موارد كاربرد ضد آفتاب‌ها

مجموعه : سلامت پوست
موارد كاربرد ضد آفتاب‌ها

ضد افتاب ها

 

از آنجا كه در روزهای ابری 80 درصد ماوراءبنفش به پوست می‌رسد و حتی در فضای باز و سایه، اشعه ماوراءبنفش از طریق رفلكس از آب، گیاهان و جامدات به پوست می‌رسد باید در روز و در فضای باز كرم ضدآفتاب استفاده شود.

 

پنجره شیشه‌ای عمده اشعه‌ ماوراءبنفش زیر 320 نانومتر را جذب می‌كند لذا افرادی كه در PUVA تراپی از نورآفتاب استفاده می‌كنند می‌توانند با پنجره شیشه‌ای بسته از اشعه ماوراءبنفش استفاده كنند ولی از آنجا كه اشعه ماوراءبنفش A با طول موج 340-320 نانومتر از پنجره شیشه‌ای عبور می‌‌كند برای افراد حساس می‌توان از پلاستیك‌های شفاف مخصوص جاذب ماوراءبنفش كه روی شیشه چسبانده می‌شود استفاده كرد.

 

بهترین راه حفاظت پوست در برابر آفتاب پوشیدن لباس مناسب است، مهم‌ترین خصوصیت برای حفاظت پوست در برابر آفتاب چسبان بودن لباس است جنس پارچه و ضخامت كمتر اهمیت دارد مرطوب شدن لباس به وضوح از قدرت حفاظتی آن می‌كاهد و رنگ تیره بهتر از رنگ روشن باعث حفاظت پوست می‌شود. طبق نظریه FDA باید SPF لباس 30 و یا بیشتر باشد و كلاهی كه دور تا دور آن لبه به قطر 10 سانتیمتر داشته باشد مناسب‌ترین و مهم‌ترین پوشش حفاظتی صورت و گردن است.

موارد كاربرد ضد آفتاب‌ها

در حاملگی پروژسترون مسئول ایجاد كلوآسما است، در مطالعات مشاهده شده است زنان یائسه‌ای كه پروژسترون تجویز شده است، كلوآسما ایجاد شده است. در حالی كه استروژن تجویزی بی‌تاثیر بوده است.

 

از آنجا كه اشعه ماوراءبنفش ملانوژنز در پوست را تحریك می‌كند لذا مصرف كرم‌های ضدآفتاب وسیع‌الطیف در پیشگیری از كلوآسما و ملاسما موثر است در مورد O.C.Pهای با دوز پروژسترون بالا H.D باعث ملاسما می‌شود.

 

در درمان چروك‌های ظریف ناشی از آفتاب مخلوط آنتی‌اكسیدان‌های ویتامین C، اسیدفرولیك و فلورتین به دلیل خاصیت فوتوپروتكشن باعث مقاوم‌تر شدن پوست در برابر آفتاب می‌شود از درمان‌های جدید چروك‌های ریز ناشی از صدمات آفتاب مخلوط فاكتورهای رشد و سایتوكاین‌ها و پروتئین‌های ترشح از فیبروبلاست‌های انسانی به صورت ژل موضعی اثرات فوق‌العاده‌ای داشته است.

 

UVباعث photo aging و ایمونوسوپرسیون و بدخیمی پوست می‌شود، ضدآفتاب‌‌ها هر چه عمیق‌تر نفوذ كنند، قدرت سنتز پروتئین‌ آنها بیشتر است. كرم‌های ضدآفتاب در طبقات سطحی سلول‌های مالپیگی اپیدرم نفوذ كرده و اعمال اثر می‌كنند استفاده از ویتامین E باعث افزایش نفوذ و قدرت كرم‌های ضدآفتاب می‌شود ویتامین E باعث افزایش نفوذ و قدرت جذب كرم‌های ضدآفتاب می‌شود، كرم تا سلول‌های طبقه بازال نفوذ كرده و در نتیجه باعث افزایش حفاظت پوست در برابر نور آفتاب می‌شود.

 

جدیدترین مطالب سایت