پوست را به نور آفتاب‌ حساس می کند، لذا در فصول سرد پاییز و زمستان علایم مهمی ندارند ولی با شروع بهار به‌تدریج متوجه علایم ‌پوستی مثل سرخی و التهاب و تورم در مناطق باز پوست مثل صورت می شوند.

 

افراد سالمندی میباشند که به علت مصرف داروهای متعدد به طور مداوم در شروع بهار متوجه علایم فوق در صورت و یا پشت دست‌ها می شوند. این‌گونه افراد ضرورت دارد در صورت دیدن تغییرات پوستی با دکتر معالج خود مشورت کنند.

 

گزش حشرات 

شروع  بهار با افزایش مسافرت‌هاي گردشی همراه هست و گاه به علت نیاز اسکان در منازل استیجاری روستاییان خصوصا در شهرهای شمالی کشور، در بهار و تابستان، پزشکان متخصص پوست با بیمارانی برخورد می کنند که دچار عفونت‌هاي انگلی مثل شپش، گال و خصوصا گزش حشرات شده‌اند که اکثرا نیاز به مداوای همۀ افراد خانواده هست.

 

گزش حشرات برای ساکنان بومی علایم پوستی به همراه ندارند چون پوست آن ها در برابر این گزش‌ها مصونیت پیدا کرده هست ولی مهمانان نوروزی به علت تماس نداشتن قبلی پوست با سموم وارد شده، دچار دانه‌هاي قرمز رنگ متعدد خارش دار که اکثراً در مسیر یک خط هست، می شوند.

 

بنابراین بهرهگیری از پشه‌بند و حشره‌کش‌هاي استاندارد در اتاق خواب می تواند یک راه پیشگیری مناسب از گردش حشرات باشد، خصوصا کودکان اکثر در معرض ظهور این علایم پوستی میباشند.

 

افزایش احتمال آلرژی در بهار، خصوصا در افراد حساس  

آلرژن‌ها یا محرک‌ها مثل گرده گل و گیاهان، گرد و غبار، مو و پر حیوانات، مواد شیمیایی، نور خورشید، برخی داروها و غیره میباشند که در بهار با شروع گرده افشانی گیاهان این احتمال اکثر خواهد بود.

جدیدترین مطالب سایت